شناسهٔ خبر: 32323241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

ظریف: علاقه مندیم مشکلات سوریه از طریق گفتگو بخصوص بین کشورهای منطقه حل شود

وزیر خارجه ایران در بدو ورود به آنکارا گفت: علاقه مندیم مشکلات سوریه از طریق گفتگو بخصوص گفتگو بین کشورهای منطقه حل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که در دومین مقصد سفرش بعد از دمشق وارد آنکارا شد در بدو ورود در جمع خبرنگاران در تشریح رایزنیهایش در سوریه گفت: در دمشق دیدارهای بسیار خوبی داشتیم مخصوصا دیدار با آقای بشار اسد مفید بود و بحثهای خوبی درباره گفتگوهای آستانه و همکاریهای دو کشور داشتیم. 

وی افزود: در سفر به ترکیه هم درباره مسایل منطقه ای گفتگو خواهیم کرد بخصوص درباره سوریه و مسائل شمال آفریقا بحث خواهیم کرد و درباره روابط دوجانبه نیز با ترکیه گفتگوهای بسیار خوبی داشتیم، سفر آقای رئیس جمهور را داشتیم و سفرهای دیگر را داریم و این دومین سفر من در فروردین ماه به ترکیه است که سفر اول برای شرکت در اجلاس اضطراری مقابله با اسلام ستیزی سازمان همکاری اسلامی در استانبول بود و در این سفر هم با مقامات ترکیه درباره مسائل دوجانبه بخصوص تحولات منطقه گفتگو خواهم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آیا بین دو سفر به دمشق و آنکارا ارتباطی وجود دارد؟ عنوان کرد: ما علاقه مندیم مشکلات سوریه از طریق گفتگو مخصوصا از طریق گفتگو بین کشورهای منطقه حل شود، ولی این دو سفر به خاطر نیاز به این زمانبندی اینگونه انجام شد و امیدواریم بتو‌انیم به رفع مشکلات در منطقه کمک کنیم. 

به گزارش فارس ظریف همچنین درباره سفرش به سوریه بیان کرد: بحث بسیار خوبی با آقای بشار اسد داشتیم. درباره روند آستانه، موضوع همکاریهای دوجانبه مخصوصا نتایج سفر ایشان به تهران و نتایج سفر آقای جهانگیری به سوریه و توافقات حاصله و چگونگی عملیاتی کردن این توافقات صحبت شد. درباره جلسه آینده روند آستانه و همینطور همکاریهایی که در چارچوب سازمان ملل برای یافتن راه حل سیاسی برای سوریه است، هماهنگیهای خوبی صورت گرفت .

وی افزود: در مورد وضعیت در شرق فرات و ادلب که هر دو نگران کننده است و ضرورت خارج کردن نیروهای بیگانه از سوریه و پایان دادن حضور تروریستها در سوریه نیز گفتگوی خوبی داشتیم. 

وی خاطرنشان کرد که در سفرش به ترکیه درباره پرونده های دوجانبه بحث خواهد شد و افزود: همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه، همکاری های سیاسی و تصمیماتی که در جلسات کمیسیون عالی روابط دوجانبه در سطح روسای جمهور اتخاذ می شود، دو وزیر خارجه مسئول پیگیری آنها هستند و لذا در این سفر در این باره نیز گفتگو خواهد شد.

نظر شما