شناسهٔ خبر: 3220199 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سران برخی کشورها درگذشت شاه سعودی را تسلیت گفتند

روسای برخی کشورهای عربی و غربی مرگ «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی را که در اولین ساعات بامداد جمعه (امروز) درگذشت، تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  تسنیم به نقل از «اسکای نیوز»، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن اعلام تسلیت مرگ شاه سعودی، از تلاش‌های وی در بهبود روابط بین واشنگتن و ریاض تمجید کرد.

اوباما در بیانیه‌ای اعلام کرد (ملک عبدالله) «رهبری امین و شجاع از نظر اعتقادی بود؛ یکی از اعتقادات او ایمان راسخ وی به اهمیت روابط آمریکا و عربستان به عنوان عامل ثبات و امنیت در خاورمیانه و فراتر از آن، بود.»

اوباما افزود «صمیمیت و قدرت همکاری بین عربستان و آمریکا بخشی از میرات ملک عبدالله است.»

«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه نیز طی بیانیه‌ای رسمی مرگ شاهد سعودی را تسلیت گفت و تعهد خود را به «دوستی بین فرانسه و عربستان سعودی که ملک عبدالله بن عبدالعزیز در دوران سلطنت خود در این زمینه تلاش می‌کرد، اعلام کرد.»

از سوی دیگر در پی درگذشت ملک عبدالله، دیوان پادشاهی اردن طی بیانیه‌ای به مدت 40 روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

طبق بیانیه دیوان پادشاهی اردن، «عبدالله دوم» پادشاه اردن برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ملک عبدالله، سفر خود را به «داووس» نیمه‌کاره رها کرد.

روزنامه دولتی «الاهرام» مصر به نقل از منابع بلندپایه گزارش داد «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر سفر خود را به داووس که نشست اقتصادی جهانی در آن در حال برگزاری است، قطع کرد و در راس یک هیئت عالی‌مقام برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ملک عبدالله، به عربستان سعودی رفت.

خبرگزاری فلسطینی (وفا) نیز گزارش داد در پی درگذشت شاه سعودی، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در اراضی فلسطین اشغالی 3 روز عزای عمومی اعلام کرد.

محمود عباس در بیانیه‌ای ضمن قدردانی از «مواضع اصولی و حمایت نامحدود پادشاه عربستان از فلسطین و ملت فلسطین، مرگ وی را تسلیت گفت.»

«نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب نیز مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز را به خاندان سعودی و مردم عربستان تسلیت گفت.

براساس این گزارش، دربار پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با نهایت تاسف و تاثر درگذشت ملک عبدالله بن عبدالعزیز را به شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد تسلیت می‌گوییم. ملک عبدالله بن عبدالعزیز در ساعت یک بامداد جمعه (به وقت محلی) برابر با سوم ربیع الثانی 1436 هجری درگذشت.»

دربار عربستان در بیانیه‌ای افزود «براساس قانون اساسی، شاهزاده "سلمان بن عبدالعزیز آل سعود" به عنوان پادشاه عربستان مورد بیعت قرار گرفت و پس از این بیعت بر اساس بند دوم فرمان پادشاهی شاهزاده "مقرن بن عبدالعزیز آل سعود" به عنوان ولیعهد معرفی می‌شود.»

بیعت شهروندان عربستانی با ملک سلمان بن عبدالعزیز و شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد پس از نماز عشا جمعه در کاخ پادشاهی در ریاض برگزار خواهد شد.

عبدالله بن عبدالعزیز که گفته می‌شود متولد سال 1923 میلادی بود از سال 2006 به عنوان پادشاه عربستان سعودی حاکمیت این کشور را به عهده گرفت اما پیش از آن نیز عملا اداره عربستان را در اختیار داشت؛ زیرا ملک فهد پادشاه قبلی دچار ناتوانی جسمی بود و قادر به اداره کشور نبود.

انتهای پیام/ر

 

برچسب‌ها:

نظر شما