شناسهٔ خبر: 32002867 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

تازه‌ترین اخبار سیلاب/آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به وضعیت مناطق سیل‌زده کشور گفت: مسیرهای انحرافی و پخش سیلاب در بالادست گرگان‌رود ایجاد شده و مردم این منطقه از لحاظ تغذیه، ارتباطی و خدمات آب و برق مشکلی ندارند و در مجموع وضعیت تحت کنترل است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: مهدی جمالی‌نژاد امروز  با اشاره به آخرین وضعیت ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور اظهار داشت: در حال حاضر محور تهران به سمت آمل حدفاصل پلو تا گزنک دارای ترافیک سنگین گزارش شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور درباره آخرین وضعیت جوی کشور نیز افزود: هم اکنون در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، مازندران و چهارمحال و بختیاری گزارش‌هایی مبنی بر بارش برف اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در استان‌های البرز، ایلام، اصفهان، بوشهر، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، فارس، قم، قزوین، لرستان، همدان، کرمانشاه، گلستان، گیلان و کهگلویه و بویراحمد نیز بارش باران ادامه دارد.

جمالی‌نژاد با اشاره به محورهای مسدود شده در کشور نیز بیان داشت: محورهای کرج-چالوس، یاسوج-شیراز، آق‌قلا-گرگان، اهرم-فراشبند، محور قدیم خرم‌آباد-پل‌دختر، آزادشهر-شاهرود و گنبد به کلاله مسدود شده‌اند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور درباره آخرین وضعیت شهرستان آق‌قلای گلستان نیز تصریح کرد: درحال حاضر این شهر به 7 قسمت تقسیم شده که آب از سطح 5 منطقه آن تخلیه و در دو منطقه باقی‌مانده است که در این مناطق نیز سطح آب نسبت به گذشته پایین‌تر آمده است.

وی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات در مناطق خشک با سپاه و در مناطق آب گرفته با هلال‌احمر است، همچنین مسیرهای انحرافی و پخش سیلاب در بالادست گرگان‌رود نیز ایجاد شده و مردم این منطقه از لحاظ تغذیه، ارتباطی و خدمات آب و برق مشکلی ندارند و در مجموع وضعیت تحت کنترل است.

جمالی‌نژاد درباره وضعیت گمیشان نیز اظهار داشت: با توجه به ورود آب از سمت شرق به این شهرستان سطح آب در این شهر بالا آمده و در داخل فرمانداری این شهر نیز آبگرفتگی وجود دارد، اما با اقدامات ارتش و سپاه در بازگشایی دهانه گرگان‌رود به سمت دریا و بازگشایی مسیر تالاب به سمت دریا که درحال انجام است، وضعیت منطقه از حالت قرمز خارج شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به بازگشایی مسیر گمیشان به آق‌قلا، تصریح کرد: جاده گمیشان به سیمین‌شهر تنها با خودورهای شاسی‌بلند قابل تردد است و مسیر جاده مرزی هنوز امکان تردد ندارد، تنها مشکل اعلام شده در منطقه عدم توزیع ارزاق حمایتی توسط جمعیت هلال‌احمر اعلام شده و در کل وضعیت از حالت قرمز خارج شده و قابل مدیریت است.

احتمال طغیان رودخانه کردان در استان البرز
شرکت آب منطقه‌ای البرز نسبت به احتمال طغیان رودخانه کردان در شهرستان ساوجبلاغ هشدار داد. مسیر عبور و مرور به بستر و حریم رودخانه کردان در پایین دست پل هرجاب مسدود شد و کلیه دهیاری‌های منطقه هم ملزم به نصب بنر‌های اطلاع‌رسانی و هشدار شدند.

شرکت آب منطقه‌ای البرز نسبت به احتمال طغیان رودخانه کردان در شهرستان ساوجبلاغ هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی در خصوص بارش‌های پیش رو، شرکت آب منطقه‌ای استان البرز نسبت به طغیان رودخانه کردان در شهرستان ساوجبلاغ هشدار داد.

بر این اساس صبح امروز یکشنبه ۱۱ فروردین، شرکت آب منطقه‌ای به منظور کاهش مخاطرات و حوادث ناشی از سیلاب احتمالی در حوضه رودخانه کردان، با نصب بنر‌های بزرگ هشدار‌های لازم را ارائه کرد.

علاوه بر این مسیر عبور و مرور به بستر و حریم رودخانه کردان در پایین دست پل هرجاب مسدود و کلیه دهیاری‌های منطقه هم ملزم به نصب بنر‌های اطلاع‌رسانی و هشدار شدند.

 

84 روستا در شهرستان قزوین تخلیه اضطراری می‌شوند

سرپرست فرمانداری قزوین، از تخلیه اضطراری 84 روستا در شهرستان قزوین برای جلوگیری از خسارات ناشی از آبگرفتگی و سیل خبر داد.

محمد شفیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین از افزایش روستاهای واجد شرایط تخلیه اضطراری در شهرستان قزوین خبر داد و اظهار کرد: تعداد 84 روستا با 427 خانوار در قزوین شناسایی شده که محل سکونت آنها در حاشیه رودخانه‌ها است که در صورت طغیان رودخانه‌ها قطعاً خسارتی به این افراد وارد خواهد شد.

وی افزود: برای جلوگیری از خسارت، شناسایی، تذکر، هشدار، اخطار کتبی و اقدام لازم برای اسکان این خانواده‌ها در مساجد و همچنین مدارس پیش‌بینی شده است.

سرپرست فرمانداری قزوین عنوان کرد: 25 روستا در حوزه طارم سفلی، 24 روستا الموت غربی، 24 روستا در الموت شرقی و 11 روستا در کوهین با خطر سیل روبرو هستند و تلاش خواهد شد تا تخلیه شده و در مساجد و مدارس اسکان داده شوند.

وی اضافه کرد: 63 واحد آبزی نیز در شهر قزوین وحود دارند که در حریم رودخانه‌ها قرار دارند و احتمال آبگرفتگی و تخریب این واحدها نیز وجود دارد که به مسؤولین و مدیران آن‌ها هشدار لازم برای تخلیه داده شده است.

شفیعی عنوان کرد: 6 رودخانه نیز از داخل قزوین عبور می‌کنند که ممکن است باعث خسارت به افرادی شود که در کنار آنها زندگی و یا تردد می‌کنند و بر همین اساس با شهرداری‌های هفتگانه شهرستان قزوین هماهنگی صورت گرفته تا با تدابیر لازم تلاش شود آسیبی به مردم وارد نشود.

وی بیان کرد: در12 نقطه از شهر قزوین نیز ارتفاع منازل و کوچه از سطح خیابان پایین‌تر است و احتمال آبگرفتگی جدی در این مناطق را داریم.

سرپرست فرمانداری قزوین تصریح کرد: در محمودآباد نمونه با توجه به اینکه سد مخزنی دلیچای در پشت آن قرار دارد، مجبور شدیم برای اینکه شهروندان در شهر و کشاورزان با مشکل سیل روبرو نشوند، علی رغم میل برخی کشاورزان، دریجه سد مخزنی را باز کنیم و بنابراین در داخل رودخانه قدیمی شهر محمودآباد آب جاری خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: ستاد مدیریت بحران شهرستان به صورت لحظه به لحظه کار را پیگیری و به صورت 24 ساعته شرایط را رصد خواهد کرد.

سد «مروک» دورود تا ساعاتی دیگر سر ریز می‌کند/ احتمال طغیان رودخانه «تیره»

نماینده ویژه استاندار لرستان با بیان اینکه 97 درصد سد «مروک» پر شده است، گفت: با توجه به روند بارش ها طی دو ساعت آینده این سد سرریز خواهد کرد و احتمال طغیان رودخانه «تیره» این شهرستان وجود دارد.
سد «مروک» دورود تا ساعاتی دیگر سر ریز می‌کند/ احتمال طغیان رودخانه «تیره»

محمدرضا صفی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم آباد، اظهار کرد: از صبح امروز بارندگی‌ها در شهرستان دورود آغاز شده، ولی هنوز رودخانه در این شهر طغیان نکرده است.

وی با بیان اینکه 97 درصد سد «مروک» پر شده است، تصریح کرد: با توجه به روند بارش‌ها طی دو ساعت آینده این سد سر ریز خواهد کرد و این اتفاق سبب طغیان رودخانه های شهر دورود می‌شود.

نماینده ویژه استاندار لرستان در شهرستان دورود اظهار کرد: در صورت طغیان رودخانه تمام اقداماتی که برای پیشگیری از هرگونه حادثه کنترل نشده لازم است را در این شهرستان انجام داده‌ایم و تیم‌های عملیاتی در آماده‌باش کامل قرار دارند، ضمن اینکه علاوه بر تیم‌های عملیاتی یک تیم پشتیبان نیز برای دورود نظر گرفته شده است.

صفی‌خانی با اشاره به اینکه برای مدیریت بحران دورود نیازمند همکاری همه جانبه مردم هستیم، تصریح کرد: سه روستای بخش مرکزی دورود به صورت کامل تخلیه شده و با خانوارهایی که در مناطق خطرناک قرار دارند صحبت های لازم را انجام داده‌ایم و برای تخلیه منازل مشکل خاصی وجود ندارد.

 

اعلام وضعیت اضطراری در کوهدشت؛ ساکنان اطراف رودخانه مرکزی منازل را ترک کنند
شهردار کوهدشت با اعلام وضعیت اضطراری در این شهر گفت: ساکنان بالادست رودخانه مرکزی کوهدشت باید هرچه سریع‌تر منازل خود را ترک کنند و به جاهای امن منتقل شوند

سجاد طرهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: با توجه به شدت بارندگی‌ها در این شهرستان امکان تخریب کانال مرکزی کوهدشت وجود دارد.

وی افزود: ساکنان بالادست رودخانه مرکزی کوهدشت باید هرچه سریع‌تر منازل خود را ترک کنند و به جاهای امن منتقل شوند.

شهردار کوهدشت عنوان کرد: در صورت تدوام بارندگی‌ها احتمال سر ریز رودخانه مرکزی این شهر وجود دارد؛ در روزهای اخیر به ساکنان خیابان بوعلی، انتهای خیابان فردوسی، ساکنان مجاور رودخانه مرکزی و به‌ویژه منازلی که دارای زیرزمینی هستند هشدارهای لازم داده شده‌‌ است.

 

شکاف ۳۰ متری خیابان در زیر پل هشتم؛ اخطاریه تخلیه کوی سید خلف اهواز صادر شد
معاون خدماتی شهرداری اهواز گفت: منازل کوی سید خلف به علت ساخت‌و سازهای غیر مجاز در بستر رودخانه به شدت در معرض آسیب هستند و اخطاریه لازم برای تخلیه منازل این قسمت را صادر کردیم.

علیرضا عالی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، درباره علت اصلی تخلیه منطقه کوی سید خلف اظهار داشت: منازل مسکونی کوی سید خلف اهواز در واقع منازلی هستند که در بستر رودخانه کارون با تصرف بخشی از رودخانه آن هم از طریق ریختن نخاله و ضایعات ساختمانی به درون رودخانه ساخته شدند.

وی افزود: منطقه یاد شده بسیار سست و ناپایدار است که متاسفانه ساکنان به صورت تصرفی اقدام به ساخت و ساز کردند و بالا آمدن آب رودخانه سبب شسته شدن لایه‌های زیرین منازل مسکونی می‌شود که ما نیز اخطاریه لازم برای تخلیه منازل این قسمت را صادر کردیم.

معاون خدماتی شهرداری اهواز درباره وضعیت سیل‌بندهای ساخته شده در ساحل رودخانه کارون گفت: سیل بندهایی که شهرداری احداث کرده است تا دبی 2100 متر مکعب که اعلام اولیه کارشناسان سازمان آب‌وبرق بود؛ را جوابگو بوده اما ح از تراز 2100 متر مکعب به بالا در برخی از نقاط دچار مشکل شدیم و بنابر اعلام مسئولان دبی به بالای 2100 رسیده است.

وی ادامه داد: در دبی بالای 2100 از ابتدا حدس می‌زدیم که زیرگذرهای جاده‌های ساحلی دچار مشکل شوند زیرا اغلب جاده‌های ساحلی ظرف 10 سال اخیر ساخته شدند و تا کنون زیرگذرهای این منطقه چنین باری به آن‌ها وارد نشده و برخی از مجاری فاضلاب که از این سمت به رودخانه سرازیر می‌شد متاسفانه با بالا آمدن آب رودخانه؛ فاضلاب‌ها به درون مجاری برگشت داده شدند.

عالی‌پور گفت: در برخی نقاط به دلیل گود بودن برخی از سیل‌بندها استحکام کافی را نداشتند و در زیر پل سوم، پل سیاه و پل چهارم مشاهده شد که آب به درون زیرگذرها نفوذ کرده و در زیر پل هشتم نیز نفوذ آب منجر به شکافت آسفالت به طول 30 متر و با فاصله یک متر از پیاده‌رو شده است.

وی تصریح‌کرد: در نقاطی مانند مرکز شهر و خط اصلی خیابان جمهوری به سمت پل پنجم به دلیل بالا بودن تراز آب رودخانه از خروجی فاضلاب دچار برگشت فاضلاب به مناطق شدیم و در کوی علوی نیز اگر بارش‌ها تداوم داشته باشد بدون شک در این منطقه تاخیر در تخلیه فاضلاب بیشتر از دوره‌های قبل خواهد بود.

 

لرستان| ۲۶۰۰۰ نفر از مردم دورود منازل خود را تخلیه کنند
معاون استاندار لرستان با اشاره به خطر سرریز سد مروک گفت: ۲۵ تا ۲۶ هزار نفر از مردم دوورد باید جابه‌جا شوند.

احمد مراد پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، با اشاره به خطر طغیان سد مروک اظهار داشت: برخی روستاهای شهرستان دورود در خطر آب گرفتگی قرار دارد که نیاز است 25 تا 26 هزار نفر از مردم جابه‌جا شوند و اسکان فراهم‌شده است.

وی بابیان اینکه برای احشام نیز سالن‌های ورزشی در نظرگرفته‌ شده است افزود: مجتمع مواد غذایی گهر نیز سالن‌های خود را برای نگهداری احشام در اختیار قرار داده است.

معاون عمرانی استاندار لرستان با اشاره به وضعیت شهرستان خرم‌آباد عنوان کرد: رودخانه خرم رود لایروبی شده و یک پل در رودخانه کرگانه برداشته شده تا مشکلی ایجاد نشود.

وی بابیان اینکه در رودخانه خرم رود جاهایی که مشکل داشت ترمیم کردیم بیان کرد: آموزش پرورش استان اسکان را بر عهده دارد و مشکلی در راستای اسکان نداریم.

آسیب دیدن سد مروک صحت ندارد؛ ساکنان مجاور رودخانه تیره باید تخلیه کنند
مدیر منابع آب شهرستان دورود با بیان اینکه سد مروک هیچ‌گونه مشکلی از لحاظ ساختاری ندارد، گفت: روستاها و مناطق حاشیه رودخانه تیره باید تخلیه شوند

کامران صادق‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دورود اظهار داشت: برخلاف شایعات سد مروک هم‌اکنون هیچ‌گونه مشکلی از لحاظ ساختاری ندارد ورودی سد کمال صالح به سد مروک تا قبل از بارندگی 60 مترمکعب در ثانیه بوده و خروجی سد مروک نیز 40 مترمکعب است، حجم آب سد مروک 100 میلیون مترمکعب بوده و حدود پنج میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد که احتمال زیاد تا امروز باتوجه به بارندگی ها سرریز می‌شود.

وی افزود: سد مروک 105میلیون متر مکعب ظرفیت دارد یک ماه است که دریچه‌های سد را بازکرده‌ایم چون حجم آب سدکمال صالح زیاد است، سد مروک سر ریز می‌کند چون دبی آبی که به سمت دورود می‌آید زیاد بوده و بارندگی را داریم.

مدیر منابع آب شهرستان دورود عنوان کرد: حوزه آبخیز اراک و دورود به پشت سد اضافه و تخلیه می‌شوند، حجمی از رودخانه سیلاخور حجمی به‌سمت شهرستان دورود سرازیر می‌شود؛ اطلاع‌رسانی که ازطریق فرمانداری شده اقدام مناسبی است.

وی بیان کرد: روستاهای حاشیه رودخانه و مناطق از شهر که در حاشیه رودخانه تیره هستند برای احتیاط بیش‌تر که کمترین خسارت مالی و جانی داشته باشد، باید تخلیه شود.

صادق‌نیا گفت: تا سه ساعت دیگر امکان سد سرریز مروک وجود دارد، چون بارندگی شروع‌شده و تا شب سرریز می‌کند. هرگونه ترک و سوراخ در سد مروک تکذیب را می‌کنم هیچ‌گونه مشکلی سد مروک ندارد ما از یک از 1 ماه قبل به‌دلیل حجم زیاد بارندگی اقدامات را شروع کرده‌ایم، رهاسازی سرریز کمال صالح هم انجام شده و وقتی بارندگی هست این سدها تجمیع می‌شوند و سد مروک سرریز می‌کند؛ علاوه بر ایندریچه تحتانی تخلیه که داریم کار خودش را انجام می‌دهد.

مدیر منابع آب شهرستان دورود خاطرنشان کرد: دبی خروجی تخلیه سد مروک حدود 38تا 40 میلیون متر مکعب در ثانیه تخلیه می‌شود و حدود 60 متر مکعب در ثانیه از سد کمال صالح وارد شده که با توجه به بارندگی‌ها سد سر ریز می‌کند.

صادق‌نیا اظهار داشت: به‌دلیل بارندگی‌ها و توپو گرافی رودخانه که دارای شیب ضعیف بوده و وحشی است آب دیر تخلیه می‌شود و به‌احتمال زیاد قسمت‌هایی از شهر و روستاهایی که اطلاع‌رسانی شده آب‌گرفتگی دارند و تشدید این آبگ‌رفتگی بستگی به میلی‌متری دارد که از هواشناسی اعلام شده‌است

جدی بودن هشدار هواشناسی برای 13 فروردین/سیلابی شدن قزوین طی امروز و فردا

استاندار قزوین با تأکید بر اینکه مردم باید هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند، اعلام کرد: هشدار هواشناسی برای 13 فروردین جدی است و مردم حتی‌الامکان به طبیعت نروند.

به گزارش ایسنا، عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که امروز در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های هواشناسی و مدیریت آب استان میزان بارندگی‌های پیش‌بینی‌شده در عمر ما بی‌سابقه است که باید به‌عنوان مسئله مهم به آن توجه کرد.

وی اشاره کرد: هنگامی‌که سازمان جهانی هواشناسی هشدار می‌دهد مسئله جدی است و در استان‌های مانند خوزستان حواشی رود دز را تخلیه کردند و پیش‌بینی لازم نیز انجام‌شده است.

استاندار قزوین گفت: اگر حجم بارندگی و آب پیش‌بینی‌شده محقق شود مشکلاتی را به وجود خواهد آورد که در همین راستا لایروبی پل‌ها، مسیل‌ها و رودخانه‌ها انجام‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید از تهدیدها استفاده کرده و آن را به فرصت تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: اتفاقات اخیر نشان داد در پروژه‌ها دخالت‌های غیرکارشناسی و غیرفنی داشته‌ایم که اکنون باید جبران کنیم.

زاهدی با اشاره به اینکه مدیریت بحران احکام دائمی و غیردائمی دارد، ادامه داد: احکام غیردائمی طی چند روز اخیر اجرا خواهد شد و احکام دائمی آن پس از سیل ادامه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در شهرها کوچه و محلاتی وجود دارند که گود هستند و امکان آب‌گرفتگی آن‌ها وجود دارد فرمانداران بایستی واحدهای مسکونی و تجاری را تخلیه کنند چراکه اگر مردم به‌زحمت بیفتند بهتر از آن است که آسیب ببینند.

استاندار قزوین تشریح کرد: باید برنامه‌هایی برای انحراف آب در مسیل‌هایی مانند آراسنج و خرمدشت که سابقه سیل دارند اجرا و یا حتی کانال‌هایی به‌صورت موقت حفر شود؛ همچنین در صورت باز شدن دریچه‌های سدها خسارت وارده به کشاورزان جبران خواهد شد و کشاورزان نگران این امر نباشند.

وی با اشاره به اینکه همکاری مردم در پیشگیری و مقابله با خطرات و کاهش خسارات وارده بسیار مهم است، اضافه کرد: مردم به اطلاعیه‌ها و هشدارهای اعلام‌شده از طریق رسانه‌های ملی و رسمی توجه داشته باشند و آن را جدی بگیرند؛ بسیاری از مردم باور اشتباهی دارند و تصور می‌کنند که حادثه برای همسایه است و آسیب نمی‌بینند.

زاهدی با بیان اینکه مردم نباید به شایعات توجه کنند، افزود: مردم بایستی در اسکان آسیب‌دیدگان همبستگی اجتماعی را داشته باشند به همین جهت همه اماکن از قبیل مدارس، ورزشگاه‌ها، حسینیه‌ها، خوابگاه‌ها، امامزاده‌ها و مساجد برای اسکان اضطراری پیش‌بینی‌شده‌اند و هر جا که اسکان مردم وجود دارد توجه و شناسایی لازم توسط مدیران صورت گیرد.

وی ادامه داد: در همه اماکن تفریحی علاوه بر اطلاع‌رسانی‌های گردشگری نمایندگانی از امور آب و دهیاری‌ها حضورداشته باشند و به مردم تذکر و هشدارها را ارائه دهند.

استاندار قزوین با اعلام اینکه مرخصی همه مدیران لغو است، عنوان کرد: همه مسئولان باید در دستگاه‌های اجرایی حضور داشته باشند و همه ماشین‌آلات و تجهیزات سایر دستگاه‌های که عضو ستاد مدیریت بحران استان نیستند نیز باید در اختیار این ستاد قرار بگیرد و در صورت لزوم از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: بهداشت و درمان استان نیز باید آمادگی لازم را در مراکز درمانی داشته باشند؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود به دلیل بروز سیلاب، مخازن آب شرب گل‌آلود شود که مردم بایستی مقداری آب برای مصارف خود داشته باشند.

زاهدی خطاب به مدیران تأکید کرد: طی این چند روز مستندسازی اقدامات درست و غلط انجام شود تا در آینده بتوان آن را تحلیل و در مواقع بحرانی دیگر از آن به‌عنوان تجربه استفاده کرد.

وی اعلام کرد: برای روز 13 فروردین‌ماه هشدار جدی است و با توجه به روز طبیعت به مردم هشدار داده ‌شود تا از اتراق در کنار مسیل‌ها خودداری کنند و حتی‌المقدور در طبیعت حضور نداشته باشند و به‌صورت مجازی 13 خود را بدر کنند.

استاندار قزوین اظهار کرد: در گام نخست باید عوامل انسانی ساکن در بناها و مراکز پرورش آبزیانی که به‌صورت غیرمجاز در بستر رودخانه احداث شده‌اند تخلیه شوند و در صورت امکان نیز آبزیان جابجا شوند در غیر این صورت با بروز سیلاب و گل‌آلود شدن آب ماهیان موجود تلف خواهند شد.

 

 امکان آبگیری سد نُهُب نیز در مواقع اضطراری وجود دارد


استاندار در ادامه تصریح کرد: بایستی مسیر رودخانه‌ها آزادسازی شوند و اگر خانه رود را خراب کنی به خانه بازمی‌گردد و همه چیز را خراب می‌کند.

وی در این جلسه بر ایمن‌سازی مرکز فرستنده AM صدای مرکز قزوین و جاده «قزوین- رشت» تأکید کرد و افزود: شهرستان‌ها بایستی اماکن آسیب‌پذیر را اولویت‌بندی کنند.

زاهدی یادآور شد: باید برای مهار آب اضافی خررود و ابهررود تلاش شود و در این راستا از ظرفیت سدها نیز بهره گرفت؛ همچنین امکان آبگیری سد نُهُب نیز در مواقع اضطراری وجود دارد.

مسافران در حاشیه رودخانه‌ها اتراق نکنند/ سیلابی شدن قزوین طی امروز و فردا

کارشناس اداره کل هواشناسی قزوین گفت: توصیه به هم‌استانی‌ها این است که امروز و فردا از اتراق کردن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها جداً بپرهیزند و در طی این مدت از سفرهای غیرضروری درسطح منطقه به سمت استان‌های جنوب و جنوب غربی کشور خودداری کنند.


مهدی آخوندی کارشناس اداره کل هواشناسی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سامانه بارشی که وارد منطقه شده برای امروز و فردا در استان مستقر و در بعضی ساعات شاهد بارش قابل‌ملاحظه باران خواهیم بود.

وی افزود: این سامانه علاوه بر بارش باران، رگبار، رعدوبرق، وزش بادهای لحظه‌ای شدید، در مناطق مستعد نیز احتمال ریزش تگرگ وجود دارد.

آخوندی بابیان اینکه برای فردا شدت بارش‌ها از امروز بیشتر خواهد بود خاطرنشان کرد: آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید افقی به‌واسطه بارش باران و برف در گردنه‌های استان را خواهیم داشت.

وی اعلام کرد: توصیه به هم استانی‌ها این است که امروز و فردا از اتراق کردن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها جداً بپرهیزند و طی این مدت از سفرهای غیرضروری در سطح منطقه به سمت استان‌های جنوب و جنوب غربی کشور خودداری کنند.

کارشناس اداره هواشناسی یادآور شد: روز سیزدهم فروردین جو استان ناپایدار است و گاهاً با افزایش ابر و بارش‌های رگباری همراه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در اماکنی که ساخت‌وساز غیرمجاز وجود داشته و در بستر رودخانه‌ها ساختمان‌سازی شده امکان تخریب ساختمان‌ها وجود دارد گفت: به امید خدا در سطح شهر هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

آخوندی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که مردم هوشیار باشند، حتی جان یک انسان در حاشیه رودخانه مهم است بنابراین مردم باید به هشدارها توجه شود.

وی تأکید کرد: خطر سیل عظیم در شهر قزوین وجود ندارد اما ممکن است برای یک تا دو روستا مشکلاتی ایجاد شود.

کارشناس اداره هواشناسی اضافه کرد: در سیردان، طارم، شریف‌آباد و چند منطقه دیگر امکان سیل وجود دارد؛ ضمن اینکه رودخانه‌هایی که طی سال‌های گذشته بسترشان تغییر پیداکرده است موجب سیلاب می‌شود زیرا به‌صورت طبیعی مشکلی ایجاد نخواهد شد.

آخوندی اعلام کرد: در 24 ساعت گذشته کوهین و سیردان با صفر درجه سلسیوس سردترین شهر و رازمیان با 19 درجه سلسیوس گرم‌ترین شهر استان قزوین بوده هم‌چنین نوسانات دمایی شهر قزوین از دو تا 17 درجه متغیر بوده است.

کارشناس اداره هواشناسی در پایان گفت: به‌طور متوسط در سطح منطقه برای امروز و فردا 50 میلی‌متر بارش داریم و البته در بعضی مناطق مانند سیردان، آوج و بوئین زهرا میزان بارش‌ها بیشتر خواهد بود.

 

 

واکنش آبفا به بالا آمدن تراز آب کارون: مردم اهواز نگران پس زدگی فاضلاب نباشند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به بالا آمدن تراز آب رودخانه کارون، گفت: مردم شهرستان اهواز نگران پس زدگی فاضلاب نباشند. او اظهار کرد: خروجی‌های فاضلاب در مقطع اهواز را در کارون مسدود کرده ایم و شرایط تحت کنترل است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به بالا آمدن تراز آب رودخانه کارون، گفت: مردم شهرستان اهواز نگران پس زدگی فاضلاب نباشند.

فردوس کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت فاضلاب شهرستان اهواز با توجه به بالا آمدن تراز آب رودخانه کارون، اظهار کرد: خروجی‌های فاضلاب در مقطع اهواز را در کارون مسدود کرده ایم و شرایط تحت کنترل است.

وی افزود: در شرایط سیلابی همه چیز غیر طبیعی می‌شود اما با اقدامی که در بحث مسدود و بای پس کردن خروجی فاضلاب‌ها در رودخانه کارون انجام گرفته، نگرانی برای پس زدن فاضلاب در اماکن عمومی و منازل مردم نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز تصریح کرد: اقدام انجام گرفته در بحث بای پس فاضلاب به گونه‌ای است که متناسب با تراز آب و ارتفاع در رودخانه کارون، خروجی فاضلاب تنظیم شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: مردم شهرستان اهواز نگران پس زدن فاضلاب نباشند و در تلاش هستیم تا در شرایط کنونی مردم با کمترین مشکلات مواجه شوند.

 

ترک خوردگی سدهای کرمانشاه شایعه است
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: سدهای استان ۱.۵ برابر سیلاب احتمالی ظرفیت سازی شده است.

بهرام درویشی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: از ۲۹ اسفند سال گذشته مجموعه شرکت آب منطقه‌ای به حالت آماده باش درآمد و به منظور افزایش آمادگی برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی به ریاست استاندار چهار جلسه مدیریت بحران تشکیل و مصوباتی برای کنترل ورودی و خروجی آب سد‌ها تصویب شد.

وی افزود: همچنین گروه مطالعات پایه منابع آب و واحد طرح و توسعه و کارشناسان و مجریان طرح‌های زیر مجموعه نیز بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های باران سنجی و نیز نقشه‌های هواشناسی اقدامات کنترلی را در دستور کار قرار دادند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از تخلیه و کنترل ظرفیت خروجی سد‌های استان خبر داد و بیان کرد: ظرفیت سد‌های استان ۱.۵ برابر سیلاب احتمالی در نظر گرفته شده با این حال جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و مردم نباید به شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ترک خوردگی سد‌ها توجه کنند.

وی تصریح کرد: اطلاعات مورد نیاز برای کنترل سیلاب احتمالی توسط تیم‌های تخصصی اخذ شده و مناطقی که احتمال وقوع سیلاب در آن‌ها بالاتر است نظیر منطقه تنگه کنشت، سه راهی دادگستری، قره سو، ده پهن، خیابان حداد عادل و پارکینگ شهرداری مورد بازدید قرار گرفته و اقدامات مقابله‌ای نظیر تخلیه ساکنین انجام شده است.

درویشی با تاکید بر اینکه سیل احتمالی کنترل شده خواهد بود بیان کرد: در تمام شهرستان‌های استان نیز آمادگی‌های لازم برای مقابله احتمالی با سیل وجود دارد و در این میان تدابیر لازم شامل شناسایی نقاط بحرانی و آبگیری آن‌ها اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه مردم به شایعات منتشر شده در فضای مجازی توجه نکنند خاطرنشان کرد: در حالی که پیش بینی می‌شود بارش‌های پیش رو حداکثر ۸۰ میلیون متر مکعب آورد آبی داشته باشد ظرفیت سازی برای ۱۲۰ میلیون متر مکعب در سد‌های استان انجام شده بنابراین مردم هیچ گونه نگرانی در رابطه با ذخیره آبی سد‌ها نداشته باشند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها افزود: البته با توجه به اینکه بارش‌ها طغیان رودخانه‌ها را به دنبال دارند که قابل پیش بینی بوده و در رودخانه الوند سرپل ذهاب و قصرشیرین هم سبب طغیان شده مردم باید از تردد غیر ضروری و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها به طور جدی بپرهیزند.

 

هشدار سیل در پلدختر/ ۶۰ متر از دیوار ساحلی شهر فرو ریخت
نماینده ویژه استاندار لرستان در پلدختر با بیان اینکه خطر سیلاب در این شهرستان بسیار جدی است، گفت: اولویت ما نجات جان مردم است.

سیروس ابراهیمی در جلسه ستاد بحران پلدختر که در سالن شهدای فرمانداری برگزار شد اظهار داشت: تمام امکانات باید آماده باشد تا در صورت طغیان رودخانه کشکان بتوانیم جلوی آب را بگیریم، نیروی مقاومت بسیج باید به‌صورت صدرصد آماده باشد.

وی افزود: جان مردم در خطر است باید بتوانیم در خدمت مردم باشیم، تمام دستگاه‌های سنگین باید در ضلع شرقی رودخانه کشکان مستقر شوند و همه مصالح ممکن باید در دو طرف رودخانه آماده باشد تا از ورود آب به داخل شهر جلوگیری کنیم.

نماینده ویژه استاندار در پلدختر عنوان کرد: بخشدار پلدختر هرچه سریع‌تر با یک بلندگو به روستا‌های جنوب شهرستان اعزام و به مردم اعلام کند که خطر سیلاب بسیار بسیار جدی است.

ابراهیمی گفت: وظیفه اسکان به آموزش‌وپرورش محول شده و ادارات آب و برق تمهیدات لازم را داشته باشند و آب آشامیدنی را برای مردم ذخیره کنند.

وی تصریح کرد: شریان اصلی سیل در داخل شهر پلدختر می‌گذرد که تاکنون ۶۰ متر از دیوار ساحلی شهر فرو ریخته که با امکاناتی که در اختیار داشتیم قسمتی از آن با لاشه‌سنگ‌های بزرگ ترمیم شده و با همکاری بسیج ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کیسه از ماسه پر شده که در جا‌های متخلف شهر به‌کار گرفته می‌شود.

نماینده ویژه استاندار خاطرنشان کرد: همه تلاشمان این است که جان مردم را حفظ کنیم.

 

صدور اخطار تخلیه برای ۲۰ هزار خانوار کرمانشاهی در معرض سیل
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از صدور اخطار تخلیه برای ۲۰ هزار خانوار کرمانشاهی در معرض سیل در استان خبر داد.

جلیل بالایی ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه با تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود در کنار نیروهای مسلح با فرمان رهبری همه پای کار هستند، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با کاهش مخاطرات سیل از این بحران عبور کنیم.

وی افزود: در سال جاری ۴۹ نشست ستاد مدیریت بحران برگزار شده و از ۶۴۲ مصوبه این ستاد تاکنون بیش از ۵۸۰ مصوبه اجرایی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه ۶۴۲ نقطه در استان کرمانشاه آسیب شناسی شده است، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم مطرح شده پراکندگی روستاها است که در استان ۱۷۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار داریم.

وی عنوان کرد: دهیارها مسئول ستاد مدیریت بحران در روستاها هستند و تا این لحظه در کار خود موفق بوده‌اند.

بالایی با تصریح اینکه علاوه بر بارش‌ها نگران روان آب‌ها و آب شدن برف‌ها هستیم، خاطر نشان کرد: مردم به شایعات توجه نکنند در استان ۹ سد آبگیری شده داریم و نیز دو سد در حال آبگیری هستند و نیز یک سد نیز برق تولید می‌کند که توسط یک تیم مجرب مدیریت می‌شوند و کاملاً تحت کنترل هستند.

وی خاطر نشان کرد: چهار سد به صورت مدیریت شده سرریز شدند که همگی مدیریت شده هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه ۲۰۰۰ رودخانه در سطح استان داریم گفت: به علت طولانی بودن مسیرها خانوارهای زیادی در حاشیه رودخانه‌ها هستند که در بستر کمتر ولی در مجاورت و حاشیه‌ها اسکان دارند.

وی از صدور تخلیه اخطار برای ۲۰ هزار خانوار در معرض سیل در استان توسط دستگاه‌های اجرایی خبر داد و عنوان کرد: ۱۳۵۲ مکان شامل سالن‌های ورزشی، مساجد و سوله‌ها برای اسکان سیل زدگان احتمالی در نظر گرفته شده و نیز ۳۶۷۵ تخته چادر برای اسکان موقت تدارک دیده شده است.

بالایی اظهار داشت: وجود برخی هیئت‌های مهم ورزشی در استان که می‌توانند در مدیریت سیل نقش مهمی داشته باشند ضروری است که در این راستا هیئت‌های قایقرانی، کوهنوردی و اتومبیلرانی با تمام امکانات به کمک مدیریت بحران آمده‌اند.

وی ادامه داد: ۱۸۰ تیم عملیات و نجات با تجهیزات کامل و در نزدیک ترین نقطه به مکان‌های سیل احتمالی با تجهیزات مناسب مستقر شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه بیان داشت: میزان خسارت در سیل قبلی ۷۶۵ میلیارد تومان بوده است که در بحث نیرو ۲۶۰ میلیارد تومان، در کشاورزی ۱۲۰ میلیارد تومان، راهداری ۲۲۴ میلیارد تومان، زیرساخت شهری ۱۲۶ میلیارد تومان و طرح‌های هادی روستایی و زیرساخت روستایی نیز ۱۳۱ میلیارد تومان بوده است.

وی ابراز داشت: ۴۴ واحد دامی، هشت رأس دام سنگین، ۲۲۹ رأس دام سبک در سیل گذشته تلف شدند.

بالایی همچنین از خسارت دیدن ۷۴۴ هکتار باغ در این سیل در استان خبر داد و تصریح کرد: ۳۵ خانوار که در ۷۰ کانکس و در بستر رودخانه سکونت داشتند شناسایی و تخلیه شدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم اجرا شدن برخی مصوبات ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه با وجود لازم الاجرا بودن، بیان داشت: بیش از ۹۰ درصد این تصمیمات با وجود مدت کوتاه زمان عملی شده است و باقی تصمیمات نیز باید بررسی شود که امکان اجرا وجود نداشته و یا در اجرای آن کم کاری صورت گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به عدم تخریب پل قره سو با وجود تصویب ستاد بحران و عدم اجرای آن توسط شهرداری گفت: مسئولیت این امر با شهرداری است و اگر شهرداری دلایل و مستندات قابل قبولی را برای عدم تخریب پل داشته باشد که جمع آوری آن درست نبوده بررسی می‌شود.

 
مسیر دهلران-مهران مسدود شد
 رئیس پلیس راه ایلام گفت: مسیر دهلران-مهران مسدود شده است.

سرهنگ رضا همتی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: محور دهلران به مهران در محدوده پل بزرگ میمه کیلومتر ۱۰ به دلیل طغیان رودخانه تا اطلاع بعدی مسدود است.

وی گفت: تردد از مسیر جایگزین، ایلام -آبدانان- مورموری- دشت عباس میسر است.

 

تازه‌ترین اخبار سیلاب/آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده

 

بازدید میدانی سردار سلامی از شهرستان دورود

جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران با هدف بازدید میدانی و کمک به رفع مشکلات ناشی از احتمال وقوع سیلاب وارد شهرستان دورود شد.

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دقایقی پیش با هدف بازدید میدانی و بررسی وضعیت دورود وارد این شهرستان شد.

گفتنی است، با فعال شدن سامانه پر قدرت بارشی در منطقه، وقوع سیلاب در شهرستان دورود و سرریز آب سد مروک به روستاهای حاشیه سد محتمل است.

به همین منظور سردار سلامی با هدف بازدید از شهرستان دورود و اتخاذ تصمیمات لازم به منظور رفع مشکلات احتمالی، وارد این شهرستان شد.

لازم به ذکر است؛ با قوت گرفتن احتمال وقوع سیلاب در دورود و دستور ترک خانه‌های بیش از 23 هزار شهروند شهری و روستایی، تاکنون قریب به 80 درصد ساکنان مناطق در معرض خطر منازل خود را ترک کرده‌اند.

 

هشدار درباره احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها در دماوند

مدیر امور منابع آب شهرستان دماوند درباره احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها در این شهرستان هشدار داد.

منصور مردانی دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دماوند اظهار کرد: اطلاعیه سازمان هواشناسی حاکی از ورود سامانه بارشی جدید به کشور به خصوص در استان‌های تهران و البرز از امشب و همچنین روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 11، 12 و 13 فروردین‌ماه سال جاری است.

وی افزود: این سامانه بارشی جدید موجب بارش باران گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید با احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل ها است.

مدیر امور منابع آب شهرستان دماوند گفت: با توجه به این موضوع، اکیپ‌های گشت و بازرسی جهت پایش آورد رودخانه‌ها و کنترل حجم آب‌گذری و سیلاب در رودخانه‌های واقع در حوزه عملکرد امور منابع آب شهرستان دماوند به خصوص رودخانه‌های تار، آه آبعلی، جمع آبرود، سیاهرود و دلیچایی به جهت اطلاع‌رسانی و هشدار فوری استقرار یافتند.

مردانی تأکید کرد: شهروندان از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند و ضمن رعایت هشدارهای نصب شده توسط امور در محل‌های تلاقی رودخانه و گذرها با مأموران گشت بازرسی و نظارت امور منابع آب مستقر همکاری لازم معمول دارند.

آماده باش کامل شهرداری آبادان برای مقابله با سیلاب

شهردار آبادان از آمادگی کامل این دستگاه برای مقابله با سیلاب خبر داد.

حسین حمیدپور شهردار آبادان ظهرامروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: با اعلام حالت فوق العاده در استان، شهرداری آبادان نیز برای مقابله با سیلاب در آماده باش کامل است.

وی افزود: تمام اکیپ های اجرایی و مدیران شهرداری مناطق آبادان در منطقه مستقر هستند و با تمام ماشین آلات تجهیزات آماده خدمت رسانی است.

شهردار آبادان بیان کرد: چند سیل بند در مجاورت رودخانه‌های اروند صغیر احداث شد یکی در رأس غربی به سمت خرمشهر و دیگری سمت پل امام حسین (ع) تا آب کمتر به سمت اراضی جرف وارد شود.

حمیدپور با بیان اینکه ارتفاع این سیل بندها دو متر است، ادامه داد: در حال حاضر چند حوزه نفوذ پذیر مجاور اروند صغیر را بسته ایم تا آب نفوذ نکند.

وی با اشاره به اینکه رودخانه بهمنشیر راحت‌تر مدیریت می‌شود، گفت: در سمت رودخانه بهمنشیر ورودی‌های آب در حال کنترل است و با سازمان آب و برق هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا در صورتی که سطح آب افزایش پیدا کرد ایستگاه پمپاژ کانال ژیان و مارد خاموش شود تا آب کمتر وارد بهمنشیر شود.

شهردار آبادان گفت: در منطقه شطیط پنج لوله زود گذر در زیر دژ مرزی داشتیم که آب اروندرود را به انهار وصل می‌کرد و از این طریق زمین‌های کشاورزی آبیاری می‌شدند، در بحران آب هفته گذشته آب از این دهانه نهرها بالا آماده بود ولی با اقدامات صورت گرفته پنج دهانه انهار بسته شد و وضعیت به حالت طبیعی است.

 

باز کردن کانال در پایین‌دست کرخه/ مدیریت سیلاب با کمترین خسارت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: از آنجایی که پایین دست رودخانه کرخه کشش بیشتر نداردکانال هایی برای پخش سیلاب باز کردیم که به مدیریت دبی عبوری از رودخانه‌های نیسان و هوفل کمک می‌کند.

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل بحران استان خوزستان عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تمهیدات صورت گرفته سیلابی که استان خوزستان از ۴ ماه اخیر با آن درگیر است را بدون تلفات جانی با کمترین خسارت مدیریت کنیم.

وی بابیان اینکه یکی از موارد پیش‌بینی‌شده به‌منظور مقابله با بحران مدیریت رهاسازی آب است، گفت: نظارت کمیته فنی ستاد بحران برای کنترل دبی‌ورودی و خروجی آب همچنین فعالیت ۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین برای استحکام‌بخشی سیل‌بندها به دلیل عدم لایه روبی رودخانه‌ها در ۵۰ سال اخیر نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده است.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: برخی نگرانی‌هایی که در فضای مجازی عنوان می‌شود را نداریم چند روستایی که دچار آب‌گرفتگی شد با آمادگی‌های قبلی ستاد بحران تخلیه شد.

