شناسهٔ خبر: 32712121 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نگاهداری: الگوگیری دانشگاه آزاد از مفاهیم بازار سنتی برای دستیابی به اشتغال دانش‌بنیان

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد برنامه‌های این دانشگاه برای «توسعه فناوری و زیرساخت ها» و«توسعه اقتصاد دانش بنیان و تجاری سازی محصولات» را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدمهدی طهرانچی در زمان منصوب شدن به عنوان رئیس دانشگاه آزاد از برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه کمی و کیفی نوآوری و فناوری در این دانشگاه صحبت‌ کرد.

براساس گفته‌های طهرانچی، مقرر شد دانشگاه آزاد وارد فاز تولید محصولات دانش‌بنیان شده و محصولاتی که موردنیاز جامعه است را تولید کند تا شاهد تحولاتی در حوزه فناوری و نوآوری باشیم.

برای اطلاع از چگونگی اجرای روند این برنامه‌ریزی با بابک نگاهداری معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگو کردیم.

* دانشگاه آزاد می‌خواهد جزء برترین دانشگاه‌های مولد فناوری باشد

فارس: با توجه به اهمیت تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان در سال رونق تولید، دانشگاه آزاد در این زمینه چه کرده است؟

نگاهداری: دانشگاه آزاد اسلامی به منظور توسعه فضای نوآوری و فناوری در سطح دانشگاه و کمک به رفع چالش‌ها و نیازهای صنعت و جامعه با تغییراتی در چارت سازمان ستادی و مرکزی خود از ابتدای سال ۹۸ معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری را با دو رسالت  «توسعه فناوری و زیرساخت ها» و«توسعه  اقتصاد دانش بنیان و تجاری سازی  محصولات»  فعال کرده است و امید آن را دارد تا با برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بتواند در پنج سال آینده جزو برترین دانشگاه‌های مولد فناوری و ثروت آفرین در سطح کشور، منطقه و در یک بازه ده ساله جزو برترین دانشگاه‌های دنیا در این رابطه باشد.

لذا بر همین اساس برنامه‌ای در این معاونت به منظور توسعه فناوری و  زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده است که اهم فعالیت‌ها در این راستا مربوط به توسعه سراهای نوآوری، توسعه کمی و کیفی پارک ها و مراکز رشد دانشگاه، توسعه مراکز کارآفرینی، ایجاد دفاتر انتقال فناوری و اولویت گذاری توسعه فناوری در دانشگاه است.

فارس: در رابطه با سراهای نوآوری صحبت کردید، قرار است این سراها با چه هدفی کار کنند؟

نگاهداری: سراهای نوآوری با عنایت به راهبرد دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر کنش‌گری فعالانه در مواجهه با مسائل ملی پیچیده و تبدیل این دانشگاه به یک سازمان یکپارچه حل مسئله و پاسخگو به نیازهای واقعی جامعه در سطح ملی، بسترسازی برای مدیریت و جهت دهی به تحقیقات صورت گرفته در واحدهای دانشگاهی و بکارگیری استعدادهای دانشجویان و اساتید در عرصه دانش و فناوری در دستور کار قرار گرفته است.

فارس: برای دستیابی به این اهداف چه برنامه‌ریزی‌هایی دارید؟

نگاهداری: تحقق این امر خطیر، مستلزم شناسایی و سازماندهی توان فعال و بالقوه و حمایت از اجرای پژوهش‌­های کاربردی و توسعه­‌ای، حضور موثر اقشار دانش­ور (دانشجویی–اساتید– خبرگان) و برقراری ارتباط میان گروه‌های دانشجویی و نهادهای حمایتی در یک محیط تعاملی و تسهیل­گر است، در همین راستا برای بسترسازی و مدیریت پژوهش‌های صورت گرفته در اماکن علمی و پژوهشی، نیاز به برقراری ارتباط مستقیم و آسان بین عرضه و تقاضای محصولات و خدمات فناورانه و تسهیل ­گری در این زمینه است.

بر این اساس، دانشگاه آزاد اسلامی با الگوگیری از مفاهیم بازار سنتی و همچنین اکوسیستم کارآفرینی، طرح راه اندازی سرای نوآوری را مورد توجه قرار داده است.

بنابراین سرای نوآوری مکانی برای هم افزایی گروه­‌های نیازمند فناوری و دارای مسئله و مشکل و همچنین گروه‌­های توانمند در حوزه دانش و فناوری با هدف حل مسئله فناورانه است.

