شناسهٔ خبر: 32324052 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ظريف: علاقه مند به حل مشکلات سوريه از طريق گفت وگو هستيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - وزير امور خارجه ايران با تاکيد براينکه علاقه مند به حل مشکلات سوريه از طريق گفت وگو بين کشورهاي منطقه هستيم، گفت: اميدواريم به رفع مشکلات منطقه کمک کنيم.

به گزارش بامداد چهارشنبه ايرنا، محمدجواد ظريف که در دومين مقصد سفرش بعد از دمشق امشب (سه شنبه) وارد آنکارا شد، در بدو ورود و در جمع خبرنگاران در تشريح رايزني هاي خود در سوريه، افزود: در دمشق ديدارهاي بسيار خوبي داشتيم، مخصوصا ديدار با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه بسيار مفيد بود و بحث هاي خوبي درباره گفت وگوهاي آستانه و همکاري هاي دو کشور صورت گرفت.
وزير امور خارجه ايران گفت که موضوع همکاري هاي دوجانبه مخصوصا نتايج سفر اسد به تهران و نتايج سفر اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري به سوريه و توافق هاي حاصله و چگونگي عملياتي کردن اين توافق ها نيز از ديگر موضوعات پيگيري شده در اين سفر بود.
وي ادامه داد: همچنين درباره جلسه آينده روند آستانه و همينطور همکاري هايي که در چارچوب سازمان ملل براي يافتن راه حل سياسي براي سوريه است، هماهنگي هاي خوبي صورت گرفت.
ظريف گفت: در مورد وضعيت در شرق فرات و ادلب که هر دو نگران کننده است و ضرورت خارج کردن نيروهاي بيگانه از سوريه و پايان دادن حضور تروريست ها در سوريه نيز گفت وگوي خوبي داشتيم.
وي در ادامه افزود: همچنين در سفر به ترکيه نيز درباره مسائل منطقه اي گفت وگو خواهيم کرد، به خصوص درباره سوريه و مسائل شمال آفريقا صحبت مي کنيم. همچنين درباره روابط دوجانبه نيز که پيشتر با ترکيه گفت وگوهاي بسيار خوبي داشتيم از جمله در سفر حجت الاسلام والمسلمين حسين روحاني رئيس جمهوري به اين کشور و نيز سفرهاي ديگري را هم در برنامه داريم.
وزير امور خارجه ايران ادامه داد: همچنين اين دومين سفر من در فروردين ماه به ترکيه است که سفر اول براي شرکت در اجلاس اضطراري مقابله با اسلام ستيزي سازمان همکاري اسلامي در استانبول بود و در اين سفر هم با مقام هاي ترکيه درباره مسائل دوجانبه به خصوص تحولات منطقه گفت وگو خواهم کرد.
ظريف در ادامه درباره اينکه آيا بين دو سفر به دمشق و آنکارا ارتباطي وجود دارد؟، گفت: علاقه منديم مشکلات سوريه از طريق گفت وگو به خصوص از طريق گفت وگو بين کشورهاي منطقه حل شود، ولي اين دو سفر به خاطر نياز به اين زمانبندي اينگونه انجام شد و اميدواريم بتو‌انيم به رفع مشکلات در منطقه کمک کنيم.
وي خاطرنشان کرد که در سفرش به ترکيه درباره پرونده هاي دوجانبه بحث خواهد شد و افزود: همکاري هاي اقتصادي ايران و ترکيه، همکاري هاي سياسي و تصميماتي که در جلسات کميسيون عالي روابط دوجانبه در سطح روساي جمهوري اتخاذ مي شود، دو وزير خارجه مسئول پيگيري آنها هستند و لذا در اين سفر در اين باره نيز گفت وگو خواهد شد.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران صبح سه شنبه براي گفت وگو با مقام هاي سوري درباره راه هاي توسعه روابط دو جانبه، مسايل منطقه اي و جهاني وارد دمشق پايتخت سوريه شد.
ظريف را در اين سفر يک روزه به سوريه علي اصغر خاجي دستيار ارشد وزير خارجه در امور ويژه سياسي، سيد عباس موسوي سخنگوي وزارت خارجه، حميدرضا دهقاني دستيار وزير و مدير کل خاورميانه و شمال آفريقاي وزارت خارجه و جمعي از مقام هاي اين وزارتخانه همراهي کردند.
يادآور مي شود سفر ظريف به دمشق به دعوت رئيس جمهوري سوريه انجام شد.
اسد اسفند ماه 1397 پس از سفر به تهران از ظريف براي سفر به سوريه دعوت کرده بود. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران آخرين بار 12 مهر 1397 از سوريه ديدار کرده بود.
ظريف و هيات همراه پس از ورود به دمشق با حضور در حرم حضرت زينب (س) در منطقه زينبيه در اطراف دمشق ضريح مطهر ايشان را زيارت کردند.
ظريف در پايان ديدار يک روزه خود از سوريه، سه شنبه شب و پس از ديدار با مقام هاي سوري اين کشور را به مقصد ترکيه ترک کرد.
شبد**1953**1379
انتهاي پيام /*

نظر شما