شناسهٔ خبر: 32265355 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در حاشیه صد و پانزدهمین جلسه شورای اجتماعی مطرح شد؛

فعالیت مددکاران برای کاهش حوادث اجتماعی مناطق سیل زده

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور: ۱۶۰۰ مددکار، مشاور و روانشناس، تلاش خواهند کرد تا حوادث اجتماعی مناطق سیل‌زده را کاهش دهند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، تقی رستم‌وندی در حاشیه صد و پانزدهمین جلسه شورای اجتماعی با اشاره به اقدامات اخیر وزارت کشور و شورای اجتماعی در­ سیل­ ­افزود: وظیفه‌ ما بود که در شورای اجتماعی یکبار به طور جامع بحث حوادث اخیر در کشور را (وقوع سیلاب در استان‌های مختلف کشور) بررسی­ ­و بارش ها­ را هم از بُعد قوت و نعمتی که داشت و هم از بُعد آسیب ها ­بررسی کنیم. ­

وی به وضعیت زندگی ساکنان استان‌های سیل‌زده اشاره کرد و گفت: به هر حال حادثه اخیر هم موجب همبستگی ملی در کشور شده و هم سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را در را ارتقا داد بطوری که شاهد تجلی روحیه ایثارگری در بین مردم هستیم، از سوی دیگر نباید نادیده گرفت که خساراتی به مردم، خانواده‌ها و افراد وارد شده ­­و برخی خانه‌ها، اموال و دارایی­­ خود را از دست دادند و مجبور به کوچ و مهاجرت شدند­؛ خود این‌ها می‌تواند منشا آسیب‌های روانی و اجتماعی در کشور باشد.

معاون وزیر کشور افزود: از ابتدای حادثه، دستگاه‌های حاکمیتی اصلی یعنی وزارت بهداشت­­، سازمان بهزیستی، کمیته­ امداد، ​ جمعیت هلال احمر و اورژانس اجتماعی در حوزه سلامت، بهداشت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی­ مداخلات جدی داشتند.

رستم وندی با بیان اینکه از ابتدای این بحران، ­­بیش از ۱۶۰۰ مددکار، مشاور و روانشناس را به خدمت گرفتند، گفت: طبق آخرین گزارش‌ها این مددکاران و روانشناسان به طور فعال­ در ارودگاه‌ها حضور دارند و مشکلات را رصد ­­و به مراکز تخصصی ارجاع می‌دهند.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور افزود: گام دوم که از ابتدای حوادث اخیر برداشته شد ایجاد هماهنگی بیشتر بین تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد بود که چیزی حدود ۳۵۰ تشکل به طور ویژه از ابتدای این بحران در مناطق آسیب دیده فعالیت داشتند و انواع و اقسام خدمات خود را در اختیار مردم قرار دادند؛ این سازمان‌های مردم نهاد عمدتا­­ دارای مجوز رسمی از دستگاه‌های دولتی هستند. ­

وی گفت: البته ­بسیاری از مردم­ به شکل­ مستقل و داوطلبانه مشارکت داشتند که دیگر از عدد و رقم خارج است و کل مردم ایران درگیر کمک به مردم آسیب دیده هستند.

رستم وندی افزود: البته در این حادثه برنامه‌ریزی منسجم‌تر و هماهنگی بیشتری را نسبت به حوادث دیگر مانند زلزله سرپل‌ذهاب داشتیم بطوری که هم در سطح ملی و هم در سطح استانی مدیریت‌های خاصی را مشخص کردیم و به همبن دلیل­ مشکلات­و آسیب‌هایی که قبلا در حوزه جمع آوری کمک‌ها بود در­حوادث اخیر کمتر مشاهده می‌شود.

وی گفت: از دیروز قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده با ریاست وزیر کشور­و کمیته‌های ذیل آن تشکیل شده است تا در این حوادث برآورد خسارت کند. ­­

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور افزود: در جلسه امروز مقرر شد که در ذیل کمیته اجتماعی که در قرارگاه بازسازی تشکیل شده است، یک طرح جامع بازتوانی و حفظ سلامت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی تشکیل شود.

وی گفت: وظیفه این کمیته نظارت ­­بر رفتار و عملکرد تمام افرادی است­ که در منطقه حضور­ ­و در حال خدمتگزاری هستند­ تا جدا از بُعد اقتصادی و حمایت‌های مالی، در زمینه اجتماعی هم کمبودی نداشته باشیم.

رستم وندی افزود: جلسه امروز بدون حضور وزیر کشور برگزار شد که دلیل غیبت وزیر، ­حضور وی ­به همراه سه وزیر دیگر در مجلس است تا درباره حادثه اخیر سیل در کشور گزارش دهند.

نظر شما