حاجی‌زاده با بیان اینکه فرمانداران به‌عنوان رؤسای ستاد بحران شهرستان‌ها پای‌کار هستند، گفت: ورودی و خروجی سدها به‌صورت دقیقه‌ای از مرکز مانیتورینگ در حال رصد است، ماشین‌آلات نیز مشغول استحکام‌بخشی و نیروهای امدادی هلال‌احمر در کنار ارتش و سپاه نیز برای تخلیه برخی روستاها به مناطق اعزام‌شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت ما حفظ جان مردم است، عنوان کرد: به مردم توصیه می‌کنیم به هشدارها توجه کنند؛ عشایر و کشاورزان، مسافران نوروزی و کاروان‌های راهیان‌نور ظرف ۴۸ ساعت آینده از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

حاجی‌زاده بیان کرد: در حال حاضر میزان ورودی آب به سد دز یک هزار و ۱۰۰ و خروجی آن نزدیک به یک هزار و ۹۰۰ است و باید ظرف چند روز فضا را برای سیلاب‌های پیش‌بینی‌شده مهیا کنیم.

وی عنوان کرد: ورودی سد کرخه زیر یک هزار و خروجی آن حدود ۷۰۰ است، از آنجایی‌که پایین‌دست رودخانه کرخه کشش بیشتر ندارد کانال‌هایی برای پخش سیلاب باز کردیم که به مدیریت دبی عبوری از رودخانه‌های نیسان و هوفل کمک می‌کند.

حمیدپور با اشاره به شدت بارندگی‌های اخیر و رهاسازی آب از سدها در بالا دست، تداوم عملیات تثبت و ترمیم سیل بندها را اعلام و خاطرنشان کرد: با بسیج امکانات و نیز همکاری و هم افزایی دستگاه های اجرایی شهرستان آبادان مشکلات ناشی از سیلاب رفع می‌شود و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

 

بارش باران در آذربایجان‌غربی 51 درصد افزایش یافت/ پیش‌بینی بارش 45 میلی‌متری در جنوب استان

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌‌غربی گفت: امسال شاهد افزایش 51 درصدی بارش‌ها در سطح استان بوده و بارندگی در دوره آماری 1346 تا 10 فروردین امسال نیز بیشترین میزان را داشته است.

حبیب عبدلی امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه امسال شاهد افزایش 51 درصدی بارش‌ها در سطح استان بوده‌ایم اظهار کرد: در این راستا بارندگی در دوره آماری 1346 تا 10 فروردین امسال نیز بیشترین میزان را داشته و از نظر درصد تغییرات بارندگی، در رتبه 6 کشور قرار دارد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که بارندگی‌ها به طور متناوب در طول هفته در استان ادامه داشته و بیشترین بارندگی در جنوب آذربایجان‌غربی نیز تا ساعت 11 امشب ادامه می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌‌غربی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات استان در پیش‌بینی هواشناسی، نبود رادار هواشناسی در شمال و جنوب استان است تصریح کرد: در صورت وجود رادار می‌توان بارندگی‌های ساعتی و نیز بارندگی هر محلی را اندازه‌گیری کرده و شدت و حدت باران نشان داده می‌شود.

وی گفت: به همین منظور می‌توان اعتبار لازم برای راه‌اندازی رادار و ادوات هواشناسی را از محل اعتبارات ملی تامین کرد اما زیرساخت‌های آن همانند محل مورد نیاز را باید استانداری آذربایجان‌غربی تامین کند.

عبدلی اظهار کرد: با توجه به همجواری آذربایجان‌غربی با چند کشور همسایه، وجود رادار هواشناسی نیز برای امنیت پرواز در فرودگاه نیز بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر آن وجود ایستگاه پرتال سیار هواشناسی و تکمیل استانداردسازی ایستگاه هواشناسی نیز ضروری است.

وی در ادامه گفت‌: پیش‌بینی بارش‌ها برای امروز در شمال استان 10 میلی‌متر، مرکز استان 20 میلی‌متر و جنوب آذربایجان‌غربی 45 میلی‌متر است و علاوه بر آن در روز طبیعت بارش‌های پراکنده در سطح استان به ویژه نواحی شمالی آن اتفاق افتاده اما تهدیدکننده نیست و مردم می‌توانند از طبیعت استفاده کنند.

دستور تخلیه ۵ روستای ماژین صادر شد
فرماندار دره شهر گفت: دستور تخلیه ۵ روستای ماژین از توابع شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام صادر شده است.

کیانوش محمدنژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه بالا آمدن آب رودخانه سیمره دستور تخلیه ۵ روستای میدان خلف، شوره، ورکمره، گرم اباد و دمرود بخش ماژین صادر شده است.

وی افزود: این روستاها در حاشیه رودخانه سیمره و در کانون خطر قرار دارند.

وی تصریح کرد: تمهیدات لازم برای اسکان اضطراری مردم این روستاها اندیشیده شده است.

فرماندار دره شهر اظهار داشت: از اهالی محترم این روستا تقاضا داریم علاوه بر حفظ ارامش با ستاد بحران همکاری کنند.

 

آبگرفتگی در گمیشان گلستان همچنان در وضعیت بحرانی

نماینده مردم گمیشان، کردکوی، ترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی گفت: آبگرفتگی در گمیشان همچنان در وضعیت بحرانی است.

رامین نورقلی پور در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: طی برآوردهای اعلام شده، امروز شاهد افزایش چشمگیر آب در گمیشان نبودیم ولی بحران وجود دارد و همچنان بین 35 تا 40 درصد شهر دچار آبگرفتگی است.

 

وی افزود: جاده ارتباطی خواجه نفس به گمیشان امروز با تلاش نیروهای سپاه با ایجاد پل های لازم بازگشایی شد.

نماینده مردم غرب استان گلستان در مجلس تاکید کرد:‌ تمام تمرکز در این منطقه به تخلیه هر چه سریع ترآب از شهر گمیشان معطوف شده است. این کار با ایجاد معابر جدید در مناطق شمالی و جنوبی شهر و همچنین تعریض و لایروبی کانال مرکزی شهر و استفاده از دستگاه لایروب کاتر ساکشن در حال انجام است.

نورقلی پور خاطرنشان کرد: مردم همچنان از توزیع نامناسب اقلام امدادی گلایه مندند. راهکارهایی برای رفع این مشکل اندیشیده شده که امیدواریم هر چه سریعتر این مشکلات برطرف شود.

وی در ادامه در خصوص وضعیت آبگرفتگی در حوزه های پایین دست رودخانه قره سو، گفت: خطر آبگرفتگی در برخی از روستاهای شمالی کردکوی و روستاهای شرقی بندر ترکمن جدی است که باید به این مناطق نیز توجه جدی داشت.

نماینده مردم گمیشان، کردکوی، ترکمن و بندرگز در مجلس بیان کرد:‌ روستاهای مهترکلاته و حاجی آباد دشت شهرستان کردکوی و روستاهای قره تپه، سیجوال، اسلام تپه، گامیشلی‌نزار و قره قاشلی شهرستان ترکمن در حوزه قره سو در معرض آبگرفتگی هستند. روستای آق‌سین‌تپه شهرستان ترکمن دچار آبگرفتگی شده و تخلیه شدند.

نورقلی پور تصریح کرد: تدابیری اندیشیده شده تا آب جمع شده در ضلع شرقی جاده بندر ترکمن به کردکوی بعد از محدوده پل نیاز آباد به سمت غرب جاده و از آنجا از طریق آبراه های دیگری از جمله رودخانه قاضی محله به رودخانه قره سو هدایت شود.

نماینده مردم غرب استان گلستان در مجلس خاطرنشان کرد: واحدهای مهندسی سپاه در حال اجرای عملیات مهندسی در دهانه رودخانه قره سو برای سرعت بخشیدن به خروج آب از این رودخانه هستند.

احتمال بستن دریچه‌های سد «سیمره»/ ۱۰ تا ۱۵ روستا تخلیه می‌شود

 معاون استاندار لرستان از احتمال بستن دریچه‌های سد «سیمره» و تخلیه ۱۰ تا ۱۵ روستای منطقه خبر داد.

احمد مرادپور در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت سیلاب در شهرستان کوهدشت، اظهار داشت: با توجه به خطرات سیلاب در پایین دست سد سیمره، ممکن است دریچه‌های سد سیمره بسته شود.

وی با بیان اینکه اگر به این نتیجه برسند که دریچه‌های این سد را ببندند، ما ناچار هستیم که بین ۱۰ تا ۱۵ روستای حریم این سد را تخلیه کنیم، تصریح کرد: البته در این صورت کار سخت خواهد بود.

معاون استاندار لرستان یادآور شد: یک کانال آب در سطح شهر کوهدشت سرریز کرده بود که با اقدامات لازم جلوی مشکلات احتمالی گرفته شده است.

استاندار مازندران:
مشکل امنیتی دوران سیل در مازندران گزارش نشد

استاندار مازندران با بیان اینکه ۱۲ شهرستان و ۷۰۰ روستای استان درگیر بارندگی و سیل شد گفت: خوشبختانه مشکل امنیتی در سطح استان گزارش نشده است.

احمد حسین زادگان در جلسه ستاد مدیریت بحران در بابل با بیان اینکه ۱۲ شهرستان و ۷۰۰ روستای استان درگیر بارندگی و سیل بودند، گفت: با تعامل و همکاری مردم عزیز، در این مدت مشکل امینتی در سطح استان گزارش نشد.

حسین زادگان، به مشکل کمبود آب در شهرهای گروه الف به ویژه بابل در پی افزایش میزان کدورت آب سد البرز اشاره کرد و افزود: برای رفع این مشکل باید برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در برنامه کوتاه مدت با احداث دو خط انتقال برداشت آب از لایه بالایی ۳۰۰ لیتر آب در ثانیه استحصال می‌شود، تصریح کرد: با اجرای خط انتقال سوم، انتظار می‌رود امکان برداشت آب به ۶۰۰ لیتر در ثانیه افزایش یابد.

استاندار مازندران، ادامه داد: در دراز مدت نیز تصفیه خانه آب بابل به بهره برداری خواهد رسید.

حسین زادگان، ضمن تشکر از مساعدت و همکاری هم استانی‌های عزیز، بر اهتمام مدیران در رفع مشکل کمبود آب در شهرهای گروه الف تاکید و اظهار داشت: تا حل مشکل به صورت اساسی، تصفیه خانه اضطراری فعالیت دارد و قسمتی از آب نیز از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود.

وی، از همراهی رسانه‌ها در انعکاس اخبار مربوط به سیل قدردانی کرد و گفت: رسانه‌ها نیز در رفع مشکلات به وجود آمده مدیران را یاری رسانند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، با اشاره به کمبود آب شرب در این شهر اظهار داشت: با تدابیر اندیشیده شده تلاش می‌شود این مشکل به زودی برطرف شود.

نیاز آذری، بر استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت‌های تأمین برای آب شرب شهرهای گروه الف تاکید و تصریح کرد: مردم حق بزرگی برگردن ما دارند و زیبنده نیست در سال جدید با کمبود آب مواجه شوند.

وی، اظهار امیدواری کرد با اقداماتی که درحال انجام است به زودی مشکل کمبود آب این شهرها برطرف شود.

مدیرعامل آبفا شهری مازندران در سخنانی به تشریح آخرین وضعیت آبرسانی به شهرهای گروه الف پرداخت و گفت: فاز اول اجرای خط انتقال آب از پشت سد تا مخزن به طول ۴۰۰ متر به اتمام رسید و فاز دوم این طرح نیز به طول ۴۰۰ متر امروز به پایان می‌رسد.

مجیدعبدالهی ادامه داد: با اتمام این طرح ،۳۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب شهرهای بابل، بابلسر، امیر کلاً و هادی شهر و روستاهای مسیر تأمین می‌شود.

وی ضمن اشاره به تلاش شبانه روزی کارکنان آب وفاضلاب برای تأمین آب شرب هم استانی‌های عزیز از زمان بارندگی و وقوع سیل تا کنون تصریح کرد: در ساعت‌های اولیه وقوع بارندگی اکیپ‌های فنی و واکنش سریع با تجهیزات لازم به شهرهایی که دچار مشکل بودند، اعزام شدند که حضور و تلاش همکاران آب وفاضلاب منجر به تأمین آب پایدار در سایر شهرها شد.

سیل پل ارتباطی ۴ روستا را در هشترود تخریب کرد

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هشترود گفت: سیل پل ارتباطی چهار روستای بیگ کندی، آغچه رود، ینگجه و سیف الدین در این شهرستان را تخریب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر فرمانی ظهر امروز یک شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این پل‌های که از نوع باکس‌های بتنی بودند به جای پل‌هایی که در سیل سال ۹۵ تخریب شده بودند مورد استفاده روستاییان قرار می‌گرفت که در سیل امروز دوباره تخریب شدند.

وی افزود: با تخریب این باکس‌های بتنی، راه ارتباطی این روستا‌ها مسدود شده و امکان ارتباط زمینی وجود ندارد.

فرمانی گفت: در سیل سال ۹۵، ۸ پل واقع در روستا‌های بایقرارود (۲ دهانه ۸ متری)، بیگ کندی (۳ دهانه ۸ متر)، آغچه رود (۴ دهانه ۸ متر)، ینگجه (۳ دهانه ۸ متری) و مغامیر (۵ دهانه ۸ متری) به میزان ۱۰۰ درصد، پل و جاده سیف الدین رود به میزان ۱۰۰ درصد و پل جبیند به میزان ۳۵ درصد تخریب شده بود.

وی گفت: سیل امروز به راه ارتباطی روستا‌های بسیط، دوشر و همچنین طاقچه جیق، باغچه جیق، کله نو و نصیرآباد آسیب زده است.

 

سد گلپایگان سرریز شد؛ هشدار به شهروندان برای دوری از سد گلپایگان و کوچری
فرماندار گلپایگان گفت: گنجایش سد گلپایگان تکمیل و ظرفیت سد کوچری هم رو به اتمام است و مردم از قرار گرفتن در مسیر رودخانه و همچنین این دو سد خودداری کنند، چرا که خطر جانی آنان را تهدید می‌کند.

حسین یارمحمدیان بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سرریز شدن سد گلپایگان اظهار داشت: آب‌گیری سد گلپایگان با گنجایش بیش از 36 میلیون متر مکعب تکمیل شده و اکنون در حال سرریز شدن است.

وی با اعلام به اهالی گلپایگان، روستای عباس آباد و اطراف آن مبنی بر دوری از رودخانه‌ها، افزود: به هیچ وجه مردم در مسیر سد گلپایگان، سد کوچری و اطراف رودخانه قرار نگیرند، چرا که خطر جانی وجود دارد، باز هم توصیه می‌کنم از نزدیک شدن به رودخانه خودداری کنند.

فرماندار گلپایگان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم سد کوچری به‌زودی سرریز شود، گفت: آب‌گیری سد کوچری با ظرفیت 207 میلیون متر مکعب تا حداکثر یک ماه آینده تکمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال بارندگی خوبی داشتیم ولی همه این محاسن می‌تواند به بحران تبدیل شده و بحران انسانی را در پی داشته باشد.

یارمحمدیان ادامه داد: مردم باید از رودخانه‌ها فاصله بگیرند و به اخبار منابع موثق، فرمانداری و دیگر دستگاه‌های دولتی توجه کنند و روستاهای اطراف نیز آمادگی عمل کردن به اطلاعیه‌ای که از فرمانداری ارسال می‌شود را داشته باشند.

فرماندار گلپایگان در پایان از همه دستگاه‌های دولتی خواست تا آمادگی کامل داشته باشند و از بروز اتفاق در شهرستان جلوگیری کنند.

 

ایذه آماده باش برای مقابله با سیلاب احتمالی؛ شهردار ایذه در سفر خارج از کشور به سر می‌برد؟
عضو شورای شهر ایذه گفت: با وجود اعلام حالت فوق‌العاده در استان خوزستان در روزهای گذشته خبری از شهردار ایذه نیست.

سید شاهرخ موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز اظهار داشت: در شرایطی که تمامی کشور و استان خوزستان با سیل دست و پنجه نرم می‌کنند، عدم حضور شهردار در شهر ایذه مردم و اعضای شورای شهر را نگران کرده است.

وی با بیان اینکه وضعیت اضطراری یا وضعیت فوق‌العاده نوعی از حاکمیت است که امکان دارد در یک کشور یا یا بخشی از آن، اعلام شود تصریح کرد: این وضعیت به این معنی است که دولت می‌تواند برخی از عملکردهای عادی قوای اجرایی، قانون‌گذاری و قضائی را به حالت تعلیق درآورده یا برای یک دوره زمانی تغییر دهد؛ لغو مرخصی کارکنان ادارات، تعلیق قراردادها، موافقت نامه ها و تفاهم‌نامه‌ها به فراخور شرایط می‌تواند از سوی حاکمیت رخ دهد که با وجود اعلام حالت فوق‌العاده در استان خوزستان در روزهای گذشته خبری از شهردار ایذه نیست.

عضو شورای اسلامی ایذه اضافه کرد: هفته گذشته درپی وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر، آب به منازل تعدادی از شهروندان نفوذ کرد و خساراتی به بار آورد که لزوم بود شهردار در این شرایط در کنار مردم قرار می‌گرفت.

موسوی با اشاره به پیش‌بینی بارندگی‌های سیل‌آسا برای فردا گفت: احتمال وقوع دوباره سیلاب در ایذه می‌رود و تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان در حالت آماده باش هستند.

عضو شورای اسلامی ایذه گفت: اینکه گفته می‌شود او خارج از کشور است هنوز مشخص نیست، گوشی وی خاموش است‌ اما پیشنهاد تشکیل جلسه فوق‌العاده برای تعیین و تکلیف شهردار و شهر داده شده است.

موسوی در پایان ضمن تبریک سال نو تاکید کرد: از مردم تقاضامندیم در این شرایط خونسردی خود را حفظ و به هشدارهای ستاد مدیریت بحران توجه کنند.

وضعیت بحرانی در دلفان؛ سیلاب وارد منازل مردم شد
مدیرگروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: با توجه به طغیان و سرریزشدن رودخانه به معابر و منازل مسکونی حریم رودخانه از تمام ساکنین حریم رودخانه و مسافران نوروزی تقاضا داریم علائم و هشدارهای ایمنی را رعایت کنند.

عباس مرادی سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به حجم بارندگی در شهرستان دلفان اظهار داشت: با توجه به شدت بارندگی در این شهرستان احتمال طغیان ررودخانه بایور(باداور) که از میان شهر نورآباد می‌گذرد وجود دارد.

مدیرگروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به وضعیت بحرانی در شهرستان دلفان افزود: با توجه به طغیان و سرریزشدن رودخانه به معابر و منازل مسکونی حریم رودخانه از تمام ساکنین حریم رودخانه و مسافران نوروزی تقاضا داریم علائم و هشدارهای ایمنی را رعایت کنند.

دستور تخلیه روستای چم شیر سیروان صادر شد
فرماندار سیروان گفت: دستور تخلیه روستای چم شیر سیروان صادر شده است.

جواد رحیمی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس پیش بینی‌ها بارش‌ها از ساعت اولیه صبح امروز در سطح شهرستان شروع شده است.

وی افزود: با شروع این بارش‌ها احتمال بالا آمدن آب عقبه سد سیمره دور از انتظار نبود، یکی از روستاهایی که در حوزه سد سیمره احتمال آبگرفتگی وجود داشت روستای چم شیر بود.

وی ادامه داد: دستور تخلیه ساکنین روستا صادر شده است.

وی گفت: در حال حاضر هیچ گونه ورود آب به منازل نداریم، در این خصوص تمهیداتی شده که در صورتی که آب به منازل ورود کند این آمادگی وجود دارد تمام دستگاه‌های خدمات رسان پای کار باشند.

وی افزود: شرکت نفت نیز ۱۴ هزار لیتر نفت در حال توزیع به ساکنین منطقه است.

آخرین وضعیت شهر سیل زده دورود؛ از سرریز شدن سد مروک تا احتمال رانش زمین
دبیر ستاد بحران شهرستان دورود آخرین وضعیت شهر سیل زده دورود را تشریح کرد.

جعفر لک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دورود اظهار داشت: کمیته اسکان شهرستان دورود کامل مجهز شده و در مدارس، حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی در حالت آماده‌باش هستند؛در شب گشذته فقط 100 نفر اسکان داشته‌ایم قطعاً با بارندگی‌ها تعداد متقاضیان بیشتر می‌شود.

وی افزود: تاکنون تعداد زیادی وسیله کمپرسی، لودر، بیل زنجیری، بلدوزر را در مسیز سد خاکی در محدوده تیره از ورودی تا خروجی شهر مستقر کرده‌ایم و 7 هزار کیسه از خاک نیز انباشته شده که در شرایط نیاز آن‌را استفاده کردیم؛ موانع پل سری ساتی را تخریب کرده‌ایم که اگر آب رودخانه بالا آمد به منازل وارد نشود تا این لحظه مشکلی در شهرستان دورود نداریم.

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود عنوان کرد: سد مروک براساس آخرین آمار تا 4 تا 5 ساعت آینده سرریز می‌کند فقط دبی آب بالا می‌رود چون حداقل حدود 70 متر مکعب آب کاهش یافته؛ با توجه به اینکه زمین آب را به‌خاطر بارندگی‌های زیاد جذب نمی‌کند و برف کوه‌ها باعث سیلاب در رودخانه تیره دورود و آب‌گرفتگی منازل و واحدهای مسکونی وتجاری مردم می‌شود.

وی بیان کرد: به منازلی که در حاشیه رودخانه هستند از طریق اخطار کتبی، بلندگو، فضای مجازی، صداوسیما اطلاع‌رسانی شده و عواقب این سیلاب را متذکر شده‌ایم.

لک گفت: حاشیه‌نشینان رودخانه تیره به منازل بالای شهر رفته‌اند، خودرو سبک ادارات و کمیته لجستیک در جهاد کشاورزی در حالت آماده‌باش است، کسانی که می‌خواهند وسایل خود را جابه‌جا کنند خودرو در اختیار آنان می‌گذاریم.

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود خاطرنشان کرد: آب‌گرفتگی در حال حاضر نداریم، احتمال آبگرفتگی روستاهای سفیدکن، لبان، سفلی، سنگر،قلعه کا محمدرضا، یوسف آباد و سیاهول زیاد است.

لک اظهار داشت: الان تنها مشکلی که در بالادست منطقه باباهور داریم رانش در چند نقطه به شعاع 2 تا 3 کیلومتر است که که باتوجه به بارندگی‌ها احتمال اینکه رانش بیش‌تر شود وجود دارد و یکی از مخازن آب شرب شهرستان دورود را تهدید می‌کند؛ در یکی از مخازن ما که بالای این مخزن رانش کرده نیز مشکلاتی را داریم.

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود عنوان کرد: 3مخزن آب بالادست باباهور دورود داریم که یکی از آن‌ها در معرض تخریب است که وضعیت آن‌را به مدیریت بحران اعلام کرده‌ایم؛ 9 دستگاه تانکرهای حمل آب از تهران وارد دورود می‌شود که در مواقع احتمالی و اضطراری اگر نیاز بود آب مردم را تامین کند؛ تعداد زیادی کف‌کش هم از طریق هلال‌احمر و آب‌وفاضلاب شهری و روستایی برای تخلیه آب منازل آماده کردیم.

وی بیان کرد: مکاتبه با فرمانداری‌های بروجرد، ازنا و الیگودرز انجام داده‌ایم که همکاری با کلیه دستگاه‌های خدمات‌رسان آتش‌نشانی، هلال‌احمر، آب‌وفاضلاب شهری و روستایی، شبکه بهداشت با دستگاه‌های همتراز سطح شهر همکاری داشته باشند و در اختیار آن‌ها امکاناتی قرار دهند تا مواقع اضطراری بتوانیم استفاده کنیم.

لک گفت: تا الان مشکلی در شهرستان دورود نداشتیم، ستاد مدیریت بحران فراتر از حد توان اقداماتی را انجام‌داده، چادر به تعداد نیاز داریم ولی ضرورت ما چادر نیست.

وی افزود: ضرورت ما خانه‌های مردم و نقل مکان آن‌ها به طبقات دوم و سوم و در نهایت به جاهای است، چون ما مشکل آب‌گرفتگی را داریم؛ چادر برای مواقع ضروری زلزله که خانه‌های مردم تخریب شده باشد یا خانه‌های در معرض تخریب یا غیرقابل سکونت استفاده می‌کنیم.

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود عنوان کرد: شهر دورود به درجه بحران نرسیده و در حد آب‌گرفتگی خانه‌هاست؛ آب قطعابه‌طور قطع باتوجه به اینکه رودخانه از قبل بارندگی‌هایی را داشته، دبی آب رودخانه بالا بوده و زمین هم کشش و جذب آب را ندارد افزایش پیدا می‌کند؛ ظرفیت سد مروک تکمیل شده، سرریز می‌شود و به‌طور قطع رودخانه تیره دورود بالا می‌آید وآب پل ها را فرا می‌گیرد.

وی بیان کرد: سپاه وظیفه اطلاع‌رسانی را بر عهده داشته و در بحث پشتیبانی قطعا کمک می‌کند، از نیروهای سپاه و بسیج استفاده خواهیم کرد.

لک گفت: اعضای ستاد بحران از جمله شهرداری، راهداری پای کار هستند و هم‌چنین از دستگاه‌های کمپرسی و بیل زنجیری ز پادگان مهندسی بروجرد، قرارگاه خاتم الانبیا، جهاد نصر، فرمانداری بروجرد، فرمانداری اراک و ظرفیت بخش خصوصی استفاده کردیم.

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود خاطرنشان کرد: پل تخریبی فقط پل گوشه پل را داشته‌ایم که براساس بارندگی گذشته تخریب‌شده و غیرقابل تردد است؛ به‌دلیل بالاآمدن آب سد مروک باعث مسدودشدن راه ارتباطی روستاهای دواریجان به‌سمت چوبدر، سفلی و باغجمال هم شده‌است.

احتمال بستن دریچه‌های سد «سیمره» / ۱۰ تا ۱۵ روستا تخلیه می‌شود
معاون استاندار لرستان از احتمال بستن دریچه‌های سد «سیمره» و تخلیه ۱۰ تا ۱۵ روستای منطقه خبر داد.

احمد مرادپور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت سیلاب در شهرستان کوهدشت، اظهار داشت: با توجه به خطرات سیلاب در پایین دست سد سیمره، ممکن است دریچه‌های سد سیمره بسته شود.

وی با بیان اینکه اگر به این نتیجه برسند که دریچه‌های این سد را ببندند، ما ناچار هستیم که بین ۱۰ تا ۱۵ روستای حریم این سد را تخلیه کنیم، تصریح کرد: البته در این صورت کار سخت خواهد بود.

معاون استاندار لرستان یادآور شد: یک کانال آب در سطح شهر کوهدشت سرریز کرده بود که با اقدامات لازم جلوی مشکلات احتمالی گرفته شده است.

راه ارتباطی ۳۱ روستا به کوهنانی قطع شد/ سیلاب در انارستان تنگ سیاب

بخشدار کوهنانی از قطع راه ارتباطی ۳۱ روستا و وقوع سیلاب در انارستان تنگ سیاب خبر داد.

یاسر فرهادی عصر امروز اظهار کرد: در حال حاضر ارتباط مرکز این بخش با ۳۱ روستا قطع‌شده است که شامل روستا‌های منطقه رودبار نیز می‌شود.

وی افزود: ریزش در گردنه پای آستان موجب قطع تردد شده است که عوامل راهداری درصدد رفع مشکل و پاک‌سازی مسیر هستند.

بخشدار کوهنانی اظهار داشت: براثر وقوع سیلاب شدید در دو روستای باباگردعلی و شورابه علیا آب زیادی وارد منازل شده است.

فرهادی با اشاره به اینکه عدم امکانات کافی موجب برخی خسارات شدید شده است، گفت: باغات انار تنگ سیاب دچار سیلاب شدیدی شده و مسیر ارتباطی جاده نامکول و ده برادر نیز مسدود شد.

سیلاب در لرستان یک کشته داد
فرماندار چگنی از غرق شدن یک مرد ۵۰ ساله در رودخانه بخش «شاهیوند» خبر داد.

قدرت الله ترابی نژاد فرماندار چگنی با اشاره به غرق شدن یک نفر در رودخانه روستای «چشمه سرده» بخش شاهیوند گفت: امروز بعدازظهر یک مرد ۵۰ ساله به درون رودخانه سقوط و جان خود را از دست داد.

وی گفت: جنازه این مرد سه کیلومتر پایین‌تر از روستا پیدا شده است.

تخلیه کامل سه روستای دلفان/۱۰ درصد مردم شهر خانه‎هایشان را ترک کرده‌اند

فرماندار دلفان با اشاره به تخلیه کامل سه روستا گفت: همچنین ۱۰ درصد شهرنشینان که عمدتا خانه‎های آن‌ها در حاشیه رودخانه قرار دارد، منازلشان را ترک کرده‌اند.

حشمت بهمنی اظهار کرد: با فعال شدن سامانه بارشی در منطقه، تاکنون مردم بخشی از شهر و تعدادی از روستا‌ها خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون همه چیز در نورآباد تحت کنترل است، عنوان کرد: از سه روز گذشته دستور تخلیه خانه‌ها به ساکنان مناطق در معرض خطر سیلاب داده شده است و بسیاری از مردم خانه‎هایشان را ترک کرده‌اند.