فارس: فعالیت سراهای نوآوری به چه صورت است؟

نگاهداری: پارک‌های علم و فناوری، پارک‌های صنعتی، مراکز رشد، مراکز شتاب دهی، شرکت های نوپا، سرمایه گذاران خطرپذیر، رویدادهای فناورانه، فن بازار از اجزای این سرا بوده که به صورت یک اکوسیستم به کمک توسعه فناوری و نوآوری منطقه‌ای و ملی در خواهند آمد.

سراهای نوآوری همانند واحدهای آموزشی به صورت واحدهای فناوری و نوآوری به صورت مستقل در سطح دانشگاه به کمک توسعه ملی، منطقه‌ای و بین المللی کشور در حوزه فناوری تشکیل شده و به کمک اقتصاد مقاومتی و تولید ثروت نقش آفرینی خواهند کرد.

* توسعه کمی و کیفی پارک‌ها و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی  

فارس: به طور کلی دانشگاه آزاد برای توسعه مراکز نوآوری چه برنامه‌ای دارد؟

نگاهداری: هم اکنون دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن یک پارک علم و فناوری و 132مرکز رشد در استان های مختلف کشور توانسته زیرساخت قابل قبولی را برای توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور فراهم آورد، با برنامه‌های توسعه‌ای که معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی فراهم کرده است در سال ۹۸ در ذیل سراهای نوآوری مراکز موجود، تقویت و مراکز جدیدی به منظور توسعه این فضا ایجاد می‌شود که توانمند سازی مدیران  مراکز رشد و مدیران شرکت های دانش بنیان و فناوران برنامه آموزشی در زمینه های  مختلف مانند مدیریت دانش و فناوری، ثبت اختراع و پتنت، آشنایی و  تحلیل بازار برای کمک به تجاری سازی محصولات تولید شده در این مراکز، تدوین شده است.

فارس: گفته می‌شود مراکزی نیز برای توسعه کارآفرینی در دانشگاه آزاد در دستور کار دارید؟

نگاهداری: بله، مراکز کارآفرینی در ذیل سراهای نوآوری رویدادهای فناورانه، استارتاپ‌ها، دوره‌های  آموزشی برای اساتید، دانشجویان و  فناوران برگزار می‌شود تا مسیری برای محقق کردن ایده های جدید و راه حل های نوآورانه و تبدیل ایده به کسب و کار با توجه به نیازهای کشور ایجاد شود، از طرفی کارگاه‌های مدیریت کسب و کار با هدف آشنایی افراد با مدل‌های کسب و کار و فرایندهای بازاریابی و مدیریت فروش و مدیریت مالی برگزار می‌شود، همچنین کنسرسیوم تخصصی برای تمرکز و توسعه مهارت‌های خاص مانند پرورش زنبور عسل، گل خانه هیدروپونیک برای توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار از برنامه های این مرکز است.

همچنین در واحد های شاخص، برنامه ریزی برای دفاتر انتقال (TTO) نیز صورت پذیرفته است. 

فارس: این دفاتر چه هدفی دارد؟

نگاهداری: این دفاتر  به  عنوان  یک  واسطه  ارتباطی  بین  پژوهشگران  و  فناوارن  دانشگاهی (اساتید  و  دانشجویان)،  سرمایه    گذاران ،  صنایع  دولتی  و  شرکت‌ها ی  خصوصی  عمل  می‌کند،  در  واقع  این  دفاتر به  «مأموریت  سوم»  دانشگاه  که  توسعه  دانش،  فناوری‌  و    تجاری  سازی  آن    با  استفاده  از  ظرفیت  بزرگ  موجود  در  اساتید،  دانشجویان  و  فناوران  دانشگاهی  با  حضور  و  مشارکت  بخش  خصوصی  و  نیمه  ­دولتی  است،  کمک  می­‌کند. در  واقع  دفتر  انتقال  فناوری  از  طریق  حفظ  و  حمایت  از  دارایی‌های  فکری  و  فناوری ‌های  نوین  نخبگان  و  محققان  دانشگاه  در  راستای تجاری  سازی  دانش  و  فناوری  برخاسته  از  تحقیق  و  توسعه  زمینه  انتقال  این  دارایی‌­ها  را  به  خارج  از  دانشگاه فراهم  کند.   

