شناسهٔ خبر: 31941443 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گردشی در استارت‌آپ‌های ایرانی؛

کنترل صدای اطرافتان را با کمک استارت‌آپی ایرانی به دست بگیرید/ «صدا» را بشنوید، اما «سر و صدا» را نه!

یک استارت‌آپ ایرانی با بهره گیری از تکنولوژی روز دستگاهی را طراحی کرده است که فرد را در مدیریت و کنترل صدای اطراف کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

رضا منتظری بنیان گذار استارت‌آپ «دیداب» در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، درباره این استارت‌آپ که در شتابدهنده دانشگاه شریف مستقر است، گفت: دیداب بر روی تکنولوژی‌های مرتبط با صوت و تصویر کار میکند و اولین محصول ما تکنولوژی جدیدی به نام «تونل صدا» است که صدا را مثل یک نور یا لیزر به سمت مقصد میفرستد، درواقع برای این فرآیند دستگاه باید به طرف شخص باشد تا صدای موردنظر شنیده شود، درغیراینصورت فرد صدایی نخواهد شنید.

منتظری با اشاره به این که در این محصول از تکنولوژی اولتراسونی برای کنترل صدا استفاده میکنند، یادآور شد: این تکنولوژی کاربرد‌های زیادی میتواند داشته باشد؛ از جمله آنکه در برخی مکان‌ها قصد داریم تنها یک صدای مشخص را بشنویم و مابقی صدا‌های فضا به گوشمان نرسد درحقیقت با این تکنولوژی مکانی را که در آن صدا پخش میشود، محدود میکنیم مثلا وقتی شخص تلویزیون تماشا میکند صدای آن را میشنود، اما افراد دیگر قادر به شنیدن آن صدا نیستند درست مانند حالتی که فرد از هدفون و هندزفری استفاده می‌کند.

بنیان گذار استارت آپ دیداب بیان کرد: این کار با توسعه یک تکنولوژی شروع شد و تقریبا از سال ۹۵ به آن پرداختیم، استارت آپ نیز زمانی شکل گرفت که فروردین ماه ۹۷ محصول اولیه ما درحد نمونه آزمایشگاهی آماده و قابل ارائه شد و مهرماه ۹۷ نیز اولین فروش را داشت.

وی با بیان اینکه استارت‌آپ دیداب به افتخاراتی همچون کسب رتبه دوم کشوری جشنواره خوارزمی، رتبه اول مسابقه نمایشگاه اینوتکس و استارت‌آپ برتر نمایشگاه الکامپ رسیده است، درباره اجاره دادن دستگاه گفت: علاوه بر فروش ما محصول خودمان را به صورت اجاره‌ای هم در خدمت علاقمندان می‌گذاریم. شکل تجارتی ما بیشتر روی اجاره دادن دستگاه‌ها میچرخد، چون مقرون به صرفه و راحت است.

منتظری با اشاره به اینکه در نظر دارند سالانه حداقل یک تکنولوژی جدید را توسعه دهند، ادامه داد: انگیزه ما از راه انداختن این استارت آپ ایجاد ارزش و درآمدزایی است تا به تدریج این فناوری راگسترش دهیم. در حال حاضر روی تکنولوژی‌های جدیدی کار میکنیم که قرار است امسال رونمایی شوند البته یکی از این تکنولوژی‌ها مرتبط با استارت آپ دیداب است که بازار مشترک با تکنولوژی‌های دیگر دارد.

بنیان گذار استارت آپ دیداب در خصوص بزرگترین مشکلی که بر سر راه فعالیت آن‌ها وجود دارد، عنوان کرد: بازار یابی و فروش مشکل اساسی ما است و با توجه به مسائل اقتصادی پیش آمده در کشور فروش چنین اجناسی که جزو کالا‌های ضروری محسوب نمی‌شوند، مشکل شده است.

منتظری درباره حامیان مادی و معنوی دیداب یادآور شد: حاامی مالی خصوصی این استارت آپ شرکت توسعه کارآفرینی بهمن است که در برابر حمایت از ما سهام دریافت می‌کند، از طرف دیگر حامی مالی و معنوی استارت آپ دیداب، شتاب دهنده دانشگاه شریف است، این حمایت‌ها بدون هیچ چشم داشتی تاکنون همراه ما بوده است.

به گفته وی با راه اندازی استارت‌آپ دیداب تاکنون برای ۶ نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است و برای آینده برنامه داریم که تولیدات، تجاری سازی، فروش و درآمدزایی مستمری از محصولاتمان داشته باشیم.

نظر شما