شناسهٔ خبر: 32012703 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

آخرین وضعیت سیل در استان های کشور

یک سوم دورود زیر آب می‌رود./مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با تاکید بر لزوم تخلیه خانه‌های حریم حوضه های آبریز استان گفت: ۹۵ درصد حجم مخازن سدهای لرستان پر شده است.

صاحب‌خبر -
معاون آب منطقه‎ای لرستان گفت: جای نگرانی در راستای سرریز سد مروک دورود وجود ندارد.

به گزارش اعتدال، حیات اله سرلک با بیان این مطلب، اظهار کرد: سد مروک برای سرریز شدن آماده است. سد در بستر سنگی است و مشکلی در سرریز شدن سد وجود ندارد و به نحو مطلوب سرریز اتفاق خواهد افتاد.

اختصاص 1000 فضای ورزشی برای اسکان سیل‎زدگان لرستان

وزیر ورزش و جوانان از اختصاص یک‎هزار فضای ورزشی برای اسکان سیل‎زدگان خبر داد.

مسعود سلطانی‎فر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال نزول رحمت الهی و بارندگی‌هایی اخیر، شاهد وقوع سیلاب در برخی مناطق بودیم.

وی تصریح کرد: در این بارندگی‌ها ضمن تقویت ذخایر و منابع آبی کشورمان در تعدادی از استان‌ها هموطنان به خاطر سیل و مشکلات جنبی بارش‌ها دچار مشکل شدند و خانه‌های آنها دچار آب گرفتگی شد.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ استان کشور درگیر سیل هستند که از ابتدای این بارندگی‌ها مجموعه دولت با تاکید رئیس جمهور وارد صحنه شدند تا عملیات امداد و نجات و پشتیبانی را شروع کنند.

سلطانی‎فر اضافه کرد: بیش از یک‎هزار مکان ورزشی در اختیار ستاد مدیریت بحران کشور است که ۵۰۰ تا از آنها استفاده شده و بقیه هم آماده هستند که در اختیار سیل زدگان و مسافران نوروزی قرار بگیرند.

وی بیان کرد: برای حمایت و پشتیبانی از اقدامات استان‌های درگیر سیل، اعتبار خوبی برای کمک به هیئت‌های ورزشی روز شنبه ابلاغ کرده‌ایم که در اختیار هیئت‌ها قرار گرفت تا بتوانند به امر پشتیبانی برسند.

اولویت کاری ترمیم 17 نقطه‎ در مسیر آسیب‎دیده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای باند دوم جاده خرم‎آباد به پلدختر از اولویت‎های وزارتخانه است.

محمد اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جاده خرم‎آباد به پلدختر از راه‎های شریانی بوده و اجرای باند دوم آن از اولویت‎های وزارتخانه است.

وی تصریح کرد: کارشناسان معتقد هستند با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه و مجاورت این محور در کنار کوهستان و رودخانه کشکان، با ایجاد واریانت در نقاط بحرانی و تغییر شیوه در انجام کار می‎توان آسیب پذیری این محور را به حداقل رساند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مهمترین برنامه بلند مدت برای این مسیر به خدمت گرفتن مشاورین جهت مطالعه مسیر است تا با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان و پس از تهیه نقشه‎ها، مطالعات لازم و تامین اعتبار، با ایجاد واریانت ضمن افزایش ایمنی این قسمت از محور خرم‎آباد به پلدختر را از بلایای طبیعی مصون نگه‎ داریم.

اسلامی اضافه کرد: اولین و مهمترین اولویت کاری ما در این محور با توجه به 17 نقطه‎ای که در این مسیر آسیب‎دیده، ترمیم، ایجاد یک جاده موقت با ایمنی بالا برای برقراری ترافیک است که اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل و نقل استان با تمام توان در حال انجام است.

مردم محل‎های ساحلی خرم‎رود را ترک کنند


مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‎آباد گفت: مردم محل‎های ساحلی خرم‎رود را ترک کنند.

حمیدعلیرضایی با اعلام این خبر، اظهار کرد: با توجه به بالا آمدن سطح آب خرم‎رود وضعیت اضطراری اعلام شده و اهالی محله‎های نوارهای ساحلی خرم‎رود باید منازل خود را ترک کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه، شدت بارش‎ها و حجم آب به اندازه‎ای است که وارد منازل حاشبه رود شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‎آباد اضافه کرد: متاسفانه خرم ‎رود در حدفاصل پل شهدا و پل صفوی طغیان کرده و موجب وارد شدن خسارت به برخی زیرساخت‌ها و ورود آب به منازل ساحلی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان از بروز خسارت به بیش از ۳۶۰۰ واحدمسکونی در جریان سیل اخیر خبر داد.

مسعود رضایی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان، گفت: در جریان سیل اخیر به بیش از ۳۶۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد شد.

رضایی افزود: ماشین‌آلات سنگین بنیاد مسکن لرستان در ساعات اولیه وقوع سیل در اختیار ستاد مدیریت بحران استان قرار گرفته و بمنظور بازگشایی و پاکسازی محورهای مسدود شده بر اثر سیل در شهرستان‌های خرم آباد، دلفان، پلدختر، رومشکان و منطقه گردشگری بیشه به محورهای آسیب دیده از سیل اعزام شدند.

وی ادامه داد: کار ارزیابی خسارت واحدهای آسیب دیده ازسیل در ۱۱ شهرستان لرستان به انجام رسیده که جمعا بالغ بر ۳۶۰۰ واحد از سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند که از این تعداد ۷۷۳ واحد آن مربوط به واحدهای شهری بوده و یکصد و دو واحد آن احداثی و مابقی تعمیری می‌باشند.

مدیر کل بنیاد مسکن لرستان با اشاره به آسیب دیدن بالغ بر ۲۸۰۰ واحد مسکونی روستایی در سیل اخیر افزود: از این تعداد ۱۷۲۰ واحد احداثی و ۱۱۶۵ واحد آن نیازمند تعمیر می باشند.

رضایی با اشاره به موج دوم بارندگی در استان لرستان افزود: پیش بینی می‌کنیم آمارهای اعلام شده از خسارات وارده به ۲ برابر افزایش یابد.

وی ادامه داد: تعداد خانوارهای روستایی در لرستان 173 هزار بوده که 153 هزار مسکن روستایی در روستاهای استان موجود است که از این تعداد 103 هزار واحد از تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی بهرمند شده اند و تعداد ۵۰ هزار واحد مسکن روستایی نیازمند مقاوم سازی هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با این عنوان که تعداد ۴۹ روستا در لرستان دچار رانش شده‌اند، افزود: به‌منظور جلوگیری از بروز تلفات جانی تعداد ۶ روستا تخلیه شده که با استفاده از چادرهای هلال احمر اسکان موقت شده‌اند.

رانش لایه‎های زمین شهر دورود را تهدید می‎کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان گفت: رانش لایه‎های زمین شهر دورود را تهدید می‎کند.

رضا میرزایی با بیان این مطلب، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که شهر دورود را تهدید می‎کند بحث رانش لایه‎های زمین است.

وی با اشاره به رانش لایه‎های زمین در دامنه‎های کوه باباحر، افزود: این یک زمین لغزش قدیمی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان تصریح کرد: با توجه به ورود سامانه بارشی، این دامنه از آب اشباح شده و احتمال رانش زمین در لایه‎های متعدد در این دامنه ارتفاعات وجود دارد.

رضا میرزایی در بازدید استاندار، نماینده ولی‎فقیه و مدیران دستگاه‎های اجرایی استان لرستان از سد مروک دورود، اظهار کرد: سد مروک دورود از نظر فنی و سازه‎ای یکی از بهترین سدهای لرستان است که در حین ساخت همه استانداردهای لازم در آن رعایت شده و هیچ‎گونه مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: حجم مخزن سد ۱۰۵ میلیون متر مکعب، حجم آب داخل مخزن ۹۷ میلیون متر مکعب، حجم آب ورودی به مخزن معادل ۷۲ متر مکعب در ثانیه و میزان تخلیه آب از دریچه تحتانی ۳۸ مترمکعب در ثانیه است و در حال حاضر حدود ۸ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارد.

مدیرعامل شرکت آب  منطقه‎ای لرستان خاطرنشان کرد: این سد با توجه به ورود سامانه بارشی از بامداد یکشنبه به استان لرستان، ظرف ۴۸ ساعت آینده سریز خواهد کرد.

میرزایی با بیان اینکه زیرساخت سرریز سد مروک به طور کامل سنگی است و فرسایش و آب شکستگی در آن اتفاق نمی‎افتد، افزود: با توجه به ظرفیت ۸ میلیون مترمکعبی خالی سد، آمادگی لازم برای مدیریت سیل ورودی از سمت سد کمال صالح و تخلیه پیک سیلاب از طریق سرریز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان ادامه داد: براساس پیش‎بینی و هواشناسی با ورود سامانه بارشی به استان از بامداد روز یکشنبه تا سه‎شنبه وقوع سیلاب در رودخانه تیره با دبی حدود ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه در زمان پیک محتمل است، لذا از همه اهالی روستاهای مسیر رودخانه تیره و خیابان‌های ساحلی رودخانه می‎خواهیم که منازل خود را ترک کرده و تا پایان روز سه‌شنبه و رفع بحران به مناطق امن پناه ببرند.

یک سوم دورود زیر آب می‌رود


نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: یک سوم دورود زیر آب می‌رود.

کیان‌پور در حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد بحران استان لرستان، اظهار کرد: احتمالا امروز یک سوم دورود زیر آب می‌رود. باید فکری اساسی به حال ساختن سدهای لرستان شود.

کیان‎پور با بیان اینکه اگر ما سدها را می‌ساختیم الان وضع‌مان این نبود، افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم مردم را از نقاط خطرناک تخلیه کنیم.

مردم از تردد در مسیر سد مروک خودداری کنند

جانشین و مشاور مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از آماده باش ۱۹۰ نفر از کارکنان و امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان دورود خبر داد.

امیر حسین یوسفوند با اعلام این خبر، اظهار کرد: تعداد ۱۰ منطقه شهری و روستایی جهت اسکان اضطراری در شهرستان دورود شناسایی شده و همچنین ۱۸ مکان مسقف از جمله مساجد، مدارس، حسینیه‌ها، سالن‎های ورزشی و مصلای شهرستان دورود آمادگی کامل جهت برپایی چادرهای امدادی برای حادثه دیدگان احتمالی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: تعداد ۸۴۰ دستگاه چادر مسافرتی در نقاط شناسایی ‌شده توزیع یا برپا شده همچنین ۳ تیم تخصصی سیلاب و یک تیم کوهستان و یک دستگاه قایق موتوری با خودرو آفرود توسط اعضای داوطلبان جمعیت به حالت آماده باش کامل در جمعیت هلال احمر شهرستان دورود مستقر است.

سرویس‎های اتوبوس پنج شهر لرستان تعطیل شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای لرستان گفت: سرویس‎های اتوبوس پنج شهر استان تعطیل شد.

عباس شرفی با بیان این مطلب، اظهار کرد: با توجه به بروز سیلاب و بارندگی‎های شدید و به دلیل عدم اطمینان از ایمنی تردد، سرویس‎های اتوبوس در شهرهای کوهدشت، پلدختر، نورآباد، الشتر و چگنی برای امشب انجام نمی‎شود و تعطیل است.

حداقل امکانات را برای مدیریت بحران نداریم

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: حداقل امکانات را برای مدیریت بحران نداریم.

محمد بیرانوندی، شامگاه یکشنبه ۱۱فروردین در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: حداقل امکانات را برای مدیریت بحران نداریم.

سدهای مطالعه شده ساخته شوند

 اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در جلسه مدیریت بحران استان، ایران را کشوری حادثه‌خیز دانست و گفت: با وجود حوادث طبیعی، کشور با اقتدار پیش می‌برد.

وی با ذکر این مطلب که سال‌های گذشته با خشکسالی مواجه بودیم و مشکل کمبود آب شرب مهم‎ترین مسئله کشور بود، تصریح کرد: امسال سراسر کشور از نعمت باران برخوردار شده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی نگران وضعیت ریزگردها بودیم، اظهارکرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور در تابستان سال گذشته تامین آب شرب مشهد بود.

وی به وجود تلخی‌های ناشی از سیل اشاره کرد و افزود: تمام استان‌های کشور با مشکلات سیل درگیر هستند.

جهانگیری، لرستان را یکی از کانون‌های بارندگی برشمرد و گفت: این ذهنیت که توجه بیشتری به استان‌های شمالی بوده و به مناطق جنوب غرب کمتر توجه شده اشتباه است؛ مگر می‌شود کسی مردمان با صفای لر را دوست نداشته باشد کمااینکه آرزوی ما خدمت به لرستان است.

وی اولویت اول دولت در بحث سیل را نداشتن تلفات انسانی دانست و گفت: هیچ چیز جای وجود یک انسان را پر نمی‌کند.

جهانگیری مدیریت در صحنه را ویژگی مدیران دانست و با اعلام رضایت از مدیریت استانداران استان‌های سیل‌زده افزود: دولت، نیروهای مسلح و مردم تمام ظرفیت خود را به صحنه آوردند. دستگاه های اجرایی ملزم به همکاری همه جانبه با استاندار هستند و مردم لرستان به هشدارها توجه کنند.

وی در خصوص خسارت‌های ناشی از سیل اخیر لرستان گفت: ما از نظر درآمد در وضعیت خوبی قرار نداریم؛ سال گذشته روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه صادر می‌کردیم اما این رقم در حال حاضر کاهش پیدا کرده است.

جهانگیری به خسارت‌های سیل در بحث مسکن اشاره کرد و افزود: ۴ هزار بسته لوازم خانگی توسط ستاد اجرای فرمان امام تامین می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در بحث تعمیرات واحدهای مسکونی شهری و روستایی ۵ میلیون بلاعوض و در بخش احداث ۱۰ میلیون بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که در بخش کشاورزی به هر هکتار زراعت، باغات و دامداری‌ها کمک‌های بلاعوض پرداخت خواهد شد، ادامه داد: مالیات واحد صنعتی که ۵۰ درصد اموال آن تخریب شده است کاملا بخشیده می‌شود.

جهانگیری با ذکر این مطلب که وام جدید به واحدهای تولیدی خسارت دیده پرداخت می‌شود، تصریح کرد: سدهایی که مطالعه شده است باید ساخته شود. ماموریت اصلی سدها نگهداری آب و کاهش خسارت سیل است البته مسائل مربوط به سد کاملا رعایت شود.

در دو سیل گذشته مصوبه‌ای برای جبران خسارت لرستان وجود نداشته است

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه در جریان سیل اخیر همدلی دستگاه‌ها و نیروهای مسلح را شاهد بودیم افزود: سیل بسیاری از ضعف‎ها را مشخص کرد.

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان، شامگاه یکشنبه ۱۱ فروردین در ستاد مدیریت بحران لرستان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد:  سیل اخیر ضعف‌ها، کمبودها و موارد آسیب‌پذیر را مشخص کرد. کمبودها و ضعف‌ها را باید جبران کرد کمااینکه هماهنگی نیروهای مسلح استان چشمگیر است.


وی با ذکر این مطلب که تمام شهرستان‌های استان در سیل اخیر خسارت دیدند، تصریح کرد: در برخی‌ خانه‌ها حجم آب تا 1.5  متر بالا آمد.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه ۳ هزار واحد روستایی و ۱۵۰۰ واحد شهری لرستان در سیل اخیر دچار خسارت شد، ادامه داد: ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ آب و ۱۵۰ استخر ماهی خسارت دیده است کمااینکه برخی زمین‌های کشاورزی تا دو سال آینده قابل کشت نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه در دو سیل گذشته دولت مصوبه‌ای برای جبران خسارت لرستان نداشته است، اضافه کرد: اعتبار لازم برای آلام بخشی به درد مردم و برای جبران خسارات زیرساختی در نظر گرفته شده است.

استاندار لرستان گفت: در بحث تخصیص آب در حق استان ظلم شده است.

سیدموسی خادمی در جلسه مدیریت بحران استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد در خصوص سیل لرستان، اظهار کرد: به دلیل توپوگرافی منطقه در شهرهای الیگودرز پلدختر و دورود با مشکلاتی مواجه شدیم‌.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه رودخانه کشکان به عنوان یکی از سرشاخه‌های کرخه مطرح است، اضافه کرد: بیش از نیمی از خروجی آب استان از پلدختر عبور می‌کند.

وی سد معشوره را خواسته تاریخی مردم لرستان دانست و افزود: امسال ۲۵ میلیارد تومان بودجه برای این سد گذاشته شده است.

استاندار با اشاره به اینکه در هیچ شهر لرستان آب پایدار نداریم، تصریح کرد: آب شرب مردم در شهرها از چشمه است. در تخصیص آب باید مسائل اجتماعی هم لحاظ شود.

۹۵ درصد حجم مخازن سدهای لرستان پر شده است
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با تاکید بر لزوم تخلیه خانه‌های حریم حوضه های آبریز استان گفت: ۹۵ درصد حجم مخازن سدهای لرستان پر شده است.

رضا میرزایی شامگاه یکشنبه ۱۱ فروردین در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: در لرستان ۳ سد آب نیرو و ۱۲ سد مربوط به آب منطقه‌ای وجود دارد. ۹۵ درصد حجم مخازن لرستان پر شده است و در حال حاضر سه سد لرستان سرریز کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان  با ذکر این مطلب که رودخانه کشکان رودخانه طولی است، اضافه کرد: در مجموع زیرساخت‌های زیرمجموعه‌های وزارت نیرو ۳۱۵ میلیارد تومان خسارت دید.

میرزایی با اشاره به اینکه در حوزه رودخانه تیره، وضعیت بحرانی است، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود بخش ساحلی شهر دورود غرقاب شود.
 

روز گذشته رانش زمین جاده خرم‌آباد-بروجرد را مسدود کرد
 
 رئیس پلیس راه لرستان از انسداد جاده خرم‌آباد-بروجرد بر اثر رانش زمین خبر داد.

سرهنگ مرتضی چغلوند اظهار کرد: رانش زمین در دو لاین ۲۳ کیلومتری محور خرم‌آباد به بروجرد در منطقه طالقان و در محدوده ریگ سفید این مسیر را مسدود کرده است.

مسدود شدن راه ۱۶ روستای شهرستان چاراویماق

مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی با اشاره به برخی خسارت‌های مالی بارش‌های شب گذشته در آذربایجان شرقی گفت: خوشبتانه تا به این لحظه خسارت جانی نداشته‌ایم و خسارات مالی هم ناچیز هستند.

محمدباقر هنربر در تشریح این خبر اظهار کرد: با توجه به موج دوم بارش‌ها و تداوم فعالیت سامانه بارشی تا فردا در استان، فرمانداران و اعضای شورای مدیریت بحران استان با دستور اکید استاندار در آماده باش کامل هستند و طبق آخرین گزارش دریافتی از فرمانداران تا به این لحظه مورد خاصی وجود ندارد.

وی افزود: شب گذشته بارش در جنوب استان شدید بود و فرمانداران تا دیروقت در حال بازدید از نقاط حادثه‌خیز بودند و نقاط در حال رصد بوده و برخی نقاط نیز لایروبی شده‌اند.

وی بیان کرد: بارش‌های چند روز گذشته موجب تخریب چند دیوار کاهگلی در روستای بوکت شهرستان عجب شیر شده است، همچنین در روستای قیزیلجا نیز شدت بارش و لیز بودن زمین منجر به لیز خوردن یک زن و زخمی شدن وی شده است.

هنربر ادامه داد: شدت بارش‌ها و سیلاب در شهرستان هشترود نیز تخریب باکس بتنی سه پل و آبگرفتگی در شهرستان‌های مراغه، بناب و عجب شیر را در پی داشته است که مدیریت شده است تا آب وارد خانه‌ها نشود.

شکسته شدن باکس ۳ پل در هشترود بر اثر بارندگی‌ها

مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی از شکسته شدن باکس‌های سه پل در هشترود بر اثر بارندگی‌ها خبر داد و گفت: این باکس‌ها بر اثر طغیان رودخانه شکسته‌اند.

محمدباقر هنربر در تشریح این خبر اظهار کرد: به دنبال بارندگی‌های شدید روزهای گذشته باکس‌های تعبیه شده برای این سه پل که در سال 95 تخریب شده بودند، شکسته‌اند و اکیپ‌های راهداری در محل حضور داشته و مشغول جابجایی باکس‌ها هستند.

 وی از مسدود شدن راه ۱۶ روستای شهرستان چاراویماق بر اثر شدت کولاک خبر داد و گفت: هم اکنون بارش در تمامی محوهای استان ادامه دارد، طبق آخرین اطلاعات تا به این لحظه به جز موارد مذکور، مشکل خاص دیگری در استان گزارش نشده است.

وی تاکید کرد: با توجه به تداوم بارندگی‌ها و اخطاریه‌ها و هشدارهای وزیر کشور و استاندار، تمامی فرمانداری‌ها، بخش‌داری‌ها، شهرداری‌ها و اعضای ستاد مدیریت بحران استان در آماده‌باش کامل هستند و فرمانداران شهرستان‌ها از نقاط حادثه‌خیز و پرخطر شهرستان‌ها بازدید کرده و تمهیدات لازم را برای پیشگیری از حوادث انجام داده‌اندـ

وی متذکر شد: لایروبی و ساماندهی حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، برگزاری جلسات مختلف و اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه از جمله اقدامات ستاد مدیریت بحران بوده و شهرداری و آب منطقه‌ای نیز در این راستا همکاری داشته‌اند.

رودخانه‌ها و دهانه‌ پل‌ها در ورزقان لای‌روبی می‌شوند

فرماندار ورزقان گفت: لایروبی رودخانه‌ها در ورزقان آغاز شده که این امر می‌تواند در پیشگیری از خسارت‌های احتمالی سیل بسیار موثر باشد.  

حسن یحیوی، منطقه آذربایجان شرقی، اظهار کرد: با لایروبی رودخانه نه تنها توزیع آب به درستی  انجام می‌شود، ساختار رودخانه‌ها نیز محفوظ می‌ماند. در روستاهایی که احتمال وقوع سیلاب وجود دارد، عملیات لایروبی، مسیرگشایی رودخانه‌ها و مسیل‌ها در حال انجام است.  

فرماندار ورزقان با تاکید بر اینکه از کلیه امکانات موجود شهرستان در لایروبی‌ها استفاده می‌شود، گفت: این عملیات با همکاری مجتمع معدنی مس سونگون، شرکت‌های فعال در منطقه، معادن و شرکت‌های راه‌سازی که در تأمین ماشین آلات نقش بسزایی دارند، انجام می گیرد.  

وی با بیان اینکه کلیه ادارات و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان در آمادگی کامل به سر می‌برند، افزود: کلیه اقدامات انجام گرفته جهت لایروبی رودخانه‌ها و مسیرگشایی مسیل‌ها با نظارت منابع آب شهرستان صورت می‌گیرد.  

وی حفظ حریم رودخانه‌ها برای جلوگیری از خسارات جانی و مالی احتمالی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: کشاورزان باید برای جلوگیری از خسارات احتمالی که به مزارع و اراضی آنان ممکن است وارد شود باید با امور آب شهرستان نهایت همکاری را در طول سال داشته باشند.

آمادگی کلیه سالن‌های ورزشی استان برای اسکان اضطراری به هنگام حوادث طبیعی احتمالی

مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی از آمادگی کلیه سالن‌های ورزشی متعلق به شهرداری‌ها و اداره کل ورزش و جوانان استان به منظور اسکان اضطراری افراد در صورت وقوع حوادث طبیعی در سطح استان خبر داد.

 محمدباقر هنربر با بیان این مطلب اظهار کرد: طی مکاتبات انجام شده با شهرداری‌ها و اداره کل ورزش و جوانان استان، مصوب شد تا تمهیدات لازم برای اسکان اضطراری افراد در صورت احتمال بروز هر گونه حوادث طبیعی اندیشیده شود.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر مشکل خاصی در استان به وجود نیاورده است، بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر تا به این لحظه مشکل خاصی در استان گزارش نشده است و پیش بینی‌های هواشناسی فعالیت سامانه بارشی تا تا روز سیزدهم فروردین ماه را نشان می‌دهد.

 وی افزود: با توجه به تداوم بارندگی‌ها تمامی فرمانداری‌ها، بخش‌داری‌ها و اعضای ستاد مدیریت بحران استان در آماده‌باش کامل قرار دارند و از هم استانی‌های عزیز تقاضا می‌شود حدالامکان سفرهای خود را به تعویق انداخته و از ترک منزل خودداری کنند.

 هنربر خاطر نشان کرد: هم استانی‌ها در صورت سفر و ترک منزل نکات ایمنی را رعایت کرده و از برپایی چادر و توقف در مسیل‌ها، بستر و حریم رودخانه‌ها خوداری کنند.


آسیب دیدگی 800 خانه در شرق مازندران


سیل اخیر مازندران نه تنها به محورهای ارتباطی و واحدهای مسکونی خسارت زده بلکه بخش قابل توجهی از اراضی زراعی و باغی این استان نیز با مشکلات و خسارت بسیار زیادی رو به رو است.

نکا یکی از شهرستان هایی است که اراضی باغی و زارعی آن در سیل اخیر خسارت های فراوان و بعضا جبران ناپذیری دیده است.

برخی باغ ها و اراضی زراعی این شهرستان نیاز به احیای 100 درصدی دارند، حتی دامداران نکایی نیز در مناطق بالاددست از گزند خسارت‌های سیل مصون نماندند به گونه ای که بسیاری از آنها در منطقه هزار جریب به خصوص روستای کلارودبار و اطراف آن به دلیل رانش زمین شاهد تلفات دام های خود بوده اند.

منطقه قره طغان یا به زبان محلی ها جاده نیروگاه شهرستان نکا نیز درگیری زیادی با سیل داشته به طوریکه بیشتر اراضی زراعی و باغی روستاهای اطراف این منطقه دچار خسارت های جبران ناپذیری شدند. هرچند مسئولان مختلفی اجرایی و نمایندگان مجلس، بارها از این مناطق دیدن کردند اما به نظر می‌رسد باید یک برنامه جدی‌تر برای جبران این خسارت ها تدوین شود تا مردم در کنار رنج تخریب و خسارت خانه‌هایشان، بیم از دست دادن اراضی خود را نداشته باشند.

لایروبی نشدن رودخانه؛ عامل اصلی خسارت سیل

در این راستا، یکی از کشاورزان منطقه قره طغان نکا، با بیان اینکه عدم مدیریت درست در لایروبی رودخانه‌های این منطقه موجب بروز چنین خسارتی شده است، اظهار کرد: اگر لایروبی درست صورت می گرفت و عرض رودخانه بیشتر می شد یقینا آب از محدوده رودخانه طغیان نمی کرد و به باغات اطراف آسیبی وارد نمی کرد.

وی با بیان اینکه لایروبی رودخانه به صورت کامل انجام نشده و این کم‌کاری موجب خروج آب از رودخانه و خسارت های 50 تا 100 درصدی به اراضی و حتی چاه های آب شده است، تصریح کرد: خسارت های وارد شده زیاد است، زمینی که برای آن 15 سال زحمت کشیدیم در یک شب، از بین رفت و تنها انتظار ما از مسئولان، لایروبی درست رودخانه است تا این خسارت سال بعد تکرار نشود.

خسارت سیل به 5 هزار هکتار از اراضی باغی و زارعی شهرستان نکا

محمد پناهی یکی از کارمندان مرکز خدمات جهاد کشاورزی منطقه قره طغان نیز با بیان اینکه وسعت تخریب در اراضی زراعی و باغی بسیار بالاست، اظهار کرد: برخی از باغداران تمام زندگیشان یک هکتار زمین بود که در گل و لای ناشی از سیل اخیر مدفون شد و نیاز به احیای 100درصدی دارد.

وی با اشاره به اینکه بررسی های کارشناسان جهاد کشاورزی برای برآورد خسارت های ناشی از سیل در این منطقه ادامه دارد، تصریح کرد: نزدیک به 5 هزار و 500 هکتار از اراضی باغی شهرستان نکا خسارت دیده است.

پناهی در ادامه افزود: ارتفاع آب در منطقه قره طغان به بیش از 3 متر رسیده بود و بسیاری از باغ ها در گل و لای مدفون شده بودند.

مجید بهادری مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پس از وقوع سیل، این سازمان تمام تلاش خود را برای برآورد خسارت های وارد شده به اراضی زراعی و باغی انجام داده است، گفت: تمامی کارشناسان جهاد کشاورزی در مناطق سیل زده در حال برآورد خسارت های سیل اخیر هستند و یقینا این برآورد در تخصیص منابع حمایتی از باغداران و کشاورزان آسیب دیده تاثیرگذار خواهد بود.

خسارت 330 میلیارد تومانی شرق مازندران از سیل

علی‌محمد شاعری، نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه خسارت شهرستان های شرق استان که درگیر سیل شده اند را برآورد کرده‌ایم، اظهار کرد: سیل اخیر عمدتا به محورهای ارتباطی، واحدهای مسکونی و اراضی زراعی و کشاورزی خسارت وارد کرده است که توسط تیم های تخصصی، بررسی و میزان خسارت ها برآورد به ستاد مدیریت بحران استانداری ارسال شد.

وی، میزان خسارت سیل در سه شهرستان شرقی مازندران را 330 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سیل اخیر، 180میلیارد تومان در نکا، 100 میلیارد تومان در بهشهر و 50 میلیارد تومان در گلوگاه به محورهای ارتباطی، واحدهای مسکونی و اراضی زراعی و باغی آسیب وارد کرده است.

شاعری بیشترین خسارت را مربوط به بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد: اراضی باغی، مزارع گندم، کلزا، دامداری ها و مرغداری ها جزو مهم ترین خسارت های بخش کشاورزی در سیل اخیر بوده است.

رانش‌های متعددی که عبور و مرور را سخت کرده است

وی با بیان اینکه 100 نقطه در محورهای ارتباطی شهرستان های نکا، بهشهر و گلوگاه به ویژه منطقه هزار جریب دچار رانش زمین شدند و عبور و مرور را سخت کرده اند، اظهار کرد: رانش های محورهای ارتباطی در این مناطق بسیار جدی است و اگر سریعا به آن ها رسیدگی نشود ممکن است اتصال روستاها به شهر قطع شود.

شاعری در مورد تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده نیز با اشاره به اینکه نزدیک به 800 واحد مسکونی در سیل اخیر شرق استان دچار خسارت های جدی شدند، گفت: تمام خسارت های برآورد شده به تصویب ستاد هماهنگی مدیریت بحران سه شهرستان رسیده است، همچنین استانداری تمامی این گزارش ها را در اختیار دولت قرار داد و معاون اول رئیس جمهور نیز قول داده که در هیئت دولت پرداخت خسارت مناطق سیل زده تسریع پیدا کند.

هر چند دستگاه ها در حال خدمات رسانی و برآورد خسارت ها در تمامی بخش‌ها هستند، اما موضوع اراضی باغی، با محورهای ارتباطی و حتی واحدهای مسکونی کاملا متفاوت است، شاید محورهای ارتباطی و واحدهای مسکونی را بتوان به مرور زمان ترمیم و خسارت های آن جبران کرد اما اراضی باغی و زراعی که تولید و امنیت غذایی استان و کشور به آن وابسته است با گذشت زمان به سمت نابودی گام بر می‌دارد و از این رو انتظار می رود مسئولان به با درک درست از خطر پیش رو نسبت به احیا و کاهش خطرات احتمالی ناشی از سیل اخیر در باغ ها و اراضی زراعی استان برنامه های جدی و کارآمدتری را در دستور کار قرار دهند.

بحران سیل در زرین دشت نهاوند همدان

با وجود اینکه انتظار می رفت روستاهای بخش زرین دشت از جمله لیلان، بالاجوب، چناری، عسگرآباد در معرض خطر قرار بگیرند و انتظار آمادگی بیش از پیش را از مدیریت بحران داشتیم اما ظاهرا شدت بارش ها و طغیان رودخانه مدیریت بحران را هم غافلگیر کرده است.

اغلب روستاهای بخش زرین دشت در حاشیه رودخانه و یا کانال های اصلی کشاورزی قرار دارد که با سر ریز شدن این رودخانه ها روستاهای هجوار آن سیلابی شده است و در حال حاضر تردد در مسیر برزول- فارسبان به سختی انجام می شود.

سیلاب روان که از زمین های کشاورزی و رودخانه و زیر پل های مسیر طغیان کرده و جاده را فرا گرفته سبب محدود شدن دید و سختی تردد شده است و از عصر دیروز مردم، نیروهای امدادی با وسایلی از قبیل تراکتور در حال آرام کردن اوضاع هستند که شدت بارش ها اجازه فراهم  سازی وضعیت آرام را نمی دهد.

بحران تا حدی است که مرادی، شهردار برزول از مردم شهر درخواست کرد که شب نخوابند و هوشیار باشند و هر تعداد کیسه دارند از شن و ماسه پر کنند و درب حیاط بگذارند.

مرادی،  با بیان اینکه یک باب مغازه قدیمی که احتمال ریزش داشت، توسط شهرداری تخریب شد، گفت: تنها راه هدایت آب سراب گیان وبرخی رودخانه های فصلی بخش گیان، مسیر شهر  برزول است، دهانه پل ورودی شهر برزول حدفاصل برزول به روستای گیل آباد گنجایش عبور این‌همه آب و سیلاب را ندارد و از این رو مجبور هستیم راه عبوری برزول به روستای گیل آباد را مسدود کنیم.

وی افزود: با همکاری مردم و کشاورزان برزول جاده قدیمی برزول- سردوران تخریب شد و با ایجاد یک سد خاکی تا این لحظه مانع ورود سیل به شهر برزول شده ایم.

نهاوند درگیر باران و سیل


بارش باران از ظهر روز گذشته در نهاوند شدت گرفته و این سامانه بارشی که از روزها قبل توسط مدیریت بحران استان و هواشناسی کشور  هشدار داده شده بود، سبب آبگرفتگی معابر و خیابان های شهر و به راه افتادن سیلاب شده است.

به مردم هشدار داده شد که از خانه بیرون نیایند. در برخی روستاهای شهرستان نهاوند از جمله بخش های خزل، گیان، برزول و مرکزی سیلاب سبب گرفتگی معابر و محاصره شدن روستاها شده است که شدت این وضعیت در  روستاهای حاشیه رودخانه بیشتر است.

کانال شبکه ۲۰ کیلوولت پست شهر فیروزان به علت بارش شدید باران دچار آبگرفتگی شد و پل های مانع عبور آب در مناطق و ومعابر مختلف شهر نهاوند توسط شهرداری تخریب شد.

نجات یک نفر از داخل مسیل

 علی جلالی، شهردار گیان از نجات یکی از همشهریان گیان که در داخل مسیل افتاده بود توسط مردم و پرسنل شهرداری خبرداد و مجددا از مسافران و همشهریان خواست تا مواظب کودکان باشند و از حضور بی مورد در کنار مسیل ها خوداری کنند.

وضعیت نگران کننده شهر برزول

مرادی، شهردار برزول نیز با بیان اینکه مردم صبور باشند و کمک کنند، گفت: تمام کانال های شهر برزول پر شده اند و جوابگوی هدایت آبها نیست و دو واحد مسکونی در شهر برزول نیز دچار آبگرفتگی شده، سیلاب در روستای سردوران نهاوند مانع تردد شده و وضعیت جاده برزول به گیل آباد نیز بر اثر سیل خطرناک و غیرقابل تردد شده که توسط نیروی انتظامی مسدود شده است.

ریزش کوه در ورودی شهر نهاوند

از جمله اتفاقات دیگر ریزش کوه در بلوار خلیج فارس ورودی شهر نهاوند است که عوامل مدیریت بحران شهرداری و فرمانداری در تلاش برای ساماندهی مسیر برای تردد مسافران است. باوجود بارش باران های سیل آسا در سایر نقاط شهرستان، این بارش ها در ارتفاعات از جمله در گردنه گاماسیاب به صورت برف است.

آبگرفتگی 21 منزل مسکونی در همدان

فرماندار شهرستان همدان گفت: هیچگونه خسارت جانی و مالی به علت بارش باران به مردم شهر همدان وارد نشده است.

حسین افشاری درباره آخرین وضعیت شهر همدان در پی بارش مداوم اظهار کرد: باتوجه به شدت بارش ها و بالا آمدن آب رودخانه های اطراف شهر و آبگرفتگی معابر، شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان همدان نقاط آسیب پذیر در مقابل سیل را شناسایی کرده و متناسب با میزان آسیب پذیری، هشدارهایی به مردم داده شده است.

وی افزود: سه منطقه منوچهری، قاسم آباد و مزدقینه (محدوده تپه امام گل) جزو نقاط حادثه خیز شهر شناسایی شده و اطلاع رسانی و هشدارهای لازم داده شد.

فرماندار همدان تاکید کرد: افرادی که دارای منازل قدیمی و با مصالح سبک بوده، اغلب بی مجوز هستند و در حریم و مسیل رودخانه ساخته شدند، در معرض وقوع سیلاب قرار دارند. به کمک عوامل شهرداری، دهیاری و دستگاه های امداد و نجات مسیر رودخانه ها بازگشایی و شرایط شهر عادی و نرمال شده است.

وی عنوان کرد: ۲۱ منزل مسکونی در سطح شهر همدان دچار آبگرفتگی شدند که ۵ واحد از این منازل در روستای قاسم آباد هستند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شرایط شهر همدان معمولی است و در ساعات آتی با توجه به پیش بینی های هواشناسی و شدت بارش ها، از مردم همدان درخواست احتیاط بیشتر را داریم.

این مقام مسئول تأکید کرد: کلیه حسینیه ها، مساجد و ۱۳ سالن ورزشی سطح شهر همدان آمادگی پذیرایی از مسافران و مردمی که به علت تخلیه منازل خود بی سرپناه هستند، را دارند.
 

گاز ۱۰ روستای نهاوند قطع شد


رئیس شرکت گاز نهاوند گفت: گاز ۱۰ روستا از روستاهای شهرستان نهاوند قطع شده است.

احمد ناصری در جمع خبرنگاران بیان کرد: گاز روستاهایی چون تازناب ها، محمد آباد علیا و سفلی،  راوند و رود حسن ها به علت برخورد گریدر اداره راهداری با لوله گاز قطع شده است.

وی اظهار کرد: به محض مطلوب شدن شرایط آب و هوایی و تخلیه منطقه از آب عملیات تعمیرات برای وصل گاز این روستاها اقدامات لازم انجام می شود.

سیلاب و آبگرفتگی در کبودراهنگ رخ نداده است


 فرماندار شهرستان کبودراهنگ گفت: تاکنون سیلاب و آبگرفتگی در شهرستان کبودراهنگ رخ نداده است.

حبیب مهدوی اعلام کرد: اوضاع شهرستان کبودراهنگ به شدت در دست کنترل است. کلیه نیروهای خدمات رسان و شهرداری در حالت آماده باش هستند.

تخریب 32 منزل مسکونی روستایی در اسدآباد

فرماندار شهرستان اسدآباد از تخریب 32 منزل مسکونی روستایی در این شهرستان خبر داد.

کریم حمیدوند اظهار کرد: به علت شدت بارش باران امروز تاکنون 32 واحد منزل مسکونی و واحد دامی در سطح روستاهای این شهرستان تخریب شده است.

وی، بیل مکانیکی زنجیری و کف کش و ماشین آلات را از جمله تجهیزات مورد نیاز در این شهرستان برای مقابله با وضعیت کنونی عنوان کرد و افزود: اکثر واحدهای تخریبی از نوع کاهگلی بوده و در حال حاضر از بخشداری های شهرستان خواسته ایم تا نسبت به اعلام آمار تخریبی های موجود برای برآورد خسارت اقدام شود.

حمیدوند با اشاره به اینکه سرریز رودخانه ها و روان آبها به مزارع سطح شهرستان سرایت کرده است، گفت: بیشتر روستاهای اسدآباد در محاصره آب هستند که بعد از ظهر امروز به علت آبگرفتگی روستای نجف آباد و ورود آب به برخی از منازل مسکونی، منازل این روستا با هماهنگی فرمانداری شهرستان تخلیه شد.

وی خاطرنشان کرد: به علت ورود آب به برخی منازل مسکونی روستاهای نصرت آباد و پیرشمس الدین اسکان ساکنان این روستاها نیز انجام شده است.

فرماندار از اعزام تیم عملیاتی هلال احمر شهرستان برای تخلیه آب از منازل مسکونی روستای کوانج خبر داد و خاطر نشان کرد: خوشبختانه تاکنون مشکلی به علت شدت بارش ها در سطح شهر وجود نداشته است.

حمیدوند با اشاره به وارد شدن خسارات به باغات و مزارع سطح شهرستان تصریح کرد: جهاد کشاورزی شهرستان از فردا به کمک کارشناسان خود خسارتهای وارده به مزارع و باغات کشاورزی شهرستان را برآورد خواهند کرد.

آبگرفتگی 2 روستا در اسدآباد /تخلیه بخشی از خانه‌های روستایی نجف آباد

فرماندار اسدآباد از آبگرفتگی 2 روستای نصرت آباد و نجف آباد این شهرستان به علت بارش شدید باران امروز خبر داد.

کریم حمیدوند اظهار کرد: به علت شدت باران امروز که در حال حاضر نیز ادامه دارد بخشی از خانوار مساکن روستایی نجف آباد با هماهنگی فرمانداری تخلیه شده است.

وی افزود: پل این روستا کشش آب باران امروز را نداشته که با بازدید از این روستا دستورات لازم نسبت به لایروبی داده و اقدامات لازم توسط عوامل ذیربط در این رابطه انجام گرفت.

حمیدوند خاطرنشان کرد: شدت باران امروز موجب ورود آب باران به برخی از منازل روستایی نصرت آباد نیز شده که در این رابطه هم نسبت به کف کشی و تمهیدات لازم دیگر دستورات لازم داده شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در بازدیدهای امروز آبگرفتگی در مزارع این شهرستان مشاهده شد تصریح کرد: در حال حاضر در حال برآورد خسارت ها هستیم و تاکنون خوشبختانه خسارت مالی و جانی در این شهرستان وجود نداشته و اعضای مدیریت بحران شهرستان در آماده باش کامل به سر می برد.


احتمال وقوع سیل در 668 روستای کرمانشاه

مدیرکل امور روستایی استانداری کرمانشاه با اشاره به شدت بارش ها در شب گذشته، گفت: خوشبختانه تا این لحظه گزارشی از آسیب روستاهای استان نداشته‌ایم.

امیر خسروانی با اشاره به بارندگی شدید در شبانه روز گذشته گفت: با ورود سامانه بارشی قوی به جو استان اوج بارش ها را شب گذشته شاهد بودیم.

وی افزود: خوشبختانه توپوگرافی منطقه به شکلی است که آب بیش از چند ساعت در آن تجمع نمی یابد و بارش ها هم با توجه به وقفه چندساعته ای که داشت موجب شد شاهد سیلات و آبگرفتی شدید در سطح روستاهای استان نباشیم.

وی با بیان اینکه حدود 600 روستای در معرض خطر سیل در سطح استان شناسایی شدند، گفت: از چند روز پیش تمام اخطارهای لازم به ساکنان این روستاها داده شده و تمام اقدامات محافظتی از جمله احداث  سیل بند، حفر جوی و کانال و قرار دادن کیسه های شنی در مسیر روان آب ها انجام شده است.

خسروانی تصریح کرد: با این اقدامات و با همکاری مردم خوشخبتانه گزارشی از خسارت سیل در روستاهای استان گزارش نشده است و تنها برخی منازل دچار آسیب جزیی شده و دو واحد مسکونی روستایی در شهرستان کنگاور به علت فرسودگی تخریب شدند که خوشخبتانه آسیب جانی نداشته است.

وی با بیان اینکه راه روستایی مسدود در سطح استان گزارش نشده گفت: تنها 14 روستا در ثلاث باباجانی که در سیل قبل پل ارتباطی آنها دچار آسیب شده بود همچنان با مشکل تردد مواجه هستند.

خسروانی خاطرنشان کرد: وضعیت رودخانه ای که در مسیر این 14 روستا قرار دارد به گونه ای است که فعلا امکان ساخت پل جدید وجود دارد و در همین راستا نیرو های نظامی به روش های مختلف آب و موادغذایی را به این 14 روستا منتقل می کنند.

مدیرکل امور روستایی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه اوج بارش های سامانه را پشت سرگذاشته ایم گفت: خوشخبتانه از این بحران تا این لحظه به سلامت عبور کرده ایم و مشکلی خاصی درروستاهای استان گزارش نشده است.

هیچکدام از بناهای تاریخی استان کرمانشاه در معرض خطر جدی سیل قرار ندارد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: هیچکدام از بناهای تاریخی استان، به غیر از تکیه معاون الملک که برای آن هم اقدامات حفاظتی انجام داده ایم، در معرض خطر جدی سیل قرار ندارند.

اکبر رضایی با اشاره به احتمال وقوع سیل در کرمانشاه و تعدادی از شهرستان های استان، اظهار کرد: از چند روز پیش برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از بناها و آثار تاریخی استان انجام دادیم. طی بررسی‌هایی که داشتیم هیچ کدام از بناهای تاریخی استان در معرض خطر جدی تخریب ناشی از سیل قرار ندارند.

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: تنها بنای تکیه معاون الملک در صورت طغیان رودخانه آبشوران در معرض خطر سیل قرار دارد که برای آن هم اقدامات حفاظتی همچون مسدود کردن مسیر روان آبها و استقرار پمپ های اضافی جهت جلوگیری از آسیب به بنا را انجام داده‌ایم.

به گفته معاون میراث فرهنگی استان در بارش های شدید هفته گذشته در استان 32 اثر و بنا دچار آسیب شدند.

25 هزار نفر از جمعیت لرستان در خطر سیلاب هستند

استاندار کرمانشاه گفت: بیش از ۲۵ هزار نفر از جمعیت استان در معرض خطر سیلاب قرار دارند.

هوشنگ بازوند در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه که امروز (یازدهم فروردین) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از وزرا برگزار شد، با بیان اینکه موج اول بارندگی های امسال استان کرمانشاه از چهارم فروردین آغاز شد و تا هشتم ادامه داشت، افزود: در موج اول تقریبا در تمام استان آبگرفتگی داشتیم، اما شدت آبگرفتگی در مناطقی از جمله سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین بیشتر بود.

 وی ادامه داد: خوشبختانه با تدابیری که از قبل اندیشیده شده بود کانکس های زلزله زدگان تخلیه شد و مشکلی از نظر تلفات جانی در این مناطق رخ نداد.

 وی با بیان اینکه موج جدید بارش‌های شدید امسال استان کرمانشاه از ۹ فروردین آغاز شده و تا صبح امروز ادامه داشته، عنوان کرد: در پیک این بارش ها ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیمتر بارندگی در مدت ۲۴ ساعت خواهیم داشت که این امر خطر سیلاب را به همراه دارد.

 بازوند با اشاره به اینکه جلسات ستاد بحران نیز به همین منظور از قبل در استان برگزار شده و بیش از ۶۴۰ مصوبه داشته، گفت: دستگاه‌های مختلف موظف به اجرای این مصوبات هستند.

 وی با بیان اینکه ۶۶۸ روستا در استان احتمال وقوع سیل دارند، افزود: در مناطق روستایی بیش از ۱۴  هزار خانوار و در منطقه شهری نیز بیش از پنج هزار خانوار و در مجموع ۲۵ هزار نفر در استان در معرض سیلاب هستند.

 استاندار کرمانشاه اضافه کرد: در نقاطی که احتمال سیل بیشتر است، ادوات و ماشین آلات از جمله بیل مکانیکی، لودر، جرثقیل و .... در نظر گرفته شده است.
 بازوند درباره اماکن در معرض خطر سیلاب نیز افزود: ۸۵۶ مدرسه، ۹۰۰ سالن ورزشی  و ۲۹۷ مسجد در معرض خطر قرار دارند.

وی اشاره ای هم به ۱۰ سد استان کرمانشاه با ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۲ میلیون مترمکعب داشت و افزود: از این میزان هم اکنون یک میلیارد و ۲۰۶ میلیون متر مکعب آب از حجم مخازن سدهای استان پر شده و ۱۴۵ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داریم.

به گفته این مسئول، هم اکنون کمیته تخصصی تنظیم آب سدهای استان تشکیل شده و ۵۳۰ متر مکعب آب در ثانیه رهاسازی می شود.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های گذشته نیز خساراتی برای استان به دنبال داشت، یادآور شد: بیشترین خسارات را در بخش زیرساخت های وزارت نیرو و حوزه کشاورزی داشتیم.

 استاندار کرمانشاه با اشاره به آسیبی که به برخی از روستاها وارد شده، عنوان کرد: هم اکنون آب ۱۵ روستای ثلاث باباجانی همچنان قطع است و آبرسانی سیار برای آنها انجام می‌شود.

 وی با اشاره به تخریب حدود ۳۰۰ پل و آبراه در استان کرمانشاه در جریان بارندگی گذشته، افزود: اکثر این پل ها در جاده‌ها و راه‌های روستایی استان قرار دارد.

 وی با بیان اینکه مردم کمک های دولت را در جریان زلزله، بازسازی، ابلاغ اعتبارات و تسهیلات فراموش نمی کنند، افزود: امیدواریم در جریان سیلاب اخیر نیز شاهد حمایت‌های دولت از مردم کرمانشاه باشیم.


پیگیری جهانگیری از آخرین وضعیت لرستان در پی بارش‌های دیروز و امروز

معاون اول رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با فرمانداران شهرستان‌های الیگودرز، بروجرد، درود، کوهدشت، دلفان و دوره چگینی و نیز نماینده استاندار در بخش معمولان در جریان آخرین وضعیت بارش‌ها و سیلاب در این مناطق و اقدامات انجام شده در پی بارش‌های دو روز اخیر قرار گرفت.

اسحاق جهانگیری در این تماس‌های تلفنی ضمن تاکید برنهایت دقت و هوشیاری در مواجهه با پیامدهای احتمالی بارش‌ها، خواستار اطلاع‌رسانی، امدادرسانی و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز خسارات احتمالی شد.

وی همچنین از زحمات و خدمات مجموعه عوامل و نیروهای دستگاه‌های دولتی و مردمی و نیروهای مسلح قدردانی کرد و خواستار استمرار حضور و خدمات‌رسانی به هموطنان در ساعات آینده شد.

تخلیه ۲۷ روستای خوزستان

معاون میراث فرهنگی خوزستان و مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‎های آبی ـ تاریخی شوشتر گفت: باتوجه به اعلام حالت فوق‎العاده در استان خوزستان، کلیه گردشگران و شهروندان از حضور در حاشیه رودخانه‎ها در شوشتر منع شده‎اند.

محمدحسین ارسطوزاده در این مورد اظهار کرد: از آن‎جا که میراث جهانی سازه‎های آبی تاریخی شوشتر در جوار رودخانه‎ها قرار دارند، هشدارها بسیار جدی هستند و به منظور تأمین امنیت گردشگران نوروزی و نیز پایش آثار تاریخی، محوطه تاریخی آسیاب‎های شوشتر و دیگر بناهای همجوار با رودخانه تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و امکان بازدید برای گردشگران میسر نیست.

معاون میراث فرهنگی خوزستان از مدیران ادارات میراث فرهنگی شهرستان‎ها و همچنین پایگاه‎های میراث فرهنگی فرهنگی و جهانی استان خواست تا تمهیدات لازم برای جلوگیری از حضور گردشگران در مناطق حادثه‎خیز را به عمل آورند و در صورت لزوم محوطه‎هایی که احتمال بروز حادثه در آن‎ها می‎رود را روی گردشگران مسدود و مسافران و گردشگران نوروزی را به محل‎های امن هدایت کنند.

استاندار خوزستان با اشاره به تخلیه 27 روستا در استان گفت: تا روز گذشته حدود 90 درصد از حجم مخازن سدهای خوزستان پر شده است.

غلامرضا شریعتی در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: تاکنون ساکنین 27 روستای خوزستان تخلیه شده‌اند و به ساکنین 44 روستای دیگر نیز که در خطر سیلاب قرار دارند، اعلام کرده‌ایم که محل سکونت خود را ترک کنند.

وی افزود: 27 روستایی که ساکنین آنها از محل زندگیشان منتقل شده‌اند، صرفا دچار آبگرفتگی نشده بودند و برخی از آن روستاها در خطر سیلاب قرار داشتند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه سیل‌بندها در بسیاری از مناطق تقویت شده‌اند، تصریح کرد: به دلیل مسایل ایمنی در حال تخلیه روستاهایی هستیم که در خطر سیلاب قرار دارند و در این زمینه در حال قانع کردن ساکنین روستاها هستیم که محل زندگی خود را ترک و به مناطق امن بروند.

شریعتی با بیان اینکه شاهد سرریز از سدهای خوزستان نبوده‌ایم، ادامه داد: مدیریت سدها در کنترل است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی عنوان کرد: طغیان رودخانه و همچنین بارش‌ها در استان‌های بالادست به سمت خوزستان می‌آید و استان را با شرایط فعلی مواجه کرده است و باید این سیلاب‌ها نیز کنترل شوند.

استاندار خوزستان بیان کرد: در حال حاضر حدود 90 درصد از حجم مخازن استان خوزستان پر شده است و در این زمینه باید با مدیریت مناسب و تدبیر شرایطی را فراهم کنیم که شاهد کمترین خسارت اجتماعی، فنی و ... باشیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در روز گذشته با اشاره به آغاز بارندگی در خوزستان، گفت: این بارش‌ها در حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون خواهد بود.

محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: بیشترین بارش‌ها را در مناطق شمالی و شرقی خوزستان خواهیم داشت. این بارش‌ها در حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون خواهد بود.

وی افزود: مشکل اصلی، خود این حوضه‌ها نیستند بلکه مشکل حوضه‌های بالادستی است. استان‌های ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته و امروز بارش‌های خیلی خوبی داشتند و روز گذشته نیز در همین بارندگی‌های بعد از ظهر ایلام حدود 80 میلیمتر و لرستان حدود 60 میلیمتر بارندگی داشته‌اند که این بارندگی‌ها تا امروز ادامه خواهد داشت.

سبزه‌زاری ادامه داد: دیروز ابتدای بارندگی‌ها بود و با توجه به اینکه بارش‌ها تا پایان امروز ادامه دارند و سدهای خوزستان نیز دیگر جایی ندارند، موجب می‌شود که وضعیت کنونی وضعیت خوبی نباشد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: بارش‌ها تا امشب ادامه دارد.

ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان با ارسال پیامک به شهروندان ساکن مناطق در خطر سیلاب در اهواز هشدار داد.

 در این پیامک که یک‌شنبه شب و بامداد دوشنبه از سوی مدیریت بحران استانداری خوزستان به تلفن همراه ساکنان برخی مناطق شهر اهواز ارسال شده، آمده است: «شما در بستر سیلابی رودخانه و در معرض خطر می‌باشید.»

همچنین در پیامک دیگری به شهروندان گوشزد شده: «سیلاب ورودی به استان و میزان خروجی سدها کاملا مدیریت شده می‌باشد ولی از تردد و توقف در مناطق مستعد سیلاب به ویژه حاشیه رودخانه‌ها و جاده‌های ساحلی که در بستر رودخانه‌ها قرار دارند خودداری کنید.»


تنفیذ اختیار به فرماندهان؛ اقدام ارتش در مقابله با سیل

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به هم‌افزایی نیروهای مسلح و ستاد مدیریت بحران گفت: شرایط کنونی به گونه‌ای نیست که فرصتی برای اجازه گرفتن از مقام بالادست باشد و به همین دلیل بسیاری از اختیارات به فرماندهان ارتش واگذار شده است تا خود در محل و بر اساس وضعیت به سرعت تصمیم‌گیری و آن را اجرایی کنند.

دریادار حبیب‌الله سیاری در جمع خبرنگاران در ستاد مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: بر اساس فرمان فرمانده معظم کل قوا در خصوص کمک نیروهای مسلح به دستگاه‌های مسئول برای سازماندهی شرایط سیلاب و مردم‌یاری، اقدام کرده‌ایم. یک قرارگاه به نام قرارگاه امداد ذوالفقار تشکیل شده است و همه پادگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران تحت کنترل این قرارگاه هستند تا بتوانیم در این شرایط اقدام لازم را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: تشکیل قرارگاه ذوالفقار به معنای آن است که همه نیروی انسانی و امکانات مهندسی و غیرمهندسی ارتش در اختیار این قرارگاه قرار دارند تا در راستای مردم‌یاری و کمک به سیل‌زدگان اقدام شود.

وی عنوان کرد: همزمان با ارتش، سایر نیروهای نظامی از جمله سپاه، نیروی انتظامی و سایر بخش‌ها نیز نسبت به مردم‌یاری و کمک به دستگاه‌های مسئول اقدام کرده‌اند و این کار در راستای هم‌افزایی برای کنترل شرایط در استان‌ها است. زمانی که هم‌افزایی میان نیروهای مسلح و ستاد مدیریت بحران استان‌ها و شهرستان‌ها وجود داشته باشد، قطعا کارها هدایت شده و کنترل شده پیش خواهد رفت.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: ظرف 48 ساعت گذشته بازدیدهای هوایی از آخرین وضعیت سیلاب در سراسر استان خوزستان انجام گرفته است تا نقاط آسیب‌پذیر را مشخص کنیم. نقاط آسیب‌پذیر در سراسر خوزستان در بحث سیلاب مشخص شده‌اند و امکانات ارتش نیز در این نقاط که بیشترین احتمال نفوذ آب در آنها است، مستقر خواهند شد.

وی بیان کرد: همچنین در جلسه‌ای به فرماندهان ارتش اختیارتی تنفیذ شد تا برای برخی از تصمیم‌گیری‌ها نیاز به سلسله مراتب نباشد و خود بتواند به سرعت عمل کنند. شرایط کنونی به گونه‌ای نیست که فرصتی برای اجازه گرفتن از مقام بالادست باشد و به همین دلیل بسیاری از اختیارات به فرماندهان واگذار شده است تا خود در محل و بر اساس وضعیت به سرعت تصمیم‌گیری و آن را اجرایی کنند.

سرریز پنج سد لرستان

مدیرعامل شرکت اب منطقه ای لرستان گفت: پنج سد استان سرریز کرده است.

رضا میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۸درصد حجم شش سد مخزنی استان که ۲۰۶میلیون مترمکعب حجم آنها در سال بوده پر است، افزود: از این شش سد، پنج سدکزنار، هاله، خان اباد، ایوشان و مروک سرریز کردند. تنها سدی که تاکنون سرریز نکرده خان آباد است که ظرف چند روز آینده سرریز خواهد شد.

میرزایی بیان کرد: در سیلاب اول که در پنجم و ششم فروردین رخ داد بیشترین خسارت در حوزه رودخانه کشکان بود که شهرهایی نظیر خرم اباد، چگنی و پلدختر بیشترین خسارت را داشتیم اما در این سیل تلفات جانی نداشتیم و فقط به زیرساختها و ابنیه ها و منازل مسکونی، جاده ها، ایستگاههای پمپاژ و شبکه های ابیاری خسارت وارد شده است.

مدیر عامل شرکت اب منطقه ای لرستان گفت: سیلابی که امروز ١٢فروردین ماه رخ داده هم از لحاظ میزان دبی و هم از لحاظ خسارت وارده به مراتب بیشتر از سیلاب اول است.

وی با بیان اینکه میزان خسارات هنوز براورد نشده است، افزود: تمام جاده های مواصلاتی و پلها مسدود شده و ارتباط بین روستاها و شهرستانهای ما قطع شده است.

میرزایی با ابراز نگرانی از اینکه غروب امروز رودخانه کشکان مجددا طغیان می‌کند، افزود: احتمال میدهیم که این سیلاب به مراتب خسارات بیشتری نسبت به سیلابهای بعدی به دنبال داشته باشد.

وی گفت: براساس پیش بینی سازمان هواشناسی تا فردا غروب بارشها ادامه دارد و این بارشها به صورت رگباری و متناوب خواهد بود.

 بخش زیادی از منازل مسکونی اهالی برخی روستاهای لرستان زیر آب رفتند

میرزایی عنوان کرد: روستاهای جلگه خلج، زوران تل، بابازید، ملاوی، خرسدر پای پل، خرسدر سفلی، چم مهر علیا، چم مهر سفلی و خود شهرستان پلدختر غرق آب شدند. متاسفانه بخش زیادی از منازل مسکونی اهالی این روستاها زیر آب رفتند.

نماینده ویژه استاندار در شهرستان دورود گفت: آب رودخانه «سیلاخور» به سمت شهر دورود در حرکت است.

 محمدرضا صفی خانی با اشاره به سرریز شدن سد «مروک» در شهرستان دورود، اظهار کرد: مشکل جدید ما این بوده که دبی آب رودخانه سیلاخور به شدت افزایش پیدا کرده و در حال حرکت به سمت دورود است.

وی ادامه داد: در حال حاضر رودخانه «تیره» دورود کاملاً پر شده است و اگر آب رودخانه «سیلاخور» به آن اضافه شود به طور قطع شاهد سیلاب شدید در شهر دورود خواهیم بود.

صفی خانی از برگزاری جلسه اضطراری ستاد بحران در شهرستان دورود خبر داد.

معاون استاندار لرستان گفت: بیش از ۳۰درصد مردم شهرخرم‌آباد در حاشیه رودخانه زندگی می‌کنند که متاسفانه تعداد زیادی از آنها حاضر به تخلیه منازل خود نیستند.

احمدمرادپور از طغیان دو رودخانه خرم‌آباد خبر داد.

 پل‌اناری خرم‌آباد ظهر امروز براثر سیلاب خرم‌آباد کاملا تخریب شد. عوامل _شهرداری و نیروهای بسیجی و سپاهی در سطح شهر در تلاش برای امدادرسانی به مردم خرم‌آباد هستند.

در برخی مناطق شهر خرم‌آباد برق قطع‌شده و آب برخی مناطق شهری خرم‌آباد قطع شده و آب در بسیاری از مناطق ساحلی علوی وارد منازل مردم شده است.

ورود تجهیزات بنیادمسکن کشور به لرستان

رئیس بنیادمسکن کشور گفت: دورود برای مقابله با سیل به ابزار، تجهیزات و ماشین آلات سنگین راهسازی نیاز مبرم دارد.

جلسه ستادمدیریت بحران شهرستان دورود با حضور تابش رئیس بنیادمسکن کشور، کیان پور نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، صفی خانی نماینده ویژه استاندار، مدیرکل بنیادمسکن لرستان و فرماندار در محل فرمانداری شهرستان دورود برگزار شد.
 
در این جلسه علیرضا تابش اظهار کرد: شهرستان دورود برای مقابله با سیل به ابزار، تجهیزات و ماشین آلات سنگین راهسازی نیاز مبرم دارد.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از تلفات انسانی یگان ویژه مردم را از کنار رودخانه متفرق کند.
 
رئیس بنیادمسکن کشور با بیان اینکه سپاه با کمک شهرداری و هلال احمر نسبت به تخلیه منازل مسکونی در مسیر سیل  اقدام کند، افزود: تجهیزات وماشین آلات بنیادمسکن کشور را به لرستان فرا خوانده‎ام .
 

مدیرکل مدیریت بحران لرستان نیز از مسدود شدن راه آهن سراسری تهران - جنوب خبر داد.

غلامرضا آقامیرزایی با اعلام این خبر، اظهار کرد: راه آهن سراسری تهران - جنوب به علت بارش شدید باران و خالی شدن زیر ریل‌ها مسدود است.

وی تصریح کرد: به خاطر سیل در ناحیه راه آهن در ایستگاه چم سنگر و خالی شدن زیر ریل‌ها، راه آهن تهران - جنوب بسته شد.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان تصریح کرد: در صورت کاهش بارندگی‌ها و امکان ترمیم ریل، تا دو روز آینده راه آهن سراسری تهران - جنوب بازگشایی می‌شود.

سد مروک سرریز کرد


نماینده ویژه استاندار لرستان گفت: سد مروک سرریز کرد.

رضا صفی‎خانی با اعلام این خبر، اظهار کرد: در حال حاضر رودخانه دورود کاملاً پر شده و سد مروک هم سرریز شده است.

وی تصریح کرد: طی ساعات پیش ‎رو ‏ احتمال آبگرفتگی خواهیم داشت.

نماینده ویژه استاندار لرستان خاطرنشان کرد: در دورود با تاکید بر اینکه ‏ بحران ما دو سه آینده شروع می‌شود که امیدواریم کمترین خسارت وارد شود.
 

معاون آب منطقه‎ای لرستان گفت: جای نگرانی در راستای سرریز سد مروک دورود وجود ندارد.

حیات اله سرلک با بیان این مطلب، اظهار کرد: سد مروک برای سرریز شدن آماده است. سد در بستر سنگی است و مشکلی در سرریز شدن سد وجود ندارد و به نحو مطلوب سرریز اتفاق خواهد افتاد.

سه استان به کمک لرستان می‎آید

معاون اول رئیس جمهور گفت: سه استان به کمک لرستان می‎آید.

اسحاق جهانگیری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سیلاب زندگی مردم لرستان در شهرستان‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. با تمام فرمانداری‌های استان صحبت کردم و گزارش‌هایی که ارائه دادند مبنی بر این بود که بر اوضاع مسلط هستند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: لرستان در حال حاضر شرایطی دارد که باید از استان اصفهان و مرکزی نیروهای کمکی با تجهیزات کامل از شهرداری و دستگاه‌های دیگر به دستور وزیر کشور به لرستان بیایند تا به موقع عمل کنیم.

جهانگیری ادامه داد: به وزیر راه وسازی نیز اعلام کردم که در لرستان بماند و همچنین استاندار لرستان و معاون وزیر کشور مأمور شده‌اند که از طرف من با وزیر کشور صحبت کنند که دو تا سه مورد از شهرداری‌های شهرهای بزرگ با تجهیزات خود به کمک استاندار در شهرهایی که نیاز بوده بیایند.

وی اضافه کرد: در سقف‌های اعتباری که در ستاد بحران لرستان نیز اعلام شد، به هر میزانی که مسئولان در بخش کشاورزی، صنعتی و… با چارچوبی که در دولت تصویب کردیم و استاندار مشخص کند چه تعداد واحد مسکونی خسارت دیده است به طور حتم منابع مورد نیاز آن تأمین می‌شود.

ارتباط تلفنی با استان ایلام قطع شده است

استاندار ایلام گفت: ارتباط مخابراتی تلفن همراه و تلفن ثابت استان ایلام با کشور قطع شده است.

قاسم سلیمانی درباره وضعیت قطع برق استان ایلام گفت: از ساعت ۳ بامداد امروز، ارتباط مخابراتی تلفن همراه و تلفن ثابت استان ایلام با کشور قطع شده است و با تلفن ثابت در استان به سختی ارتباط برقرار می‌شود.

وی در ادامه درباره علت این مشکل بیان کرد: فیبر نوری این استان از سه محور قصر شیرین در کرمانشاه، محور کوهدشت لرستان و محور سال آباد ایلام فعال بود.

سلیمانی افزود: در مسیر استان‌های کرمانشاه و لرستان به دلیل سیل و مسیل سال آباد در اثر رانش زمین و مشکلات جاده‌ای، ارتباط فیبر نوری قطع شد. در تلاشیم این ارتباط برقرار شود و بتوانیم از طریق تلفن با مسئولان ملی تماس بهتری داشته باشیم.

وضعیت بحرانی پلدختر و معمولان

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «شرایط در شهر پلدختر و معمولان بحرانی است»، گفت: در شرایط کنونی نیروهای امدادی باید حداکثر توان خود را برای نجات جان مردم بگذارند.

سید حمیدرضا کاظمی، با اشاره به آخرین وضعیت شهرهای پلدختر و معمولان بعد از سیل، بیان کرد: وضعیت شهر پلدختر و معمولان بحرانی است به طوری که آب خانه‌های مردم را گرفته است و در شهر و روستا آب جریان دارد. مردم گرفتار سیل هستند و بر روی پشت بام منازل ایستاده‌اند. نه شرایط جوی اجازه می‌دهد که هلی‌کوپتر این افراد را نجات دهد و نه امکانات به میزان کافی موجود نیست که بتوانند افراد را از منازل نجات دهند.

وی تصریح کرد: اگر آب از این میزان بالاتر برود جان مردم در خطر است. انتظار می‌رود که دستگاه‌های امدادرسان با استفاده از امکانات امدادی نظیر هلی‌کوپتر برای نجات جان مردم اقدام کنند. از لحاظ مالی که دیگر چیزی برای شهر و مردم باقی نمانده است. حداقل تلفات نداشته باشیم.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نیروهای امدادی باید هرچه سریع‌تر به داد مردم برسند و جان مردم را نجات دهند. اکنون نصف شهر پلدختر و معمولان در زیر آب است و تمام روستاهای حاشیه رودخانه به زیر آب رفته است و مردم بر روی پشت بام‌ها نظاره‌گر تخریب هستند و درخواست کمک دارند.

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پایان تاکید کرد: آنچه که در شرایط کنونی حائز اهمیت است نجات جان مردم است. تنها استفاده از بالگرد است که در شرایط کنونی می‌تواند جان مردم را نجات دهد.

 هیچ‎ ارتباطی در پلدختر برقرار نیست

نماینده ویژه استاندار در پلدختر گفت: متاسفانه هیچ‎گونه ارتباطی در شهرستان برقرار نیست.

ابراهیمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: متاسفانه هیچ‌گونه ارتباطی برقرار نیست و من به بالای کوه آمده‌ام تا ارتباط بگیرم.

وی تصریح کرد: مردم عصبانی هستند و شرایط هرلحظه وخیم‌تر می‌شود. مردم به هشدارها توجه نکردند، و این وضعیت را بدتر کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: برخی از مردم در بالای پشت‌بام‌ها هستند و گرفتار شده‌اند و نمی‌توان به آن‌ها کمک رساند. نیازمند امکانات بیش‌تر هستیم و باید به کمک پلدختر شتافت.

مدیر عامل آب منطقه ای لرستان گفت: سرریز کردن سد مروک هیچ مشکلی برای شهر دورود ایجاد نمی‌کند.

رضا میرزایی با بیان اینکه شایعاتی که در فضای مجازی در مورد سد مروک‌درج شده صحت ندارد، افزود: اینکه گفته شده سد مروک ترک برداشته و با سرریز کردن برای شهر درود مشکل ایجاد می کند شایعه‌ ای بیش نیست و صحت ندارد.

وی ادامه داد: سد مروک به لحاظ فنی، سازه‌ای و پایداری یکی از بهترین سدهای استان است و قبل از این بارندگیها دریچه تحتانی آن باز شده است.

میرزایی گفت: 38 مترمکعب در ثانیه حداکثر ظرفیت دریچه این سد است که آب رها سازی شده است و در سیل اخیر حداکثر تاثیر سد مروک بر روی سیلاب تولید شده بسیار کم و در حد 38متر مکعب در ثانیه  بوده است.


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان بیان کرد: صبح امروز دوازدهم فروردین ماه سد مروک که در پایین دست سد کمال صالح استان مرکزی قرار دارد سرریز کرد. در حال حاضر ورودی روان آبها از سد کمال صالح به مروک ٢٠٠متر مکعب در ثانیه است. پیش بینی می شود تا پنج ساعت اینده سد مروک سرریز حداکثری داشته باشد.


وی خاطر نشان کرد: سیلاب شهرستان دورود اصلا ربطی به سرریز کردن سد مروک ندارد بلکه این سیلاب از تجمیع روان ابهای حوزه شهرستان بروجرد و رودخانه های این شهرستان( رودخانه ونایی، بیاتون، ابسرده و سیلاخور) بوجود امده است.

مرگ یک نفر در معمولان


بخشدار معمولان گفت: بر اثر بارش‌های بی‌سابقه در لرستان و سیل و طغیان رودخانه کشکان در بخش غربی معمولان، یک نفر از ساکنان معمولان جان خود را از دست داد.

سید حبیب‌الله موسوی به وقوع بارش‌های بی‌سابقه در سطح استان و طغیان رودخانه‌های منتهی به این شهر اشاره کرد و گفت: متاسفانه یک مرد 58 ساله قربانی سیل معمولان شد و جان خود را از دست داد.

وی با تاکید بر لزوم تخلیه بخش غربی شهر معمولان تصریح کرد: هم اکنون بر اثر طغیان رودخانه کشکان بخش غربی شهر معمولان زیر آب رفته است.

موسوی با ذکر این مطلب که آب وارد تونل ورودی این شهر شده است، اضافه کرد: نیاز مبرم به تجهیزات راهداری و آذوقه وجود دارد کمااینکه راه ارتباطی به معمولان قطع شده است.

محور خرم آباد_بروجرد مسدود شد
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: مردم از مسیر جایگزین خرم آباد_ بیرانشهر_ بروجرد تردد کنند.

عباس شرفی اظهار کرد: به علت طغیان آب و تخریب پل در کیلومتر ۸ محور خرم آباد _ بروجرد، این محور  مسدود شده است و تا بازگشایی مسیر، تردد از محور خرم‎آباد_ بیرانشهر _ بروجرد به عنوان محور جایگزین صورت می‎گیرد.

وی افزود: از مردم تقاضا داریم در این شرایط از تردد در محورهای استان پرهیز کنند.
 
16 روستا در بروجرد زیر آب رفته است

معاون فرماندار بروجرد از تخریب دو خانه در اشترینان خبر داد.

مسعود فلاح اظهارکرد: 16 روستا در بروجرد زیر آب رفته و آب در اشترینان وارد منازل مردم شده و دو خانه را تخریب کرده است.

وی تصریح کرد: در روستاهای رحیم‌آباد، شیروان، کیوره، کیدان، وزیرآباد، قلعه شمسی، همت‌آباد، کاروانه و والاشان امکان ورود خودروهای سواری به روستا وجود ندارد.

معاون فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: عمده‎ترین مشکل در بخش مرکزی بوده و ساکنان برخی خانه‌ها در حال تخلیه منازل خود هستند. نیروهای سپاه، ارتش و دستگاه‌های اجرایی مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستند.

وی بیان کرد: در شهر بروجرد انتهای خیابان بهارستان به علت ورود آب رودخانه به برخی منازل مشکلاتی ایجاد شده است. به علت بالا آمدن سطح آب در بلوار امام خمینی (ره) بروجرد یک لاین به سمت میدان آیت الله بروجردی مسدود شده است. به علت ورود سیلاب به خیابان رینگ جنوب شهر بروجرد این مسیر نیز مسدود است.

روستاهای پایین دست بروجرد در محاصره سیلاب

معاون استاندار لرستان از محاصره پایین دست روستاهای بروجرد در سیلاب خبر داد.

عبدالرحیم رحیمی، اظهار کرد: در تمام روستاهای پایین دستی مشکل آبگرفتگی داریم. همه نیروها در حال انجام وظیفه هستند اما شرایط سخت شده است.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: نیروهای بسیج سپاه و بحران و .. مشغول کمک رسانی هستند. همگی به کمک بیایند و مردم مواظب خود و خانه‎های خود باشند.


استاندار لرستان از مردم خواست از نقاط حادثه خیز و رودخانه‎ها فاصله بگیرند.

سید موسی خادمی با اشاره به بارش‎ها و وقوع سیل در استان اظهار کرد: دستگاه‎های امدادی و خدمت رسان در حال یاری رساندن به مردم و رفع مشکلات ناشی از سیلاب هستند.
 
وی بیان کرد: تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا از بروز مشکل برای مردم جلوگیری شود.

 خادمی با اشاره به اهمیت مشارکت و همراهی مردم در مدیریت بحران افزود: مردم باید از نقاط حادثه خیز و رودخانه ها فاصله بگیرند و با نیروهای امداد رسان همکاری داشته باشند.

 استاندار لرستان ادامه داد: تلاش می شود با مشارکت مردم و در سایه تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی و خدمت رسان از بروز مشکل برای مردم جلوگیری شود و کمترین مشکلی در استان نداشته باشیم و این بحران بگذرد.

منازل اطراف سد کرهرود تخلیه شوند

استاندار مرکزی در بازدید از سد کرهرود گفت: سد کرهرود سرریز دارد و تداوم بارش‌ها می‌تواند مشکل احتمالی در آبگرفتگی ایجاد کند.

سید علی آقازاده، استاندار مرکزی، از وضعیت سدهای انجیرک و سوار آباد و نحوه هدایت آب‌های موجود از کانال ایجاد شده و مسیلهای مجاور سایت پسماند اراک، روستای حاجی آباد، اراضی مجاور کنار گذر شمالی و حوالی تالاب میقان و همچنین سد کرهرود بازدید کرد.

آقازاده استاندار مرکزی در بازدید از سد کرهرود گفت: سد کرهرود سرریز دارد و تداوم بارش‌ها می‌تواند مشکل احتمالی در آبگرفتگی ایجاد کند، بنابراین تمامی ساکنان منازلی که در محدوده شناسایی شده قرار دارند باید با مسئولیت شهرداری از امشب تا پایان شرایط اضطراری منازل خود را تخلیه و در سالن‌های ورزشی و یا مدارس و مهمانسراهای موجود ساکن شوند.

آقازاده تاکید کرد: شهرداری اراک موظف است تمامی امکانات را برای ساکنان فراهم کرده و منازل کسانی که به مهمان‌سراها منتقل می‌شوند نیز باید تحت کنترل نیروی انتظامی قرار داشته باشد.

مردم منازل خود را در نقاط حادثه خیز تخلیه کنند

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با اشاره به این‌که «وضعیت اکنون در شهرستان بحرانی است» از مردم خواست تا به هشدارها و اعلامیه‌های ستاد مدیریت بحران استان توجه کرده و منازل خود را در نقاط حادثه خیز تخلیه کنند.

مجید کیان‌پور با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان دورود و ازنا در سیل بیان کرد: هم اکنون اکثر شهرهای استان درگیر سیل هستند. شهرهای دورود، نورآباد، پلدختر، خرم آباد و کوهدشت درگیر سیل هستند و در درود و ازنا وضعیت بحرانی است و حتی شاید شرایط از وضعیت قرمز نیز عبور کرده است.

وی اظهار کرد: بیشتر از ۳۸ روستا در محاصره سیل است و سیل وارد ۲۰ روستا شده است و آسیب زیادی به آن‌ها وارد کرده است. راه ارتباطی بیش از ۱۳ روستا اکنون قطع است و در ۱۱ روستا برق قطع شده است. ترکیدگی لوله گاز را در درود داشته‌ایم و اکنون نیز سد مروک سرریز کرده و با دبی حدود ۱۵۰ مترمکعب سر ریز آن در حال وارد شدن به رودخانه تیره است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که حدود ۴۰۰ الی ۴۵۰ متر مکعب آب ا ز بخش سیلآخور به سمت درود بیاید و رودخانه اصلی درود اکنون با ظرفیت ۴۲۰ متر مکعب کامل پر شده و آب بر روی پل‌ها را گرفته است. اکنون وضعیت در شهر بحرانی است و مردم نیز در حال تخلیه کردن منازل خود در حاشیه رودخانه‌ها هستند. حدود یک سوم شهرستان به زیر آب رفته است. پیگیر هستیم تا خسارت جانی در شهرستان نداشته باشیم و تمرکز ما اکنون بر این موضوع است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: راه اصلی استان از شرق به غرب کاملاً قطع است. بنده از مردم خواهش می‌کنم در این شرایط و به هشدارها و تذکرات ستاد مدیریت بحران استان توجه کنند. در این شرایط تنها اقدام مؤثر تخلیه منازل در نقاط حادثه خیز است. امروز وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مسکن در درود حضور یافتند و از نزدیک در جریان روند خدمات رسانی به مردم قرار گرفتند و دستوراتی را صادر کردند.

آمادگی ۱۲۰ سالن ورزشی خوزستان برای اسکان سیل‌زدگان

وزیر ورزش و جوانان با بیان این‌که یک هزار فضای ورزشی برای اسکان سیل‌زدگان اختصاص یافته است، گفت: اعتبار ویژه پشتیبانی هیات‌های ورزشی از سیل‌زدگان، تخصیص یافت.

مسعود سلطانی فر که به خوزستان سفر کرده است، امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که به دنبال نزول رحمت الهی و بارندگی‌هایی که از اوخر سال ۹۷ آغاز شد و به روزهای ابتدایی امسال پیوست، شاهد وقوع سیلاب در برخی مناطق بودیم، اظهار کرد: در این بارندگی‌ها ضمن تقویت ذخایر و منابع آبی کشورمان در تعدادی از استان‌ها هموطنان به خاطر سیل و مشکلات جنبی بارش‌ها دچار مشکل شدند و خانه‌های آنها دچار آب گرفتگی شد.

وی با بیان این‌که امروز بیش از ۲۰ استان کشور درگیر سیل هستند، گفت: از ابتدای این بارندگی‌ها مجموعه دولت با تاکید رئیس جمهور وارد صحنه شدند تا عملیات امداد و نجات و پشتیبانی را شروع کنند.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر این‌که وزارت ورزش و جوانان ستاد پشتیبانی خود را فعال کرد و در اکثر استان‌ها با حضور هیات‌های ورزشی و سازمان‌های مردم نهاد این ستاد تشکیل شد، افزود: اختصاص امکانات و فضاهای مختلف سرپوشیده و روباز در دستور کار قرار گرفت که به مرور سالن‌های ورزشی را در اختیار ستادهای بحران قرار دادیم.

سلطانی‌فر با اشاره به این‌که الان بیش از هزار مکان ورزشی ما در اختیار ستاد مدیریت بحران کشور است که ۵۰۰ تا از آنها استفاده شده و بقیه هم آماده هستند که در اختیار سیل زدگان و مسافران نوروزی قرار بگیرند، گفت: هماهنگی بین هیات‌های ورزشی و سازمان‌های مردم نهاد انجام شد، هیئت‌های قایقرانی، نجات غریق، کوهنوردی و اتومبیل رانی امکانات و تجهیزات خود را آماده کردند و به مناطق سیل زده فرستادند؛  هماهنگی خوبی بین ۲۵۰۰ سازمان مردم نهاد  و  بیش از  ۳ هزار  هیات ورزشی  وجود دارد و ادارات ما بسیج و آماده باش هستند.

وی با بیان این‌که از دیروز به اتفاق جمعی از هیئت وزیران سفر به چند استان را آغاز کردیم تا در جریان کم و کیف اقدامات مدیریت استان‌ها قرار بگیریم و پشتیبانی لازم را بکنیم، یادآور شد: برای حمایت و پشتیبانی از اقدامات استان‌های درگیر سیل، اعتبار خوبی برای کمک به هیات‌های ورزشی روز شنبه ابلاغ کرده‌ایم که در اختیار هیئت‌ها قرار گرفت تا بتوانند به امر پشتیبانی برسند.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان از آمادگی ۱۲۰ سالن ورزشی برای اسکان مردم در خوزستان در صورت وقوع سیل خبر داد.

افشین حیدری با اشاره به حضور وزیر ورزش در استان اظهار کرد: معاون اول رئیس جمهور امروز به منظور بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و سدهای استان به خوزستان سفر کرده است که وزیر ورزش نیز او را همراهی دارد. تاکید آقای سلطانی‌فر نیز این بوده است که اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان کاملاً در اختیار استان باشد و از هیچ کمکی در صورت وقوع سیل به مردم خوزستان دریغ نکند.

 وی با بیان اینکه از زمانی که در استان احتمال وقوع سیل داده شد، اداره کل ورزش و جوانان خوزستان نیز تدابیر لازم را برای کمک به مردم اندیشید، گفت در حال حاضر ۱۲۰ سالن ورزشی در استان در حالت آماده باش هستند و این آمادگی جهت اسکان مردم در صورت وقوع سیل وجود دارد.

 مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان خاطرنشان کرد: امیدوارم خوزستان از این بحران به سلامت رد شود، البته خدا را شکر با مدیریت آقای استاندار و تدابیر او و دیگر مسوولان همه چیز تحت نظر است و جای نگرانی وجود ندارد.

فرماندار شوشتر از تخلیه دو روستای دیگر در پی شکسته شدن سیل بند غرب شعیبیه خبر داد.

 پنبه دانه پور با اشاره به شکسته شدن سیل بند غرب شعیبیه شوشتر گفت: صبح امروز به دلیل طغیان رودخانه دز، دو روستای عبدالسید مرویش و قلعه جاسم از توابع بخش شعیبیه شوشتر تخلیه شدند.

فرماندار شوشتر افزود: همچنین جهت پیشگیری از خطرات احتمالی روز گذشته اهالی روستای دهول، عیله و یهموزه بخش شعیبیه شوشتر تخلیه شدند. بنابراین تاکنون پنج روستا از توابع شعیبیه شوشتر تخلیه شده اند.

وی تصریح کرد: آب در برخی مناطق شعیبیه به سمت مزارع پیش روی کرده اما وارد منازل نشده است. برخی اراضی روستای سنگر چنیبه نیز دچار آبگرفتگی شده اند. جاده روستای عبدالسید از توابع شعیبیه شوشتر نیز زیر آب رفته است.

وی بیان کرد: چهار کمپ اسکان اضطراری برای اسکان روستاییان برپا شده است. همچنین محلی برای نگهداری احشام روستاییان در نظر گرفته شده است.

فرماندار شوشتر افزود: بیش از  70 ماشین آلات در حال ترمیم سیل بند غرب شعیبیه هستند.

فرماندار شوش با اشاره به شکسته شدن سیل بند روستای "بیت غایب"، از تلاش جهت ترمیم آن خبر داد.

عدنان غزی اظهار کرد: سیل بند روستای بیت غایب شوش شکسته شده تجهیزات مورد نیاز جهت ترمیم سیل بند به منطقه اعزام شده است. این سیل بند 78 روز در برابر فشار آب مقاومت کرده بود.

فرماندار شوش در خصوص حرکت آب به سمت مزارع حاشیه دز، گفت: پیش از این با همکاری روستاییان جهت جلوگیری از ورود آب به سمت شهر، آب به سمت مزارع کشاورزی هدایت شده بود اما با شکسته شدن سیل بند، وسعت اراضی زیر آب رفته بیشتر شده است.

غزی عنوان کرد: این روستا به طور کامل تخیله شده است. احشام این روستا نیز از یک هفته پیش به شرکت میان آب منتقل شده بودند.

لزوم تخلیه برخی منازل کوی سید خلف و چنیبیه اهواز

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز خواستار تخلیه منازل در معرض خطر سیلاب در منطقه کوی سید خلف و چنیبیه شد.

علیرضا عالیپور اظهار کرد: اکنون آب به مجاورت جاده های ساحلی اهواز رسیده و بخش هایی از جاده ساحلی دچار شکاف های طولی شده است.

وی افزود: آبگرفتگی جاده های ساحلی اهواز به جز زیر پل سوم از سمت شرق به علت عدم تخلیه فاضلاب و سوار شدن رودخانه بر روی خروجی فاضلاب بوده است یعنی لوله ها آب را در جهت معکوس برمی گردانند. بنابراین این آبگرفتگی ها نبوده و از حیث سیل بند مشکلی ایجاد نشده است.

عالیپور اظهار کرد: آبگرفتگی ها به دلیل برگشت آب رودخانه کارون از طریق مجاری فاضلاب به شهر بوده است و در صورت استمرار بارندگی ها این مشکل را در منطقه ۶ شهرداری اهواز نیز خواهیم داشت.

معاون خدمات شهرداری اهواز گفت: هر چند احتمال آبگرفتگی منازل در مناطق شهری وجود نداد اما احتمال آبگرفتگی برخی منازل تصرفی در کوی سید خلف و چنیبیه وجود دارد.

عالیپور با بیان اینکه باید منازل در معرض خطر منطقه کوی سید خلف و چنیبیه تخلیه شوند، ادامه داد: برخی منازل مناطق در کوی سید خلف و چنیبیه در بستر رودخانه قرار دارند و از استحکام لازم برخوردار نیستند. دیوارهای این منازل در بستری از نخاله های ساختمانی که به درون رودخانه ریخته شده بود، احداث شده اند و ممکن است خاک بستر نخاله های ساختمانی زیر این منازل دچار آب شویی شود و پایداری منازل در خطر قرار بگیرد.

معاون خدمات شهرداری اهواز گفت: ساکنان این منازل با استفاده از خاکریزی اراضی استحصالی ناشی از کم شدن آب رودخانه اقدام به ریختن نخاله و ساخت منازل مسکونی کرده اند.

وی بیان کرد: متاسفانه مشاهده شده در برخی مناطق برخی مسیل های طبیعی یا کانال های انتقال آب بر اثر تصرفات غیرمجاز به وسیله نخاله های ساختمانی پر شده اند و از تخلیه صحیح  آب جلوگیری کرده اند. در سلیم آباد در منطقه ۶ شهرداری اهواز یکی از کانال های بزرگ تخلیه آب رودخانه کارون به وسیله تصرفات مسدود شده و مشکلاتی ایجاد کرده است.

نجات یک غریق از رودخانه کارون

سرپرست اداره ارتباطات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از نجات فرد سقوط کرده در کارون توسط غواصان سازمان آتش نشانی اهواز خبر داد.

علی میری اظهار کرد: ساعت 5:21 امروز (12 فروردین ماه) گزارش سقوط فردی از پل طبیعت به درون رودخانه کارون اطلاع رسانی شد. خوشبختانه این فرد توسط غواصان سازمان آتش نشانی از مرگ حتمی نجات یافت

وی افزود: وی جهت ادامه درمان به عوامل اورژانس 115 تحویل داده شد.


بیشترین میزان بارندگی طی 24 ساعت گذشته در حسینیه اندیمشک با 42.5 میلیمتر ثبت شده است

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به میزان بارندگی‌های شب گذشته گفت: بیشترین میزان بارندگی طی 24 ساعت گذشته در حسینیه اندیمشک با 42.5 میلیمتر ثبت شده است.

محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: طی 24 ساعت گذشته میزان بارندگی در حسینیه اندیمشک 42.5 میلیمتر، لالی 23.1 میلیمتر، گتوند 17.2 میلیمتر، ایذه 11.8 میلیمتر، دزفول 11.1 میلیمتر، شوشتر 8.9 میلیمتر ثبت شده است.

وی افزود: همچنین میزان بارندگی در این مدت در مسجدسلیمان 8.9 میلیمتر، دهدز 7.6 میلیمتر، اهواز 4.7 میلیمتر، ایستگاه کشاورزی اهواز 1.4 میلیمتر، شوش 4.5 میلیمتر، آغاجاری 4.1 میلیمتر، بستان 3.4 میلیمتر، بهبهان 4.1 میلیمتر گزارش شده است.
 

جهانگیری: خسارت‌های ناشی از سیل کشاورزان جبران خواهد شد

معاون اول رییس جمهور گفت: برای سیلاب هایی که در کشور رخ داده است محدودیت منابع نداریم و مصوبات خوبی را در این زمینه در دولت داشته ایم.

 اسحاق جهانگیری امروز 12 فروردین ماه در حاشیه بازدید از سد دز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در استان کرمانشاه مدیریت استان بر اوضاع مسلط بود اما میزان بارندگی ها کمتر از استان خوزستان بود. در این استان مسوولان خود را برای بارندگی هایی که از شب گذشته آغاز شده و تا چهارشنبه ادامه پیدا می کند، آماده کرده اند.

وی افزود: امیدواریم بر اساس توانمندی های مدیریتی و آمادگی که در استان کرمانشاه وجود دارد، با مشکل جدی در این استان مواجه نشویم.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: شب گذشته به استان لرستان سفر کردم و از همان ابتدای سفر با بارش های شدیدی در منطقه مواجه شدیم. در این استان آب در رودخانه بالا آمده بود و در برخی از مناطق وارد شهر شده بود.

جهانگیری عنوان کرد: در تماسی که با وزیر کشور داشتم، قرار است تا از استان اصفهان و استان مرکزی کمک و امکانات مورد نیاز استان لرستان تامین شود و پیش بینی های لازم در این زمینه انجام گرفته است.

 معاون اول رییس جمهور بیان کرد: با توجه به اینکه امکان پرواز به استان خوزستان نبود، با ماشین به خوزستان آمده ام و در مسیر سیلاب هایی که به سمت خوزستان می آمدند را مشاهده کردم.

جهانگیری با اشاره به اینکه سد دز یکی از مهمترین سدها در کنترل سیلاب است، بیان کرد: این سد یکی از مستحکم ترین سدها است و متخصصان و مسوولان آن هیچ دغدغه ای از پایداری این سد ندارند.

وی ادامه داد: آنچه که اکنون مهم است میزان ورودی سد است که حدود 5 هزار مترمکعب است و بر اساس پیش بینی ها احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: تدبیر استاندار خوزستان و مسوولان آن است که سیلابی که در پشت این سد قرار می گیرد، به نحوی خارج شود که کمترین آسیب به بخش های پایین دست و سد وارد شود.


جهانگیری ادامه داد: برای سیلاب هایی که در کشور رخ داده است محدودیت منابع نداریم و مصوبات خوبی را در این زمینه در دولت داشته ایم.

معاون اول رییس جمهور از آخرین وضعیت سد دز بازدید کرد.

اسحاق جهانگیری امروز 12 فروردین ماه در اولین روز سفر خود به خوزستان از آخرین وضعیت سد دز بازدید کرد.

وی در این بازدید در جریان آخرین وضعیت دریچه های این سد، میزان دبی ورودی و خروجی آن و همچنین فضای خالی مخزن قرار گرفت.

در حال حاضر میزان خروجی آب از سد دز 1800 متر مکعب بر ثانیه و ورودی آب به این سد 3500 متر مکعب بر ثانیه است.

در این بازدید وزیر بهداشت، وزیر ورزش و جوانان، استاندار خوزستان، نماینده های شهرستان های دزفول و اندیمشک و جمعی از مسوولان کشوری و استانی حضور داشتند.

  معاون اول رییس جمهور از آخرین وضعیت سد کرخه بازدید کرد.
 
اسحاق جهانگیری امروز 12 فروردین ماه و در دومین برنامه از سفر خود به خوزستان، از آخرین وضعیت سد کرخه در اندیمشک بازدید کرد.
 
وی در این بازدید با مسوولان و کارشناسان این سد درخصوص آخرین وضعیت دریچه های این سد، میزان دبی ورودی و خروجی آن و همچنین فضای خالی مخزن گفت و گو و در جریان آخرین وضعیت قرار گرفت.
 
در حال حاضر تراز آب در سد کرخه 221 متر، میزان آب موجود در مخزن سد 5 میلیارد و 468 میلیون متر مکعب، دبی خروجی سد 1020 مترمکعب بر ثانیه و میزان ورودی 5677 متر مکعب بر ثانیه است.
 
در این بازدید وزیر بهداشت، وزیر ورزش و جوانان، نماینده های شهرستان های دزفول و اندیمشک و جمعی از مسوولان کشوری و استانی حضور داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه میزان آبی که وارد خوزستان می‌شود مدیریت شده است، گفت: اگر رهاسازی آب خارج از برنامه ریزی انجام می شد مطمئناً نه تنها روستاها بلکه بسیاری از شهرهای خوزستان زیر آب می رفت.

کیامرث حاجی زاده در گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد:  تاکنون مدیریت و رهاسازی آب بر اساس میزان ورودی آب به سدهای خوزستان انجام شده است.

وی افزود: بارندگی امروز و روز گذشته در بالادست موجب افزایش میزان دبی ورودی سدهای خوزستان شده است در حالی که هنوز خروجی سدها ثابت مانده است. البته در شمال و شرق خوزستان بارندگی داشتیم و به میزان آب بین حوضه ای افزوده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: این افزایش آوردها موجب شده برخی روستاهای خوزستان دچار آبگرفتگی شوند. تاکنون در مجموع ساکنان ۱۲ روستا جهت پیشگیری از خطرات احتمالی جابه جا شده اند.

حاجی زاده بیان کرد: در برخی روستاها هنوز آبی وارد نشده است اما برای پیشگیری از خطرات احتمالی، تخلیه شده اند. روستاهای تخلیه شده در شعیبیه شوشتر، منطقه بامدژ دز بخش مرکزی اهواز، شوش و سوسنگرد بوده اند.

وی عنوان کرد: میزان آبی که وارد خوزستان می‌شود مدیریت شده است، زیرا اگر خارج از برنامه ریزی آب رهاسازی می شد، مطمئناً نه تنها روستاها بلکه بسیاری از شهرهای خوزستان زیر آب می رفت.

وی با اشاره به بازدید از روستاهای بخش دارخوین شهرستان شادگان، گفت: معین این منطقه شرکت نفت و گاز اروندان تعیین شده است تا تجهیزات مورد نیاز را تامین کند که اقدامات خوبی هم شده است. یک تا دو روستای دارخوین در نزدیک رودخانه هستند و به دلیل اینکه ممکن است مجددا افزایش دبی داشته باشیم، اقدامات پیشگیری در منطقه دریسیه در حال انجام است.

حاجی زاده با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده جهت اسکان اضطراری در روستاها و شهرهای خوزستان، گفت: در روستاها اردوگاه های اسکان اضطرای و در شهرها مدارس و سالن های ورزشی جهت اسکان اضطراری در نظر گرفته شده اند. همچنین دانشگاه های علوم پزشکی، هلال احمر، شرکت برق، آب و فاضلاب و سایر ارگان ها را مکلف کرده ایم تا سرویس دهی لازم را انجام دهند.

تاسیسات نفتی خوزستان ایمن شده‌اند

 مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب وضعیت تاسیسات نفتی استان خوزستان را در صورت وقوع سیل در این استان تشریح کرد.

احمد محمدی، با تاکید بر این‌که تمهیدات لازم برای مقابله با سیل در استان خوزستان اندیشیده شده است، اظهار کرد: از نیمه آبان‌ماه سال گذشته که بارندگی‌ها آغاز و بحث سیل در خوزستان مطرح شد پیشگیری‌های لازم صورت گرفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با مسئولان استان خوزستان همکاری‌های لازم را انجام دادند.