* اولویت‌های دانشگاه آزاد در حوزه فناوری

فارس: به طور کلی اولویت گذاری دانشگاه آزاد در حوزه فناوری به چه صورت است؟

نگاهداری: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری با توجه به شاخص‌های معین در چند بحث تمرکز خواهد کرد و برای مباحث اولویت دار برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت داریم که در آینده  شاهد توسعه مباحث اولویت دار هستیم، این تمرکز  بر اساس شاخص‌های مختلفی مانند پیچیدگی فناوری مانند «فناوری NBIC»، آینده نگری فناوری مانند «شهر های هوشمند و دیجیتالی»، خلاقیت پروری فناوری مانند «حوزه های گیم و انیمیشن» ، سلامت جامعه مانند «انواع اپلیکیشن ها و داروها»، اقتصاد فناوری مانند «حوزه ارز دیجیتال» ، امنیت فناوری مانند «شبکه اینترنت ملی و سیستم عامل ملی»، تقاضا سنجی فناوری صورت می‌گیرد؛ ایجاد شبکه خدمات فناوری را هم در دستور کار داریم.

* توسعه  اقتصاد دانش بنیان و تجاری سازی  محصولات  

فارس: این شبکه به چه صورت کار می‌کند؟

نگاهداری: در شبکه خدمات فناوری عرضه کنندگان فناوری، واحدهای تولیدی و صنعتی، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ریسک پذیر قرار دارند.

در این شبکه ها شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد و سراهای نوآوری آماده برای ورود به بازارهای داخلی و بین المللی خواهند شد، در این شبکه‌ها خدمات به عرضه کنندگان فناوری ارائه خواهد شد و پس از پذیرش فناوری مورد ارزیابی و امکان سنجی قرار میگیرند و پس از تایید قابلیت تجاری شدن فناوری به زبان کسب و کار، بازاریابی فناوری انجام خواهد شد تا به تولید تجاری دست یابد و پس از فروش و بازگشت سود و سرمایه ، فناوری به فروش ادامه داده یا واگذار می‌شود.

معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری از سوی دیگر با توسعه زیرساخت های فناوری و نوآوری توسعه  اقتصاد دانش بنیان و تجاری سازی  محصولات  دانشگاه آزاد اسلامی را نیز با برنامه هایی پیگیری می‌کند.

* برگزاری فن بازارهای تخصصی

فارس: چه برنامه‌هایی؟

نگاهداری: برگزاری فن بازارهای مختلف و ایجاد ارتباط بین مصرف کنندگان فناوری و تولید کنندگان فناوری از اهداف مهم فن بازارهاست، از اهداف دیگر جذب سرمایه‌گذاران برای تولید و توسعه محصولات شرکت‌ها دانش بنیان است که قراردادهای مختلفی به صورت سرمایه گذاری مشترک برای این مهم تدوین شده است و تاکنون دو فن بازار در حوزه تجهیزات پزشکی و کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شده است.

* کمک به توسعه صادرات

فارس: در بخش صادرات هم برنامه‌ای دارید؟

نگاهداری: صادرات نقش مهمی در توسعه بازار شرکت های دانش بنیان دارد، بنابراین برنامه ویژه ای را با توجه به مراکز دانشگاهی در کشورهای دیگر ترتیب داده‌ایم تا بتوانیم بازار مصرف دانش بنیان را توسعه دهیم. 

* ایجاد صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

به منظور توسعه سرمایه گذاری در طرح ها و محصولات دانش بنیان و توسعه فضای فناوری و نوآوری در سطح دانشگاه بر اساس نیاز بازار صندوق پژوهش و فناوری با کمک تمامی واحدهای دانشگاه آزاد ایجاد شده است، هم افزایی مالی واحدهای دانشگاهی در این صندوق زمینه توسعه هر چه بیشتر فناوری و ایجاد شرکت های دانش بنیان بزرگ را فراهم خواهد آورد.

همچنین دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، اولویت گذاری در مباحث فناوری و نوآوری و تجمیع و هم افزایی منابع مالی در آینده‌ای نزدیک تولید ثروت را حاصل از فناوری ایجاد کرده و زمینه را برای ورود تمامی دانشجویان و فناوران علاقه مند به منظور فعالیت در این دانشگاه فراهم خواهد کرد و بر اساس شعار کنونی دانشگاه آزاد، اولویت اول متقاضیان ورود به دانشگاه در آینده ای نزدیک خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما