شناسهٔ خبر: 32098718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

طی مذاکرات وزیر اقتصاد و وزیر برنامه ریزی عراق صورت گرفت

سهولت کار تجار با تفاهمنامه بیمه ای ایران و بغداد

سفر روز گذشته نخست وزیر عراق به کشورمان زمینه توسعه بیشتر همکاری های اقتصادی میان ایران و عراق را فراهم کرده است از جمله در حاشیه دیدار وزیر اقتصاد کشورمان با وزیر دارایی عراق زمینه سهولت کار تجار با تفاهمنامه بیمه ای ایران و بغداد فراهم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، روز گذشته نخست وزیر عراق به دعوت رسمی رییس جمهوری کشورمان به تهران سفر کرد. تیم اقتصادی عراق در این سفر «عادل عبدالمهدی» را همراهی می کردند. در حاشیه این سفر دیدارهایی میان تیم اقتصادی همراه نخست وزیر با مقامات اقتصادی کشورمان از جمله وزیر نیرو و وزیر اقتصاد انجام شد.

 

«فرهاد دژپسند»، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان درباره دیدار خود با وزیر امور دارایی و وزیر برنامه ریزی عراق گفت:«مباحث بسیار مهمی در این دیدار مطرح شد که از جمله این مباحث ایجاد تفاهم نامه همکاری بیمه‌ای بین تجار دو کشور است. معتقدم حیف است که با این حجم تجارت ما یک تفاهم نامه بیمه‌ای برای سهولت در تجارت بزرگانان ایرانی داریم.

 

دژپسند با اشاره به حجم تجارت ایران و عراق گفت: «حجم معاملات ایران با کشور عراق که دومین کشور مقصد تجاری است چیزی حدود ۸ میلیارد یورو است اما با توجه به مشترکات فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی این دو کشور، این حجم از معاملات قابل رضایت نیست و باید به ۲ برابر افزایش پیدا کند. برای تجار و صادرکنندگان ایرانی برای ورود به کشور عراق مشوق‌های ویژه تری نسبت به سایر صادرات در نظر گرفته ایم.»

 

وی با اشاره اصلی‌ترین مشکلات تجاری ایرانی و عراقی گفت: «عمده مشکل بین کشور تجاری ما مشکلات پولی و بانکی است که انشاالله در سال آینده این مشکل نیز با کمک وزیر امور اقتصاد و دارایی و ریاست بانک مرکزی عراق و ایران برطرف خواهد شد. قصد داریم تا جلسه همفکری را بین تجار ایرانی و عراقی برگزار کنیم.»

 

همچنین در ادامه وزیر امور دارایی عراق با ابراز خرسندی از مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: در سفر نخست وزیر عراق به ایران ۹ وزیر و تعدادی از تجار برای برطرف سازی مشکلات تجاری وی را همراهی کردند. این سفر بیشتر برای حل مشکل تجاری و موانع اقتصادی از جمله موانع پولی و بانکی، گمرکی و بیمه‌ای ترتیب داده شده است.

 

«فواد محمدحسین» بیان کرد: «حجم تبادلات تجاری ایران و عراق بسیار بالاست بطوریکه ایران دومین کشور مورد تجارت عراق محسوب می‌شود. حجم تبادلات تجاری ایران و عراق چیزی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است که اگر آن را به یورو تبدیل کنیم چیزی معادل ۸ میلیارد یورو می شود.»

 

گفتنی است در راستای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور نحوه تکمیل و تداوم روابط مالی و پولی ایران و عراق مورد بررسی قرار گرفت و بنا به گفته رییس جمهوری در نشست مشترک با نخست وزیر عراق قرار شد تا رییس کل بانک مرکزی سفری به عراق داشته باشد تا طمینه تسهیل مبادلات پولی و بانکی ایران و عراق فراهم شود و به دنبال آن شرایط بهتری برای کار تجار و بازارگانان دو کشور فراهم شود./

 

نظر شما