شناسهٔ خبر: 32629013 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

در سفر یک روزه روحانی به کرمانشاه انجام شد

افتتاح بزرگ‌ترین طرح توسعه منابع آب و خاک ایران

صاحب‌خبر -
با آغاز فعالیت قطعه اول پروژه آب‌های گرمسیری، آب مورد نیاز 18 هزار و 500 هکتار از اراضی کرمانشاه تأمین می‌شود






ماحصل سفر یک روزه رئیس جمهوری به کرمانشاه بهره‌برداری از چند طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در این استان بود. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی البته بازدیدی هم از روستای زلزله‌زده «دره ژاله» در شهر ازگله از شهرستان ثلاث باباجانی داشت. افتتاح قطعه یک پروژه «آب‌های گرمسیری استان کرمانشاه» اما مهم‌ترین طرح‌هایی بود که روز گذشته با حضور رئیس جمهوری به انجام رسید.روحانی بلافاصله پس از ورود به کرمانشاه با حضور در سد شهدای ازگله در شهرستان ثلاث باباجانی، قطعه یک طرح آب‌های گرمسیری را افتتاح کرد. این پروژه 4 هزار میلیارد تومان هزینه داشته است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، مرحله نخست طرح بزرگ تنظیم و انتقال آب‌های گرمسیری با هدف مدیریت و کنترل آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیل ، تأمین آب شرب کشاورزی و نیازهای ضروری مردم استان و توسعه استان‌های غرب و جنوب کشور به بهره‌برداری رسیده است. قطعه اول این طرح مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان و شرفشاه، تونل نوسود و سامانه گرمسیری را شامل می‌شود. با آغاز فعالیت قطعه اول این طرح که طول آن 50 کیلومتر است، آب مورد نیاز  18 هزار و 500 هکتار از اراضی کرمانشاه تأمین می‌شود.سد شهدای ازگله قابلیت تنظیم 30 میلیون مترمکعب آب را داراست.
رئیس جمهوری در مراسم افتتاح این طرح، آن را  بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاک در تاریخ کشور خواند و گفت: برای این طرح سال‌ها فکر شده، با مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری ایشان در مورد این طرح بحث می‌کردیم و در دولت آقای خاتمی این طرح را به شورای عالی امنیت ملی بردیم و جلسات مستمری در دبیرخانه شورا برای تصویب آن داشتیم و مرحوم‌ هاشمی به صورت مداوم در مورد روند اجرای این طرح سؤال می‌کرد.
روحانی با قدردانی از رهبر معظم انقلاب که با درخواست استفاده از تسهیلات 8 میلیارد دلاری برای تکمیل این طرح از صندوق توسعه ملی موافقت کردند، گفت:‌ امروز روزی است که من از سال 82 آرزوی رسیدن آن را داشتم و امیدوارم ادامه این طرح و تکمیل آن با تأمین اعتبار انجام شود. به گفته رئیس جمهوری، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 37 سد و بند تکمیل شده، 5 سد هم در شرف تکمیل است.
 افتتاح دو سد در سنقر و سومار
دیروز همچنین با حضور رئیس جمهوری و به صورت ویدیوکنفرانس سدهای «جامیشان» در شهرستان سنقر و «شرفشاه» در شهر سومار استان کرمانشاه افتتاح شدند.این دو پروژه بخشی از طرح ملی آب‌های گرمسیری است. رئیس جمهوری همچنین  ظهر دیروز با حضور در شرکت مجتمع ذوب آهن بیستون در شهر هرسین استان کرمانشاه، فاز اول این مجتمع را افتتاح کرد. فاز اول مجتمع ذوب آهن بیستون با سرمایه‌گذاری 7 هزار میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسیده و از ظرفیت تولید سالانه 200 هزار تن انواع شمش فولادی برخوردار است. فاز اول این مجتمع برای 350 نفر اشتغالزایی کرده است.
رئیس جمهوری در مراسم بهره‌برداری همزمان از چند طرح عمرانی ، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه در سخنانی گفت : پیشرفت‌ها و فعالیت‌های جدید در کشور همچنان ادامه دارد، ما ان‌شاء‌الله مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت، نفت خودمان را می‌فروشیم و نیازهای خود را جبران می‌کنیم.روحانی تأکید کرد: حرف امریکایی‌ها کاملاً بی‌اساس است. قدرت آنها در حد زبان درازشان نیست، ما منطقه و قدرت ملت بزرگ ایران را بهتر از آنها می‌شناسیم. فداکاری و قدرت ملت ما بیشتر از تصور امریکایی‌هاست. رئیس جمهوری افزود: مشکلات هست اما باید دشمن را پشیمان کنیم و سر جایش بنشانیم و به نقطه عقلانیت که فعلاً از آن خارج شده، برگردانیم.رئیس جمهوری با بیان اینکه شاهد آبادانی بیش از پیش منطقه غرب کشور خواهیم بود، گفت: این منطقه، نقطه استراتژیک و مهمی است و به عنوان شهرستان‌های مرزی از اهمیت بالایی برخوردار است. روابط ما با همسایگان و بویژه همسایگان غربی صمیمانه است. با همسایگان شرقی و همسایگان شمالی هم روابطمان بسیار خوب است. در جنوب نیز بجز با یکی دو همسایه که اشکال دارند و در این ماه رمضان دعا می‌کنیم خدا عقل را به آنها برگرداند، با بقیه همسایگان روابط خوبی داریم. منافع آن یکی - دو همسایه نیز در این است که با ایران باشند ما با هیچ‌کس دشمنی نداریم ولی در برابر هر توطئه‌ای نیز دست روی دست نخواهیم گذاشت و پاسخ دشمنی‌ها و توطئه‌ها را می‌دهیم و مقاومت می‌کنیم.


