شناسهٔ خبر: 32671993 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در نشست خبری پایانی نمایشگاه کتاب بیان شد؛

شگفت‌زدگی مسئولان نمایشگاه کتاب از استقبال مردم

گروه ادب ــ رئیس نمایشگاه کتاب تهران در آخرین نشست خبری این نمایشگاه گفت: استقبال مردم فراتر از تصورات ذهنی ما بود و این نشان از عقبه فرهنگی قابل توجه در کشور ما دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری محسن جوادی رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همزمان با آخرین روز این نمایشگاه پیش از ظهر شنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، برگزار شد.

جوادی در این نشست با اشاره به استقبال مردم از این نمایشگاه گفت: استقبال مردم فراتر از تصورات ذهنی بود و این نشان از عقبه فرهنگی قابل توجه در کشور دارد، امسال فعالیت‌های ما هم در حوزه نشر داخلی و هم در حوزه بین‌الملل به رغم محدودیت‌ها مطلوب بود. ما بیش از ۳۰۰ هزار عنوان در بخش فارسی و بیش از ۱۴۰ هزار عنوان کتاب در بخش عربی و لاتین عرضه کردیم و سعی شد در این مسیر یارانه‌های نشر نیز به صورت هدفمند توزیع و در هر دو بخش در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. در بخش دانشجویی نیز، یارانه‌ها به ازای هر نفر ۲۰ هزار تومان افزایش داشت و برخی استان‌ها که به دلیل مشکلات چند ماه اخیر نتوانستند حضوری در این رویداد داشته باشند، اعلام کردیم یارانه دانشجویان این استان‌ها نزد ما محفوظ است و در رویداد‌های آتی استانی کتاب به دانشجویان این استان‌ها اهدا می‌شود.

وی افزود: امسال با افزایش حدود ۶ برابری استقبال اساتید دانشگاه از یارانه روبرو بودیم. میزان یارانه پرداختی به اهل قلم نیز به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در بخش مؤسسات نیز ۴۰۰ مؤسسه یارانه دریافت کردند که این رایانه به صورت مشارکتی اهدا شده است.

جوادی همچنین با اشاره به آمار افزایش ۳۶ درصدی فروش کتاب در نمایشگاه امسال نیز عنوان کرد: این آمار به معنای این نیست که تعداد بیشتری کتاب خریداری شده است. می‌دانیم که به شکل‌های مختلفی می‌شود آن را تحلیل کرد و این اتفاق در روز‌های آتی خواهد افتاد. اما در مجموع نشان از اتفاقات قابل توجهی دارد. در بحث تراکنش‌ها نیز حدود ۱۱ درصد افزایش تراکنش رخ داده که این نشان از افزایش تعداد دفعات خرید کتاب است و نشان می‌دهد که خرید‌های مردم با دقت و گزینش بیشتری انجام شده است.

در ادامه مهدی اسماعیلی‌راد نیز گفت: پیش‌بینی ما برای استقبال از نمایشگاه معادل این میزان از حضور مردم نبود و در واقع ما هم شگفت زده استقبال مردم از نمایشگاه هستیم. می‌دانیم که در بخش تولید کتاب و توزیع کاغذ نیز مشکلات زیادی امسال گریبان گیر ناشران بود که امیدواریم با تداوم توزیع کاغذ از طریق کانال پیش بینی شده در وزارت ارشاد برای سال آینده این مشکلات کمتر وجود داشته باشد.

در ادامه نشست خبری محسن جوادی در پاسخ به سؤالی درباره مجموعه مباحث مطرح شده درباره حل بحران کاغذ به ویژه پس از بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب بیان کرد: کاغذ در نشر ایران بحث مزمنی است و رهبر انقلاب هم تأکید داشتند که باید برای آن راه حل اساسی تدبیر شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز‌های برگزاری نمایشگاه با وزیر صنعت معدن و تجارت، معاون اقتصادی رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور در این زمینه جلساتی برگزار کردند. تصمیم بر این گرفته شد تا این مسئله در دو مقطع حل شود. مقطع اول حل مشکلات فعلی و تسهیل دسترسی ناشران به کاغذ و مسئله بعدی حل مشکل به صورت بلندمدت. بر اساس آنچه که به اطلاع ما رسیده است امیدواریم در همین هفته راه حل کوتاه مدت حل مشکل کاغذ جمع بندی و اعلام شود.

