شناسهٔ خبر: 31875977 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در ادامه دم تکانی های ترامپ برای صهیونیستها؛

حمایت از ادعای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی

دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: پس از 52 سال، زمان آن است که آمریکا حق حاکمیت اسرائیل را بر بلندی های جولان به رسمیت بشناسد

صاحب‌خبر -

حمایت از ادعای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالیبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با ارسال پیام توئیتری نوشت: «پس از 52 سال، زمان آن است که آمریکا حق حاکمیت اسرائیل را بر بلندی های جولان به رسمیت بشناسد، اراضی که برای کشور اسرائیل و ثبات امنیتی، اهمیت حیاتی امنیتی و استراتژیک دارد.»

ذوق زدگی نتانیاهو

­بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در توئیتی از اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان تشکر کرد.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در توئیت خود نوشت: در زمانی که ایران به دنبال استفاده از سوریه برای نابود کردن اسرائیل است، رئیس جمهور ترامپ با شجاعت حاکمیت اسرائیل بر این بلندی ها را به رسمیت می شناسد. متشکرم رئیس جمهور ترامپ!

گفتنی است؛ بلندی‌های جولان اشغالی بخشی از استان القنیطره سوریه است. این منطقه تنها 70 کیلومتر از شهر دمشق فاصله دارد. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال 1967 این منطقه را اشغال و در سال 1982 آن را ضمیمه خود کرد؛ کشورهای جهان و سازمان ملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه شماره 497 در سال 1981 با اشغال بلندی‌های جولان توسط اسرائیل مخالفت کرده و اعلام کرده است: تصمیم اسرائیل مبنی بر حاکمیت و اعمال قوانین خود در بلندی‌های جولان اشغالی پوچ و فاقد اعتبار قانونی در عرصه بین‌المللی است.

واکنش ها:

­

فرهان حق، از سخنگویان دبیرکل سازمان ملل متحد در گفتگو با خبرنگار آناتولی به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره وضعیت بلندی‌های جولان واکنش نشان داد و گفت: ما به تمام قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد این موضوع متعهد هستیم.

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب گفت هر گونه به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه، از هیچ وجهه قانونی برخوردار نیست و هیچ حقوقی را به دنبال ندارد.
ابوالغیط افزود: اتحادیه عرب از حق سوریه در خصوص سرزمین اشغال شده اش حمایت می کند و ما موضع روشنی در این خصوص داریم. بر اساس حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل متحد و شورای امنیت، جولان، سرزمین اشغال شده سوریه است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، هشدار داد: تلاش‌های آمریکا جهت مشروعیت بخشیدن به اقدامات مغایر قوانین بین المللی اسرائیل منجر به تشدید خشونت و رنج در منطقه خواهد شد.

چاووش‌اوغلو در این پیام، نوشت: "اصل یکپارچگی سرزمینی کی از اصول اساسی حقوق بین‌الملل است. تلاش‌های آمریکا جهت مشروعیت بخشیدن به اقدامات مغایر قوانین بین المللی اسرائیل منجر به تشدید خشونت و رنج در منطقه خواهد شد. ترکیه از تمامیت ارضی سوریه حمایت می کند".

ایگور موروزوف عضو کمیسیون امور بین الملل پارلمان روسیه اعلام کرد روسیه به هیچ وجه حاکمیت اسرائیل را بر جولان اشغالی به رسمیت نخواهد شناخت.

همچنین؛ رسانه های رژیم صهیونیستی به نقل از دیپلماتهای روس اعلام کردند مسکو با هر گونه تصمیمی مبنی بر به رسمیت شناختن الحاق جولان به اسرائیل مخالف است.

نظر شما