شناسهٔ خبر: 31966222 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

52 روستا در حاشيه دز و کرخه در معرض سيلاب هستند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - معاون حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: 17 روستا در حوضه رودخانه دز و 35 روستا در حوضه رودخانه کرخه نقاط پرخطر و در معرض سيلاب هستند که بايد تمهيدات لازم و اقدامات حفاظتي براي آنها به عمل آيد.

حميدرضا لشکري پنجشنبه در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا اظهار داشت: هفت روستا در شهرشتان شوشتر، هفت روستا در شهرستان شوش و چهار روستا در شهرستان اهواز در حاشيه رودخانه دز قرار دارند.
وي افزود: در حوضه کرخه نيز هفت روستا در شهرستان شوش، چهار روستا در شهرستان حميديه، 18 روستا در دشت آزادگان و 6 روستا در هويزه جزو نقاط پرخطر هستند.
لشکري با اشاره به مکاتبه سازمان آب و برق خوزستان با استانداري گفت: براي حفاظت ساکنان روستاهاي در معرض خطر آبگرفتگي حاشيه رودخانه هاي دز و کرخه تمهيدات و اقدامات لازم بايد صورت گيرد.
وي همچنين درباره روستاهاي بخش اسماعيليه در بخش مرکزي اهواز که در معرض خطر سيلاب از رودخانه کارون قرار دارند نيز اظهار داشت: عمليات بازگشايي کانال سيلاب بر قديمي «بحره» ادامه دارد و در صورتي که جريان سيلاب در اين کانال بيشتر شود، خطر سيلاب از اين روستاها برطرف مي شود.
لشکري تاکيد کرد: ساخت دايک حفاظتي براي روستاهاي در معرض خطر سيلاب مي تواند تاثير زيادي در جلوگيري از آبگرفتگي داشته باشد که توصيه مي شود با توجه به کم هزينه تر بودن و آسان تر بودن اين امر، فرمانداري ها و بخشداري ها به اين مساله توجه کنند.
*باران در راه است
معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به افزايش تدريجي خروجي سدها، گفت: حجم فعلي آب در مخزن سد کرخه 5.1 ميليارد مترمکعب و ظرفيت خالي آن در حدود 120 ميليون مترمکعب است، که يک هزار و 175 مترمکعب برثانيه وارد اين سد و 650 مترمکعب برثانيه نيز از آن خارج مي شود (80 مترمکعب برثانيه از طريق دشت عباس و کانال پاي پل کرخه تخليه مي شود).
وي ذخيره فعلي سد دز را 2.4 ميليارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: ورودي به اين سد يک هزار و 800 و خروجي آن يک هزار و 300 مترمکعب برثانيه بوده و سد در حدود 200 ميليون مترمکعب ظرفيت خالي دارد.
لشکري با بيان اينکه سد گتوند عليا (کارون) در حال حاضر 4.1 ميليارد مترمکعب ذخيره دارد، اضافه کرد: ورودي به سد گتوند 560 مترمکعب برثانيه و خروجي آن 960 مترمکعب برثانيه است.
وي ادامه داد: در سد مارون هم اکنون 1.8 ميليارد مترمکعب ذخيره آبي وجود دارد که 372 مترمکعب برثانيه ورودي و 450 مترمکعب برثانيه خروجي آن است.
به گفته وي 450 مترمکعب برثانيه دبي بالايي براي رودخانه مارون نيست و اين رودخانه ظرفيت عبوري يک هزار مترمکعب برثانيه را دارد، آبگرفتگي ها ممکن است ناشي از رودخانه هاي فصلي و يا بارندگي باشد.
لشکري نسبت به بارندگي در هفته آينده هشدار داد و افزود: بر اساس پيش بيني هواشناسي از يکشنبه آينده شاهد موج جديد بارش هستيم، به همين دليل است که بايد ظرفيت خالي در سدها براي سيلاب ها ايجاد شود.
بر اساس نامه سازمان آب و برق خوزستان به استانداري، روستاهاي در معرض خطر سيلاب در حوضه رودخانه کرخه شامل دوار، سيد عدنان، سيد جمال الدين، سيد موسي، حاج قديم، احمد بن حسن در شهرستان شوش؛ حويش يک و 2، آلبوعيد 2، حلاف يک در شهرستان حميديه، قدرت آباد، ميهن آباد، ميان آباد، دفار، ميهن آباد 3، فنيخي، عبيات کوچک، رميم، مچريه، ابورفوش، کسر، محيره، آلبوحافظ، کرشيه، آلبوعفري، آلبوعفري شمالي و مالکيه و شهر بستان در شهرستان دشت آزادگان هستند.
روستاهاي در معرض خطر سيلاب در حوضه رودخانه دز شامل دهول، زيدان، بنه مجيد، عيليه، شعيب نبي، يذاب و شيخ حسين در شهرستان شوشتر؛ کاظم حيدر، خليفه حيدر، بيت غايب، بيت يدي، بيت محارب، بيت يباره و زبيد دبات در شهرستان شوش؛ و سيد نبي، سيد حرير، سيد يديم و سيد سلمان در شهرستان اهواز هستند.
ديروز خروجي سد کرخه 624 مترمکعب برثانيه، خروجي سد دز يک هزار مترمکعب برثانيه، خروجي سد مارون 450 مترمکعب برثانيه و خروجي سد گتوند عليا 841 مترمکعب برثانيه بوده است.
حداکثر ظرفيت سدهاي دز 2.6 ميليارد مترمکعب، سد مارون 1.1 ميليارد مترمکعب است، سد گتوند عليا 4.6 ميليارد مترمکعب بوده و سد کرخه 5.2 ميليارد مترمکعب است.
در پي پيش بيني بارش شديد از يکشنبه گذشته تا امروز، آماده باش سيل در 10 استان اعلام شده است.
ستاد بحران خوزستان از سوم فروردين نسبت به احتمال وقوع سيلاب در همه رودخانه هاي استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نيز گفته است که تعدادي از روستاهاي شهرستان هاي اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هويزه شرايط حساس تري را تجربه مي کنند.
جاري شدن سيل در استان هاي گلستان و مازندران فارس و لرستان مشکلاتي را بوجود آورده است.
دستور تخليه هشت روستاي شوش امروز صادر شده و فرمانداري بهبهان اعلام کرده چهار روستاي اين شهرستان در محاصره سيلاب قرار دارند.
/6002/9754
انتهاي پيام /*

نظر شما