شناسهٔ خبر: 32507673 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار لرستان:خسارت ساکنان حاشیه سیمره طبق قول وزیر نیرو پرداخت می شود

خرم آباد - ایرنا - استاندار لرستان گفت: اولین و اساسی‌ترین مسئله ساکنان حاشیه سد سیمره این است که طبق قول وزیر نیرو و پیگیری‌های به عمل آمده خسارات وارده به این مردم را جبران کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی استانداری لرستان سید موسی خادمی در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان کوهدشت از مذاکره با وزارت نیرو برای تعیین تکلیف روستاهای اطراف سد سیمره خبر داد و افزود: کوهدشت در حوادث اخیر با دو نوع مسئله مواجه بود.
وی اظهار داشت: ر وجه اول این شهرستان مانند دیگر مناطق استان درگیر سیل بود و خسارات زیادی به آن وارد شد و تعدادی از منازل، اراضی کشاورزی و باغات در این حادثه خسارت دیدند و مردم دچار مشکل شدند.
وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته خسارت بالای پلدختر بیشتر توجه را به این شهرستان معطوف کرده بود تصریح کرد: امروز به همراه نماینده مردم در مجلس و امام جمعه این شهرستان از مناطق کوهنانی و طرهان بازدید کردیم و به طور قطع مسائل مربوط به سیل را پیگیری خواهیم کرد.
استاندار لرستان با تاکید بر پیگیری مشکلات سیلزدگان کوهدشت گفت: ارزیابی خسارات منازل و اراضی کشاورزی انجام شده و برآورد صدمات وارده به زیرساخت‌ها نیز در حال پیگیری است و امید می رود دولت در این حوزه نیز برای جبران بتواند منابع لازم را تامین کند.
خادمی ادامه داد:‌ موضوع خاصی که کوهدشت با آن درگیر بوده روستاهای اطراف سد سیمره است که به دلیل افزایش تراز آبدر برخی موارد تا 50 درصد آنها به زیر آب رفته‌ است.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون افرادی که خانه‌شان زیر آب رفته دچار مشکل شده‌اند بسیاری از آنها درون چادر زندگی می‌کنند و شبکه آب و برق و راه دسترسی‌شان قطع شده است.
وی تاکید کرد: این خسارات برآورد شده و هر چه سریع‌تر پرداخت‌ها آغاز می‌شوند، اما جبران خسارت منازل تنها موضوع و هدف ما نیست چراکه این افراد قشر مولدی هستند که باید محل زیست مناسبی برای انها تامین کنیم.
استاندار لرستان با تاکید بر اینکه جاده دسترسی این افراد باید تامین شود، افزود: همچنین موضوع بهداشت و درمان و آموزش آنان نیز باید حل شود.
خادمی گفت:‌ باید ضررهای به وجود آمده مردم از طریق نفع عمومی که توسط سد برای کشور و مناطق پایین‌دست ایجاد شده جبران شود.
وی ادامه داد: طی مذاکراتی که با وزارت نیرو و سایر نهادها مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشتیم قول‌هایی گرفته شده و در استان نیز به صورت جدی پیگیریم تا حقوق مردم را بگیریم و زندگی مردم به حالت عادی برگردد.
استاندار لرستان بیان کرد:‌مردم نیز باید توجه کنند زمین مناسب برای استقرار نیاز و ممکن است اقدامات زیرساختی اصلی مقداری زمان‌بر باشد.
خادمی افزود: طی هفته آینده جلسه‌ای در وزارت نیرو خواهیم داشت تا تصمیمات لازم برای اسکان موقت گرفته شود.
وی با بیان اینکه بحرانی که در لرستان به وجود آمد از حد توان و امکانات استان خارج است، ادامه داد: برای همین وظایف تقسیم‌بندی و معین‌هایی تعیین شد که خوشبختانه تا بحال به خوبی عمل کرده‌اند.
هر چند خسارت اولیه سیل 12 فروردین در لرستان 3700 میلیارد تومان عنوان شد اما با برآوردهای جدید به این رقم افزوده می شود و پیش بینی شده تا 10 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
15 نفر در اثر بارش های سیل آسای لرستان جان خود را از دست دادند و زیرساخت های اساسی صدها روستا و چند شهر تخریب شد.
7269/6060

نظر شما