فرماندار دلفان خاطرنشان کرد: با حضور خانه به خانه در مناطق شهری و روستایی ترتیبی می‌دهیم که کار تخلیه مناطق در معرض خطر به طور کامل انجام شده و افراد در مناطق امن اسکان داده شوند.

بهمنی از تخلیه سه روستا در دلفان و اسکان ساکنان آن‌ها در مناطق امن خبر و ادامه داد: این روستا‌ها در مسیر رودخانه یا رانش زمین قرار داشتند.

وی بیان کرد: تدابیر لازم برای اسکان فرادی که خانه‌های خود را ترک کرده‌اند، اتخاذ شده و این شهروندان در مساجد، مدارس و سالن‌های ورزشی ساکن می‎شوند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

فرماندار دلفان تاکید کرد: هم اکنون ۱۰ درصد مردم شهر که عمدتا در محلات ساکن حاشیه رودخانه سکونت داشتند، خانه‌هایشان را ترک کرده و در مناطق تعیین شده اسکان یافته‎اند.

بهمنی با اشاره به سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‎های در دلفان تصریح کرد: در حال حاضر اوضاع تحت کنترل بوده و نیرو‌های کمکی از استان در راه هستند، البته از این پس همه چیز به تداوم بارش‌ها بستگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی بارندگی‎ها از ساعات آینده شدت می‌گیرد، بیان کرد: بسته به میزان بارش‌های احتمال دارد روند تخلیه ادامه یابد.

 

اخطاریه مدیریت بحران خوزستان در پی بارش در روز‌های آتی؛ شهروندان از نزدیک شدن به رودخانه‌ها پرهیز کنند
مدیریت بحران خوزستان در پی بارش در روز‌های آتی اخطاریه صادر کرد و از شهروندان خواست که از نزدیک شدن به رودخانه‌ها خودداری کنند.

کیامرث حاجی‌زاده در اطلاعیه‌ای از شدت بارش‌ها تا عصر دوشنبه خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: پیرو اخطاریه‌های متعدد این اداره کل در خصوص تشدید بارش از یکشنبه شب ۱۱ فروردین تا عصر دوشنبه ۱۲ فروردین ۹۸ در حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و دز و در روز دوشنبه ۱۲ فروردین در رودخانه‌های دز و کارون و انتظار اینکه شدت روان آب و سیلاب منطقه جنوب غرب دوشنبه شب ۱۲ فروردین تا صبح سه شنبه ۱۳ فروردین به بیشینه برسد.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است در روز یکشنبه ۱۱ فروردین بارش باران از بعد از ظهر توأم با رگبار و رعد و برق و سیلابی شدن مسیل‌ها و اواخر وقت با طغیان رودخانه‌ها در استان خوزستان و استان‌های مجاور خوزستان و رگبار باران با رعد و برق، برخی نقاط ریزش تگرگ و وزش باد شدید و سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان خوزستان و استان‌های مجاور خوزستان در روز دوشنبه ۱۲ فروردین وجود دارد.

در این اطلاعیه مواج و طوفانی شدن آب‌های خلیج فارس به ویژه در سواحل بوشهر و خوزستان طی روز‌های یکشنبه ۱۱ فروردین و دوشنبه ۱۲ فروردین پیش بینی شده و اعلام شده است که با توجه به اخطاریه‌های مذکور و سایر هشدار‌های قبلی در این خصوص و با در نظر گرفتن افزایش آورده بالادست رودخانه‌های استان و افزایش حجم سد‌ها و در نتیجه افزایش دبی خروجی از سد‌های استان در ماه‌ها و به ویژه روز‌های اخیر خواهشمند است ضمن حضور در محل فعالیت، دستور فرمایید نسبت به اتخاذ سایر تدابیر مورد نیاز با توجه به وضعیت حادثه خیزی هر شهرستان جهت پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی و کاهش ریسک مخاطرات ناشی از سیلاب اقدام لازم معمول و گزارش اقدامات به عمل آمده را به این اداره کل ارسال کنید.

 

تخلیه آب از 28 منزل مسکونی در شهر همدان

معاون خدمات شهری شهرداری همدان گفت: در 28 منزل مسکونی که در مناطق مختلف از جمله خضر، شهید زمانی، شهرک مدنی و مناطق دیگر واقع شده بودند، با استقرار کف کش آب تخلیه شده است.

وحید علی‌ضمیر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در حال حاضر زمان لایروبی نیست اظهار کرد: در روزهای گذشته همه رودخانه‌هایی که داخل شهر همدان هستند، به صورت کامل لایروبی شدند.

وی با اشاره به اینکه گرفتگی رودخانه تا کنون در جریان بارش‌ها نداشتیم افزود: یک مورد در حاشیه بلوار شید مصیب مجیدی که به بلوار خیرین مدرسه‌ساز ختم می‌شود، یک دریچه که برای جلوگیری از ورود زباله نصب شده است، توسط آب برده شده که مأموران شهرداری در حال جاگذاری دریچه هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با بیان اینکه بالاآمدگی آب داشتیم تصریح کرد: بالاآمدگی آب رسالت با اجرای پروژ‌ه‌ای که در حال انجام است برطرف می‎شود و سایر نقاط نیز به همین ترتیب در حال رفع است.

وی با اشاره به اینکه شدت بارش بسیار بالا است ادامه داد: سطح آب بالا آمده و در 28 منزل مسکونی که در مناطق مختلف از جمله خضر، شهید زمانی، شهرک مدنی و مناطق دیگر واقع شده بودند، با استقرار کف کش آب تخلیه شده است.

علی‌ضمیر با بیان اینکه همه مأموران شهرداری تا پایان بارندگی آماده هستند خاطرنشان کرد: همه تجهیزات و امکانات آماده است و با همکاری همه دستگاه‌ها از جمله شرکت آب و فاضلاب و فرمانداری هیچ مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه شریان‌های اصلی برای خروج آب از شهر باید تعریف شود گفت: رودخانه‌ها، قنوات و کانال‌ها وجود دارد که این اقدام را انجام دهند اما رودخانه‌ها در سال‌های گذشته دچار تغییر و تحول شدند.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با بیان اینکه در قاسم آباد با وجود آنکه در محدوده شهری نبود اما ورود کردیم تا مشکل آبگرفتگی را حل کنیم اظهار کرد: متأسفانه در قاسم آباد در کنار رودخانه ساخت و ساز انجام شده که موجب بروز مشکلات می‌شود.

علی‌ضمیر افزود: اما شهرداری همدان مشاور کار را در مناطقی چون رسالت آغاز کرده و در مناطق دیگر نیز دنبال می‌شود که با اجرای این طرح‌ها مشکل همدان برای همیشه برطرف می‌شود.

 

آماده باش کامل اورژانس برای مقابله با سیل‌/ منازل حاشیه رودخانه درود تخلیه شده اند
کولیوند گفت: اورژانس برای مقابله با تمامی خطرات احتمالی سیل در آماده باش کامل قرار دارد.

پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور اظهار کرد: طبق اطلاعات به دست آمده، لرستان، خرم آباد و نورآباد با آب گرفتگی منازل مواجه شده اند و مسیر راه کوهدشت مسدود شده است.

وی ادامه داد: منازل حاشیه رودخانه درود تخلیه شده اند همچنین ارتباط پلدختر با خرم آباد قطع شده است.

کولیوند با اشاره به عملکرد اورژانس بیان کرد: اورژانس کشور برای مقابله با سیل و خطرات احتمالی در آماده باش کامل قرار دارد.

 

ادامه بارش‌ها در لرستان تا صبح دوشنبه/ سامانه جدی پنجشنبه وارد استان می‌شود

مدیرکل هواشناسی لرستان از بارش ۳۹ میلی‌متری باران در این استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: از روز پنجشنبه سامانه جدید وارد استان می‌شود.
محمد ناصر هاشمی شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد بحران استان لرستان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: بارش‌هایی که هواشناسی پیش‌بینی کرده بود از بامداد یکشنبه آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

وی افزود: متوسط بارش استان در ۲۴ ساعت گذشته ۳۹ میلی‌متر بوده است و موج دوم بارش‌ها از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه شروع شده و تا حدود ۵ بامداد ادامه خواهد داشت و به اندازه ۲۴ ساعت گذشته در این مدت نیز بارش خواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی لرستان بیان داشت: در سال آبی جاری لرستان با ۷۷۸ میلی‌متر بارش رتبه اول کشور را در بحث بارندگی دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: هواشناسی لرستان به رادار نیاز دارد کمااینکه در حال حاضر از رادار استان کرمانشاه استفاده می‌کنیم.

هاشمی یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته روز‌های پنجشنبه و جمعه نیز بارش‌های رگباری داریم و سامانه دیگری نیز از روز یکشنبه هفته آینده وارد استان خواهد شد.

رانش زمین در محور خرم‌آباد- بروجرد؛ تردد وسایل نقلیه به‌کندی صورت می‌گیرد
رئیس پلیس‌راه استان لرستان گفت: تردد وسایل نقلیه در محور خرم‌آباد- بروجرد به دلیل رانش زمین به کندی صورت می‌گیرد.

سرهنگ مرتضی چغلوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: محور خرم‌آباد- بروجرد در منطقه طالقان رانش زمین رخ داده که سبب کندی تردد وسایل نقلیه در این محور شده است.

وی افزود: محور کوهدشت- خرم‌آباد نیز به دلیل وقوع سیلاب و ورود آب به سطح جاده تا اطلاع ثانوی مسدود است.

رئیس پلیس‌راه استان لرستان با اشاره به انسداد جاده زز و ماهرو به الیگودرز عنوان کرد: جاده پل‌دختر- خرم‌آباد نیز مسدود است و تردد وسایل نقلیه در این محور صورت نمی‌گیرد.

 

هشدار به اصفهانی‌ها؛ از تردد در حاشیه زاینده‌رود خودداری کنید
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در هشداری به شهروندان اصفهانی و مسافران نوروزی گفت: به دلیل احتمال بارندگی و بالا آمدن آب زاینده‌رود تا عادی شدن شرایط در کنار رودخانه تردد نکنید.

محسن گلابی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به توصیه‌هایی به شهروندان و مسافران اظهار داشت: طبق پیش‌بینی هواشناسی سامانه ناپایدار وارد استان اصفهان شده که بارش‌های خوبی در پی دارد.

وی افزود: لذا احتمال بارندگی و بالا آمدن آب زاینده‌رود وجود دارد و بر همین اساس از مسافران و شهروندان درخواست می‌شود تا عادی شدن شرایط جوی در کنار رودخانه تردد نکنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه رودخانه زاینده‌رود گل‌آلود است گفت: روی سکو‌های پل خواجو گل و لای وجود دارد و امکان لیز خوردن و صدمه دیدن کودکان هست همچنین با وجود سطح کم آب در پله‌های پل‌های تاریخی اگر کسی در آب بیفتد، احتمال ورود آب‌گل آلود و آلوده به دهان فرد و ایجاد مشکلات مضاعف وجود دارد.

وی ادامه داد: وظیفه سازمان آتش‌نشانی اعلام موارد ایمنی و هشدار به مردم برای رعایت آنهاست و بر همین اساس احتمالات را پیش‌بینی کرده و به مردم اعلام می‌کنیم تا حوادث کاهش پیدا کند.

 

آماده باش نیروهای شهرداری بوشهر تا پایان بارندگی‌ها

شهردار بندر بوشهر از آماده باش نیروهای شهرداری تا پایان بارندگی و مساعد شدن شرایط آب و هوایی این استان جنوبی خبر داد.

به گزارش ایسنا سید نورالدین امیری افزود: با توجه به هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال بارش شدید و آبگرفتگی معابر و همچنین طوفانی شدن دریا، ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی شهرداری بندر بوشهر در آماده باش کامل می‌باشد.

وی تاکید کرد: تمهیدات و پیش بینی‌های لازم نظیر لایروبی کانالهای دفع آب‌های سطحی که توسط سازمان مدیریت پسماند در زمان مقرر انجام گرفته و در حال حاضر نیز با توجه به بروز شرایط نامساعد جوی، اطلاع رسانی در فضای مجازی و همچنین از طریق چاپ و نصب بنر در سطح شهر انجام شده است.

شهردار بوشهر ابراز داشت: علاوه بر اینها نیروهای شهرداری در قالب همکاران سد معبر و پلیس شهربان به شکل حضوری و با گشت زنی در سطح شهر توصیه‌ها و نکات ایمنی لازم را به میهمانان و گردشگران و سایر شهروندان اعلام می‌کنند که در صورت همکاری و رعایت مسائل ایمنی توسط همه عزیزان، جای هیچگونه نگرانی نخواهد بود.

سید نورالدین امیری در ادامه گفت: طبق مصوبه ستاد مدیریت بحران استان بوشهر، کلیه دستگاه‌های امدادی و مرتبط با بحران در آماده باش کامل قرار گرفته‌اند و بر همین اساس کلیه مدارس، سالن‌ها و اماکن ورزشی و حتی در صورت لزوم و با اعلام فرمانداران به عنوان رؤسای مدیریت بحران هر شهر از ظرفیت مساجد در جهت خدمات رسانی به میهمانان نوروزی استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: امید است مسافران و میهمانان به توصیه‌ها و نکات ایمنی مطرح شده توسط اکیپ‌های سد معبر و پلیس شهربان شهرداری بندر بوشهر در خصوص عدم استقرار و برپایی چادر در نقاط ساحلی و نزدیک به دریا عمل کرده تا بتوانیم از بروز حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری و نوروزی شاد و خاطره انگیز را در کنار هم تجربه کنیم.

 

انفجار زنجیره‌ای در دهانه رود قره سو در گلستان توسط سپاه/ افزایش سه برابری خروج آب از دشت گرگان

سردار پورجمشیدیان از موفقیت یگان تخریب نیروی زمینی سپاه در انفجار خطی و زنجیره‌ای در دهانه رود خانه قره سو در جنوب بندر ترکمن برای سهولت بیشتر در ورود آب به دریای خزر خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار علی اکبر پورجمشیدیان معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه در گفتگویی از موفقیت یگان تخریب نیروی زمینی سپاه در انفجار خطی و زنجیره‌ای در دهانه رود خانه قره سو در جنوب بندرترکمن برای لایه برداری از رسوبات و سرعت و سهولت چند برابری در ورود آب به دریای خزر خبر داد.

سردار پورجمشیدیان تصریح کرد: این اقدام خروج آب‌های انباشته شده در دشت گرگان را ۲ تا ۳ برابر افزایش داده است.

 

 

احتمال وقوع سیل در دماوند

رئیس ستاد مدیریت بحران دماوند با بیان اینکه احتمال وقوع سیل در این شهرستان وجود دارد، از آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدماتی و امدادی دماوند خبر داد.

مجید صفری امروز اظهار کرد: شهرستان دماوند با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، همیشه بحث سیل، آب‌گرفتگی و برف و کولاک مد نظر بوده است و در غالباً در زمستان و بهار آمادگی کامل داریم تا از نزولات آسمانی به عنوان فرصت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امسال شاهد بارش زیاد نزولات آسمانی بوده‌ایم، افزود: به جهت اینکه بتوانیم نزولات آسمانی را به فرصت تبدیل کنیم، تمهیدات لازم را اندیشیده کردیم و با توجه به هشدار و پیش‌بینی سازمان هواشناسی تمام دستگاه‌های خدماتی در آماده‌باش کامل هستند.
*احیای سیل‌بندها و لایروبی رودخانه‌های دماوند

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان دماوند گفت: دماوند با توجه اینکه کوهستانی است، هنگامی که بارش آغاز می‌شود، امکان وقوع سیل در تمام مناطق به خصوص کوهپایه و کوهستانی وجود دارد.

صفری با اشاره به اینکه دو اقدام اساسی را برای جلوگیری از وقوع سیل انجام دادیم، تصریح کرد: یکی اینکه محل‌های که به عنوان سیل‌بند برای آبخیزداری ایجاد کرده بودیم، دوباره احیا کردیم تا جلوی سرعت آب گرفته شود و دوم اینکه تمام انهار و رودخانه‌های شهری و روستایی لایروبی شدند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه چند سالی با کمبود آب و خشک‌سالی مواجه بوده‌ایم، بعضی رودخانه‌ها از حالت عادی خارج یا در بعضی حرائم رودخانه ساخت و ساز انجام شده بود که با کمک دادستانی اقدامات ویژه‌ای در این خصوص صورت گرفته است.
*انجام یک میلیون سفر به دماوند در نوروز ۹۸

فرماندار شهرستان دماوند بیان کرد: برای اینکه بتوانیم از سیلاب احتمالی و خطرات آن پیشگیری کنیم، بحث لایروبی و بازسازی کانال‌ها و انهار در دستور کار قرار گرفت و با تمام تلاشی که دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران انجام دادند، ما تاکنون خطری در دماوند احساس نمی‌کنیم، اما همه تجهیزات و امکانات آماده است.

صفری با بیان اینکه دماوند، شهرستانی میهمان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: در طی ایام نوروز تاکنون، حدود یک میلیون سفر از نقاط مختلف کشور به شهرستان دماوند داشته‌ایم و این آمار بسیار زیادی است.

وی اظهار داشت: محور دماوند به فیروزکوه آرام، اما محور هراز بحرانی بوده و هنگام بارش تمام حواس ما به ریزش سنگ با بهمن در این محور است؛ با وجود اینکه امسال شاهد چشم‌گیر نزولات آسمانی بودیم، اما توقف مسافران در جاده‌های شهرستان دماوند نسبت به سال گذشته به کمترین زمان رسیده به جهت اینکه راهداری خود را در سال ۹۷ تجهیز و آماده کرده است و تمام دستگاه‌های خدماتی و امدادی و پلیس پای کار هستند تا توقف بیش از حد معمول در جاده‌های این شهرستان نداشته باشیم.
*لزوم خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان دماوند با اشاره به اینکه بوم‌گردی‌ها، هتل اسکان و مدارس آموزش و پرورش آماده اسکان مسافران هستند، افزود: می‌توانیم بر اثر بارش‌های ناگهانی در همان لحظه مسافرانی که قصد استراحت دارند را در شهرستان دماوند اسکان دهیم.

صفری تأکید کرد: مسافران و شهروندان از توقف یا برپایی چادر در حاشیه رودخانه‌ها و محل‌های سیل‌گیر و از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و حتماً با مراکز امدادی و خدماتی به خصوص سامانه ۱۳۷ شهرداری‌ها در ارتباط باشند.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان:
۵۵۰میلیارد خسارت سیل به راه‌های لرستان/جزئیات راه‌های روستایی مسدود
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان از ۵۵۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌های استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس شرفی شامگاه یکشنبه در جلسه شورای مدیریت بحران استان لرستان اظهار داشت: سال ۹۷ سال پر کاری برای راهداری بود، بارندگی‌های ابتدای سال ۹۸ باعث طغیان رودخانه‌ها و خسارت فوق العاده به راه‌های لرستان شد. ۲۰۰ کیلومتر از جسم راه، ۵۷ دستگاه پل، دو کیلومتر راه حائل و ۲۵۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه دچار حادثه شد.

وی ادامه داد: در بخش نگهداری ۲۰۰ میلیارد و در بخش زیرساخت ۳۵۰ میلیارد خسارت داشته‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان بیان کرد: محور خرم آباد به چگنی و پلدختر بیشترین خسارت را دید و ۶۵ کیلومتر آن تخریب شده است.

شرفی یادآور شد: پیشنهاد ما این است که، چون در حال حاضر در حال احداث باند دوم در این محور هستیم، در بخشی از محور ۵ کیلومتر تونل احداث کنیم و ۵ پل با دهانه ۲۰ متر و واریانت به طول ۱۰ کیلومتر زده شود.

شرفی ادامه داد: با امکانات خودمان عبور و مرور را برقرار می‌کنیم، ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد هزینه دارد، اما در عوض یک راه استاندارد و دائمی برای این محور خواهیم داشت.

وی افزود: الان راه دسترسی تردد مردم را برقرار کرده‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: در سیل گذشته ۲۷۰ روستا راه ارتباطی قطع شد، تا امروز نزدیک ۲۳۰ روستا را بازگشایی کرده‌ایم و ۴۰ روستا مانده است. رانش‌های شدید در این روستا‌ها داریم.

شرفی ادامه داد: راه‌های روستایی ۱۳۷ روستا در الیگودرز مسدود بود که تاکنون ۹۰ روستا را بازگشایی کرده‌ایم، در گردنه گله بادوش ارتفاع برف بالای ۴ متر است و کار برای بازگشایی آن سخت است.

 

سر ریز شدن آب از 3 سد در لرستان

مدیرعامل آب‌ منطقه‌ای لرستان گفت: هم اکنون سدهای «هاله»، «ایوشان» و «کزنار» در استان لرستان سر ریز شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، رضا میرزایی شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد بحران استان لرستان گفت: 6 سد در لرستان به بهره‌برداری رسیده که حجم 206 آن‌ها میلیون مترمکعب بوده و در حال حاضر و 195 میلیون مترمکعب از این ظرفیت پر شده است.

وی افزود: در پی بارش‌های اخیر هم اکنون سدهای هاله، اینشان و کزنار سر ریز شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه 60 درصد از مساحت استان در حوزه کرخه و 40 درصد در حوزه دز است، عنوان کرد: بر اساس آمار بیشترین بارش کشور در سال جاری در استان لرستان به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع 130 رودخانه فصلی و دائمی دارد که طول آن‌ها به 9 هزار کیلومتر است.

به گفته این مسوول از ابتدای مهر تا کنون درمجموع 26.5 میلیارد مترمکعب در لرستان بارش داشتیم که 10 میلیارد آن به صورت روان آب از استان خارج و وارد سدهای کرخه و دز شده است.

میرزایی خاطرنشان کرد: در مجموع 95 درصد از حجم مخازن سدهای لرستان در حال حاضر پر است.

وی از افزایش دبی رودخانه‌های تیره دورود و کشکان اشاره و بیان داشت: با توجه به شرایط موجود شاهد طغیان این رودخانه‌های و زیرآب رفتن برخی مناطق در حاشیه این رودها و بروز مشکلات هستیم.

 

احتمال وقوع سیل در خوزستان در ماه‌های آینده

وزیرنیرو با بیان اینکه سیلاب‌های اردیبهشت و خرداد خوزستان را تهدید می‌کند گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در ماههای آینده رواناب‌های شدید و بیش از ظرفیت سدها در خوزستان خواهیم داشت.

رضا اردکانیان وزیر نیرو عصر امروز در مرکز پایش سدهای خوزستان در سازمان آب و برق در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سیلاب‌های اردیبهشت و خرداد خوزستان را تهدید می‌کند گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در ماههای آینده رواناب‌های شدید و بیش از ظرفیت سدها در خوزستان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این رواناب‌ها که به سمت تالاب‌ها جاری می‌شود، تبخیر شده و یا به مصرف می‌رسد و یا سهمی از آن به دریا و تالاب مرزی وارد می‌شود.

اردکانیان با اشاره به اینکه بی کارون رو به افزایش است و گفت: ملاثانی، شیبان و ویس از توابع شهرستان باوی در شمال اهواز در معرض خطر سیل قرار دارند.

وی افزود: بخش مهمی از رواناب‌های آینده ناشی از برف‌های وسیعی است که در بالادست باریده و در ماه‌های آتی با افزایش دما آب خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آبی جاری در حدود 80 درصد رواناب بیش از متوسط درازمدت در خوزستان داشته باشیم گفت: اطمینان خاطر می‌دهم که بحث پایداری سدها به دلیل دقت بالا در مطالعات و طراحی سدها و پیش‌بینی سیلاب با دوره‌های بلندمدت، هیچ‌گونه جای نگرانی ندارد.

وی درباره شایعات منتشرشده در مورد احتمال شکستگی برخی از سدها تصریح کرد: در این زمینه هیچ جای نگرانی نیست، افرادی هستند که کارشان ایجاد التهاب است هر چند که بعد از 24 ساعت خبرهای جعلی آن‌ها تکذیب می‌شود، اما در همان 24 ساعت بر روح و روان مردم اثر مخرب می‌گذارند.

 

۵ دستگاه کامیون حامل کمک های ترکیه وارد کشور شد

پنج دستگاه کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه کشور ترکیه برای سیل‌زدگان ایران از طریق مرز بازرگان وارد کشور شد.

این محموله‌ها شامل ۳۲۰ تخته چادر، ۵۰۰ عدد تخت خواب، ۱۰۰ بسته بهداشتی، یک هزار و ۶۲۵ تخته پتو، ۳۶۰ قلم وسایل آشپزخانه و ۶۰ عدد اجاق‌گاز هستند.

سرپرست اداره کل گمرک بازرگان در زمان ورود کامیون‌های حاوی کمک‌های مردمی کشور ترکیه به سیل‌زدگان اخیر نقاط افزود: کمک‌های مردمی کشور ترکیه به حجم ۴۴ تن و ۵۰۰ کیلو با پنج دستگاه کامیون شامل انواع کالای سرمایشی، گرمایشی و لوازم مورد نیاز سیل‌زدگان استان‌های مختلف وارد کشور جمهوری اسلامی ایران شدند.

صادق نامدار گفت: گمرک بازرگان یکی از مبادی سه گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که کالاهای ارسالی کمک‌های مردمی ترکیه پس از ورود از این گمرک و اقدامات لازم راهی ارومیه شدند تا تحویل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی شوند.

سرپرست اداره کل گمرک بازرگان در ادامه با بیان اینکه کامیون‌های مذکور با عبور از گذرگاه مرزی گوربولاغ عازم مناطق سیل‌زده در ایران خواهند شد، تصریح کرد: این محموله‌ها شامل ۳۲۰ تخته چادر، ۵۰۰ عدد تخت خواب، ۱۰۰ بسته بهداشتی، یک هزار و ۶۲۵ تخته پتو، ۳۶۰ قلم وسایل آشپزخانه و ۶۰ عدد اجاق‌گاز هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: با ارسال محموله‌های امدادی با سیل زده‌های شمال کشور همدلی کرد.

سعیدرهبر سوره با بیان اینکه این اقدام در راستای همکاری‌های بشر دوستانه انجام شده است، ادامه داد: ۳ مورد از این کامیون‌ها ساعاتی پیش از مرز بازرگان وارد کشور شده و پس از تخلیه در جمعیت هلال احمر استان در ارومیه به مناطق سیل زده ارسال می‌شوند.

 

تکذیب خبر مفقود شدن پنج نفر در بخش کوهین / گیر افتادن نیرو‌های هلال احمر در گل و لای
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: بنا بر یک خبر اشتباه درباره مفقود شدن ۵ نفر در روستای یله گنبد بخش کوهین، نیرو‌های هلال احمر راهی این منطقه شدند و خود گیر افتادند.

هاشمی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان با اصرار بخشدار که ۵ نفر در گل و لای روستای یله گنبد شهرستان قزوین مفقود شده اند ۵ نفر از نیرو‌های هلال احمر، یک سرباز و دو نفر از نیرو‌های حمل و نقل به منطقه اعزام شدند و پس از ۵ ساعت جستجو متوجه اشتباه بودن این خبر شدند.

هاشمی با بیان اینکه بدن هیچ گونه اطمینانی درباره صحت این خبر و با اصرار بخشدار، نیرو‌های هلال احمر به این منطقه اعزام شده اند، افزود: هم اکنون این نیرو‌ها درگل و لای آن منطقه گیر افتاده اند و هم اکنون باید چند نیروی دیگر برای نجات آنان اعزام کنیم.

وی اضافه کرد: نیرو‌های هلال احمر که باید برای بارندگی و احتمالات سیل آماده باش باشند هم اکنون در این منطقه به خاطر یک خبر نادرست گرفتار شده اند.

 

تلف شدن ۱۸ راس گوسفند بر اثر صاعقه در پلدختر
رییس دامپزشکی پلدختر گفت:۱۸ راس گوسفند در منطقه عشایری 'کول خانی' و 'ریان مله' از توابع این شهرستان در اثر صاعقه تلف شدند.

رضا عسکری رییس دامپزشکی پلدختر اظهارداشت: این حادثه بعداز ظهر امروز براثر برخورد صاعقه به گله گوسفند در منطقه عشایری وریان مله پلدختر که درحال چرا بود به وقوع پیوست.

وی افزود:به دامداران توصیه می‌شود با توجه به احتمال سیل در روز‌های یکشنبه و دوشنبه از رهاسازی و چرای دام در مسیر رودخانه و مسیل‌ها جدا خودداری کنند.

روستای نجف‌آباد اسدآباد خالی از سکنه شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: روستای نجف‌آباد شهرستان اسدآباد به خاطر احتمال وقوع سیل تخلیه شد.
روستای نجف‌آباد اسدآباد خالی از سکنه شد

علیمردان طالبی با بیان اینکه روستای نجف آباد در شهرستان اسدآباد تخلیه شد، دلیل این اقدام را احتمال وقوع سیل در این روستا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در این روستا 20 خانوار ساکن بودند گفت: طبق گزارش‌های ارسالی تاکنون نزدیک به یک‌هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی در استان همدان دچار آبگرفتگی شده‌ است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان با بیان اینکه 64 واحد دامداری در بخش شیرین‌سو دچار آسیب شده است از تلف شدن احشام در برخی نقاط استان خبر داد.