برش
بازدید روحانی از روستای زلزله‌زده  «دره‌ ژاله»

رئیس جمهوری روز چهارشنبه پس از افتتاح تعدادی از طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای استان کرمانشاه در حوزه آب، از روستای زلزله‌زده دره ژاله در شهر ازگله از شهرستان ثلاث باباجانی بازدید کرد.
در زلزله سال گذشته روستای دره ژاله به صورت کامل تخریب شد به طوری که 63 واحد مسکونی این روستا، کاملاً از بین رفت و 20 واحد نیز خسارات عمده دید اما اکنون تمام واحدهای تخریب شده این روستا به صورت کامل بازسازی و از نو ساخته شده و 20 واحد نیز که نیاز به تعمیرات اساسی داشت، تعمیر شده و در اختیار صاحبان آن قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی ضمن بازدید از این روستای زلزله زده، در یکی از خانه‌های ساخته شده برای یکی از ساکنان این روستا حضور یافت و با آنان در فضایی صمیمی به گفت و گو نشست.
رئیس جمهوری طی سخنان کوتاهی در جمع مردم این روستا، گفت: امروز خوشحالم که روستای شما دوباره زنده شده و خانه‌هایتان از نو ساخته شده است. شما مردم مؤمن، بااخلاص و اهل ایمان هستید که در 8 سال دوران دفاع مقدس، مرزدار کشور بودید و امروز هم بهترین مرزداران ما هستید. بخاطر سختی‌هایی که در زلزله متحمل شدید، امیدوارم خدا به شما اجر بدهد.رئیس جمهوری از استاندار کرمانشاه که وی را از استانداران پرتلاش دولت معرفی کرد و همچنین همه کسانی که برای ساخت خانه‌های تخریب شده زلزله‌زدگان تلاش کردند، قدردانی و تشکر کرد و گفت: امیدوارم در کنار هم و با تلاش همگانی، ایران عزیز را که آباء و اجداد ما هزاران سال از آن دفاع کرده و به دست ما سپردند، آبادتر و توسعه‌یافته‌تر به آیندگان واگذار کنیم.روحانی در پاسخ به درخواست مردم این روستا و همچنین امام‌جمعه شهر ازگله، در مورد گازرسانی به این شهر و روستا، گفت: گازرسانی به این منطقه را حتماً انجام می‌دهیم و دولت در خدمت شما است.
پیش از سخنان رئیس جمهوری، امام جمعه شهر ازگله از روحانی بخاطر حضور در جمع مردم این روستا، و همچنین از دولت، مدیران استان و همه مسئولان که برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تلاش کردند، قدردانی کرد.




نظر شما