شناسهٔ خبر: 32121403 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرين اخبار از درگيري هاي ليبي/ نيروهاي خليفه حفتر از سعودي ها دستور مي گيرند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- دستکم 21 نفر از ابتداي يورش جناح ژنرال حفتر کشته شده اند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري رويترز، وزارت بهداشت دولت تحت حمايت سازمان ملل در ليبي اعلام کرد در درگيري ها در جنوب طرابلس پايتخت اين کشور يازده نفر کشته و بيست و سه نفر زخمي شده اند.
در همين حال خبرگزاري فرانسه اعلام کرد دستکم 21 نفر از ابتداي يورش جناح ژنرال حفتر کشته شده اند.
بر اساس آمار اوليه ارائه شده توسط وزارت بهداشت دولت وحدت ملي ليبي، مستقر در طرابلس، دستکم 21 نفر از ابتداي تهاجم نيروهاي ژنرال حفتر عليه پايتخت کشته شده اند. 27 نفر نيز در همين مدت زخمي شده اند.
وزارت بهداشت دولت وحدت ملي در بيانيه خود تصريح نکرده است که آيا غير نظاميان نيز در ميان اين قربانيان هستند يا خير. هلال احمر ليبي روز شنبه از کشته شدن يکي از پزشکان خود خبر داد.
از سوي ديگر احمد المصري، سخنگوي ارتش ملي ليبي که تحت امر ژنرال حفتر است، شنبه شب از مرگ 14 "رزمنده" خبر داد.
شبه‌نظاميان موسوم به «ارتش ملي ليبي» به فرماندهي خليفه حفتر از چهارشنبه‌شب گذشته عمليات پيشروي به سمت طرابلس پايتخت ليبي را که در کنترل تشکيلات موسوم به «دولت وفاق ملي» قرار دارد، آغاز کرده‌اند.
خليفه حفتر فرمانده ارتش ملي ليبي روز پنجشنبه از نيروهايش خواست براي آزادسازي طرابلس از اشخاصي که آنان را شبه نظاميان مسلح خواند به طرف اين شهر پيشروي کنند.
وي در يک فايل صوتي از مردم طرابلس خواست سلاحشان را زمين گذاشته و براي حفظ جانشان پرچم سفيد را به اهتزاز درآورند.
حفتر از نيروهايش خواست که عليه اشخاصي که قصد رويارويي با آنان را ندارند، اسلحه نکشند.

ضدحمله دولت وحدت ملي ليبي
سخنگوي نيروهاي دولت وحدت ملي از آغاز يک ضد حمله براي پاکسازي همه شهرها از وجود " نيروهاي غيرقانوني " خبر داد.
منظور محمد قنونو از نيروهاي غيرقانوني نيروهاي وابسته به ژنرال خليفه حفتر است.
اين سخنگو در سخناني خطاب به خبرنگاران در طرابلس گفت اين عمليات که " فوران خشم " نام دارد امکان آن را فراهم مي سازد تا " همه شهرهاي ليبي از وجود متجاوزان و نيروهاي غيرقانوني پاک شود.
دولت وفاق ملي ليبي مستقر در طرابلس اعلام کرد که عمليات عقب راندن نيروهاي خليفه حفتر از شهرهاي اين کشور آغاز شده است.
پس از گذشت چهار روز از آغاز عمليات نيروهاي «خليفه حفتر» براي تسلط بر شهر طرابلس ليبي، نيروهاي مستقر در اين شهر نيز اعلام کردند که عمليات عليه نيروهاي حفتر را آغاز کرده‌اند.
به گزارش الجزيره، «محمد قنونو» سخنگوي دولت وفاق ملي ليبي اعلام کرد که عمليات موسوم به «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) براي عقب راندن نيروهاي ژنرال «خليفه حفتر» از شهرهاي اين کشور آغاز شده است.
او گفت که دولت مستقر در طرابلس خواهان ماهيت دموکراتيک و نه نظامي‌گري براي کشور است و نيروهاي دولت وفاق ملي با برنامه دقيق و با قاطعيت پاسخ تهاجم نيروهاي حفتر به طرابلس را خواهند داد.
«فايز السراج» رئيس دولت وفاق ملي نيز با کودتا خواندن حمله نيروهاي حفتر به طرابلس گفته بود که دستور آماده‌باش به نيروهاي حاضر در طرابلس را داده است.
همزمان با آغاز تحرک نظامي دولت وفاق ملي براي مقابله با حمله خليفه حفتر، «محمد السياله» وزير خارجه وفاق ملي نيز گفته است در تلاش است در رايزني با مقامات کشورهاي ديگر درگيري‌ها در طرابلس را متوقف کند.

