شناسهٔ خبر: 32142215 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رویترز: نیروهای حفتر کنترل فرودگاه طرابلس را از دست دادند

خبرگزاری رویترز دوشنبه شب به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که نیروهای وابسته به ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش تحت حمایت دولت حاکم بر شرق لیبی، کنترل فرودگاه بین المللی طرابلس در غرب این کشور را از دست دادند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رویترز: نیروهای حفتر کنترل فرودگاه طرابلس را از دست دادنداین خبرگزاری افزود: نیروهای هم پیمان با دولت وفاق ملی طرابلس به ریاست «فایز السراج» در داخل فرودگاه دیده شدند، این درحالی است که درگیری ها با نیروهای تحت امر حفتر به سمت جنوب فرودگاه شدت گرفته بود.
در همین حال، رئیس شورای عالی دولت وفاق ملی با رد هرگونه راه حل نظامی برای حل بحران لیبی افزود: در کشور هیچ راه حلی با قوه قهریه وجود ندارد و از همگان می خواهیم برای انتخابات اوضاع را آرام کنند.
این مقام وابسته به دولت السراج تصریح کرد: از دولت وفاق ملی می خواهیم، جریان بازداشت خلیفه حفتر را فعال کند و آن را در سطح جهانی گسترش دهد.
در همین حال یک مقام وابسته به دولت وفاق ملی لیبی گفت: یک فروند هواپیمای وابسته به نیروهای حفتر یک کاروان نظامی را در جنوب مصراته هدف قرار دادند.
«غسان سلامه» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی هم حملات هواپیماهای وابسته به حفترعلیه فرودگاه معیتیقه را تکذیب کرد.
سلامه از این اقدام نیروهای تحت امر دولت حاکم بر شرق لیبی به «نقض آشکار قوانین انسانی و بین المللی یاد کرده است.
نماینده سازمان ملل متحد در امور لیبی همچنین خواستار توقف عملیات هوایی در لیبی با هدف جلوگیری از افزایش یک جنگ گسترده در این کشور شد.
همزمان با این تحولات، همچنان درگیری ها در اطراف طرابلس پایتخت لیبی وارد پنجمین روز خود شده است.
هم چنین در درگیری های روز گذشته، بیش از 20 تن از نیروهای دو طرف کشته شدند.
«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه رایزنی ها برای توقف کشتار در لیبی، روز دوشنبه در دیدار با «عقیله صالح» رییس پارلمان لیبی حاکم بر شرق لیبی به بررسی آخرین تحولات امنیتی و سیاسی پرداختند و راهکارهای پایان دادن به بحران جاری در این کشور را بررسی کردند.
لیبی از پنجشنبه گذشته (15 فروردین) و همزمان با دستور حفتر فرمانده ارتش لیبی به نیروهای تحت فرمانش برای حمله به طرابلس؛ پایتخت بار دیگر متنشج است.
این درگیری ها روز جمعه و پس از درگیری شدید میان نیروهای تحت امر حفتر با نیروهای دولت وفاق ملی در 30 کیلومتری جنوب شهر طرابلس به اوج خود رسید.
قرار بود دو کنفرانس مختلف در لیبی و اتیوپی برای حل سیاسی این بحران برگزار شود.
سلامه در ابتدای فرودین ماه جاری نیز اعلام کرد، شهر «غدامس» لیبی میزبان «گفت و گوهای ملی» میان گروه های این کشور در روزهای 14 ،15 و 16 آوریل (25، 26 و 27 فروردین) خواهد بود.
همچنین قرار بود کنفرانس دیگری نیز در ماه ژوئیه (تیر/ مردادماه) آینده و با حضور گروه های درگیر لیبی و با نظارت سازمان ملل متحد در آدیس آبابای اتیوپی برگزار شود.
لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.
دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس غرب کشور تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.
همزمان یک دولت موازی دیگر در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما