شناسهٔ خبر: 31952033 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ورودی سد کرخه از یک هزار و ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه گذشت/حوزه رودخانه کرخه همچنان بحرانی است

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ورودی امروز سد کرخه را یکهزار و ۷۹۸ مترمکعب بر ثانیه و حوزه این رودخانه را بحرانی اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حمیدرضا لشکری، معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به افزایش خروجی سد‌های خوزستان در پی سیلاب روز‌های گذشته، گفت: حجم ذخیره سد کرخه از ۵ میلیارد مترمکعب گذر کرده و نگرانی از شرایط حوزه رودخانه کرخه همچنان وجود دارد.

وی افزود: حجم سد کرخه امروز به ۵.۱ میلیارد مترمکعب رسیده، این در حالی است که تنها ۱۰۰ میلیون مترمکعب تا ظرفیت حداکثری آن فاصله دارد.

لشکری بیان داشت: ورودی سد کرخه امروز یک هزار و ۷۹۸ و خروجی آن ۶۲۴ مترمکعب برثانیه بوده که حدود ۸۰ مترمکعب برثانیه از طریق تونل دشت عباس و کانال پای پل کرخه تخلیه شده و از آن کاسته می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: سد دز در حال حاضر ۲.۴ میلیارد مترمکعب ذخیره دارد که حداکثر ظرفیت آن ۲.۶ میلیارد مترمکعب است، ورودی به این سد امروز ۲ هزار و ۵۸۱ و خروجی آن به یک هزار مترمکعب برثانیه افزایش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اذعان داشت: حجم فعلی سد مارون حدود یک میلیارد مترمکعب و ظرفیت حداکثری آن ۱.۱ میلیارد مترمکعب است، ورودی به این سد ۵۲۶ مترمکعب برثانیه و خروجی آن ۴۵۰ مترمکعب بر ثانیه است.

حمیدرضا لشکری همچنین ذخیره فعلی سد گتوند علیا را ۴.۱ میلیارد مترمکعب عنوان و اظهار کرد: حداکثر گنجایش این سد ۴.۶ میلیارد مترمکعب بوده، ورودی به این سد ۸۷۶ و خروجی آن ۸۴۱ مترمکعب برثانیه است.

وی اذعان داشت: سد کارون ۳ در حوزه رودخانه کارون بیش‌ترین خروجی را داشته که به یک هزار و ۶۲۷ مترمکعب برثانیه رسیده است، بر همین اساس به ساکنان روستا‌های اطراف این سد توصیه می‌شود که به رودخانه نزدیک نشوند.

به گفته لشکری ذخیره سد کارون ۳ اکنون ۲.۴ میلیارد مترمکعب و ورودی به آن ۲ هزار و ۳۲۲ مترمکعب برثانیه است.

افزایش دبی رودخانه کارون تا ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه

به گفته معاون سازمان آب و برق خوزستان، دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز امروز یک هزار و ۵۸۴ مترمکعب بر ثانیه رسید و دبی کارون فردا در همین مقطع به ۲ هزار مترمکعب برثانیه می‌رسد و پیش بینی می‌شود که حداکثر دبی در اهواز تا ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش یابد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم اجرای تمهیداتی برای نجات روستا‌ها و شهر‌های پایین دست رودخانه کرخه افزود: مکانی برای پخش سیلاب (فیوزپلاک) در بالادست بستان تعیین شده تا جریان عبوری رودخانه را کاهش دهد، که تلاش برای ایجاد این مسیر ادامه دارد، اگرچه این مساله نیازمند همکاری مردم منطقه و مسئولان است.

حمیدرضا لشکری همچنین با اشاره به بازگشایی سیلاب بر قدیم «بحره» در جنوب اهواز تصریح کرد: این سیلاب بر بخشی از سیلاب کارون در اهواز را به تالاب شادگان منتقل می‌کند و مانع خسارت به روستا‌های اطراف می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه نگرانی از بابت وقوع سیلاب در اهواز وجود ندارد، بیان داشت: بر اساس مدل ها، سیلاب تا فضای سبز ساحلی را فرا می‌گیرد و چند نقطه از جاده‌های ساحلی (در زیرگذرها) نیز مسدود می‌شود که بر همین اساس برای جلوگیری از بروز حوادث برای شهروندان، از شهرداری خواسته شده است که مانع تردد و ورود افراد در پارک‌های ساحلی شود.

گفتنی است؛ دیروز ذخیره آب در سد کرخه ۴.۹ میلیارد مترمکعب، سد دز ۲.۱ میلیارد مترمکعب سد گتوند علیا ۳.۹ میلیارد مترمکعب، سد مارون یک میلیارد مترمکعب و سد جره نیز ۱۵۴ میلیون مترمکعب بوده است.

انتهای پیام/گ

آب از سر سرریز‌های سد‌های خوزستان گذشت

نظر شما