وی با بیان این‌که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در شرایط فعلی در دو جبهه فعالیت می‌کند، ادامه داد: جبهه نخست بحث تولید نفت و پشتیبانی و سرویس‌دهی است که باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد و بحث دیگر کمک به ستاد بحران استان خوزستان است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر این‌که بحران خاصی تأسیسات نفتی را تهدید نمی‌کند، گفت: پیشگیری‌های لازم و حداکثری صورت گرفته و تاکنون خسارت خاصی گزارش نشده است. البته تهدید همیشه وجود دارد اما نگرانی خاصی در این زمینه که سیل به تأسیسات نفتی استان خوزستان آسیب برساند نداریم.

محمدی با تاکید بر این‌که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب آمادگی لازم برای مقابله با وقوع سیل را دارد، توضیح داد: همه تأسیسات نفتی از جمله خطوط لوله و چاه‌ها ایمن شده‌اند و همکاران به نوبت در مناطق نفتی حضور دارند.

جای نگرانی در خصوص کیفیت آب آشامیدنی اهواز وجود ندارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به اینکه مردم نگران کیفیت پایین آب شرب اهواز نباشند، گفت: سیلاب های اخیر و بالا رفتن کدورت آب رودخانه ها بر روی کیفیت آب هیچ اثر منفی نگذاشته است.

فردوس کریمی در خصوص کیفیت آب شرب اهواز اظهار کرد: اگرچه در شرایط سیلاب همه چیز دچار مشکلاتی می شود اما مردم نگران کیفیت پایین آب شرب اهواز نباشند. در حال حاضر کیفیت آب شرب اهواز بسیار مطلوب و بهداشتی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز تصریح کرد: بیش از 80 درصد از آب اهواز از طرح غدیر و کرخه تامین می شود و جای نگرانی در بحث کیفیت آب وجود ندارد.

کریمی خاطرنشان کرد: سیلاب های اخیر و بالا رفتن کدورت آب رودخانه ها بر روی کیفیت آب هیچ اثر منفی نگذاشته و آب با کیفیت مطلوب در اختیار شهروندان اهوازی قرار می گیرد.


دانشگاه رامین تا 24 فروردین تعطیل شد

بنا به اعلام روابط عمومی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، به دلیل شرایط فوق العاده استان این دانشگاه  تا ۲۴ فروردین تعطیل است.

در اطلاعیه منتشر شده از سوی روابط عمومی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان آمده است:

"بدین وسیله به اطلاع می‌رساند در پی بارش‌های بی سابقه اخیر و شرایط فوق‌العاده در استان خوزستان، شروع کلاس‌های درس تا ۹۸/۱/۲۴ به تعویق می‌افتد. لذا کلیه کلاس‌های درس، آزمایشگاه‌ها، سراهای دانشجویی، سلف سرویس و سرویس‌های ایاب و ذهاب و خدمات دانشجویی تعطیل می‌باشند و دانشجویان عزیز قویا از مراجعه به دانشگاه خودداری نمایند. بدیهی است سراهای دانشجویی از روز ۹۸/۱/۲۳ پذیرای دانشجویان عزیز می‌باشند.

در صورت تغییر شرایط فوق، از طریق سایت دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد."

زیرساختی در پلدختر و معمولان باقی نمانده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان از امادگی سپاه، ارتش و ناجا برای کمک به وضعیت بحران در استان خبر داد.

غلامرضا اقامیرزایی گفت: تلاش دستگاه های امدادی بر این است که از مسدود شدن محورها جلوگیری ‌شود. لایروبی رودخانه‌ها و تخریب پل موقت روبروی پارک معلم در خرم آباد انجام می شود.

این مسئول بیان کرد:هر زمان احساس خطر کنیم، پل موقت روبه روی استانداری لرستان را که برای کاهش ترافیک در خرم آباد تعبیه شده بود را نیز تخریب می‌کنیم. همچنین تردد در مسیر دو آبشار بیشه و نوژیان تا ساعت ۱۷ بعدازظهر روز سه شنبه ممنوع شد.

وی یادآور شد: دستگاه‌های امداد و نجات آماده باش هستند و سپاه و نیروی انتظامی و ارتش نیز برای امدادرسانی در موقع بحران اعلام آمادگی کرده اند.

بیشترین مشکلاتی که با آن روبرو هستیم قطعی ارتباط با شهرهای معمولان و پلدختر است

احمد مراد پور، معاون استاندار لرستان اظهار کرد: حجم بارش باعث شد در همه رودخانه‌ها طغیان کنند و خسارت با اراضس کشاورزی، منازل مسکونی وارد کند.: بیشترین مشکلاتی که با آن روبرو هستیم قطعی ارتباط با شهرهای معمولان و پلرختر است.

مراد پور گفت: متاسفانه هیچ ارتباط تلفنی و زمینی با معمولان و پلدختر نداریم.

معاون استاندار گفت: در خرم‌آباد امکان پرواز هلیکوپتر نداشتیم و از ایلام پرواز امدادی داشتیم و چند نفری نجات یافتند و به دنبال پرواز های دیگری هستیم که کسانی در محاصره سیل هستند نجات پیدا کنند.

وی یادآور شد: سیل را در حد کشش رودخانه‌های موجود توانستیم مدیریت کنیم اما بارش به حدی است که در تحمل ابعادی رودخانه بیشتر است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان: تمام تلاشمان بازگشایی راه دسترسی پلدختر و معمولان است

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: تمام تلاشمان بازگشایی راه دسترسی پلدختر و معمولان است.

عباس شرفی اظهار کرد: بارشهای سنگین دیروز و امروز سبب طغیان رودخانه های بزرگ استان و انسداد بخش زیادی از راههای اصلی و روستایی استان شده است. محور خرم اباد - بروجرد یک ساعت مختل شده که محور جایگزین معرفی کردیم تا راه اصلی ساماندهی کنیم.

وی بیان کرد: جاده خرم آباد کوهدشت نیز تخریب شده و محور جایگزین را معرفی کردیم.

شرفی گفت: در صدد هستیم از انتهای ازاد راه خرم زال به سمت پلدختر راه مهیا کنیم تا به شهر پلدختر دسترسی داشته باشیم همچنین در تلاشیم برای معمولان نیز از کیلومتر ۴٠جاده ازادراه به سمت معمولان راه دسترسی را برقرار کنیم.

وی در مورد وضعیت راههای روستایی لرستان بیان کرد: با تمام تجهیزات در تلاش هستیم راههای اصلی استان مسدود نشود و در حال حاضر ورود به راههای روستایی محدود است و تنها راههایی که در کنار راههای اصلی و مواصلاتی هستند بازگشایی خواهند شد.


معاون عمرانی استاندار لرستان عنوان کرد: در سیل اخیر، لرستان خسارت‌های زیرساختی و زیر بنایی زیادی متحمل شد.

سیدحمیدرضا کاظمی اظهار کرد: متاسفانه سیل خیلی شدید به بخش معمولان و زیرساخت‌ها وارد شده است.

وی ادامه داد: ضروری‌ترین نیاز پلدختر در حال حاضر کمک امدادی به افراد گرفتار در سیل است. برای کاهش تلفات جانی باید بالگرد به پلدختر فرستاد.

نماینده مردم پلدختر در مجلس یادآور شد: زیرساختی در شهرستان پلدختر و شهر معمولان باقی نمانده است. انتظار داریم کمک‌های لازم از جمله بالگرد و قایق در دستور کار قرار گیرد. غرب شهر پلدختر و غرب شهر معمولان گرفتار سیل هستند.

خط انتقال آب معمولان قطع شد/ مخازن آب همه شهرهای استان وصل است
 
مدیر عامل آبفا لرستان گفت: مخازن آب همه شهرهای استان وصل است.

حمیدرضا کرم وند ، اظهار کرد: قبل از وقوع سیل با تذکراتی که مپیریت بحران‌ به ما داد تمام مخازن آب شهرهای استان را پر کردیم. در حال حاضر هیچ شهری بدون آب نیست و مخازن تمام شهرهای استان پر است.

کرم‌وند افزود: اکیپ های مختلفی در سطح شهرهای استان مستقر کرده‌ایم. خط انتقال آب معمولان را آب برده ولی با تانکر در حال آبرسانی هستیم.

وی یادآور شد: راه ارتباطی ما با پلدختر قطع است و هیچ خبری از شبکه‌های آب نداریم. در برخی مناطق خرم آباد قطعی آب داشتیم که در حال وصل هستند.

انفجار خط انتقال گاز در دوراهی دورود به خرم‌آباد

مدیر روابط عمومی شرکت گاز لرستان از انفجار خط انتقال گاز در دوراهی دورود به خرم‌آباد خبر داد.

محسن اصل مرز، اظهار کرد: متاسفانه بر اثر رانش زمین خط انتقال خرم‌آباد به دورود دچار انفجار شد.

وی اضافه کرد: این حادثه در منطقه‌ای کوهستانی رخ داد و خوشبختانه هیچ‌گونه خسارتی، به جز صدمه به لوله انتقال وارد نیامده است. به خاطر اینکه از جاهایی دیگر نیز خطوط گاز وارد شده قطعی نداریم و طی روزهای آینده بعد از مساعد شدن هوا این خط نیز تعمیر خواهد شد.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز لرستان گفت: هم‌اکنون نیروهای شرکت گاز ایران در حال برآورد خسارت هستند.

نماینده ویژه استاندار در پلدختر گفت: متاسفانه هیچ‎گونه ارتباطی در شهرستان برقرار نیست.

ابراهیمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: متاسفانه هیچ‌گونه ارتباطی برقرار نیست و من به بالای کوه آمده‌ام تا ارتباط بگیرم.

وی تصریح کرد: مردم عصبانی هستند و شرایط هرلحظه وخیم‌تر می‌شود. مردم به هشدارها توجه نکردند، و این وضعیت را بدتر کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: برخی از مردم در بالای پشت‌بام‌ها هستند و گرفتار شده‌اند و نمی‌توان به آن‌ها کمک رساند. نیازمند امکانات بیش‌تر هستیم و باید به کمک پلدختر شتافت.

آماری از میزان تلفات پلدختر وجود ندارد

نماینده ویژه استاندار در شهرستان پلدختر گفت: به تمامی نیروهای امدادی در این شهرستان نیاز است.

سیروس ابراهیمی در رابطه با آخرین وضعیت پلدختر اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌هایی که در این شهرستان داریم امکان فرود بالگرد در منطقه و امدادرسانی هوایی وجود ندارد. بارندگی‌های بسیار شدید در پلدختر موحب تخریب سنگین شده و بیش از نیمی از بخش غربی پلدختر را تخریب کرده است.

ابراهیمی با بیان اینکه مقداری از ساحل بخش شرقی نیز خراب شده است، گفت: متاسفانه تعدادی از ساکنین در پشت بام منازل گرفتار شدند و علی‌رغم اینکه در طول هفته بارها و بارها به آنان تذکر و هشدار دادیم همکاری نکرده و هم‌اکنون گیر افتاده‌اند.

نماینده ویژه استاندار در پلدختر با تاکید بر اینکه مردم در محاصره سیل قرار گرفته‌اند، بیان کرد: هنوز شرایط جوی اجازه ورود هلیکوپتر و امدادرسانی را نداده و به تمامی نیروهای امدادی نیاز است.

وی اظهار کرد: همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از وارد آمدن خسارات جانی و مالی به مردم باید تلاش کنند. به دلیل قطع ارتباط مخابراتی آماری از میزان تلفات احتمالی وجود ندارد.

عبور و مرور در ورودی خرم آباد به سمت فرودگاه امکانپذیر نیست

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: در حال حاضر عبور و مرور در ورودی خرم آباد به سمت فرودگاه به دلیل طغیان پل ماسور امکانپذیر نیست.

عباس شرفی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، با بیان اینکه طی دو روز گذشته در مرکز و جنوب استان شاهد بارندگی‌های شدید بوده‌ایم، اظهار داشت: این بارندگی‌ها باعث طغیان رودخانه‌های فصلی شده و موجب شد تعدادی از محورهای اصلی طی ساعاتی دچار مشکل شوند.

وی افزود: با مسدود شدن محور خرم آباد به سمت بروجرد بلافاصله راه فرعی را ساماندهی و عبور و مرور را برقرار کردیم. همچنین محور خرم آباد به سمت کوهدشت محدوده پل کشکان که یک پل بزرگ است دو دهانه‌اش تخریب شد که بلافاصله محور جایگزین را ساماندهی کردیم.

شرفی با بیان اینکه در ورودی خرم آباد به سمت فرودگاه به دلیل طغیان پل ماسور فعلاً عبور و مرور امکانپذیر نیست، گفت: در مابقی محورهای اصلی استان عبور و مرور برقرار است فقط به دلیل زیر آب رفتن محور قدیم شهرستان پلدختر امکان تردد وجود ندارد.

وی تاکید کرد: الان در تلاش هستیم محور پلدختر را از سمت آزادراه ساماندهی کرده و عبور و مرور را برقرار کنیم تا دستگاه‌های امدادی بتوانند امدادرسانی مناسبی را به شهرستان پلدختر داشته باشند.

اعزام امکانات لجستیکی ارتش از کرمانشاه به لرستان

در پی وقوع سیل در برخی مناطق استان لرستان، ارتش امکانات لجستیکی خود را از کرمانشاه به لرستان اعزام کرد.

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در حساب کاربری خود در توئیتر خبر داد:

«برای تقویت امداد رسانی امکانات لجستیکی ارتش از کرمانشاه به لرستان اعزام شد.»

در پی بارش‌های اخیر در کشور و وقوع سیل در برخی مناطق از جمله استان‌های گلستان، مازندران، فارس و استان‌های غربی و جنوب‌غربی، نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه به اعزام امکانات فنی، لجستیکی و نیروی انسانی خود، جهت امداد رسانی در این مناطق و کمک به مدیریت بحران ایجاد شده اقدام کردند.

روستای نصرت آباد همدان زیر آب رفت

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان همدان از مهار حوادث پیش آمده در روستاهای تابعه شهرستان همدان و اعزام اکیپ ها رفع حوادث در نخستین لحظات خبر داد.

 کمال حسنی ضمن اشاره به برخی خسارات ناشی از بارش های اخیر،گفت: متاسفانه در ریزش های جوی دیروز و شب گذشته برخی تاسیسات ما در روستاهای بخش مرکزی دچار مشکل شد که البته در تمامی موارد در اولین فرصت اکیپ های رفع نواقص و حوادث به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی در این زمینه توضیح داد: در پی جاری شدن سیل درروستای قاسم آباد، یکی از لوله های انتقال آب را آب برد که بالافاصله اکیپ حوادث در محل حاضر شده و نسبت به رفع حادثه اقدام کردند.

حسنی افزود: همچنین در روستای شورین با گرفتگی و تخریب شبکه های انتقال فاضلاب روبه رو شدیم که این حادثه نیز در لحظات ابتدایی مدیریت و با انتقال واترجت بخشی ازگرفتگی برطرف شد.

وی با بیان اینکه در روستای چشین نیز با طغیان رودخانه و شکستگی برخی لوله های انتقال مواجه بودیم، عنوان کرد: در این روستا نیز با اعزام به موقع اکیپ حوادث مشکل پیش آمده برطرف شد.

وی همچنین از گزارش طغیان رودخانه در روستای برکت آباد و احتمال بالا آمدن چاه در این روستا خبر داد که در این باره نیز اعلام کرد: بالافاصله پس از نخستین گزارش، اکیپ حوادث نسبت به رفع خطر احتمالی اقدام می کنند.

وی اعلام کرد: اکیپ حوادث شرکت آب و فاضلاب روستایی در 9 شهرستان استان به صورت آماده باش کامل، آماده خدمت رسانی به روستاهای حادثه دیده هستند.

فرماندار اسدآباد گفت:به علت شدت بارش های دیروز و بارش برف صبح امروز که همچنان نیز ادامه دارد، متاسفانه روستای نصرت آباد به زیر آب رفت و این روستا را آب با خود برد و اهالی این روستا دچار سیل زدگی و خسارت بالایی شده اند.

کریم حمیدونداظهار کرد:با توجه به زیر آب رفتن روستا جاده روستا را شکاف داده ایم تا آب فراگرفته در سطح روستا هدایت شود.

وی با اشاره به خسارت بالای وارد شده به دام روستای نصرت آباد افزود: در حال حاضر روستاهای دیگری چون علی آباد، پیرشمس الدین و دولت آباد در محاصره آب قرار گرفته اند به نحوی که در روستای پیرشمس الدین مجبور به قطع برق شدیم.

حمیدوند بیل مکانیکی زنجیری، کف کش و ماشین آلات دیگر را از جمله تجهیزات مورد نیاز در این شهرستان برای مقابله با وضعیت کنونی عنوان کرد و یادآور شد:در حال حاضر درخواست تجهیزات لازم از جمله کمرشکن و بیل زنجیری را به استان برای مقابله با وضعیت کنونی داده ایم و اعضای مدیریت بحران شهرستان هم اکنون در آماده باش کامل به سر می برند.

فرماندار در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه مشکلی در شهر وجود ندارد، تصریح کرد:خسارت های وارده به شهرستان در حال برآورد بوده و تا شب گذشته تعداد 32 واحد دامی و مسکونی روستایی شهرستان تخریب شده اند .

برق گرفتگی جان پیرمرد ۶۰ ساله را گرفت

فرمانده انتظامی شهرستان همدان از مرگ پیرمرد ۶۰ ساله بر اثر برق گرفتگی خبر داد.

سرهنگ جمشید باقری با اعلام این خبر اظهار کرد: روزگذشته با توجه به بارش باران و آبگرفتگی معابر، منزل مسکونی این پیرمرد ۶۰ ساله دچار آبگرفتگی شده بود.

وی ادامه داد: جانباخته برای تخلیه آب از منزل مسکونی خود با استفاده از کف‌کِش متاسفانه دچار برق‌گرفتگی شده و جان خود را از دست می‌دهد.

فرمانده انتظامی شهرستان همدان در پایان گفت: این حادثه در شب گذشته رخ داده و مصدوم پس از انتقال به بیمارستان و با وجود تلاش تیم پزشکی جان خود را از دست داد.           

بارش سنگین برف همراه با محدودیت در تردد در گردنه اسدآباد

مدیر اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اسدآباد از بارش سنگین برف در محور گردنه این شهرستان خبر داد.

ساسان رستمی اظهار کرد:از ساعت 9 شب گذشته بارش برف در محور گردنه اسدآباد آغاز شده و همچنان این بارش ها تداوم دارد و این امر تردد و عبور ومرور در این مسیر را با محدودیت مواجه کرده است.

وی با اشاره به در حال آماده باش بودن راهداران پرتلاش حوزه استحفاظی شهرستان افزود:از شب گذشته تاکنون برای پیشگیری از یخ زدگی سطح جاده گردنه بیش از 300 تن نمک و ماسه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با تاکید بر به همراه داشتن زنجیر چرخ و دیگر لوازم و تجهیزات مورد نیاز توسط رانندگان در حال تردد از محور گردنه اسدآباد تصریح کرد:سایر نقاط و محورهای حوزه استحفاظی شهرستان نیز بارش سنگین برف در حال حاضر ادامه دارد.

رستمی در ادامه با بیان اینکه کلیه راهدارخانه‌های اسدآباد در حال حاضر با 32 دستگاه ماشین‌آلات راهداری و 60 نیرو مشغول عملیات راهداری هستند، گفت: این شهرستان دارای 4 راهداری در گردنه اسدآباد، مرکز اداره، کلیایی و چهاردولی است.

قطع گاز ٢٥٠٠ مشترک در لرستان

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران جدیدترین وضعیت گازرسانی به استان‌های سیل‌زده کشور را تشریح کرد.

سعید مؤمنی، با اشاره به گازرسانی به استان‌های گلستان و مازندران اظهار کرد: شبکه‌های گازرسانی در استان مازندران و گلستان پابرجا است و علی رغم اینکه حدود ١٠ روز است که این استان‌ها درگیر سیل هستند گازرسانی دچار وقفه نشده است.

وی افزود: البته در برخی نقاط خطوط گاز را آب برد که این مشکل برطرف شد و گازرسانی بدون وقفه ادامه دارد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در مورد وضعیت گازرسانی در استان لرستان توضیح داد: در شهر معمولان لرستان تخریب پل باعث پارگی خط ١٠ اینچی گاز و قطع گاز ٢٥٠٠ مشترک شد.

مؤمنی تاکید کرد: البته مشترکین به دلیل سیل منزل خود را تخلیه کرده‌اند. در حال حاضر نیز به دلیل حجم سیلاب امکان برطرف کردن مشکل وجود ندارد و اقدامات لازم روز آینده با بهتر شدن شرایط جوی انجام خواهد شد.

به گفته وی مشکلی در گازرسانی در استان خوزستان هم وجود ندارد.

قطع آب، گاز و تلفن در برخی روستاهای ایلام

استاندار ایلام گفت، در حال حاضر مرکز شهرستان دچار سیل شدیدی شده است به طوریکه سیل به خانه‌ها وارد شده و آب شرب آنها کدر شده است.

قاسم سلیمانی درباره آخرین وضعیت استان ایلام گفت: شهرستان دره شهر نیز دچار مشکل بسیار زیادی شده است.

وی با بیان اینکه آب شرب و گاز حدود ۳۰- ۴۰ روستا قطع شده است، خاطرنشان کرد: ارتباط ما تا روز گذشته با بخشی که دارای حدود ۱۹ روستا و دو پل است قطع شده بود. روز گذشته سیل، آن دو پل را از بین برد. از طریق یکی از پل‌ها ارتباط با منطقه لرستان برقرار می‌کردیم، یعنی عملاً از طریق لرستان هم نمی‌توانیم با آن بخش در ارتباط باشیم.

سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر تقاضای چند بالگرد کردیم که به علت بارندگی بالگردها هنوز نرسیده‌اند، تاکید کرد: ارتباطات مخابراتی ما از طریق سه فیبر نوری برقرار می‌شود، فیبر قصرشیرین که قطع شده بود مجدداً ترمیم شد، ارتباط دیگری از طریق کوهدشت استان لرستان و دیگری از طریق مسیر ایلام سال آباد بود که هنوز ترمیم نشده است.

وی گفت: به طور مثال شهر مهران دسترسی خوبی به مخابرات ندارد، مناطقی که دسترسی آنها قطع شده مشکلات ارتباطات تلفنی هم دارند. علاوه بر این که ارتباطات جاده‌ای آنها به طور کامل قطع شده و ارتباطات تلفنی آنها نیز مناسب نیست، به دلیل اینکه دو محور فیبر نوری هنوز ترمیم نشده است.

به گفته سلیمانی فیبر نوری واقع در استان ایلام در حال تست است، اما بعید است در فیبر نوری کوهدشت تا چند روز آینده تغییری ایجاد شود.


آخرین وضعیت آبگرفتگی در آق‌قلا و گمیشان

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: سطح آب گرگانرود افت کرده و سطح آبگرفتگی رو به فروکش کردن است.

مجتبی جمالی اظهار کرد: تخلیه آبگرفتگی در شهر آق قلا به جز دو محله عیدگاه و کل آباد آن هم بدلیل توپوگرافی زمین منطقه، انجام گرفته است. در این دو محله نیز آب در حال تخلیه بوده ولی سرعت آن کمتر است.

وی با اشاره به اینکه اغلب ادارات شهری در این منطقه واقع شده اند، افزود: پمپاژ و انتقال آب به کانال برای تخلیه سریع‌تر آب از این دو محله در حال انجام است.

جمالی خاطرنشان کرد: در دیگر نقاط شهر آق قلا آبگرفتگی از خیابان‌ها و کوچه‌ها رفع شده و تخلیه آب از منازل مسکونی با همکاری اهالی در حال انجام است.

سطح آب رو به فروکش کردن است

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان در ادامه در خصوص وضعیت آبگرفتگی گمیشان، گفت: طی امروز و دیروز روند افزایش آبگرفتگی در این شهر متوقف شده و افزایش آبگرفتگی نداشتیم.

وی با بیان اینکه سطح آب گرگانرود افت کرده است، تصریح کرد: با لایروبی کانال اصلی شهر گمیشان و اقدامات دیگری که در اطراف شهر و گرگانرود انجام می‌شود، روند آبگرفتگی رو به کاهش است. امیدواریم طی چند روز آتی حداقل مناطق مسکونی از آب خالی شوند.

جمالی خاطرنشان کرد: از همراهی، صبوری و همکاری مردم تقدیر و تشکر می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم مدت زمان دیگری نیز همکاری و صبروی داشته باشند تا بتوانیم با کمک همه دستگاه‌های اجرایی، نهادها و نیروهای مسلح مشکلات را هر چه زودتر برطرف کنیم.


تلفات سیلاب در دلفان به دو نفر افزایش یافت

فرماندار دلفان گفت: تعداد تلفات ناشی از سیل در نورآباد به دو نفر رسید.

حشمت‌الله بهمنی اظهار کرد: امروز بر اثر سیلاب شدید و طغیان رودخانه‌های محلی، یک نفر در روستای ایران شاهی منطقه خاوه غرق شد.