جوادی در ادامه درباره انحصار فروش تبلیغات نمایشگاه کتاب در محوطه مصلی گفت: طی دو هفته آینده کل اطلاعات مالی نمایشگاه از طریق پایگاه اینترنتی اعلام می‌شود و خواهید دید که پرفروش‌ترین ناشر امسال نمایشگاه نه تنها از ناشران آموزشی که برخی از آن‌ها بیشترین حجم تبلیغات در نمایشگاه دارند نیست، بلکه از ناشران عمومی است. جالب اینکه امسال ناشران دانشگاهی نیز از دانشگاه آموزشی فروش بیشتری داشته اند. من این مسئله را که نمایشگاه کتاب از حیث تبلیغات تبدیل به فروشگاه یک ناشر شده است را قبول ندارم و فکر می‌کنم که مجموعه اتفاقات تبلیغاتی در نمایشگاه در خدمت تقویت نشر عمومی نیز بوده است.

مهدی اسماعیلی‌راد نیز نیز دراین زمینه گفت: امسال برای نخستین بار تبلیغات نمایشگاه کتاب در قالب مزایده برون سپاری شد. متأسفانه شرکت برنده مزایده نیز اعلام نکرده است که تبلیغات نمایشگاه را با چه مبلغی به مخاطبان واگذار کرده است. من قبول دارم که به دلیل کمبود زمان برای برگزاری مزایده برخی مسائل امسال از دست ما در رفته است، اما در شیوه نامه تبلیغات نمایشگاه به این مسئله تاکید شده بود که هیچ برندی نمی‌تواند بیشتر از ۳۰ درصد فضای تبلیغاتی نمایشگاه را بر عهده بگیرد. حس ما نیز این است که در واگذاری تبلیغات به برخی برند‌های خاص در نمایشگاه امسال، تخلفی صورت گرفته و رقم واگذاری‌ها به اندازه‌ای بالا رفته که تنها یکی دو برند توانسته اند از آن استفاده کنند.

وی در ادامه درباره دلایل جمع‌آوری آثار و حضور نیافتن برخی از آثار ناشران در نمایشگاه کتاب گفت: از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارا بودن مجوز انتشار کتاب برای فروش و عرضه آن کفایت می‌کند، اما در مورد یک سری از آثار برخی نهاد‌های نظارتی نظرات گوناگونی دارند و عنوان می‌کنند که برخی از آثار مجوزدار صلاح نیست در معرض فروش و تبلیغات نمایشگاهی قرار بگیرد. این نهاد‌ها نگاهشان به نمایشگاه کتاب همانند نگاهشان به مسئله آموزش و پرورش است. با این همه امسال هم در حوزه حضور آثار در نمایشگاه کتاب نهادی فراتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود نکرده است. دوستان نظارتی از بیرون از مجموعه وزارتخانه به ما پیشنهاداتی دادند که برخی از آثار نباید حضور داشته باشد و البته ما هم در این زمینه با آن‌ها گفتگو کردیم. چیزی حدود ۳۰ عنوان کتاب در همین زمینه به ما معرفی شده بود که نباید در نمایشگاه حضور داشته باشد و مورد تبلیغ قرار بگیرد که دوستان ما در اداره کتاب در این زمینه گفتگو‌هایی را با نهاد‌های مربوطه داشتند و بخشی از این مشکلات حل شد.

در ادامه این نشست اسماعیلی‌راد درباره تخلفات نمایشگاه گفت: از ۲۹۸ گزارش رسیده ۱۵۳ رای صادر شده که ۱۶ مورد آن تعطیلی یک روزه، ۶ مورد تعطیلی تا پایان نمایشگاه و ۴۹ مورد محرومیت از نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه سال آینده و اخطار کتبی درج در پرونده بوده است. همچنین ۸۲ مورد جمع آوری و قطع دستگاه کارتخوان داشته ایم. ۳ مورد نقد کردن بن و ۶ مورد فروش افست و کتاب غیرمرتبط با سالن را شاهد بودیم. یک مورد اجاره به غیر و ۷۲ مورد فروش آثار سایر ناشران و ۲۵ مورد کالا‌های غیر مرتبط در کنار ۱۱ مورد فروش کتاب بدون مجوز از جمله تخلفاتی بوده که برایشان رای صادر شده است.

انتهای پیام

نظر شما