شناسهٔ خبر: 32105459 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تاکيد بر توسعه همکاري هاي اقتصادي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - وزير امور اقتصادي و دارايي کشورمان در ديدار مشترک با معاون نخست وزير و وزير دارايي و همچنين وزير برنامه ريزي عراق بر توسعه هر چه بيشتر همکاري هاي اقتصادي مبتني بر برنامه هاي مشخص و عملياتي تاکيد کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، فرهاد دژپسند در اين ديدار با اشاره به توسعه همکاري هاي ايران و عراق اظهار داشت: اراده ما براي توسعه همکاري هاي اقتصادي جدي و بدون محدوديت بوده و اميدواريم در اين حوزه نيز به مانند روابط سياسي مستحکم دو کشور، شاهد همکاري هاي متنوع، گسترده، زيربنايي و بلند مدت باشيم.
دژپسند با اشاره به ديدارهاي انجام شده در سطح سران دو کشور تاکيد کرد، اکنون نوبت آن است که با وجود چنين اراده مستحکمي براي توسعه روابط دو جانبه بتوانيم درباره برنامه هاي عملياتي و شفافي که قابليت اجرايي دارند به توافق برسيم.
وزير اقتصاد کشورمان در ادامه گفت: در حوزه عمراني به ويژه ابنيه و راه سازي، حوزه گردشگري، صدور خدمات فني و مهندسي، ساخت سد، نيروگاه، بيمارستان و ايجاد فروشگاههاي زنجيره اي دو کشور مي توانند همکاريهاي بسيار خوبي داشته باشند.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق همچنين مي توانند در بخش خدمات و تبادلات تجاري و خدمات بيمه اي، همکاري هاي زيربنايي و گسترده اي ميان گمرک و بيمه هاي مرکزي دو کشور داشته باشند.
وزير اقتصاد کشورمان تصريح کرد: از نظر حجم تجارت خارجي، هم اکنون عراق رتبه دوم را در بين شرکاي تجاري ما دارد و ما براي توسعه روابط اقتصادي همه جانبه آماده هر نوع همکاري مبتني بر حفظ منافع مشترک باشيم.
دژپسند گفت: تبادلات تجاري ايران با عراق حدود 8ميليارد يورو است که اميدواريم با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته اين رقم 2برابر خواهد شد.
وي در خصوص همکاري هاي بيمه اي دو کشور با اشاره به لزوم ايجاد تفاهم نامه همکاري بيمه‌اي بين تجار دو کشور اظهار داشت: معتقدم با اين حجم تجارت، ما نيازمند يک تفاهم نامه بيمه‌اي براي سهولت در تجارت بازرگانان دو کشور هستيم.
وزير امور اقتصادي و دارايي کشورمان با بيان اينکه بايد موافقت نامه همکاري هاي گمرکي بين دو کشور مبادله شود، تاکيد کرد: اگر در موضوع گمرک به توافق برسيم يک جهش بزرگي در روابط تجاري ايجاد خواهيم کرد.
وي خاطرنشان کرد: براي تسهيل روابط تجاري دو کشور ايران و عراق، حتي بايد قوانين گمرکي را در روابط دو کشور ساده سازي کنيم.
سرمايه گذاري مشترک بين دو کشور ايران و عراق در موضوعات مختلف از ديگر موضوعات مطرح شده در ديدار وزير امور اقتصادي و دارايي کشورمان و وزراي برنامه ريزي و دارايي عراق بود.
در ادامه اين ديدار، "فواد محمدحسين"، معاون نخست وزير و وزير دارايي جمهوري عراق با ابراز خرسندي از برگزاري اين ديدار و نيز مباحث مطرح شده در اين جلسه گفت: در سفر نخست وزير عراق به ايران9وزير و تعدادي از تجار براي برطرف سازي مشکلات تجاري وي را همراهي کردند.
وزير دارايي عراق افزود: اين سفر بيشتر براي حل مشکل تجاري و موانع اقتصادي از جمله موانع پولي و بانکي، گمرکي و بيمه‌اي ترتيب داده شده است.
به گزارش شادا، فواد محمد حسين با اشاره به رقم 8 ميليارد يورويي حجم تبادلات تجاري ايران و عراق ابراز اميدواري کرد، در نظر داريم تا اين حجم معاملات را در سال آينده و سال‌هاي آتي افزايش دهيم، زيرا که کشور دوست و همسايه ايران مورد توجه کشور عراق بوده و مانند عراق کشوري اسلامي است.
-->

نظر شما