شناسهٔ خبر: 31726236 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

رییس حشدالشعبی: عراق خود را مدافع ایران می‌داند

خشم آمریکا از سفر روحانی به عراق

صاحب‌خبر -

 

رییس جمهوری در دومین روز از سفر خود به عراق با نخبگاه عراق، «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق و رییس ائتلاف دولت قانون و دبیر کل حزب اسلامی دعوت عراق، حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق، فالح الفیاض رییس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق و سید عمار حکیم، رییس جریان حکمت وطنی عراق دیدار کرد و سپس عازم کربلای معلی شد تا ضمن زیارت حرم مطهر 
امام حسین ؟ع؟و اباالفضل العباس ؟ع؟، نشستی را نیز با گروهی از شخصیت‌ها و نخبگان کربلا برگزار کند.
روحانی روز سه‌شنبه در دیدار با سید عمار حکیم، رییس جریان حکمت وطنی عراق با اشاره به اینکه امروز منطقه و جهان به واسطه توسعه علم، فناوری و ارتباطات شاهد تحولات گسترده‌ای است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا به وظایف خود در برابر ملت‌های دو کشور به خوبی عمل کنیم.
روحانی در دیدار با فالح الفیاض، رییس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق با تجلیل از مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها و افتخارآفرینی‌های حشدالشعبی در مسیر مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت در عراق، گفت: مبارزه با تروریست‌ها در عراق با مجاهدت‌های مردم عراق به دست آمد و افتخاری برای مسلمانان و 
جهان اسلام بود.
رییس جمهوری حضور و فتاوای علمای بزرگ در ایران و عراق در مسیر مبارزه با تروریسم و علیه استعمار به نفع ملت‌های منطقه را مغتنم و ارزشمند دانست و گفت: حشدالشعبی، جایگاه بسیار مهمی در فرهنگ و تقویت همبستگی ملی عراق داشته و دارد.
دکتر روحانی اربعین حسینی و حضور میلیونی زائران ابا عبدالله الحسین؟ع؟در عراق را بهترین نماد از عشق دو ملت به اهل بیت؟ع؟دانست و اظهار امیدواری کرد تا اهداف دو ملت در راستای صلح و توسعه منطقه محقق شود.
فالح الفیاض، رییس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق را مهم و در راستای منافع دو ملت دانست و گفت: توسعه روابط و همکاری‌های میان ایران و عراق زمینه‌ساز تحولات بزرگ در منطقه خواهد بود.
فالح الفیاض نیز در این دیدار تأکید کرد که عراق همواره خود را مدافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون می‌داند و به دستاوردها و پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی همسایه برادر خود ایران افتخار می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران 
صبح دوشنبه به دعوت رسمی «برهم صالح» رییس جمهوری و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در صدر یک هیأت بلندپایه سیاسی - اقتصادی عازم بغداد پایتخت این کشور شد.
رییس جمهوری اسلامی ایران پس از ورود به بغداد پس از زیارت حرمین شریفین کاظمین به صورت جداگانه با رییس جمهوری، نخست وزیر و «محمد الحلبوسی» رییس و برخی از نمایندگان مجلس عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
روحانی همچنین در همایش تجاری با حضور بخش‌های دولتی و خصوصی ایران و عراق و در نشست با نمایندگان و فعالان سیاسی عراق سخنرانی کرد.
در جریان سفر رییس جمهوری، هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور در نشست‌هایی مشترک و همچنین جداگانه با همتایان خود دیدار و ضمن بررسی آخرین وضعیت توافقات و سطح همکاری‌ها و فرصت‌های جدید برای توسعه و تعمیق روابط 
دو کشور دوست و همسایه، در حضور دکتر روحانی و نخست وزیر عراق، پنج سند و یادداشت همکاری امضا و بین مقامات دو کشور تبادل شد.
رییس جمهوری همچنین قرار است امروز چهارشنبه عازم نجف اشرف شده و ضمن زیارت حرم مطهر امام علی ؟ع؟با چندتن از مراجع عظام تقلید نیز دیدار و گفت‌وگو کند.
آمریکا که به شدت از سفر رییس جمهوری کشورمان به عراق عصبانی است، «برایان هوک» نماینده رییس‌جمهوری آمریکا در امور ایران در واکنشی خشم‌آلود به سفر رییس‌جمهوری به عراق، مدعی شد که جمهوری اسلامی می‌خواهد عراق را 
به یکی از استان‌های ایران تبدیل کند.
وی که با شبکه عرب‌زبان «الحره» وابسته به دولت آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم هدف نهایی ایران این است که عراق را به یک استان ایران تبدیل کند... اگر بحث امنیت، حاکمیت و ثبات عراق مطرح است، ایران پاسخ آن نیست.»
دولت آمریکا از ماه‌ها پیش عراق را برای کاهش روابط تجاری و سیاسی با ایران 
تحت فشار قرار داده است. واشنگتن همچنین تلاش زیادی کرده تا بغداد را از واردات انرژی از ایران بازدارد اما مقام‌های عراقی این خواسته آمریکا را رد کرده‌اند.
کارشناس‌های غربی در تحلیل‌های خود در مورد سفر سه روزه روحانی به عراق، این سفر را به سفر مخفیانه «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا به عراق مقایسه کرده و نوشته‌اند در حالی که ترامپ مجبور بود با هواپیمای با چراغ خاموش و بدون استقبال مقام‌های عراقی به این کشور سفر کند، رییس‌جمهوری ایران با استقبال رسمی و با برنامه از پیش اعلام‌شده، به این کشور رفته است.
رییس‌جمهوری آمریکا پس از آن سفر گلایه کرد که با وجود هزینه هفت هزار میلیارد دلاری آمریکا در غرب آسیا، او برای سفر به عراق مجبور است چراغ هواپیما را خاموش کرده و مخفیانه این سفر را انجام دهد.

نظر شما