شناسهٔ خبر: 31735352 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

در دومین روز سفر روحانی به عراق چه گذشت؟

صاحب‌خبر -
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی رئیس جمهوری و نخست‌وزیر عراق، روز دوشنبه در صدر یک هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی وارد بغداد شده بود امروز با حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق، نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق، فالح الفیاض رئیس حشدالشعبی و سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت وطنی عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد. روحانی همچنین امروز در جمع نخبگان عراق در بغداد حضور یافت.

دیدار روحانی و حیدرالعبادی
حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در دیدار با حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق با بیان اینکه ایران و عراق در کنار دیگر کشورهای منطقه مانند ترکیه نقش تأثیرگذاری در منطقه ایفا می‌کنند، گفت: باید تلاش کنیم تا علاوه بر روابط دوجانبه، همکاری‌های چندجانبه در زمینه‌های گوناگون مانند ترانزیت، راه‌آهن و مبارزه با تروریسم را میان کشورهای منطقه گسترش دهیم. حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق نیز در این دیدار با مهم توصیف کردن سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، گفت: همه احزاب و سیاسیون عراق از گسترش همکاری‌ها و روابط با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و هیچ عاملی نمی‌تواند در این روابط استراتژیک خدشه‌ای وارد کند.

دیدار روحانی و نوری المالکی
 حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در دیدار نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و دبیر کل حزب اسلامی دعوت عراق اظهار داشت: مناسبات برادرانه و دوستانه دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق در طول سال‌های گذشته با تلاش مسئولان دو طرف بخوبی حفظ شده و روبه توسعه است. نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق نیز در این دیدار، سفر دکتر روحانی به عراق را سفری مهم و تاریخی در مناسبات دو‌کشور دانست و با تأکید بر حمایت همه احزاب و گروه‌های سیاسی عراق از توسعه روابط با ایران گفت: ایران و عراق ‌می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش دهند.

دیدار روحانی با رئیس حشدالشعبی
حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در دیدار با فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق با تجلیل از مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها و افتخارآفرینی‌های حشدالشعبی در مسیر مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت در عراق، گفت: مبارزه با تروریست‌ها در عراق با مجاهدت‌های مردم عراق به دست آمد و افتخاری برای مسلمانان و جهان اسلام بود. فالح الفیاض نیز در این دیدار تأکید کرد که عراق همواره خود را مدافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون می‌داند و به دستاوردها و پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی همسایه برادر خود ایران افتخار می‌کند.

دیدار روحانی با عمار حکیم
حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در دیدار با سیدعمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق با اشاره به اینکه امروز منطقه و جهان بواسطه توسعه علم، فناوری و ارتباطات شاهد تحولات گسترده‌ای است، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا به وظایف خود در برابر ملت‌های دو کشور بخوبی عمل کنیم. رئیس جریان حکمت وطنی عراق با اشاره به ضرورت تلاش در راستای حفظ وحدت و انسجام گروه‌های مختلف در عراق، گفت: وظیفه خود می‌دانیم تا در برابر فضاسازی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و تبلیغات گسترده مستکبران و قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کنیم.

نظر شما