شناسهٔ خبر: 32765564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

واکنش های خارجی به کاهش تعهدات ایران در برجام

تعهدات ایران در برجام از امروز کاهش می یابد و رسانه ها و مقامات خارجی واکنش های متفاوتی نسبت به آن داشته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، شورای عالی امنیت ملی کشورمان صبح امروز بیانیه ای منتشر کرد و در آن نوشت:

 

اعلام می نماید که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایتِ محدویت های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخائر آب سنگین نمی داند. به کشورهای باقی مانده در برجام شصت روز فرصت داده می شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. در هر زمان که خواسته های ما تامین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.

 

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مشورت های خود با اعضای باقی مانده برجام در تمامی سطوح ادامه دهد اما نسبت به هر اقدام غیر مسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت ملل متحد یا اِعمال تحریم های بیشتر، عکس العمل قاطع و سریع نشان خواهد داد. رئیس جمهوری اسلامی ایران در نامه خود به سران کشورهای برجام به صراحت نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران را خاطرنشان کرده است.

 

در واکنش به این بیانیه رسانه ها و مقامات خارجی اظهارات متفاوتی داشتند.

 

طبق ترجمه فارس از شبکه الجزیره، «فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه در این ارتباط گفت که «چیزی بدتر از خروج ایران از برجام وجود ندارد و اروپایی‌ها خواهان زنده نگهداشتن آن هستند».

 

اظهارنظر این مقام ارشد فرانسوی در حالی مطرح شده که علیرغم وعده‌های کشورهای اروپایی در رابطه با همکاری با ایران به منظور تحقق مزایای اقتصادی حاصل از تعهد به برجام، این وعده‌ها در عمل به جایی نرسیده است.

 

وعده‌های اتحادیه اروپا و به ویژه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس برای ایجاد ساز و کار ویژه مالی که به «اینستکس» موسوم شده، هم تاکنون نتوانسته در عرصه عملی به ایران برای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در حوزه‌های بانکی، نفتی و دیگر عرصه‌ها کمکی کند.

 

وزیر دفاع فرانسه که با شبکه «بی‌اف‌ام» و رادیو «آر ام سی» مصاحبه می‌کرد، از احتمال اعمال تحریم ایران توسط اروپا در صورت نقض برجام خبر داد.

 

پارلی گفت: «این موضوع (اعمال تحریم ایران) شاید یکی از مسائلی باشد که مورد بررسی قرار گیرند. امروز، ایران تحت تحریم‌های اروپا نیست برای اینکه ایران تاکنون همیشه به تعهداتش احترام گذاشته است. اگر به این تعهدات احترام گذاشته نشود، طیبیعی است که این موضوع مورد سوال واقع خواهد شد».

 

از سویی دیگر، خبرگزاری رسمی ژاپن در خبری فوری ضمن بازتاب اظهارات «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست امروز چهارشنبه هیات وزیران گزارش داد ایران بخشی از برنامه های هسته ای خود را از سر می گیرد.

 

خبرگزاری رسمی چین نیز ضمن بازتاب سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست هیات وزیران گزارش کرد رییس جمهوری ایران به اروپا هشدار داده است چنانچه ظرف 60 روز شرایط جدید توافق هسته ای حاصل نشود غنی سازی با درصد خلوص بیشتر اورانیوم از سر گرفته خواهد شد.

 

تارنمای روزنامه چاینا دیلی، پرشمارگان ترین روزنامه انگلیسی زبان چین نیز با بازتاب سخنان 'حسن روحانی' رییس جمهوری اسلامی ایران نوشت که ایران با ارسال نامه ای به سران 5 عضو برجام به آنها اطلاع داده است در صورتی که توافق جدیدی ظرف دو ماه آینده اعمال نشود ایران برخی از برنامه های هسته ای خود را از سر خواهد گرفت.

 

رسانه های پاکستانی با بازتاب اظهارات «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در نشست امروز چهارشنبه هیات وزیران گزارش دادند: تهران تصمیم به عدم پایبندی به برخی از بندهای برجام گرفت.

 

پایگاه خبری و تحلیلی 'دِ اِدج' استرالیا روز چهارشنبه گزارش داد که رئیس جمهوری ایران به کشورهای امضا کننده توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) گفت که قول بدهند به این توافق پایبند باشند وگرنه ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.

 

روزنامه فایننشال تایمز امروز/چهارشنبه/دربازتاب صحبتهای رئیس جمهوری اسلامی ایران نوشت: تهران اعلام کرد که به پاره ای از تعهدات در قبال 'برجام' عمل نخواهد کرد و این پاسخی به اقدام آمریکا در عقب نشینی از این توافق است.

 

'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار لفاظی های کهنه خود مدعی شد که این رژیم به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات هسته ای را نمی دهد.

 

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، در بازتاب اظهارات امروز (چهارشنبه) حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان نوشت:روحانی از مسیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در خودداری از پیروی کامل از کل توافق هسته ای خودداری کرد و برعکس به اطلاع کشورهای اروپایی رساند که او برخی گام های سنجیده شده ای را برداشته است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اقدام متقابل ایران در زمینه خروج آمریکا از توافق هسته ای تاکید کرد همه طرف ها در مورد برجام مسئولیت دارند و این توافق باید به صورت جامع اجرا شود.

 

طبق ترجمه ایرنا، وی از پایبندی دقیق و کامل ایران به برجام تقدیر کردو گفت: چین از ابتدای توافق هسته ای سال 2015 میلادی یک پای ثابت آن بوده است و به اتفاق دیگر طرف های ذی ربط به این توافق پایبند است و از برجام حراست می کند.

 

همچنین، رسانه های ترکیه در خبری فوری اعلام کردند که دولت ایران به سفارتخانه های انگلیس ، فرانسه، آلمان، چین و روسیه اطلاع داده است که اجرای برخی از بندهای برجام را به مدت 60 روز متوقف خواهد کرد.

 

پایگاه خبری اینترنتی ˈسون دقیقهˈ ترکیه اعلام کرد که رییس جمهوری اسلامی ایران از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز خبر داده و گفته است که اگر آنها در این مدت به جبران نپردازند دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم.

 

خبرگزاری آناتولی نیز در خبری به نقل از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نوشت: تهران از امروز فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین را متوقف می کند و به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت می دهد تا تعهدات خود را انجام دهند.

 

شبکه تی ار تی ترک نیز در گزارشی به نقل از حسن روحانی به توقف برخی از تعهدات برجام توسط ایران اشاره و اعلام کرد که اگر این اقدام تهران را بهانه ای برای حضور پرونده ایران در شورای امنیت قرار دهند با اقدام فوری ایران روبرو خواهند شد./

 

نظر شما