شناسهٔ خبر: 31963559 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مراقب مخاطرات انتشار مواد شیمیایی در اثر سیلاب باشید

همشهری آنلاین: مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: انتشار مواد شیمیایی در سیلاب از آثار مخرب و پنهان از دید سیلاب هستند و باید ارگان‌ها و متخصصین در شرایط بحرانی تعامل داشته باشند تا هیچ خطر کوتاه مدت و دراز مدتی از نظر دور نماند.

صاحب‌خبر -

دکتر محمد اسماعیل مطلق درحاشیه نشست هماهنگی سلامت در بلایا در محل مرکز بهداشت خوزستان در اهواز در جمع خبرنگاران در خصوص مخاطرات انتشار مواد شیمیایی در سیلاب گفت: گاهی باران‌های سنگین و افزایش جریان آب موجب انتشار مواد شیمیایی در محیط می‌شود و ممکن است در اثر سیلاب جابجایی مخازن ذخیره سازی و یا تخریب لوله‌های حامل مواد شیمیایی صورت پذیرد و ممکن است موجب نشت مواد شیمیایی در سیلاب شود.

وی افزود: همچنین معادنی مانند معادن زغال سنگ هم ممکن است در سیلاب رها شده و آب را با اسید سولفوریک ترکیب کنند.

مطلق بیان کرد: مواد شیمیایی آزاد می‌توانند با مخلوط شدن در آب، باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی شوند و خطر انفجار و یا آتش سوزی را رقم بزنند.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا ادامه داد: در مناطق روستایی نیز در اثر افزایش سیلاب، مواد شیمیایی از طریق کود، علف کش و حشره کش‌ها وارد رواناب شده و یا اینکه رواناب بزرگراه‌ها و جاده و پل‌ها نیز می‌تواند حامل فلزات سنگین، هیدروکربن‌های نفتی و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه ای باشد.

وی گفت: انتشار زباله صنایع شیمیایی در اثر سیلاب ممکن است باعث جدا شدن روغن زباله‌ها و یا سایر مواد شیمیایی شود و محل دفن زباله و سایت دفن هم می‌تواند با رواناب شدید، مواد شیمیایی خطرناک را در محیط رها کند.

نظر شما