شناسهٔ خبر: 32340722 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

سیل ملخ های مهاجم به سواحل خلیج فارس رسید/ سراسر هرمزگان درگیر موج جدید آفت ویرانگر شد

طبق آخرین اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان دسته جدید بزرگ از ملخ های مهاجم روز گذشته از سمت شبه جزیره عربستان وارد کشور شده و سراسر هرمزگان را درگیر خود کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛استان هرمزگان به عنوان مهم ترین استان مرزی کشور با بیش از یک هزار و ۲۰۰کیلومتر نوار ساحلی در طول ادوار مختلف همواره مورد هجوم آفات و امراض متعددی بوده که در ماههای اخیر با ورود دسته های متعدد از ملج های مهاجم به استان خسارات بسیاری را ببه ارمغان داشته اند.

حملات مکرر ملخ های مهاجر و پرنده به هرمزگان از اواخر سال ۹۷آغاز شده که سراسر استان از اعماق سیریک در شرق تا روستاهای دورافتاده بندرلنگه در غرب را زیر سیطره خود قرار داده اند و با ورود دستگاههای متولی از پیشروی و میزان خسارات تا اندازه ای کاسته شده است.

بنا به اعلام  مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در سه ماه اخیر در ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان مبارزه با ۴۰ تا ۵۰ دسته ملخ در نقاط مختلف استان مبازره صورت گرفته و روزانه یک هزار هکتار نیز به این سطح اضافه می شود.

مقر اصلی ملخ های مهاجر کشورهای غرب آسیا، شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان است که به علت عدم توجه کشورها به مساله مبارزه با آفات در ماههای اخیر شاهد هجوم ملخ ها به کشورمان هستیم که اغلب استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان،کرمان، بوشهر و جنوب استان فارس را درگیر خود کرده است.

ملخ های صحرایی در دو نوع پیاده (پوره ها) و بالدار که روزانه مسافت ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر را طی می کنند  همچنین در صورت وزش باد موافق، روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی مسافت داشته باشند؛ این ملخ ها در دسته های خود دارای جان فدا هستند که به برروی آب می ایستند و اجازه عبور از دریا را به بقیه اعضای دسته می دهند.

سازمان خوار و بار جهانی فائو به کرات در خصوص هجوم ملخ های مهاجم به ایران هشدار داده بوده که به دلیل  بی توجهی کشوهای غغرب آسیا و شمال آفریقا در کنترل این آفات و اقدامات پیشگیرانه سیل هجوم ها به استان های جنوبی کشور و استان هرمزگان به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

طبق آخرین اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان دسته جدید بزرگ از ملخ های مهاجم روز گذشته از سمت شبه جزیره عربستان  وارد کشور شده که در حال حاضر تمام نقاط هرمزگان را درگیر خود کرده است.

دسته های ملخی مهاجر که وارد استان شده اند هر کدام ۲۰۰ تا ۲۵۰  میلیون جمعیت دارند که تاکنون با سن پاشی های صورت گرفته مناطق آلوده هرمزگان از این آفت پاک سازی شده اما به دلیل قدرت پیش روی بالا و تخم گذاری حداکثزی تهدیدی جدی بشمار می روند که بسیج دستگاهها را در مقابله با این آفت را می طلبد.

علی ای حال با هجوم موج جدید ملخ های مهاجم به هرمزگان و درگیر شدن اقصی نقاط استان به آفت پیش رو مقامات سازمان جهاد کشاورزی حاضر به پاسخگویی در خصوص این بحران نیستند به رصد وزارت جهاد کشاورزی محول کرده اند امید می رود با به خط شدن وزارتخانه در این مقوله از میزان خسارت های پیش بینی شده کاسته شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما