شناسهٔ خبر: 31975927 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بحران در سدهاي دز و کرخه همچنان ادامه دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - معاون حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، نسبت به ادامه شرايط بحراني سدهاي دز و کرخه به دليل پر شدن ظرفيت اين سدها هشدار داد.

حميدرضا لشکري روز جمعه در گفت وگو با ايرنا با بيان اينکه ورودي سدهاي خوزستان همچنان بالاست، اظهار داشت: امروز ورودي سد دز، يک هزار و 650 و خروجي آن يک هزار و 730 مترمکعب برثانيه است و فقط 189 ميليون مترمکعب از ظرفيت آن خالي است.
وي اضافه کرد: ورودي سد کرخه نيز يک هزار و 130 و خروجي آن 700 مترمکعب برثانيه (80 مترمکعب از طريق کانال پاي پل کرخه و تونل دشت عباس) است و تنها 86 ميليون مترمکعب از ظرفيت سد خالي است و تراز فعلي حدود چهار تا پنج متر با تراز نرمال فاصله دارد.
لشکري با تاکيد بر انجام تمهيداتي در مديريت سدها گفت: با توجه به اينکه از يکشنبه آينده بارندگي در پيش داريم، براي کنترل سيلاب هاي آينده بايد بخشي از مخزن سد تخليه شده، تا حدود 500 ميليون مترمکعب ظرفيت خالي ايجاد شود که براي اين منظور ناچار به افزايش رهاسازي آب از سد دز تا 2 هزار مترمکعب برثانيه هستيم.
وي نسبت به بارندگي هفته آينده هشدار داد و افزود: در صورت عدم تخليه سد دز و ايجاد نشدن ظرفيت کافي براي کنترل سيلاب، قدرت مانور براي تعديل سيلاب را از دست مي دهيم و ممکن است با خطر بزرگتري مواجه شويم.
لشکري همچنين درباره سد کرخه گفت: با توجه به مشکلاتي که افزايش خروجي سد کرخه در پايين دست بوجود مي آورد، قرار بر اين است که خروجي روي 700 مترمکعب برثانيه ثابت بماند و به جاي آن، ريسک را با افزايش تراز آب (تا بيش از تراز نرمال 220 متر) بالا ببريم.
وي شهر بستان را حساس ترين منطقه پايين دست کرخه از نظر هشدار سيل عنوان کرد و افزود: با توجه به اينکه پيش بيني ها بارش کمتري را در حوضه کرخه نشان مي دهد و بيشترين بارندگي ها در حوضه کارون خواهد بود، اميدواريم بتوانيم سيلاب را در حوضه کرخه مديريت کنيم.
*دبي اهواز به 2500 مي رسد
معاون سازمان آب و برق خوزستان دبي کارون در مقطع اهواز را امروز 2 هزار و 100 مترمکعب برثانيه عنوان کرد و گفت: 2 تا سه روز آينده دبي کارون در همين مقطع به 2 هزار و 500 مترمکعب برثانيه افزايش مي يابد.
وي در ادامه با بيان اينکه سد گتوند عليا (کارون) 560 ميليون مترمکعب ظرفيت خالي دارد گفت: ورودي به اين سد 900 و خروجي آن يک هزار مترمکعب برثانيه است.
لشکري درباره سد مارون نيز اظهار داشت: اين سد در حال حاضر 65 ميليون مترمکعب ظرفيت خالي دارد، ورودي به سد مارون 282 و خروجي آن 183 مترمکعب برثانيه است.
وي افزود: کاهش خروجي سد مارون موقتي و تا زماني است که مشکل سد تنظيمي آريوبرزن مرتفع شود.
*افزايش دوباره خروجي مارون
شوراي هماهنگي مديريت بحران شهرستان بهبهان، درباره افزايش رهاسازي آب از سد مارون و کوثر هشدار داد و اعلام کرد: در پي اعلام امور آب منطقه شرق با توجه به پيش بيني بارندگي هاي شديد و سيلاب‌هاي با دبي بالا در روزهاي آتي و در حوضه آبريز بالادست سد مخزني مارون و کوثر و لزوم آمادگي براي کنترل سيلاب و ظرفيت سازي و جلوگيري از هر گونه خسارات جاني و مالي، سرريزهاي سدهاي مارون و کوثر بازشده و رهاسازي انجام شد.
بر اساس اين اطلاعيه از شب گذشته به دليل عمليات اجرايي در سد آريوبرزن ميزان رهاسازي کاهش يافت، اما با پايان اقدامات فني در اين سد ظهر امروز مجددا و به تدريج افزايش رهاسازي آغاز و اين روند افزايشي در سد کوثر نيز صورت خواهد پذيرفت.
در اين اطلاعيه از دهياران و شوراهاي اسلامي خواسته شده است که از شهروندان و مسافران نوروزي بخواهند با توجه به حجم زياد رهاسازي آب اين سدها و احتمال افزايش رهاسازي آب در ساعات آينده از نزديک شدن به رودخانه ها اکيدا خودداري کنند.
سازمان آب و برق ديروز، با صدور سه اطلاعيه، نسبت به وقوع سيلاب در 18 روستاي حاشيه دز، 33 روستا و سه شهر در حاشيه کرخه و 18 روستا در حاشيه کارون هشدار داده و ضمن انتشار فهرست اين روستاها از دستگاه هاي اجرايي خواسته که براي حفاظت از ساکنان و تخليه روستاها آمادگي داشته باشند.
حداکثر ظرفيت سدهاي دز 2.6 ميليارد مترمکعب، سد مارون 1.1 ميليارد مترمکعب است، سد گتوند عليا 4.6 ميليارد مترمکعب بوده و سد کرخه 5.2 ميليارد مترمکعب است.
سازمان آب و برق خوزستان هشدار داده است که خروجي سد کرخه از حدود 600 مترمکعب برثانيه فعلي ممکن است به يک هزار مترمکعب برثانيه و خروجي سد دز از يک هزار و 300 مترمکعب برثانيه فعلي به بيش از 2 هزار مترمکعب برثانيه برسد.
حجت الاسلام روحاني رئيس جمهوري امروز براي بررسي وضعيت سيلاب در خوزستان به اهواز سفر کرد و در نشست شوراي مديريت بحران استان حضور يافت.
/6002/9754
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما