شناسهٔ خبر: 32612387 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

به طور همزمان صبح امروز و با حضور رییس جمهور

افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود

خبرگزاری صداوسیما

به طور همزمان صبح امروز و با حضور رییس جمهور سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه صبح امروز با ورود دکتر حسن روحانی رییس جمهور به شهر ازگله و در بلندای سد این سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح شدشهر به طور همزمان سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود را افتتاح کرد .

رييس جمهور در مراسم افتتاح اين سد‌ها وسامانه گرمسیری  گفت: طرح گرمسیری می‌تواند در منطقه توسعه پایدار با محوریت آب را ایجاد کند.
وی با بیان اینکه این طرح می‌تواند برای ۲۸ هزار نفر از مردم منطقه شغل ایجاد کند، افزود: این سامانه نیاز به مخازنی دارد تا بتوانیم در زمستان آب را در آن‌ها را ذخیره کنیم از این رو تقاضا داریم که این مخازن در مرحله دوم ایجاد شوند.
 استاندارکرمانشاه هم  گفت : براساس برآورد‌های اولیه برای اتمام مرحله دوم این پروژه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.
بازوند خطاب به رئیس جمهوری افزود : در بالا دست سد یعنی مناطق ثلاث و ازگله نیازمند تخصیص آب هستیم تا مشکل مردم مناطق برای کشاورزی نیز برطرف شود.
وی افزود: باید در دولت تعدادی از وزرا به عنوان هیات امنا انتخاب کنیم تا این طرح در پرسه‌ای پنج ساله به بخش خصوصی واگذار شود.
استاندار کرمانشاه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: شهر‌های نفت شهر و سومار بعد از جنگ خالی از سکنه شدند از این رو تقاضا داریم تا شرایط بازگشت مردم آن‌ها فراهم و زیرساخت‌های منطقه ایجاد شود
مرحله نخست طرح بزرگ تنظیم و انتقال آب‌های گرمسیری با هدف مدیریت و کنترل آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیل، تأمین آب آشاميدني و کشاورزی و نیاز‌های ضروری مردم استان و توسعه استان‌های غرب و جنوب کشور به بهره‌برداری رسیده است.
قطعه اول این طرح مجموعه سد‌های هیروی، شهدای ازگله، جامیشان و شرفشاه، تونل نوسود و سامانه گرمسیری را شامل می‌شود.
با آغاز فعالیت قطعه اول این طرح که طول آن ۵۰ کیلومتر است، آب مورد نیاز ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کرمانشاه تأمین می‌شود.
رضا اردکانیان وزير نيرو هم در اين مراسم گفت : ما با همه کشور‌های همسایه موافقتنامه‌هایی در رابطه با چگونه استفاده کردن از منابع آبی را داریم و براساس این موافقتنامه‌ها اصل همکاری ما با کشور‌های همسایه مبتنی بر رعایت چهارچوب‌های حاکمیتی، قرارداد‌های ۲ جانبه و اصل حسن همجواری است.
وی با بیان اینکه ما در اقلیم خشک و نیمه خشک به سر می‌بریم، افزود : ما امروز ۱۲ استان مرزی داریم که ۲۵ میلیون نفر جمعیت کشور را در خود جای داده اند از این رو با وجود نرمال نبودن شرایط توزیع بارش ها، طرح‌های توسعه آب و خاک در این مناطق حائز اهمیت است تا بتوانیم علاوه بر تامین نیاز‌های شرب، نیاز‌های اشتغال و کنترل سیلاب را اجرا کنیم.
اردکانیان افزود: هزار ۱۰۰ کیلومتر سامانه انتقال آب در کشور در دست اجرا قرار گرفت که تاکنون ۹۵۰ کیلومتر آن اجرایی شده است.
وی گفت : این طرح‌ها پس از بهره برداری، آب شرب ۴۶ شهر را تامین، برای ۳۲۰ هزار نفر اشتغالزایی و ۴۵۰ مگاوات برق تولید خواهند کرد.
وزیر نیرو با اشاره به حمایت‌های رهبری از طرح‌های توسعه کشور گفت: در فاصله چهار سال اخیر هر ساله به طور متوسط ۱۲.۵ درصد پروژه‌ها پیشرفت داشتند.
مرحله نخست طرح بزرگ تنظیم و انتقال آب‌های گرمسیری با هدف مدیریت و کنترل آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیل، تأمین آب شرب کشاورزی و نیاز‌های ضروری مردم استان و توسعه استان‌های غرب و جنوب کشور به بهره‌برداری رسیده است.
قطعه اول این طرح مجموعه سد‌های هیروی، شهدای ازگله، جامیشان و شرفشاه، تونل نوسود و سامانه گرمسیری را شامل می‌شود.
با آغاز فعالیت قطعه اول این طرح که طول آن ۵۰ کیلومتر است، آب مورد نیاز ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کرمانشاه تأمین می‌شود.در ادامه در دستورهای جداگانه رییس جمهور سدهای هیروی، شرفشاه در سوما و جامیشان را در ستقر و کلیایی به شبکه آبی کشور متصل کرد.
 
افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود افتتاح سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرف شاه و تونل نوسود

نظر شما