هواپيماهاي جنگي ارتش ملي، مواضع حکومت الوفاق را هدف قرار دادند
يک منبع ارتش ملي ليبي گفت که هواپيماهاي جنگي، روز يکشنبه چند ساعت پس از آغاز عمليات هوايي بر فراز طرابلس، به پرواز درآمدند.
اين منبع آگاه در ارتش ملي ليبي اظهارداشت که پروازهاي انجام شده توسط جنگنده هاي نيروهاي مسلح ليبي عليه منطقه "مقر النقليه" بود که به مثابه انبار سلاح و تجهيزات نيروهاي مستقر در طرابلس است و همزمان برخي از تجهيزات نزديک کوبري که فرودگاهي قديمي است، هدف واقع شد.
پيشتر يک منبع بلندپايه ارتش ليبي گفته بود که جنگنده هاي ارتش ملي ليبي عمليات هوايي خود را بر فراز طرابلس آغاز کرده اند.
وي افزود که جنگنده هاي ارتش ملي مواضع و تجهيزات وابسته به شبه نظاميان مسلح را در طرابلس هدف قرار خواهند داد.

حمله نيروهاي حفتر به طرابلس خنجر زدن از پشت است
نخست وزير دولت وفاق ملي ليبي، حمله نيروهاي خليفه حفتر به طرابلس پايتخت اين کشور را ”خنجر زدن از پشت سر“ توصيف کرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره ‎؛ فايز السراج گفت: در شرايطي که مردم ليبي به آينده اميدوار شده بودند و نگاه همه جهان به ليبي متمرکز شده بود و در حالي که ما ميزبان آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل بوديم، عهدشکني صورت گرفت. سخنان حفتر يادآور دوره حکومت ديکتاتوري در ليبي بود.. زماني که راه حل سياسي در ليبي به چشم مي خورد، از تحرک نظامي حفتر به طرف طرابلس غافلگير شديم.
السراج اين اقدام خليفه حفتر را خنجر زدن از پشت سر توصيف کرد و افزود: حفتر به تلاش ها براي حل بحران در ليبي ضربه مي زند و باعث خونريزي بيشتر در کشور مي شود. حفتر، ليبي را به سوي آينده اي نامعلوم هدايت مي کند.
وي خاطر نشان کرد: همکاري گسترده اي با فرستاده سازمان ملل داشتيم تا از برگزاري کنگره ملي حمايت کنيم. به جامعه جهاني مي گويم نبايد متجاوز و کسي را که از خود دفاع مي کند، برابر بداند.
 
نيروهاي خليفه حفتر از سعودي ها دستور مي گيرند
حمله به طرابلس، بر اساس دستور سعودي ها به خليفه حفتر صورت مي گيرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره ‎؛ يک منبع مطلع در شوراي رياست جمهوري ليبي اعلام کرد حمله نيروهاي خليفه حفتر به طرابلس پايتخت اين کشور، بر اساس دستور و با هماهنگي عربستان سعودي صورت مي گيرد و حفتر از حمايت گسترده مالي عربستان در اين عمليات برخوردار است.

آمريکا خواستار توقف فوري درگيري هاي ليبي شد
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا خواستار توقف فوري عمليات نظامي از سوي نيروهاي تحت هدايت ژنرال خليفه حفتر فرمانده نظامي شرق ليبي شد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره عربي  سفارت آمريکا در ليبي اعلام کرد: آمريکا با حمله نظامي اي که خليفه حفتر به راه انداخته مخالف است.
سفارت آمريکا افزود: ما خواهان توقف فوري تمامي اقدام هاي نظامي عليه طرابلس هستيم.

حمايت روسيه از تلاش‌هاي سازمان ملل براي برقراري صلح در ليبي
وزير امور خارجه روسيه گفت: روسيه از تلاش‌هاي نماينده ويژه سازمان ملل براي برقراري آرامش در ليبي حمايت مي‌کند.
«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه گفت اين کشور از تلاش‌هاي سازمان ملل در جهت عادي‌سازي شرايط در ليبي از طريق انتخابات و اصلاح قانون اساسي حمايت مي‌کند.
به نوشته خبرگزاري «تي‌اي‌اس‌اس» لاوروف روز شنبه در مصاحبه با روزنامه «الأهرام» مصر گفت: «از تلاش غسان سلامه نماينده ويژه سازمان‌ملل در ليبي حمايت مي کنيم تا نقشه‌ راه وي جهت برقراري آرامش در ليبي از طريق انتخابات سراسري آزاد و عادلانه و اصلاح قانون‌اساسي عملي شود».
لاوروف گفت: «اميد داريم کنفرانس غدامس که توسط نماينده ويژه سازمان‌ملل در اواسط آوريل برگزار مي‌شود به پيش‌برد اهداف [ايجاد آرامش در ليبي] کمک کند».

نظر شما