وی یادآور شد: روز پیش هم یک نفر در سیل مرگبار شهر نورآباد غرق شده بود.

بهمنی بیان کرد: به علت بارندگی‌های بی‌سابقه اخیر بنا بر برآوردهای اولیه خسارات زیادی به زیرساخت‌های شهرستان از جمله ابنیه، راههای ارتباطی، پل‌ها، منازل مسکونی شهری و روستایی، واحدهای تجاری، تأسیسات آب، برق، گاز و مخابرات و اماکن اداری وارد شده است.

فرماندار دلفان افزود: در حوزه روستایی علاوه بر قطع ارتباط ۳۰۰ روستا، خسارات قابل توجهی به مزارع کشاورزی، باغات و اصطبل‌ها وارده شده و همچنین احشام دامداران دچار تلفات شده‌اند.

شرایط پرواز بالگرد وجود ندارد

مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: نمی‌توانیم با بالگرد به سیل زدگان کمک کنیم.

آقا میرزایی اظهار کرد: متأسفانه همچنان عده‎ای از مردم پلدختر در محاصره سیل‌اند.

وی ادامه داد: به علت شرایط جوی امکان استفاده از بالگرد برای کمک رسانی به افراد گرفتار در سیل وجود ندارد.

آقامیرزایی گفت: تلاش می‌کنیم بتوانیم به سیل زدگان پلدختر کمک کنیم.


۱۴ فروند بالگرد از اصفهان آماده پرواز به سمت پلدخترند

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: شرایط جوی اجازه پرواز نمی‌دهد.

سعیدی اظهار کرد: در جریان سیل چند روز گذشته، لرستان جزو استان‌هایی بود که شرایط بحرانی داشت.

وی درباره وضعیت کمک رسانی به شهرستان پلدختر، اضافه کرد: به دستور وزیر کشور، استان‌های مرکزی و اصفهان موظف شدند که تجهیزاتشان را به آن این شهرستان برسانند.

سعیدی گفت: ۱۴ فروند بالگرد از اصفهان اماده پروازند که به سمت پلدختر بروند اما شرایط جوی این اجازه را نمی‌دهد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: همچنین نیروهای لرستان در تلاشند با ایجاد کانال‌های مختلف مسیر سبل را منحرف کنند تا آثار مخرب سیل را به حداقل برسانند.

این مسئول گفت: از طریق جاده نیز امکان تردد کامیون برای کمک به سیل زدگان و افراد گرفتار در سیل پلدختر وجود ندارد.


سرریز شدن تمامی سدهای استان مرکزی به جز الغدیر


نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: در پی بارش‌های اخیر بر اساس اعلام مسئولان شرکت سهامی آب منطقه‌ای، تمامی سدهای استان مرکزی بجز سد الغدیر ساوه سرریز کرده است.

علی اکبر کریمی اظهار کرد: تمهیدات لازم از سوی مجموعه مدیریتی استان اندیشیده شده است و نمایندگان مجلس نیز در کنار تیم مدیریتی استان در حوزه نظارتی به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه از بروز هرگونه اتفاق ناگواری حضور دارند و با پایش مستمر و نظارت لازم به عنوان بازوان دستگاه‌های اجرایی همراهی می‌کنند.

وی به حجم بالای بارش‌های صورت گرفته در سطح استان اشاره کرد و گفت: میزان بارش‌های صورت گرفته از ابتدای سال آبی (مهرماه ۹۷) تاکنون افزایش ۱۰۰ درصدی داشته و نسبت به میانگین بلند مدت در سطح استان مرکزی رشد داشته است.

کریمی ادامه داد: از ابتدای سال جاری نیز شاهد حجم بالای بارندگی در موج اول و دوم بارش‌های نوروزی بودیم؛ به طوری که که در شهرستان کمیجان طی دو روز اخیر ۸۰ میلی متر باران باریده است که بیشترین بارندگی استان را در دو روز اخیر به خود اختصاص داده است و در شهرستان اراک نیز بیش از ۱۰۰ میلی متر باران در سالجاری به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: حجم بالای بارندگی بیانگر آن است که میزان بارش‌هایی که معمولاً در یک سال زراعی یا آبی صورت می گرفته، طی چند روز محقق شده و موجب طغیان رودخانه‌ها، رودها، مسیل ها و سرریز شدن سدها شده است و ظرفیت آبی که در قالب روان آب در نقاط مختلف جاری شده است تناسبی با ظرفیت مسیل ها و رودخانه‌ها ندارد.

این نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: با وجود این میزان بارش اما در سایه مدیریت بحران و سیل در استان که بسیار مطلوب بوده است هیچ نگرانی در خصوص شکسته شدن سدها وجود ندارد و خوشبختانه هیچ تلفات جانی صورت نگرفته است و برخی از واحدهای مسکونی قدیمی خشت و گلی تخریب شده و در بعضی نقاط به احشام و معابر خسارت وارد شده است.

وی تصریح کرد: با گزارش‌هایی که در ستاد مدیریت بحران استان اعلام شد شاهد فروکش شدن سیلاب هستیم و حجم آب سیل در رودخانه اصلی اراک و سایر رودخانه‌های استان در حال کاسته شدن است و امیدواریم با فروکش شدن سیلاب مخاطراتی که مردم استان را تهدید می‌کند برطرف شود.

کریمی افزود: در تعدادی از روستاها و بخش‌های شهر اراک شاهد تخلیه روستاها بودیم و امکان اسکان اضطراری مردم در نقاط مختلف ایمن فراهم شده است و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: مردم از انتقال به نقاط ایمن و اسکان اضطراری به دلیل پیشگیری از مخاطراتی که صورت می‌گیرد استقبال کنند و توصیه‌های ستاد مدیریت بحران را جدی بگیرند و امیدواریم با همکاری مردم کمترین خسارات در سطح استان داشته باشیم.

کریمی تصریح کرد: با فروکش شدن سیلاب انتظار می‌رود ستاد مدیریت بحران استان با ارزیابی میزان خسارت وارده به تأسیسات عمومی، واحدهای مسکونی، اراضی زراعی، احشام و … اقدامات حمایتی صورت گیرد و خسارت‌ها برای بازسازی مجدد جبران شود.

در همین حال، استاندار مرکزی در ارتباط مستقیم با شبکه خبر: اظهار کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته چندین روستا در محاصره سیل قرار گرفت که با تلاش‌های شورای مدیریت بحران نقاط حادثه خیز خالی از سکنه شد تا شاهد تلفات جانی نباشیم.

آقازاده گفت: رودخانه اراک در شرایطی اضطراری قرار دارد و در صورت سرریز شدن آب رودخانه با وضعیت بحرانی روبرو خواهیم بود.

وی افزود: تدابیر لازم برای مقابله با سیل در نقاط مختلف استان اندیشیده شده است و استان توانسته ۱۵۰ میلیمتر بارندگی را در ۷۲ ساعت اخیر کنترل کند.

آقازاده اظهار کرد: پنج روستا در شمال شرق اراک و مجاورت تالاب میقان در محاصره آب‌گرفتگی قرار دارد که چندین دستگاه بیل مکانیکی و خودروهای سنگین در این مناطق در حال حفر کانال برای هدایت اصولی آب هستند که آب وارد منازل روستایی نشود.

به گفته وی تا این لحظه هیچ‌گونه تلفاتی در استان مرکزی بر اثر بارش و سیلاب گزارش نشده و خسارات مادی وارد شده ناشی از سیلاب نیز اندک است.

استاندار مرکزی گفت: وضعیت استان لرستان برای ما نگران کننده است و به محض اطمینان از شرایط امن استان مرکزی به کمک آنان خواهیم شتافت و صبح امروز نیز ۳۰ دستگاه ماشین سنگین به استان لرستان جهت امداد فرستاده شده است و امشب نیز هزار چادر به این استان ارسال می‌شود.

تخریب چندین خانه در هشترود بر اثر جاری شدن سیل

فرماندار شهرستان هشترود از تخریب ۹ خانه در روستای داغ سرسکند از توابع بخش نظر کهریز خبر داد.

امین امینیان، خاطر نشان کرد: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل در چندین روستای هشترود راه ارتباطی چهار روستا قطع و دو رأس دام سنگین و ۱۵ رأس دام سبک تلف شدند.

وی افزود: از ساعات اولیه وقوع سیل در روستای مذکور، تیم‌های امداد و نجات هلال احمر هشترود در محل حاضر شدند و حادثه دیدگان در مسجد روستای مذکور اسکان یافتند.

اسکان اضطراری مسافران در اماکن ورزشی اردبیل

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: در صورت تداوم ناپایداری‌های جوی و بارش برف و باران در شهرهای مختلف استان اردبیل ما در اماکن ورزشی برای اسکان اضطراری مسافران و گردشگران تدارک لازم را دیده‌ایم.

بهرام آقاخانی در جریان بازدید از پروژه‌های نیمه تمام ورزشی در اردبیل اظهار کرد: ما در شهرستان‌های اردبیل، سرعین، نمین و … تدارک لازم را در سالن‌ها و اماکن ورزشی دیده‌ایم تا در صورت اسکان اضطراری مسافران نوروزی زمینه بهره‌برداری از آنها فراهم آید.

وی خاطرنشان کرد: در اردبیل سالن تختی، در سرعین سالن و خوابگاه ورزشی شهدای این شهر و در نمین نیز سالن و خوابگاه ورزشی با امکانات اولیه برای اسکان اضطراری مسافران در نظر گرفته شده که با سرد شدن هوا و بارش برف از امروز برخی اسکان‌های اضطراری نیز در این اماکن اتفاق افتاده است.


سدهای خوزستان پایدارند
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که سدهای خوزستان از پایداری خوبی برخوردارند و جای نگرانی نیست.

کیامرث حاجی‌زاده در گفتگویی تلویزیونی در خصوص آخرین وضعیت خوزستان اظهار کرد: کارگروه مقابله با سیلاب خوزستان در آبان‌ماه تشکیل شد و در آن زمان با پیگیری‌های انجام شده، توانستیم با همراهی و همدلی و تعامل و ایثار مردم و هم‌افزایی بین اعضای شورای مدیریت بحران خوزستان، سیلاب‌های ویرانگری که از استان‌های بالادست خوزستان از چهارمحال و بختیاری، لرستان و ایلام و حوضه‌های آبریز بالادستی وارد سدهای ما شدند را مدیریت کنیم.

وی افزود: با رهاسازی آب از پشت سدها که از اوایل آذرماه شروع شد، تلاش شد سدهای خوزستان بتوانند در برابر این سیلاب‌ها دوام بیاورند و سیلاب‌های گذشته با کمترین خسارات و بدون تلفات جانی در استان خوزستان مدیریت شد.

حاجی زاده اظهار کرد: اما در حال حاضر فعالیت سامانه بارشی قوی در استان‌های بالادست و همچنین بارندگی‌های خوبی که در شمال و شمال شرق خوزستان داشتیم، باعث شد حجم آب پشت سدهای خوزستان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند و به ناچار برای پایداری سدها و جلوگیری از زیر آب رفتن شهرها و روستاهای حاشیه رودخانه‌ها به ویژه حاشیه رودخانه‌های کارون بزرگ، دز و کرخه، دبی خروجی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سالن فرماندهی مدیریت بحران خوزستان به صورت لحظه‌ای تمام اتفاقات مربوط به استان خوزستان رصد می.شود، مخصوصاً وضعیت هواشناسی به صورت لحظه ای رصد و پایش می‌شود و همچنین وضعیت سدها چه از لحاظ میزان آورد، دبی خروجی، تراز و حجم قابل ذخیره و قابل خروج سدها در حال رصد است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: بسیاری از مشکلات ممکن بود به بحران و ابربحران تبدیل شود ولی با آمادگی کاملی که داشتیم، از حوادث پیشگیری شد. در چهار ماه اخیر ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات برای استحکام بخشی سیل بندها و دیواره ساحلی رودخانه‌ها اعزام شد که همچنان در مناطق مختلف حضور دارند و با همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح کار به نحو احسن در حال انجام است.

وی با اشاره به همراهی مردم مناطق سیلابی خوزستان در روزهای اخیر اظهار کرد: در ۴۸ ساعت گذشته ۳۵ روستا در استان خوزستان به صورت جزئی و یا کامل تخلیه شده اند. این امر برای پیشگیری انجام شده و آب تنها وارد چند روستا شده بود.

حاجی زاده بیان کرد: به بعضی از محلات شهرهای مجاور نیز اعلام آماده باش شده و فرمانداران نیز به عنوان رؤسای شورای مدیریت بحران شهرستانها آماده هستند.

وی ادامه داد: در بعضی شهرها نیز اردوگاه‌های اسکان اضطراری برپا شده و در بعضی شهرها نیز که ایمن هستند مناطق بهتری برای اسکان مردم در نظر گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: امکانات لازم فراهم شده و همه نیروهای امداد و نجات خوزستان در حالت آماده باش هستند و حتی برای احشام کشاورزان و روستاییان در شرکتهای کشت و صنعت نیشکر جا در نظر گرفته شده و احشام به این اماکن منتقل شده و علوفه رایگان نیز تهیه شده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم با همراهی مردم و همدلی بین مسئولان خوزستان بتوانیم این سیلابها که از سه استان چهارمحال و بختیاری، لرستان و ایلام در حال وارد شدن به سدهای ما هستند را کنترل کنیم.

حاجی زاده گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که سدهای خوزستان از پایداری خوبی برخوردارند و جای نگرانی نیست.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: کنترل آبگرفتگیهایی نیز که در کلانشهر اهواز ایجاد شده با مدیریت صحیح و دقیقی که اعضای شورای مدیریت بحران خواهند داشت، به نتیجه خواهد رسید.

حسین‌آباد کالپوش تخلیه می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به رانش زمین در روستای‌ حسین‌آباد کالپوش، گفت: به تشخیص سازمان زمین‌شناسی، بخش اعظم این روستا تخلیه می‌شود.

ایرج رئیسیان در تشریح آخرین اقدامات مدیریت بحران استان اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در منطقه کالپوش به وجود آمده، متأسفانه بخش عمده این روستا با تشخیص سازمان زمین‌شناسی باید تخلیه شود.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای به منظور کمک به مردم این منطقه خبر داد و افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه به مدت شش ماه ماهیانه به هر خانوار آسیب‌دیده سه میلیون تومان بلاعوض اعطا می‌شود.

وی افزود: حساسیت موضوع به‌گونه‌ای است که طی تماس تلفنی ریاست‌جمهوری با استاندار سمنان، دستور تخلیه بخش‌های رانشی روستا صادر شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بلافاصله تیم متشکل از نماینده ویژه استاندار و کلیه اعضای شورای مدیریت بحران در منطقه مستقر می‌شوند و دستورات لازم از سوی استاندار صادر شده و تا پایان برطرف شدن مشکلات، در منطقه حضور خواهند داشت.

وی گفت: اعتبارات ویژه‌ای به‌منظور جبران خسارت‌ها در این منطقه در نظر گرفته شده که بخشی از آن را برای اسکان مردم شریف این منطقه اختصاص دادیم و تا این لحظه بالغ بر ۱۰۰ خانوار، منازل تخریبی خود را تخلیه کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان این که طی تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مسکن، به هر خانوار به مدت شش ماه، کمک ۳ میلیون تومان بلاعوض پرداخت خواهد شد اظهار کرد: کمپ ویژه‌ای نیز برای کسانی که روستا را تخلیه می‌کنند توسط بنیاد مسکن، منابع طبیعی و هلال احمر راه‌اندازی خواهد شد.

وی وعده داد: تمام توان و تلاش خود را برای خدمت رسانی مطلوب به مردم شریف منطقه کالپوش و روستای حسین آباد به کار گرفته شود.

رئیسیان افزود: با دستور استاندار سمنان، تمامی منازل روستاهای منطقه کالپوش، بیمه خواهند شد و طی مذاکره با مدیرکل بیمه استان، ۱۲ روستای این منطقه بیمه خواهند شد.

وی ادامه داد: طی مذاکرات اولیه، بخشی از حق بیمه‌ها توسط مدیریت بحران استان تقبل و همچنین به جهت آشنایی مردم با فرهنگ بیمه و مزایای آن نیز، بخش کوچکی از این‌حق بیمه نیز از مردم دریافت خواهد شد و بخش دیگری نیز از طریق دفتر امور روستایی مشارکت خواهد شد. البته این مبلغ بسیار ناچیز و کم بوده و به صورت تقسیط برای این مردم عزیز و شریف انجام‌خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان اینکه بیمه منازل روستایی استان از یک سال و نیم‌گذشته تاکنون در سطح استان‌در حال اجرا است، تصریح کرد: به دلیل خاص بودن شرایط منطقه کالپوش و روستاهای این‌منطقه، بیمه‌منازل این روستا در اولویت قرار گرفته است.

رئیسیان تصریح کرد: از اواخر سال گذشته که شاهد بارش برف و باران در استان بودیم تا امروز دو موج بارشی عمده را در استان پشت سر گذاشتیم و هم اکنون نیز موج سوم بارش‌ها در سطح استان در راه است.

وی یادآوری کرد: دستگاه‌های اجرایی، نیروهای امدادی، خدمات‌رسان و نیروهای انتظامی و نظامی از اولین ساعات بارش‌ها در سال گذشته تاکنون در صحنه و متن اقدامات مدیریت بحران به صورت مستمر حضور داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان اینکه در موج دوم بارش‌ها، ما در برخی مناطق استان بارش تا ۱۰۰ میلیمتر را نیز تجربه کردیم اضافه کرد: موج بارشی سوم نیز از شب گذشته وارد استان شده است و به همین مناسبت پنجمین جلسه شورای مدیریت بحران شب گذشته به صورت‌همزمان در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار شد.

معاون اول رییس‌جمهور: دولت با تمام توان در کنار مردم است

 اسحاق جهانگیری امروز 12 فروردین ماه در اولین روز از سفر خود به خوزستان از روستای رمانه بخش شعیبیه شوشتر که درگیر سیلاب است بازدید کرد.

وی در این بازدید از آخرین اقدامات در بحث ترمیم سیل بند روستای رمانه بخش شعیبیه شهرستان شوشتر دیدن کرد.

در این بازدید اهالی روستای رمانه شعیبیه شوشتر از معاون اول رییس جمهور درخواست کردند تا نسبت به پرداخت خسارت سیل سال 95 این شهرستان اقدام شود.

همچنین ساکنین این روستاها از جهانگیری درخواست کردند تا نسبت به تقویت سیل بند منطقه و همچنین احداث جاده دسترسی مناسب اقدام شود.

معاون اول رییس جمهور با درخواست از مردم برای حفظ جانشان در زمان وقوع سیلاب گفت: دولت با تمام توان در کنار مردم است و جای نگرانی در این زمینه نیست.

اسحاق جهانگیری اظهار کرد: بر عهده ما است تا مشکلات مردم منطقه را در بحث سیلاب حل و سیل بند منطقه را تقویت کنیم.

وی افزود: سیل های بزرگی در حال ورود به خوزستان است و در این زمینه مهمترین مساله جان مردم است و هیچ موضوعی بر این مساله اولویت ندارد.

معاون اول رییس جمهور با درخواست از مردم برای حفظ جانشان در زمان وقوع سیلاب عنوان کرد: دولت با تمام توان در کنار مردم است و جای نگرانی در این زمینه نیست.

جهانگیری تصریح کرد: اگر به هر دلیلی آب وارد خانه و روستاها شد، مردم جانشان را نجات دهند و این درخواست اصلی ما از مردم است.

وی با اشاره به خسارت های باقی مانده از سیلاب سال 95 در منطقه شعیبیه شوشتر ادامه داد: منابع لازم برای پرداخت خسارت های سیلاب فراهم شده و دولت در کنار مردم برای جبران خسارت ها است.

معاون اول رییس جمهور عنوان کرد: مردم منطقه شعیبیه شوشتر مطمئن باشند که خسارت سیل سال 95 به آن ها پرداخت می شود و همچنین اگر خسارت های جدیدی نیز به منطقه وارد شد، نسبت به پرداخت خسارات اقدام می شود.


وزیر بهداشت گفت: تا این لحظه هیچ گزارشی از بیماری‌های عفونی در مناطق سیل‌زده کشور نداشته‌ایم.

مسعود نمکی اظهار کرد: از روز 25 اسفندماه سال گذشته، با اولین گزارشی که در خصوص وقوع سیلاب در کشور داشتیم، یک ستاد ویژه برای مدیریت این بحران در وزارت بهداشت تشکیل شد.

وی افزود: علیرغم گستردگی حجم سیلاب در 25 استان کشور، تا این لحظه هیچ گزارشی از بیماری‌های عفونی و مسری روده‌ای نداشته‌ایم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: کیفیت آب آشامیدنی در همه مناطق سیل‌زده مرتبا در حال کنترل و شرایط با جدیت در حال پایش است.

نمکی عنوان کرد: آب آشامیدنی در مناطقی که سیل رخ داده است، با روش‌های مختلف و به صورت لحظه‌ای رصد و پایش می‌شود و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. همچنین با توزیع بطری‌های آب معدنی در مناطق سیل‌زده تا حد امکان توانسته‌ایم خطر شیوع بیماری‌های عفونی و مسری روده‌ای را کاهش دهیم.

آخرین گزارش فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان

فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان با بیان این‌که «در حال حاضر تمام تمهیدات لازم در خصوص جاری شدن سیل در خوزستان اندیشیده شد» گفت: یگان‌های ارتش با تمام تجهیزات و نیروی انسانی مجرب در حال استقرار در محل های سیل احتمالی در این منطقه هستند و چنانچه مشکلی روی دهد امدادرسانی خواهند کرد.

امیر دریادار سیاری  فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان که صبح امروز (۱۲ فروردین) به منظور تسریع در روند فعالیت های یکان های ارتش مستقر در منطقه خوزستان از بخش های مختلف این منطقه و سد دز بازدید کرد، افزود: در حال حاضر تجهیزات امدادی به برخی از مناطق خوزستان اعزام شد که تیپ ۴۵ واکنش سریع و گروه ۴۲۲ مهندسی در اطراف روستاهای عبدالسید مریوش و قلعه سیدجاسم از توابع شهرستان شوشتر اعزام و در حال کنترل و رصد سیل احتمالی هستند.

وی در حاشیه بازدید از سد دز در جمع خبرنگاران با بیان این‌که «همه در تلاش هستیم که کمترین آسیب به مردم برسد»، گفت: با توجه به حجم آبی که وجود دارد مردم باید توجه بیشتری به توصیه‌های ستاد بحران داشته باشند.

وی درباره بیمارستان های سیار و صحرایی ارتش گفت: این لازمه کار است و باید به افرادی که در اردوگاه‌ها اسکان داده شده از نظر بهداشتی نیز به آنها رسیدگی شود، و ما با ستاد بحران شهرستان ها هماهنگ هستیم و به مردم خدمات رسانی می‌کنیم.

بازدید جهانگیری از عملیات استحکام بخشی روستاهای زاویه در دزفول

معاون اول رییس جمهور از عملیات ترمیم، تقویت و استحکام بخشی روستاهای زاویه در دزفول بازدید کرد.

اسحاق جهانگیری امروز 12 فروردین ماه در اولین روز از سفر خود به خوزستان از عملیات ترمیم، تقویت و استحکام بخشی روستاهای زاویه در دزفول بازدید کرد.

در این بازدید اهالی منطقه زاویه از معاون اول رییس جمهور درخواست ارسال ماشین آلات بیشتر برای تسریع در عملیات تقویت سیل بند منطقه داشتند.

نماینده مردم دزفول نیز در این بازدید از معاون اول رییس جمهور درخواست کرد تا هرچه سریعتر این سیل بند تقویت شود زیرا روستاهای پایین دست این سیل بند در خطر سیل قرار دارند.

در این بازدید وزیر بهداشت، وزیر ورزش و جوانان، استاندار خوزستان، نماینده شهرستان دزفول و جمعی از مسوولان کشوری و استانی حضور داشتند.


تماس تلفنی روحانی با استاندار خراسان جنوبی

حسن روحانی طی تماس تلفنی با استاندار خراسان جنوبی در جریان آخرین وضعیت بارش‌ها و میزان آمادگی استان قرار گرفت و در راستای آمادگی بیشتر در راستای خدمت رسانی به مردم و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی دستوراتی صادر کرد.

ساعاتی پیش رئیس جمهور طی تماس تلفنی با استاندار خراسان جنوبی در جریان آمادگی استان برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی قرار گرفت.

محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی در این تماس تلفنی گزارشی از میزان نزولات آسمانی و آمادگی دستگاه‌ها و تمهیدات حداکثری در خصوص مهار سیلاب‌ها و روان آب‌های احتمالی و همچنین خدمت رسانی به گردشگران و مسافران نورزوی و وضعیت محورهای مواصلاتی استان ارائه کرد.

روحانی ضمن ابلاغ سلام به مردم استان از استاندار، فرمانداران، بخشداران، دهیاران، مدیران دستگاه‌های اجرایی و تمامی نیروهای امدادی، خدمت رسان و کمک رسان قدردانی و بر بکارگیری همه توان و امکانات برای جلوگیری از بروز هرگونه بحران و حادثه ناخواسته احتمالی تا حصول اطمینان از برقراری آرامش و آسایش مردم تاکید کرد.

نجات ۱۲ نفر در پلدختر

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: نگران سیل زدگان پناه برده به مناطق بلند هستیم.

امیر حسین کولیوند، اظهار کرد: با پرواز دو بالگرد از اورژانس ایلام توانستیم که غروب به شهرستان پلدختر برویم.

وی ادامه داد: خوشبختانه ۱۲ نفر از مردم پلدختر گرفتار در سیل را نجات دادیم.

کولیوند افزود: در حال حاضر با توجه به تاریکی هوا امکان پرواز نیست و دسترسی زمینی ما به بن شهرستان قطع است.

رئیس اوژانس کشور خاطر نشان کرد: با توجه به تارکی شب و سردی هوا در خصوص سیل زدگانی که به کوه‌ها پناه برده‌اند، نگرانی وجود دارد.

نگرانی از شرایط اضطراری پلدختر

استاندار لرستان از شرایط اضطراری پلدختر ابراز نگرانی کرد.

 سید موسی خادمی بیان اینکه همه شهرستانهای لرستان درگیر سیل شدند و با توجه به وجود خرم رود در خرم اباد با دبی ۵٠٠متر مکعب در ثانیه و با بارندگی شدید بامداد امروز خسارت زیادی به این شهر وارد شده است، افزود:در شهرستانهای چگنی، کوهدشت و دلفان سیلاب وارد منازل و اماکن مردم شده و خسارات زیادی به بار اورده است.

وی ادامه داد: در الیگودرز شاهد بارش برف هستیم و بخش عمده ای از جاده های روستایی این منطقه قطع شده است.

استاندار لرستان گفت: در دورود نیز از دو معبر اب وارد رودخانه تیره این شهرستان می شود که یکی از طریق سد نروک و دیگری از طریق حوضه ابریز سیلاخور که ورود اب به این رودخانه در حال افزایش است که امیدوارم عمق این سیلاب به حدی نباشد که غیر قابل کنترل باشد.

خادمی بیان کرد: مشکل اصلی لرستان شهرستان پلدختر است که وضعیت خطرناکی دارد و چون تمام ابهای استان در این شهرستان جمع و سپس از طریق این شهرستان خارج می شود .

وی گفت: در سیل قبلی دبی رودخانه کشکان ٣٣٠٠متر مکعب در ثانیه بوده اما با بارش امروز به ۴۵٠٠متر مکعب در ثانیه رسیده است.

استاندار لرستان بیان کرد: بخش زیادی زیرساختهای پلدختر در سیل قبلی از بین رفته است و با سیل امروز ارتباط جاده ای ما با پلدختر، معمولان و روستاهای اطراف کشکان قطع شده است.

خادمی بیان کرد: به دلیل حجم بالای اب، یکی از خطوط لوله در پلدختر دچار انفجار شده و متاسفانه خط فیبری آنجا از بین رفته و خط تلفن و اینترنت انجا قطع شده است.

نماینده عالی دولت در لرستان تصریح کرد: بخش عمده ای از معمولان زیر اب رفته اما کماکان با انجا ارتباط داریم ولی متاسفانه در پلدختر با قطعی اب، برق، گاز و تلفن  مواجه ایم و بخش غربی و شمال شرق رودخانه کشکانباعث شده اب وارد شهر شود و منازل و اماکن انجا در اب غرق شوند.

وی گفت: تعدادی از مردم انجا در سیل ماندند و به پشت بام ها پناه بردند و امکان امداد رسانی از طریق هوایی و زمینی به این شهرستان وجود ندارد.

خادمی عنوان کرد: از طریق استان ایلام و دره شهر اقدام کردیم اما متاسفانه این قسمت  نیز دچار مشکل شد و متاسفانه بالگردها بازگشتند.

استاندار ابراز نگرانی کرد: با توجه به بارش امروز صبح خرم اباد دبی رودخانه کشکان افزایش خواهد یافت و حجم اب روبه افزایش خواهد بود  شرایط پلدختر اضطراری است.

تلفات سیلاب در دلفان به دو نفر افزایش یافت

فرماندار دلفان گفت: تعداد تلفات ناشی از سیل در نورآباد به دو نفر رسید.
 
حشمت‌الله بهمنی اظهار کرد: امروز بر اثر سیلاب شدید و طغیان رودخانه‌های محلی، یک نفر در روستای ایران شاهی منطقه خاوه  غرق شد.
 
وی یادآور شد: روز پیش هم یک نفر دردسیل مرگبار شهر نورآباد غرق شده بود.
 
بهمنی بیان کرد: به علت بارندگی‌های بی‌سابقه اخیر  بنا بر برآوردهای اولیه خسارات زیادی به زیرساخت‌های شهرستان از جمله ابنیه٫ راههای ارتباطی، پل‌ها، منازل مسکونی شهری و روستایی، واحدهای تجاری، تاسیسات آب، برق، گاز و مخابرات و اماکن اداری وارد شده است.
 
فرماندار دلفان افزود: در حوزه روستایی علاوه بر قطع ارتباط ۳۰۰ روستا، خسارات قابل توجهی به مزارع کشاورزی، باغات و اصطبل‌ها وارده شده و همچنین  احشام دامداران دچار تلفات شده‌اند.

نجات ۹ نفر گرفتار در سیل روستای چم مهر

رئیس مرکز فوریت‎های پزشکی لرستان از نجات ۹ نفر گرفتار در سیل روستای چم مهر خبرداد.

دکتر حسینعلی رفایی، اظهار کرد: برای امداد رسانی به مناطق سیل زده دو بار بالگردها را به مناطق سیل زده‌ فرستادیم که متاسفانه به دلیل شرایط بد اب و هوایی مجبور شدند به آشیانه برگردند.

وی اضافه کرد: از طریق بالگرد اورژانس ۱۱۵ استان ایلام موفق به نجات ۹ نفر گرفتار در سیل روستای چم مهر شدند.

رفایی بیان کرد: یک نفر از نجات یافتگان زن حامله بود که به نقطه امن انتقال یافتند.

رئیس مرکز فوریت‎های پزشکی لرستان بیان کرد: این عملیات نجات در حضور رئیس مرکز فوریت استان ایلام انجام گرفت.


نیاز ضروری سیل زدگان لرستانی به اقلام خوراکی، پتو، چادر، آب آشامیدنی و لوازم بهداشتی


مسئول روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان گفت: سیل زدگان استان نیاز ضروری به اقلام خوراکی،پتو،چادر،آب آشامیدنی،لوازم بهداشتی و ... دارند.

بهنام فروتن اظهارکرد: به دنبال وقوع حادثه  سیل گسترده در تمامی نقاط استان و ایجاد خسارات فراوان به زیر ساخت ها و بسیاری از هم استانی های عزیز به ویژه مناطق روستایی که تمام اثاثیه و لوازم منزل را  در سیل از دست داده و در کمپ ها و دامن طبیعت پناه گرفته اند نیاز ضروری به اقلام خوراکی،پتو،چادر،آب آشامیدنی،لوازم بهداشتی و ... ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان با اعلام آمادگی جهت جمع آوری کمک های مردم عزیز لرستان به صورت نقد و کالا از هم وطنان عزیز درخواست کرد کمک های نقدی خود را به شماره حساب 0105233935004 نزد بانک ملی مرکزی به نام کمیته امداد امام خمینی استان لرستان و کد دستوری  #066*8877* به سیل زدگان استان واریز کنند.

برق سه روستای شهرستان بروجرد تا ساعاتی دیگر وصل می‎شود

مدیرامور برق بروجرد گفت: برق سه روستای شهرستان تا ساعاتی دیگر وصل می‎شود.

خسروی، اظهار کرد: خوشیختانه مشکل خاصی وجود ندارد برق سه روستای بروجرد قطع شده است که در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا یک‎ساعت دیگر وصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سه روستای عباس‎آباد، مگسان و یک روستا در ورکوه برق ندارند که اکیپ‎ها در حال تلاش برای وصل برق هستند. امروز یک مورد ترکیدگی دکل برق در بروجرد رخ داد که سریعا اصلاح شد.
 

فرماندار الیگودرز به ساکنان پایین‌دست سد خمه هشدار داد که منازل خود را ترک کنند.

حمید کشکولی اظهار کرد: سد خاکی خمه این شهرستان سرریز کرده و شرایط را برای روستاهای پایین‌دست بحرانی کرده است. جان ساکنان روستاهای خمه علیا و سفلی  به خاطر سرریز سد و شدت بارش‌ها در ساعات آینده در خطر است.

کشکولی از مردم ساکن در پایین دست سد خمه خواست تا هرچه سریع‌تر به مناطق امن بروند.

فرماندار الیگودرز گفت: این مقدار بارش بی‌سابقه است و اقدامات لازم را در حد توان برای جلوگیری از حوادث احتمالی انجام داده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان از امادگی سپاه، ارتش و ناجا برای کمک به وضعیت بحران در استان خبر داد.

غلامرضا اقامیرزایی گفت: تلاش دستگاه های امدادی بر این است که از مسدود شدن محورها جلوگیری ‌شود. لایروبی رودخانه‌ها و تخریب پل موقت روبروی پارک معلم در خرم آباد انجام می شود.

این مسئول بیان کرد:هر زمان احساس خطر کنیم، پل موقت روبه روی استانداری لرستان را که برای کاهش ترافیک در خرم آباد تعبیه شده بود را نیز تخریب می‌کنیم. همچنین تردد در مسیر دو آبشار بیشه و نوژیان تا ساعت ۱۷ بعدازظهر روز سه شنبه ممنوع شد.

وی یادآور شد: دستگاه‌های امداد و نجات آماده باش هستند و سپاه و نیروی انتظامی و ارتش نیز برای امدادرسانی در موقع بحران اعلام آمادگی کرده اند.

خبر خالی شدن انبارهای امدادی صحت ندارد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: خبر خالی شدن انبارهای امدادی صحت ندارد.

صارم رضایی اظهار کرد: متاسفانه در فضای مجازی کلیپی مبنی بر اتمام ذخایر انبار هلال احمر پخش شده که صحت ندارد. هم‌اکنون به مقدار کافی اقلام امدادی از جمله پتو، چادر و وسایل گرمایشی در انبارهای ما موجود است.

رضایی بیان کرد: هیچ‌گونه نگرانی در مورد کالاهای امدادی وجود ندارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: از تمامی شهروندان درخواست می‌شود اخبار را از مجاری قابل اطمینان مانند روابط عمومی جمعیت رصد کنند و از دامن زدن به شایعات بپرهیزند چراکه تنها باعث ایجاد جو نامناسبی در جامعه می‌شود.

حادثه انفجار خط لوله خللی در تامین گاز ایجاد نکرده است

مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: حادثه انفجار خط لوله خللی در تامین گاز ایجاد نکرده است.

غلامرضا لطفعلیان اظهار کرد: وضعیت تامین گاز استان در شرایط باثباتی قرار دارد و ورودی‌های گاز به استان بدون مشکل برقرار است.

 وی اضافه کرد: حادثه‌ای که منجر به انفجار خط انتقال دوم شهرستان خرم‌آباد شده است نیز خللی در روند تامین گاز این شهرستان و سایر شهرهای استان ایجاد نمی‌کند.

لطفعلیان بیان کرد: از هم استانی‌ها تقاضا می‌شود تنها به اطلاعیه‌های روابط عمومی شرکت گاز استان لرستان توجه کرده و به شایعات اهمیت ندهند.

تردد در مسیر مواصلاتی از گله مویه به سمت بزنوید امکان‏پذیر نیست

فرماندارالیگودرز گفت: به علت رانش زمین مسیر مواصلاتی از گله مویه به سمت بزنوید تردد امکان‏‎پذیر نیست.

حمیدکشکولی اظهار کرد: به علت رانش زمین در اثر سیل در بخش زلقی، مسیر مواصلاتی از گله مویه به سمت بزنوید مسدود است.

و.ی تصریح کرد: در این مسیر تردد به هیچ عنوان امکان‎پذیر نیست، لذا از  مردم عزیز تقاضا می‎شود از سفر به بخش مذکور جدا خودداری کنند.

راه‎های اصلی الیگودرز باز است/ نجات پل بزنوید توسط راهداران

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای لرستان گفت: در حال حاضر همه راه‎های ارتباطی اصلی الیگودرز باز است راهداران موفق به نجات پل بزنوید شده‎اند.

عباس شرفی اظهار کرد: براساس گزارش همکاران، از ظهر امروز بارش شدید باران در الیگودرز آغاز شده است به علت طغیان سد خمه تعدادی از روستاها در حال تخلیه است اما راه‎های ارتباطی اصلی باز و تردد در آنها برقرار است راهداران موفق به نجات یک دستگاه پل در بزنوید شده‎اند.

وی افزود: سیلاب در محور الیگودرز- خمین  یک کانال آب بر را تخریب کرده و آب به سطح جاده رسیده است که راهداران در حال هدایت آب هستند. محور الیگودرز- شول آباد- سپیددشت قطع است و در راه‎های روستایی مشکلات فراوانی وجود دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای لرستان بیان کرد: محورهای روستایی مرگسر و گله بادوش مسدود هستند.


وضعیت بحرانی نهاوند، فامنین و کبودراهنگ
سیل

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان همدان از انجام ۱۰۸ عملیات امداد و نجات در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

بهروز کارخانه در توضیح این خبر بیان کرد: با توجه به گستردگی بارش‌ها و آب گرفتگی و  سیل، جمعیت هلال احمر استان همدان در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۸ عملیات امداد و نجات انجام شده که در این حوادث ۳۶۳ نیروی هلال احمر در حال خدمات رسانی بوده و ۶۹۳ نفر در این حوادث آسیب دیده‌اند.

وی با اشاره به مهم‌ترین پیام هلال احمر به شهروندان تصریح کرد: وضعیت سیل و آب گرفتگی درسطح استان بحرانی است به همین علت مردم برای امدادهای کوچک و ناچیز منتظر هلال احمر و یا دیگر ارگان‌ها نباشند چرا که تعداد نیروها بسیار کمتر از تقاضای شهروندان مبنی بر امداد است.

کارخانه با بیان اصل مهم خود امدادی و آموزش نجات از بحران عنوان کرد: شهروندان در شرایط اضطراری و بحرانی ابتدا باید خود فرشته نجات خویش باشد و تمام شهروندان باید در این زمینه دوره‌ی آموزش کافی را گذرانده باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان‌هایی چون نهاوند و فامین و کبودراهنگ وضعیت بحرانی را پشت سر می‌گذرانند و هلال احمر نیز باید تمرکز خود را بر روی نقاطی بگذارد که احتیاج مبرم به امداد دارند.

کارخانه همچنین از امداد و ارسال مواد غذایی به دو استان کرمانشاه و لرستان خبر داد و گفت: در حال حاضر دو تیم امداد و نجات و ۱۰۰ تخته پتو به لرستان و همچنین ۵۰۰ بسته مواد غذایی و ۱۰۰ حلب روغن میز به استان کرمانشاه ارسال کرده‌ایم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان در پایان یادآور شد: نیروهای هلال احمر نیز در حال حاضر در حال امدادرسانی به مردم هستند و احتمال تخلیه برخی از روستاها نیز به علت آبگرفتگی و وضعیت بحرانی وجود دارد.
 

خسارت ۸۰۰ میلیونی سیل به آثار تاریخی همدان

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان همدان از وارد شدن خسارت 800میلیون تومانی به آثار تاریخی همدان خبر داد.

علی مالمیر، با بیان اینکه پل زرامین و حمام حاج آقا تراب بر اثر بارش‌های اخیردر شهرستان نهاوند دچار آسیب شده‌اند، اظهار کرد: پل زرامین نهاوند در قسمتی از طاق دچار آسیب شده و سیل برگردان‌ها نیز تخریب شده‌اند که برآورد خسارت وارد شده در شهرستان نهاوند حدود ۳۰۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه کار ترمیم فوری این آثار در دستور کار مدیران حوزه میراث فرهنگی قرار گرفته و برای پیشگیری از خسارت های بیشتر این بناها طی روزهای آینده، تمهیدات لازم اندیشیده شده است، افزود: منزل اقتداری و پل فرسفج شهرستان تویسرکان نیز بر اثر سیلاب‌ها و بارش‌های اخیر آسیب دیده‌اند، این ۲ بنای تاریخی نیز که هر دو در فهرست آثار ملی قرار دارند متحمل ۴۰۰ میلیون تومان خسارت شده‌ و باید با اختصاص این اعتبار این دو بنا به صورت اساسی مرمت شود.

مالمیر با بیان اینکه برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به بعضی از اماکن با پیمانکار قراردادی منعقد شده و با انجام اقدامات لازم در جهت پیشگیری از خسارت های بیشتر هستیم، اضافه کرد: مسجد بازران روستای بازران در شهرستان فامنین که یکی از مساجد خشتی شهرستان محسوب می‌شود و در فهرست آثار ملی قرار دارد،در چند روز اخیر آسیب دیده و به 100 میلیون تومان اعتبار برای مرمت نیاز دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه بر اثر بارش‌های اخیر ۵ تا ۶ بنا نیز به صورت جزئی آسیب دیدند، گفت: عمارت جنانی، ورودی آرامگاه استر و مردخای، خانه عسگری و عمارت نوشادی نیز مرمت شده که با بارش های اخیر آسیبی به آنها وارد نشده است.

سیل ایل راه های استان همدان را تخریب کرد

مدیر امور عشایری استان همدان گفت: جاری شدن سیل در مناطق ییلاقی بر اثر بارندگی های اخیر،اکثر ایلراه های عشایری استان را که مرمت شده بود، تخریب کرد.

حسین محمدی با بیان اینکه عشایر کوچ رو همدان در مناطق قشلاقی ساکن هستند و هنوز کوچ خود را به مناطق ییلاقی آغاز نکرده اند، اظهار کرد:عشایر نیمه کوچ رو استان همدان در مناطق روستایی ملایر و نهاوند ساکن هستند.

وی با بیان اینکه 72 ایل راه در استان همدان وجود دارد، افزود: از مسئولان مربوطه درخواست می شود که نسبت به تامین اعتبار برای مرمت و تیغ زنی مجدد ایل راه های عشایری اقدام شود تا عشایر به راحتی به مراتع کوچ کنند.

مدیر امور عشایری استان همدان از بین رفتن ایل راه ها و میان بندها را چالش اصلی این قشر در زمان کوچ دانست و گفت: تخریب ایل راههای عشایر موجب شده تاآنها دام های خود را ناگزیر از حاشیه جاده های شلوغ و پرترافیک و یا مسیرهای سخت گذر عبور داده و در این گذر علاوه بر این که جان مردم عشایر به خطر می افتد، دام هایشان نیز تلف می شوند.

محمدی با بیان اینکه بارش‌های اخیر باعث نابود شدن ایل‌راه‌ها وتحمیل خساراتی به عشایر شده است، عنوان کرد: حفاظت از ایل راه ها و رفع مشکلات موجود، تامین کننده امنیت عشایر است و نقش بسزایی در ادامه حضور عشایر و حفاظت از سرمایه های این قشر دارد.

 بی برقی در 64 روستای استان همدان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی نیروی برق استان همدان گفت: 95 اکیپ عملیاتی برق در سطح استان همدان در حال فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم هستند.

محمدمهدی شهیدی با اشاره به بارش برف و باران در استان همدان اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی تمام نیروهای شرکت در حال آماده‌باش کامل هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌ اکیپ‌ها افزود: 95 اکیپ عملیاتی برق در سطح استان همدان در حال فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی نیروی برق استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر در مناطق شهری هیچ مشکلی نداریم و به‌طور کامل برق‌دار است.

وی با اشاره به وضعیت برق روستاها ادامه داد: در حال حاضر 64 روستا در سطح استان بی‌برق هستند که اکیپ‌های عملیاتی در حال رفع مشکل آنها هستند.

شهیدی یادآور شد: تعداد روستاها با توجه به شرایط جوی و اختلاف بارشی که در مناطق مختلف داریم متغیر است که امیدواریم با تلاش و همت نیروها قبل از تاریکی هوا تعداد قابل توجهی از روستاها برق‌دار شوند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 5 روستا در همدان، 25 روستا در بهار، 3 روستا در تویسرکان، 14 روستا در نهاوند، 8 روستا در ملایر، 4 روستا در اسدآباد، 2 روستا در کبودراهنگ و 3 روستا در فامنین قطع هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی نیروی برق استان همدان خاطرنشان کرد: صبح امروز در شهرستان بهار مشکلی وجود نداشت اما با توجه به شدت بارش و کولاک برف در مناطق روستایی تعدادی از فیدرها دچار مشکل شدند که نیروهای عملیاتی با برنامه‌ریزی دقیق و تقسیم کار در حال رفع آن هستند.

وی ضمن تقدیر از صبر و شکیبایی مردم بیان کرد: از هم‌استانی‌های عزیز درخواست می‌شود در صورت مشاهده مشکل در تأسیسات برق آن را به سامانه تلفنی 121 اطلاع دهند.

این در حالیست که ظهر امروز معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه 70 اکیپ عملیاتی در سراسر استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: تاکنون 109 روستا در سطح استان دارای قطعی برق است.

شیرزاد جمشیدی با اشاره به شدت بارش‌ برف و باران در استان همدان اظهار کرد: با شروع بارندگی از ساعت 10 صبح 11 فروردین ماه با توجه به فراخوانی قبلی مدیران اجرایی و کشیک، بهره‎برداران و همکاران ستادی تمام نیروها در آماده‌باش کامل بودند.

وی افزود: از ساعت 1:30 صبح امروز با شروع بارش برف سنگین در استان تمام همکاران در ستاد و بخش‌های اجرایی و اتفاقات عملیات نسبت به برنامه‌ریزی و اعزام اکیپ‌ها برای رفع مشکلات حادث شده اقدام کردند.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: در حال حاضر تعداد 10 خط 20 کیلوولت در سراسر استان قطع است که بیشترین مشکل مربوط به شهرستان‌های نهاوند و ملایر بوده و بخش‌هایی نیز مربوط به شهرستان همدان است.

وی با بیان اینکه 70 اکیپ عملیاتی در سراسر استان مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: تاکنون 109 روستا در سطح استان دارای قطعی برق است.

جمشیدی عنوان کرد: با توجه به آمادگی کامل نیروها، همکاران در حال خدمت‌رسانی بوده و با مساعد شدن شرایط جوی تأمین برق روستاها نیز با سرعت انجام می‌شود. عمده علت قطعی برق در این روستاها بارش برف سنگین، شکستن درختان و آب‌گرفتگی و کج شدن تیرهای برق است.

خسارت 100 میلیاردی سیل به اراضی کشاورزی و باغات اسدآباد

فرماندار شهرستان اسدآباد از خسارت 100 میلیارد تومانی به اراضی و باغات کشاورزی این شهرستان ناشی از بارش سنگین برف و باران روز گذشته و امروز خبر داد.

کریم حمیدوند اظهار کرد: تعداد انگشت شماری از دام های سبک و سنگین برخی از روستاهای این شهرستان تلف شده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دام های سبک و سنگین روستای نجف آباد در حال انتقال به خارج از روستاست، تصریح کرد: فعلا جهاد کشاورزی شهرستان سوله تعاون روستایی اسدآباد را برای انتقال دام این روستا در نظر گرفته است.

حمیدوند در ادامه تصریح کرد: اعزام بیل مکانیکی زنجیره ای به روستاهای نجف آباد، نصرت آباد،دولت آباد، علی آباد و پیرشمس الدین، تخریب دهانه پل روستاهای نجف آباد به دلیل آبگرفتگی روستا، تخریب آسفالت راه روستاهاب نصرت آباد به آب گرفتگی روستا، اعزام 2 دستگاه لودر به روستای نصرت آباد و نجف آباد برای انجام کاوهای ضروری و هدایت آب های طغیان شده به خارج روستا، تخلیه کل روستای نجف آباد به جهت آبگرفتگی، اعزام 3 دستگاه مینی بوس به نصرت آباد به منظور حمل اهالی روستا به خارج از روستا، هماهنگی و لایروبی رودخانه چنارسفلی به شهرک حاجی آباد، اعزام 2 دستگاه لودر به روستای ملحمدره و ماوا به منظور پاک سازی جاده روستا به علت رانش زمین و اعزام تیم هلال احمر به روستاهای کوانج، بیتروان ونصرت آباد برای تخلیه آب های وارد شده به منازل اهالی از جمله اقدامات انجام شده در حین بارندگی طی 2 روز گذشته در این شهرستان بوده است.