 

آماده باش در شهرستان کوهدشت برای مقابله با سیل
شهردار کوهدشت گفت: احتمال وقوع سیلاب و تخلیه اماکن مسکونی توسط مدیر اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران به‌صورت گسترده انجام شده و آمادگی لازم نیز برای مواجهه با خطرات ناشی از شرایط نامساعد فعلی وجود دارد.

سجاد طرهانی امشب در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت: با افزایش و شدت‌گرفتن بارندگی‌های امروز و بالاآمدن سطح آب سد ساحلی با تلاش عوامل اجرایی ستاد مدیریت بحران شهرداری، عملیات ایجاد کانال و خاک‌ریزی برای جلوگیری از آسیب‌رساندن سیل به خانه‌های مسکونی منطقه سد ساحلی انجام شد.

وی افزود: ستاد مدیریت بحران شهرداری کوهدشت، نیروهای خدمات شهری و آتش‌نشانی تا پایان برگشت شرایط عادی و آرام‌شدن شرایط جوی به‌همراه تمامی امکانات و ماشین‌آلات برای مواجهه با خطرات ناشی از سیل در آماده‌باش کامل هستند.

شهردار کوهدشت با اشاره به تشکیل جلسه ستاد بحران در ساعت 23 امشب عنوان کرد: اطلاعیه‌ها و هشدارهای لازم در رابطه با وضعیت جوی، احتمال وقوع سیلاب و تخلیه اماکن مسکونی توسط مدیر اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران به‌صورت گسترده انجام شده و آمادگی لازم نیز برای مواجهه با خطرات ناشی از شرایط نامساعد فعلی وجود دارد.

 

تخلیه ۱۸۸ خانه در کالپوش میامی/ شرایط اضطراری است
استاندار سمنان با بیان اینکه ۱۸۸خانه در کالپوش میامی به دلیل رانش زمین باید تخلیه شوند، گفت: باید تمهیدات لازم برای این امر تدارک دیده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا آشناگر شامگاه یکشنبه در پنجمین جلسه شورای مدیریت بحران سال ۹۸ ضمن بیان اینکه برای حفظ آمادگی بیشتر و مواجه با خسارات احتمالی که ممکن است باران‌های اخیر به استان وارد کند، نشست مذکور تشکیل شده است، بیان کرد:طبق اعلام هواشناسی و با آماده باشی که به فرمانداران ابلاغ شد، آمادگی کامل برای مدیریت بحران در استان وجود دارد.

وی افزود تا پایان خروج موج‌های بارشی در استان، جلسات شورای مدیریت بحران به صورت مستمر برگزار خواهد شد.

استاندار سمنان گفت:بارش‌های اخیر در شرق استان، خساراتی را به بخش‌های مختلف وارد کرد که با حضور معاونین بنده، فرمانداران، مدیران دستگاه‌های اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی استان، مدیریت بحران به صورت مطلوب صورت گرفت.

اشناگر بیان کرد: در موج قبلی بارش‌ها، یک هزار نفر در راه مانده، توسط مدیریت بحران استان، نجات داده و امداد رسانی شد.

وی افزود: در پی بارش‌های اخیر در منطقه کالپوش، در حدود ۲۰۰ اصله تیر برق بتنی و تأسیسات آب در ۱۲ روستا قطع شده بود که با اعزام ۵۰ اکیپ از اداره برق و تیم‌های عملیاتی از سوی آب روستایی و شرکت برق و ارتباطات در مدت معقولی خسارات برطرف شد.

استاندار سمنان درباره روند امداد رسانی بیان کرد:در حال حاضر، برق، آب و گاز منطقه کالپوش برقرار شده و مشکل جدی وجود ندارد مگر رانش زمین که تیم‌های برآورد خسارت به همراه فرماندار برای مدیریت اقدامات لازم هم اکنون در منطقه حضور دارند.

اشناگر تاکید کرد:جاده ارتباطی به دلیل رانش مسدود شده بود که با حضور به موقع نیروهای عملیاتی، محور دوباره بازگشایی شده است.

وی در ادامه گفت؛ ۱۸۸ خانه تخریبی در منطقه کالپوش باید تخلیه شوند که تاکنون ۷۹ خانه تخلیه شده و در اسرع وقت مابقی خانه‌ها تخلیه می‌شوند و اقدامات دولت برای اسکان موقت و خدمات رسانی و تأسیسات لازم انجام خواهد شد.

استاندار سمنان با بیان اینکه برآورد خسارت در استان و منطقه کالپوش انجام شده و به ستاد مدیریت بحران کشور ارسال خواهد شد، بیان کرد: کمک می‌کنیم تا خسارات جدی در منطقه کالپوش نداشته باشیم.

اشناگر افزود:در موج دوم نیز بارندگی‌های خوبی داشتیم و در استان تاکنون ۱۲۴ میلیمتر بارش باران صورت‌پذیرفته است که نسبت به سال گذشته رشد خیره کننده‌ای داشتیم.

وی ابراز داشت:در منطقه کالپوش نیز رشد چشمگیر سه برابری بارش بارندگی داشتیم که به همین دلیل رانش زمین را در پی داشته است.
از مردم سخاوتمند استان که در مسیر تردد مردم بودند و به دلیل انسداد جاده امکانات لازم را در خدمت مسافران قرار دادند، تقدیر و تشکر می‌کنم.
چیزی در حدود ۲۰ هزار نفر در استان، امداد رسانی شدند.

استاندار سمنان گفت:افزایش بارش‌ها از اواخر امشب شروع خواهد شد و امیدواریم با این آمادگی، هیچ گونه نگرانی در بین مردم شاهد نباشیم.

افزایش ۲ برابری حجم آب رودخانه دربند صحنه
فرماندار شهرستان صحنه گفت: حجم دبی آب رودخانه دربند نسبت به شرایط قابل پیش‌بینی ۲ برابر شده است.

نورالدین فرزادی پور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در پی بارش‌هایی که از صبح امروز آغاز شد حجم دبی آب رودخانه دربند نسبت به شرایط قابل پیش‌بینی ۲ برابر شده است.

وی افزود: همچنین به دنبال رانش کوه یک لوله ۴۰۰ که از چهار چشمه آب آشامیدنی بخشی از شهر را تأمین می‌کرد شکسته شد و آب شهرک بسیج و امام رضا (ع) فاز ۲ با کاهش فشار مواجه شد و همچنین آب شهرک رحیمیه نیز با قطعی آب روبه رو است.

فرماندار شهرستان صحنه خاطرنشان کرد: این لوله در ثانیه حدود ۳۰ لیتر بر ثانیه آب را از مدار خارج می‌کند و ترمیم آن ۴ تا ۵ ساعت طول می‌کشد اما وضعیت توپوگرافی و رانش کوه مقداری ما را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه آمادگی تأمین آب شرب مردم را داریم، گفت: در این راستا تانکرهای آب و همچنین آب‌های بسته‌بندی را مهیا کردیم که در اختیار همشهریان قرار دهیم.

فرزادی پور ادامه داد: به دنبال شکستن این لوله درصددیم مسیر مناسبی برای تأمین مجدد این خط لوله شناسایی کنیم و لازم است مردم این چند ساعت قطعی آب را به خوبی مدیریت کنند.

فرماندار صحنه گفت: طی روزهای اخیر ۱۰ ساختمان در انتهای ابراهیم آباد که پست ترین نقطه شهرستان صحنه است را تخلیه کردیم و آنها را در مکان‌های تدارک دیده شده اسکان دادیم. 

احتمال تعطیلی امامزاده صالح و بازار تجریش

فرماندار شمیرانات از احتمال تعطیلی امامزاده صالح و بازار تجریش خبر داد.

 سیاوش شهریور عصر یکشنبه در جلسه فوق العاده مدیریت بحران شهرستان شمیرانا تبا بیان اینکه مراکز صنفی و خدماتی شمال پایتخت به دنبال بارش‌ها فردا (دوشنبه) تعطیل شده است، گفت: در صورت تداوم شرایط جوی نامساعد احتمال تعطیلی امامزاده صالح (ع) و مراکز خرید بازار تجریش نیز وجود دارد.

شهریور در ادامه افزود: در صورت احتمال وقوع هرگونه رویداد یا حادثه در مسیرهای شهری و روستایی، راهداری به سرعت اقدام به انسداد جاده‌ها خواهد کرد.

فرماندار شمیرانات با بیان اینکه مرخصی تمامی مدیران و مسئولان تا پایان هفته جاری از سوی وزارت کشور لغو شده است و باید در محل خدمت خود حضور داشته باشند افزود: ماشین آلات شهرداری منطقه یک تهران از امشب در بالاترین نقطه دربند مستقر شود.

 

72 روستای خوزستان در معرض خطر سیل هستند/تا این لحظه 27 روستا تخلیه شده‌اند

استاندار خوزستان گفت:72 روستا در معرض خطر سیل هستند و تا این لحظه 27 روستا تخلیه شده‌اند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان امشب در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین اقدامات انجام‌شده برای مقابله با سیلاب در خوزستان با بیان اینکه 72 روستا در معرض خطر سیل هستند گفت: تا این لحظه 27 روستا تخلیه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه همه این روستاها دچار آبگرفتکی نشده‌اند گفت: برخی از این روستاها به خاطر احتیاط تخلیه شده‌اند در عین حال سیل بندها نیز در مناطق مختلف در حال تقویت هستند.

استاندار خوزستان تأکید کرد: تلاش می‌کنیم از ورود آب به روستاها جلوگیری کنیم اما سدها و مخازن تحت تأثیر بارش‌های دیروز قرار گرفته‌اند و آب ورودی به سد دز و کرخه نیز در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه سیلاب‌ها به‌تدریج وارد استان می‌شوند گفت: فردا شدت بارندگی‌ها افزایش پیدا می‌کند که باید مخازن سدها را مدیریت کنیم.


ضرورت جدی گرفتن هشدارها/ بارندگی نقاط ضعف‌ را نمایان کرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بابیان اینکه هشدارهای سیل از نگاه بحران مدیریتی جدی گرفته نشده است، گفت: با مشخص شدن نقاط ضعف‌ باید چالش‌ها را به سرعت برطرف کرد.

منوچهر فخری شامگاه یک‌شنبه در پنجمین جلسه شورای مدیریت بحران استان سمنان در سال ۹۸ به میزبانی استانداری بابیان اینکه زمانی از بحران صحبت می‌شود معمولاً نگاه افراد به‌سوی زلزله سوق پیدا می‌کند و کمتر به بحران‌های دیگر نظیر سیل توجه می‌شود، ابراز داشت: یکی از نقطه ضعف‌های موجود عدم جدی گرفتن هشدارهای لازم از سوی مردم و مسئولان است که همین امر به بروز بحران بیشتر دامن می‌زند.

وی ضمن بیان اینکه حسن بارش‌های اخیر مشخص شدن ضعف‌ها و نکات قوت است، اضافه کرد: می‌بایست این چالش‌ها به سرعت برطرف و از بروز حوادث بعدی پیشگیری کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بابیان اینکه محور برنامه‌ریزی‌ها می‌بایست بر مبنای مواجه با تمامی وقایع و بلایای طبیعی باشد، ابراز داشت: سیل، زلزله، خشکسالی از مواردی که باید هر لحظه برای آن مدیریت لازم اتخاذ و تدبیر شود تا در زمان بروز بحران هر نهاد و ارگان وظیفه خود را در قبال آن بتواند به‌درستی انجام دهد.

فخری در ادامه تصریح کرد: علی رغم اتحاد، همدلی و همکاری که تحت مدیریت شخص استاندار در پی بارش‌های اخیر در بین مسئولان استان سمنان وجود داشت، امدادرسانی مطلوبی به درراه ماندگان صورت گرفت که این خود جای تقدیر دارد.

وی اضافه کرد: طبق برآوردهای هواشناسی بارش‌های جدید درراه است که این مهم می‌طلبد تا دستگاه‌های مربوط پای‌کار حضور یافته و حوزه خودشان را مدیریت کنند تا تلفات و خسارات کمتری را شاهد باشیم.

 

تاکنون سیلاب و آب‌گرفتگی در دماوند نداشته‌ایم

فرماندار دماوند گفت: حجم زیاد آب رودخانه‌ها سبب ایجاد سیلاب و آب‌گرفتگی در دماوند نشده است.

مجید صفری شامگاه یکشنبه در بازدید سرزده از بیمارستان سوم شعبان دماوند در جمع خبرنگاران حاضر در این بازدید اظهار داشت: تمام دستگاه‌های خدماتی، امدادی و انتظامی شهرستان دماوند به صورت کامل در آماده‌باش هستند.

صفری در ادامه از تخریب بخشی از کانال آب بلوار آیت‌الله خامنه‌ای منطقه گیلاوند به منظور رفع مشکل آب گرفتگی نیز خبر داد و بیان داشت: با توجه به آب‌گرفتگی بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، شهرداری دماوند برای رفع مشکل نسبت به تخریب و ترمیم بخشی از کانال‌های عرضی آب این بلوار جهت جلوگیری از آب‌گرفتگی اقدام کرد.

فرماندار دماوند گفت: با توجه به حجم زیاد آب رودخانه‌ها، خوشبختانه تاکنون سیلاب و آب‌گرفتگی در شهرستان دماوند نداشته‌ایم.

 

کاخ سعدآباد تعطیل شد

کاخ سعدآباد با توجه به شرایط نامساعد جوی و تاکید ستاد بحران استان تهران و فرمانداری شهرستان شمیرانات به منظور پیشگیری از هرگونه حوادث احتمالی، تعطیل خواهد شد.

ستاد بحران استان تهران اعلام کرده است که این تعطیلی در روز ۱۲ فروردین خواهد بود اما روابط عمومی کاخ سعدآباد غیر از روز ۱۲ فروردین این کاخ را در روز ۱۳ فروردین نیز مانند هر سال تعطیل و اعلام کرد که در روز سیزدهم فروردین ماه نیز به منظور حفاظت و پیشگیری از هر گونه آسیب به فضای سبز این مجموعه تاریخی ۱۱۰ هکتاری که حدود ۹۰ هکتار آن را باغات متنوع، زیبا و منحصر به فرد تشکیل داده، تعطیل است.

بنابراین این مجموعه گردشگری و تاریخی مهم در شهر تهران دو روز پی در پی تعطیل خواهد بود. اما مجموعه کاخ سعدآباد در روزهای ۱۴ تا ۱۶ فروردین ماه دایر و با ویژه برنامه‌های نوروزگاهی میزبان گردشگران است.

غیر از کاخ سعدآباد، مجموعه کاخ نیاوران نیز در روز ۱۳ فروردین تعطیل شده است.

همچنین رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تعطیلی تفرجگاه‌های دربند، درکه، کن و فرحزاد و بوستان نوروز در روز ۱۲ فروردین خبر داده است.

نظر شما