شناسهٔ خبر: 32485059 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گروه عراقی خواستار شد؛ تحقیق درباره اعدام 37 نفر در عربستان

جنبش مقاومت نُجَباء عراق به اعدام 37 معترض در عربستان تحت پوشش متهم به ایجاد فتنه مذهبی یا تروریستی اعتراض کرد و خواستار تحقیق بین‌المللی در این خصوص شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنبش مقاومت اسلامی «نُجَباء» عراق اعدام ۳۷ شهروند معترض عربستانی را محکوم کرد.

در بیانیه شورای سیاسی، «پادشاهی عربستان سعودی»، «رژیمی شرور» توصیف شده و آمده است که اعدام ۳۷ شهروند معترض عربستانی به بهانه فتنه مذهبی و اخلال در امنیت ملی، از جدیدترین نمونه‌های «جنایات هولناک» این رژیم است که «به آن عادت دارد».

در بیانیه این گروه عراقی آمده است که «رژیم سعودی، جنایاتی بزرگ از جمله خلق گروهک‌های تکفیری مثل داعش مرتکب شده یا از تروریست‌های انتحاری یا از کشتار بیگناهان در عراق و سوریه و یمن حمایت کرده و جنایت اخیر با جنایات پیش، تفاوت می‌کند».

نجباء ضمن اعلام ایستادگی «در کنار مردم عربستان»، خواستار اجرای تحقیق بین‌المللی در خصوص پرونده ۳۷ اعدام شده اخیر در این کشور شد و از «سازمان‌های بین‌المللی و آزادگان جهان» خواست تا با احساس مسئولیت، «حقیقت آل سعود را رسوا کنند».

سوم اردیبهشت، وزارت کشور سعودی در بیانیه‌ای از اعدام ۳۷ فرد که مدعی شد متهم به اقدامات تروریستی هستند خبر داد. معارضان گفتند ۳۲ نفر آنان از شیعیان شرق این کشور بودند (جزئیات بیشتر).

در همین ارتباط، روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا دیروز چهارشنبه گزارش داد که یازده نفر از این ۳۷ نفر، به ارتباط با ایران و «جاسوسی» متهم بوده‌اند و چهارده نفر دیگر نیز به اتهام شرکت در اعتراضات سال ۲۰۱۲، اعدام شده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز، این افراد در شهرهای مختلف عربستان سعودی در ملأ عام گردن زده شده‌اند و حتی بدن یکی از آن‌ها بعد از اعدام در معرض دید عموم قرار گرفته (مصلوب)، تا برای دیگران «بازدارندگی» ایجاد کند.

این اعدام جمعی از سال ۲۰۱۶ که سعودی‌ها در یک روز شیخ «نمر باقر النمر» و ۴۶ نفر دیگر را گردن زدند، بی‌سابقه است. آن اعدام به اعتراضات گسترده در مناطق مختلف جهان از جمله در ایران منجر شد. به نوشته نیویورک‌تایمز، ساکنان مناطق شرقی عربستان می‌گویند از روز گذشته حضور نیروهای پلیس در این مناطق افزایش یافته، احتمالا با هدف ممانعت از اعتراضات و تنش‌های احتمالی.

به گفته دیده‌بان بین‌المللی حقوق بشر، عربستان سعودی در چند ماهی که از سال ۲۰۱۹ می‌گذرد، ۱۰۶ نفر را اعدام کرده است.

بهمن ماه گذشته نیز روزنامه لبنانی الاخبار به مناسبت پنج ساله شدن حکومت «سلمان بن عبدالعزیز» نوشت که اعدام و کشتار مخالفان در چهار سال اول حکومت سلمان، افزایشی بی‌سابقه یافته است. 

الاخبار نوشت: بین سال‌های 2015 تا 2018 در حدود پنجاه مرد جوان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی عربستان در استان القطیف کشته شدند. (در حمله به خانه‌ها و محله‌های مسکونی در شهرهای العوامیه، القدیح، ام الحمام، الجش و غیره و ترورهای خیابانی)... اعدام‌های سیاسی دوره سلمان نیز بالاترین آمار را در تاریخ حکومت پادشاهی عربستان به خود اختصاص داده و برخی اعدام‌ها به صورت جمعی انجام شده است که از جمله آن، اعدام شیخ نمر النمر در تاریخ دوم ژانویه 2016 به همراه تعدادی از فعالان مسالمت‌جو  بوده است.

این روزنامه افزود: گسترش استفاده از اعدام در عربستان سعودی، آن را یک وسیله ارعاب سیاسی، کرده است؛ چون دیگر حکمی نیست که کیفر یک جنایت واقعی محسوب شود (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص۲

نظر شما