15 روستای اسدآباد در حالت فوق العاده قرار گرفت

فرماندار شهرستان اسدآباد گفت:15 روستای واقع شده در مسیر رودخانه های این شهرستان در حالت فوق العاده قرار دارند.

کریم حمیدوند اظهار کرد:باتوجه به پر شدن حجم صد در صدی هر 10 رودخانه موجود اسدآباد و بارش سنگین برف و باران هر لحظه احتمال طغیان این رودخانه ها وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد:در حال حاضر صد در صد دشت اسدآباد زیر آب قرار گرفته و به بیش از 3 هزار هکتار از اراضی کشاورزی افزون بر 100 میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

حمیدوند با اشاره به اینکه برآورد این خسارت ها همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: تاکنون طی بارش های سنگین برف و باران در دو روز گذشته بیش از 160 واحد مسکونی و دامی روستایی کم دوام ،بی دوام و کاهگلی تخریب شده که از این تعداد 95 واحد مسکونی و 65واحد دامی بوده اند.

فرماندار در ادامه از تخلیه کامل دو روستای نصرت آباد و نجف آباد این شهرستان به علت زیر آب رفتن دو روستای فوق خبر داد و یادآورشد:100خانوار این روستاها به علت سیل و محاصره آب به مکان های امن هدایت شدند.

شکستگی خط انتقال آب روستای بیتروان اسدآباد

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان اسدآباد از شکست خط انتقال آب در روستای بیتروان اسدآباد خبر داد و گفت:خوشبختانه با بهره گیری از تجهیزات موجود و ازام بهنگام تیم عملیاتی، مشکل مذکور برطرف شد.

احد احدی ایمان بااشاره به خسارات ناشی از سیل در شهرستان اسدآباد،گفت: براثر نزولات جوی و سیلاب راه افتاده در روستاهای شهرستان اسدآباد، امروزشاهد رانش زمین و شکستگی برخی خطوط انتقال در روستای ترخین آباد بودیم.

وی همچنین از شکست خط انتقال آب در روستای بیتروان خبر داد و بیان کرد:خوشبختانه با اعزام اکیپ رفع حوادث، مشکل مذکور برطرف شد.

احدی ایمان همچنین از شن پاشی اطراف چاه ها در روستای خسرو آباد خبر داد و گفت: این اقدام به منظور جلوگیری از نفوذ سیلاب به داخل چاهها انجام می شود.

آخرین وضعیت بحران در نهاوند

سیلاب از روز گذشته خسارت ها و صدمات قابل توجهی به اراضی کشاورزی در روستاها، باغات، و مساکن مهر و خانه های بافت فرسوده شهرستان وارد کرده است.

نهاوند شب گذشته شرایط بحرانی و سختی را گذراند، برف و سیلاب برفی ورودی و خروجی ها را مسدود کرد ونهاوند را در محاصره بارش ها قرار داد.

اینترنت، تلفن،شبکه های سیما وراههای ارتباطی شهرستان  قطع شد و خانه ها وروستاها در محاصره سیل قرار گرفتند ونهاوند در وضعیت بحرانی قرار گرفت و درختان کاج در بعضی از نقاط بر اثر بارش باران وبرف سنگین شکسته شده و جاده آورزمان به علت بارش شدید برف باز نشد و راهداری مسافران را برای ورود به نهاوند به مسیر سامن هدایت کرد.

مدیر توزیع برق نهاوند گفت:۱۵ اکیپ سه نفره در تلاش برای حل مشکل قطع برق شهرستان با وجود شرایط بد آب و هوایی مشغول فعالیت هستند که در حال حاضر برق تعدادی از روستاهای جاده بروجرد، روستاهای عشوند و برجک، برخی نقاط شهر نهاوند و روستاهای دیگر به علت بارش شدید برف و باران قطع است.

رضا شیردره از مردم شهرستان نهاوند درخواست کرد باتوجه به رعدوبرق های شدید وبارش باران وسایل برقی خود را از پریز خارج کنند تا باسوختگی مواجه نشوند.

عمده برق نقاط قطع شده شهری نهاوند وصل شد

مدیر توزیع برق نهاوند در ادامه اعلام کرد: ۲۳ اکیپ توزیع برق در سطح شهر و روستاها مشغول خدمت رسانی می باشند.

شیردره گفت: عمده برق نقاط شهری قطع شده وصل شده و تمام تلاش پرسنل و کارکنان جهت برقدار کردن مابقی مشترکین شهری و روستایی همچنان ادامه دارد.

شهردار گیان هم اعلام کرد که برق قسمتی از گیان خاموش و حجم سیلاب در حال افزایش است و تردد روستاها بخش به شهر گیان به کندی صورت می گیرد و امکان کمک رسانی به علت برف و همزمان باران دو چندان شده است.

علی جلالی گفت: در حال حاضر با یک دستگاه لودر و کمپرسی و نیستان، دو دستگاه بیل بکهو و دو دستگاه تراکتور و همچنین تعداد 20 نفر نیروی بسیج و نیروهای هلال احمر و نیروهای انتظامی و تعداد30 نفر نیروی مردمی در کنار پرسنل و کارکنان شهرداری گیان و همچنین حضور خوب دهیاران بخش و کشاورزان و معتمدین محل در کنار مسوولان شهر و بخش گیان خدمات رسانی و کمک رسانی ادامه دارد.

حمید نوروزی، سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان نهاوندن یز از عملیات های خود گفت و افزود:اسکان 40 نفر، آبگرفتگی35مورد، راهسازی10 نفر، توزیع چراغ والور به تعداد 24شعله، برپایی مراکز اسکان در 3مرکز به تعداد 30 چادر، توزیع گالن نفت به تعداد 36 گالن، تعداد نجاتگران مستقر در اداره و پایگاهها 50 نفر بوده است وهلال احمر نیازمند همت و مشارکت اهالی دارد و خواهشمندیم هرکدام از همشهریان خودرو وانت کمک دار دارند به اداره برای همکاری مراجعه کنند.

وی افزود: مردم باید هشدارها را جدی بگیرند و در حد امکان با توجه رعد وبرق کمتر از گوشی همراه در محیط باز استفاده شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان از نجات زن باردار و تولد فرزندش خبر و اظهار کرد: مادر و نوزاد در سلامتی کامل هستند.

مومنعلی دارابی ادامه داد: شب گذشته زن بارداری از شهر گیان با وجود بسته بودن جاده توسط فوریت های پزشکی به بیمارستان علیمرادیان منتقل می شود و نوزاد خود را به دنیا می آورد.

دارابی همچنین از آماده باش تمام مراکز درمانی شهرستان خبر داد و گفت: در حوزه درمان مشکلی وجود ندارد.

آیت صالحی، بخشدار مرکزی هم در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت روستاهای این بخش را اعلام کرد و گفت: سیل هیچ یک از روستاهای بخش مرکزی را تهدید نمی کند و اوضاع در روستاهای گردچم، فیازمان، چولک اصلی، دهفول و وهمان تحت کنترل است.

وی گفت:تلاش برای وصل گاز ۱۰ روستا همچنان ادامه دارد، اما جاده های روستایی همچنان بسته است و تلفن ثابت ،برق و اینترنت و تلفن همراه تعدادی از روستاها قطع است.

وضعیت روستای بالاجوب در شرایط بدی است

حمید موسیوند، بخشدار زرین دشت هم  در جمع خبرنگاران از آخرین وضعیت بخش زرین دشت گفت و افزود:وضعیت سیلاب و آبگرفتگی روستای بالا جوب در شرایط بدی است ،پل ورودی روستای لیلان نشست کرده و آبگرفتگی پل روستای عسگر آباد به حدی زیاد است که آب از روی پل عبور می کند، برق تمام روستاهای بخش زرین دشت قطع است و تلفن و اینترنت هم مشکل پیدا کرده اندوچندین واحد مسکونی در روستای سردوران دچار آبگرفتگی شده اندواوضاع بخش تحت کنترل است.

شهردار نهاوند، حسین پورهم در جمع خبرنگاران گفت:مردم خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند، اوضاع شهر نهاوند تحت کنترل است وبه‌علت حجم بالای آبگرفتگی حتی المکان از منزل خارج نشوندوبرای کمک به ماموران شهرداری و جلو گیری از شکستن برف روی درختان جلوی منزل خود را بتکانند.

آسیب به خط انتقال آب روستای علمدارسفلی ملایر

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ملایراز آسیب به خط پمپاژ چاه با لوله سایز 90، بر اثر طغیان رودخانه روستای علمدار سفلی، کنده شدن بخشی از خطوط انتقال و قطع آب در روستای مذکور خبر داد.

محمد رضا ترکاشوند ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده به منظور کاهش خسارات ناشی از ریزش های جوی و سیل،گفت:همکاران اجرایی و اکیپ حوادث ما در شهرستان ملایر به صورت تمام وقت آماده خدمت رسانی به نقاط و روستاهای حادثه دیده هستند.

وی ادامه داد:درهمین راستا تانکرهای آبرسانی سیار،پمپ های کف کشی و دیگر تجهیزات کمک رسانی و رفع حادثه آماده شده و اکیپهای رفع حادثه در اولین ساعات دریافت گزارش در محل حاضر می شوند.

ترکاشوند همچنین از شکستگی یکی از خطوط انتقال آب در روستای علمدارسفلی خبر داد و گفت: به محض اطلاع از حادثه پیش آمده اکیپ رفع حادثه شهرستان در محل حاضر شدند.

وی توضیح داد:دراین روستا، خط پمپاژ چاه  با لوله سایز 90 که از مسیر رودخانه رد می شد، بر اثر جریان و طغیان رودخانه کنده شده و 20 متر از آن را برده است.

ترکاشوند با بیان اینکه متاسفانه تا دوروز آینده و نشست آب رودخانه امکان مرمت و یا تعوض لوله انتقال آب وجود ندارد،عنوان کرد: البته امکان آبرسانی سیار فراهم است اما باتوجه به ذخایر آب محلی و وجود چشمه های آب ،فعلا از سوی روستاییان احساس نیازی وجود ندارد.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ملایرهمچنین توضیح داد: البته تیرهای برق مسیر روستای علمدار سفلی نیز بر اثر سیلاب خوابیده و در حال حاضر در این روستا آب نیز وجود ندارد.

وی اعلام کرد: همچنین در روستای تجرسامن نیز سیلاب ، سه چاه این روستا شده را تحت تاثیر قرار داده که البته تنها یکی از چاهها بر اثر سیلاب دچار مشکل شده اما تامین آب توسط دو چاه باقی مانده میسر است.
 

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان همدان از مهار حوادث پیش آمده در روستاهای تابعه شهرستان همدان و اعزام اکیپ ها رفع حوادث در نخستین لحظات خبر داد.

کمال حسنی ضمن اشاره به برخی خسارات ناشی از بارش های اخیر،گفت: متاسفانه در ریزش های جوی دیروز و شب گذشته برخی تاسیسات ما در روستاهای بخش مرکزی دچار مشکل شد که البته در تمامی موارد در اولین فرصت اکیپ های رفع نواقص و حوادث به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی در این زمینه توضیح داد: در پی جاری شدن سیل درروستای قاسم آباد، یکی از لوله های انتقال آب را آب برد که بالافاصله اکیپ حوادث در محل حاضر شده و نسبت به رفع حادثه اقدام کردند.

حسنی افزود: همچنین در روستای شورین با گرفتگی و تخریب شبکه های انتقال فاضلاب روبه رو شدیم که این حادثه نیز در لحظات ابتدایی مدیریت و با انتقال واترجت بخشی ازگرفتگی برطرف شد.

وی با بیان اینکه در روستای چشین نیز با طغیان رودخانه و شکستگی برخی لوله های انتقال مواجه بودیم، عنوان کرد: در این روستا نیز با اعزام به موقع اکیپ حوادث مشکل پیش آمده برطرف شد.

وی همچنین از گزارش طغیان رودخانه در روستای برکت آباد و احتمال بالا آمدن چاه در این روستا خبر داد که در این باره نیز اعلام کرد: بالافاصله پس از نخستین گزارش، اکیپ حوادث نسبت به رفع خطر احتمالی اقدام می کنند.

وی اعلام کرد: اکیپ حوادث شرکت آب و فاضلاب روستایی در 9 شهرستان استان به صورت آماده باش کامل، آماده خدمت رسانی به روستاهای حادثه دیده هستند.


آبگرفتگی 106 واحد مسکونی و تجاری در شهر کرمانشاه

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کرمانشاه از آبگرفتگی 106 واحد مسکونی و تجاری در سطح شهر کرمانشاه درپی بارندگی های شبانه روز گذشته خبر داد.

امیرهمایون دولتشاهی با اشاره به افزایش شدت بارش ها در سطح شهر از شب گذشته گفت: این امر موجب آبگرفتگی 106 واحد مسکونی، تجاری و صنفی درسطح شهر شد که خوشبختانه با اقدام به موقع آتشنشانی تمامی این واحدها رفع آبگرفتگی شدند.

وی افزود: همچنین طی شبانه روز گذشته و با توجه به آبگرفتگی برخی معابر 27 دستگاه خودرو از درون آب بیرون کشیده شد.

دولتشاهی از بازگشایی 45 معبر عمومی طی این مدت خبر داد و افزود: نیروهای خدمات شهری جهت بازگشایی معابر شبانه روز پای کار هستند و هم اکنون هیچ معبر مسدودی بر اثر آبگرفتگی یا سیلاب در سطح شهر نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز هشت دستگاه خودروی سبک و نیمه سنگین در سطح شهر در حال گشت زنی هستند تا درصورت مشاهده آبگرفتگی و مسدود شدن معبری برای رفع و بازگشایی آن اقدام کنند.

دولتشاهی به بازدید امروز شهردار کرمانشاه از سطح شهر و بویژه رودخانه های قره سو، آبشوران و چم بشیر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با جداره سازی و لایروبی های به موقع در این رودخانه ها، علی رغم حجم شدید بارش ها مشکل خاصی از جانب این سه رودخانه برای شهر ایجاد نشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بازار شهر تعطیل است، از مردم خواست تا از ترددهای غیرضروری در سطح شهر جدا خودداری کنند.

مدیر روابط عمومی شهرداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: علی رغم همه هشدارها بارها شاهد هستیم مردم اقدام به تردد در سطح شهر کرده و بویژه از معابری که سطح آبگرفتگی آن بالاست عبور می کنند و همین امر موجب شده تا بخشی از توان نیروهای خدماتی صرف بیرون آوردن خودروهای شخصی گرفتار در آب شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از تخریب ۱۸۹ واحد مسکونی در سطح استان به دلیل سیل و بارش های شدید خبر داد.

جلیل بالایی  با اشاره به بارندگی های شدید که طی ۲۴ ساعت اخیر استان کرمانشاه را تحت تاثیر قرار داد، خاطرنشان کرد: بیشترین آسیب به شهرستان روانسر وارد شده، اما در سایر نقاط استان نیز آبگرفتگی و افزایش آب رودخانه ها را داشتیم.

 وی ادامه داد: هم اکنون در منطقه روانسر آب  ۸۰ روستا قطع است و پنج روستای این شهرستان نیز تخلیه شده است. همچنین به دلیل مشکلات ناشی از بارندگی شدید و ریزش ها که در برخی از نقاط داشتیم راه ۸۲ روستا در سطح استان مسدود شده است.

به گفته این مسئول، مسیر حمیل به ایلام نیز به دلیل ریزش مسدود است و نیروهای راهداری برای بازگشایی آن پای کار هستند.

 مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از تخریب ۱۸۹ واحد مسکونی در سطح استان نیز به دلیل شدت بارندگی و سیل خبر داد. از هیچ نقطه استان گزارش قطع برق، ارتباط مخابراتی و گاز به دست ما نرسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه در هر یک از شهرستان های استان یک نفر از مدیران کل مسئول رسیدگی و پیگیری آسیب ها و خسارت های وارده شده اند، خاطرنشان کرد: برآورد خسارت ها انجام خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از اسکان ۴۵۰ خانوار سیل زده در سطح استان خبر داد و گفت:  بیش از ۳۲۰۰ تخته چادر نیز بین خانوارهای سیل زده توزیع شده است.

آرش لهونی، با اشاره به بارش های شدید اخیری که در سطح استان داشتیم، اظهار کرد: در جریان این بارش ها به ۴۵۰ خانوار سیل زده در سطح استان امدادرسانی شد.

 وی با اشاره به وقوع ۴۸۵ مورد آبگرفتگی در نقاط مختلف استان، خاطرنشان کرد: نیروهای هلال احمر با همه امکانات و تجهیزاتی که داشتند به کمک خانوارهای گرفتار در سیل رفتند.

به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، عمده امدادرسانی در شهرستان های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، کنگاور، هرسین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی بوده است.

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از توزیع بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ تخته پتو، ۴۶۰۰ تخته موکت و بیش از ۳۲۰۰ تخته چادر بین خانوارهای سیل زده کرمانشاه خبر داد  و عنوان کرد: توزیع نایلون، وسایل گرمایشی و بسته غذایی نیز انجام شده است.

لهونی با بیان اینکه در برخی از نقاط استان بارش برف هم داشتیم، تاکید کرد: به ۳۴ مسافر گرفتار در برف نیز امدادرسانی و کارهای رهاسازی برای آنها انجام شد.

 وی با اشاره به پای کار بودن ۱۳۰ تیم هلال احمر با ۶۱۰ نفر نیرو در جریان این امداد رسانی ها، عنوان کرد: از ۹۵ دستگاه خودرو و ۳۲ دستگاه خودرو کف کش نیز در این عملیات ها استفاده شد.

مدیرکل امور روستایی استانداری کرمانشاه با اشاره به شدت بارش ها در شب گذشته، گفت: خوشبختانه تا این لحظه گزارشی از آسیب روستاهای استان نداشته‌ایم.

آماده باش 90 سالن ورزشی استان/یگان امداد و نجات ورزشکاران کرمانشاه تشکیل شد

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: 90 سالن ورزشی سرپوشیده استان با پنج هزار تخته چادر که هلال احمر در آنها مستقر کرده، آماده هستند تا در صورت وقوع بحران سیل اسکان مردم را در آنها داشته باشیم.

صابر رحیمی، از آمادگی 480 هیات ورزشی و 210 سمن حوزه جوانان سطح استان برای امدادرسانی به مردم در مواجهه با بحران سیل خبرداد و گفت: از چند روز پیش که پیش بینی وقوع احتمالی سیل را در استان داشتیم، برنامه‌ریزی‌ها و جلسات متعددی را با حوزه‌های زیرمجموعه خود داشتیم تا بتوانیم نقش موثری در امداد رسانی داشته باشیم.

وی افزود: طی فراخوانی که دیروز داشتیم، 300 تا 400 نفر از جامعه ورزش استان از جمله قهرمانان بزرگ ورزشی همچون کوروش باقری، نازنین رحمانی، حسین شیروانی و... برای امدادرسانی اعلام آمادگی کردند و گروه یگان امداد و نجات را تشکیل دادند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اضافه کرد: از شب گذشته تاکنون 70 نفر از آفرود سواران استان را در اختیار ستاد بحران قرار دادیم که مشغول گشت زنی در محلات مختلف شهر کرمانشاه هستند.

وی از آمادگی 90 سالن سرپوشیده ورزشی با پنج هزار تخته چادر نیز برای اسکان مردم در صورت وقوع سیل و ورود آب به منازل برخی محلات خبرداد و گفت: 40 نفر از کوهنوردان استان، تعدادی از اعضای هیات های شنا، نجات غریق و... نیز با ستاد بحران استان همکاری دارند.

 رحیمی گفت: همچنین در حوزه سمن ها نیز در هر شهرستان گروه های 30 نفره از اعضای سمن تشکیل شده تا در کار امدادرسانی و پیشگیری از وقوع بحران کمک کنند.


اعزام نفربرهای بی‎تی‎آر از تهران به لرستان

فرمانده لشکر ۸۴ خرم‌آباد گفت : نفربرهای بی ‎ تی ‎ آر از تهران به لرستان وارد می‎شود.

امیر سرتیپ مراد خوشکنار با بیان این خبر، اظهار کرد: تعدادی نفربر بی‎تی‎آر را از تهران درخواست کردیم و الان سه دستگاه نفربر بی‎تی‎آر در مسیر بروجرد است و چندساعتی متوقف‌شده‌اند که امیدواریم راهداری کمک کند این نفربرها را به داخل خرم‌آباد برسانیم.

وی تصریح کرد: هماهنگی‌هایی شده تا پل‌های ثابت و متحرک در اختیار قرار بگیرد که می‌توانیم از این پل‌های متحرک برای برقراری ارتباط استفاده کنیم.

فرمانده لشکر ۸۴ خرم‌آباد خاطرنشان کرد: در چند ساعات آینده فرمانده نیروی زمینی ارتش وارد استان خواهد شد.

خوشکبار اضافه کرد: بالگردی که الان در اختیار ارتش است از آن استفاده‌های خوبی شده و به ۲۳ روستایی که قطع ارتباط شده بودند امدادرسانی انجام دادیم و تعدادی از افراد مریض را نیز به بیمارستان خرم‌آباد منتقل کردیم.

موج اصلی بارش‌ها از لرستان در حال خارج شدن است

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: موج اصلی بارش‌ها از استان در حال خارج شدن است.

محمدناصر هاشمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: سامانه بارشی امشب رگبارهایی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: پیش ‎ بینی ما این است که تا فردا صبح در برخی مناطق بین ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متر بارندگی داشته باشد و فردا صبح دوباره رگبارهایی را داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی لرستان اضافه کرد: موج اصلی و بیشترین بارش‌های سامانه اخیر از لرستان خارج شده است.


جاده ساحلی دزفول مسدود شد

جاده ساحلی دزفول عصر دوشنبه به دلیل آبگرفتگی و پیشگیری از بروز خسارت های جانی و مالی در پی افزایش دبی رودخانه دز توسط شهرداری دزفول بسته شد.

شهردار دزفول اظهار کرد: طبق اعلام ستاد بحران، دبی رودخانه دز در ساعات آینده حدود یک هزار مترمکعب بر ثانیه افزایش می‌یابد که با این افزایش دبی، میزان خروجی سد دز به حدود سه هزار مترمکعب خواهد رسید.

محمدعلی دوایی فر افزود: جاده ساحلی دزفول از سمت بیمارستان نبوی تا بوستان ساحلی دووه به منظور جلوگیری از ورود خودروها به جاده ساحلی و ایجاد مشکل برای شهروندان مسدود شد.

وی با بیان اینکه بوستان ساحلی دووه نیز به دلیل آب گرفتگی تعطیل شده، عنوان کرد: نیروهای آتش نشانی برای آگاه سازی و هشیاری شهروندان با حضور مقابل درب منازل اقدام به اطلاع رسانی در این زمینه کردند.

شهردار دزفول با بیان اینکه شهروندان از تردد در کنار رودخانه و مسیرهای در معرض سیلاب پرهیز کنند، تصریح کرد: شهروندانی که منزل مسکونی آنها در نزدیکی جاده ساحلی است در صورت افزایش شدت آب نسبت به تخلیه منازل خود اقدام کنند.

از صبح شنبه بخش‌هایی از بوستان‌های ساحلی علی کله، دووه و رعنا نیز در پی افزایش دبی رودخانه دز به زیر آب رفته اند.


تلاش می کنیم تا ساعتی دیگر ارتباط زمینی با پلدختر برقرار شود

استاندار لرستان گفت: تا یک ساعت دیگر ارتباط زمینی با پلدختر برقرار می‌شود.

سید موسی خادمی اظهار کرد: متأسفانه تعداد زیادی از شهرها و روستاهای استان درگیر سیل شدند و بیشترین مشکل برای شهرستان پلدختر و معمولان است.

وی ادامه داد: تعدادی از روستاهای پلدختر و حاشیه رودخانه کشکان گرفتار سیل هستند و ارتباطمان با آنها قطع شده است.

خادمی گفت: همچنین ارتباط ما با شهر پلدختر قطع شده است.

استاندار لرستان گفت: در تلاش هستیم تا یک ساعت دیگر ارتباط جاده‌ای با پلدختر برقرار کنیم.

وی گفت: ارتباط تلفنی ما با پلدختر وجود ندارد و از وضعیت آنجا اطلاع دقیقی نداریم.

خادمی یادآور شد: دقیقاً اطلاعی نداریم چند خانوار گرفتار سیل شده‌‌اند.

استاندار لرستان افزود: در حال حاضر آماده‌ایم که اولین ساعات فردا صبح به سمت پلدختر پرواز کنیم.


ادامه دارد...

نظر شما