شناسهٔ خبر: 32747923 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون سلامت دامپزشکی گلستان تشریح کرد:

«براکسی» قاتل کل و میش‎ها در پارک ملی گلستان/ خبری از بیماری عفونی نیست

مسلمی گفت: خوردن علوفه یخ زده منجر به براکسی و عفونت روده و معده کل و میش‎ها در پارک جنگلی شده که بر اثر آن تعدادی کل و میش مردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «محمدحسين مسلمي» امروز (سه شنبه 17 اردیبهشت) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بلا فاصله پس از اینکه خبر تلف شدن چند راس کل و میش در پارک ملی گلستان از سوی محیط زیست به دامپزشکی ارسال شد کارشناسان خود را برای بررسی و علل مرگ این کل و میش‎ها ارسال کردیم.

 

معاون سلامت دامپزشکی گلستان با بیان اینکه مرجع تشخیص و نوع بیماری حیات وحش برعهده دامپزشکی است، افزود: بررسی‎ها و نمونه‎های اولیه برای مرکز تشخیص در تهران ارسال شده است.

 

مسلمی تاکید کرد: خبرهایی مثل  وجود بیماری «شاربن»(سیاه زخم) و یا «پی پی آر »(طاعون نشخوار کنندگان) گزارش شد ولی از آنجا پس از مرگ این تعداد کل و میش در پارک ملی گلستان دیگر شاهد مرگ جدیدی از کل و میش‎ها نبودیم بروز بیماری واگیردار در این منطقه منتفی شد.

 

وی افزود: بیماری «براکسی»  علف مرگ کل و میش‌ها بود و این حیوانات در سرمای شدید علوفه یخ زده مصرف کرده بودند و معده و روده آنها تخریب شده بود و به دلیل عفونت در معده و روده این کل و میش‎ها از بین رفت.

 

معاون سلامت دامپزشکی گلستان افزود: قاعدتا محیط‎بانان‎ها بیشتر باید حواسشان جمع کنند تا این حیوانات بی‎غذایی نکشند و منجر به این مسئله نشود.

 

گفتنی است،  براکسی يك بيماري غيرواگير اما كشنده است و عامل آن نوعي باكتري بي هوازي مي باشد كه به طور طبيعي تعداد محدودي از آن در دستگاه گوارشي نشخواركنندگان وجود دارد اما بر اثر عواملي مانند خوردن علوفه يخ زده و يا علوفه تيغ دار كه در شكمبه حيوان ايجاد خراش و زخم مي كند تكثير شده و توليد سم مي كند و در نهايت موجب مسموميت و مرگ حيوان مي شود.

 

نظر شما