شناسهٔ خبر: 31679799 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در مراسم معارفه خود:

اساس تحول قضایی باید بر بستر گام دوم شکل گیرد

رئیس قوه قضائیه: اساس تحول قضایی در این دوره که باید در بستر گام دوم انقلاب شکل پیدا کند، به همکاری همه دستگاه‌ها اعم از دولت و مجلس نیاز دارد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پس از دریافت حکم ریاست قوه‌ قضائیه با تشکر از حضور مسئولان لشکری و کشوری و قضایی گفت: ابتدا باید شاکر نعمت‌های خدا باشم بابت توفیقاتی که عنایت و زمینه‌ای که برای خدمت بیشتر به مردم در آستان قدس رضوی فراهم کرد.

وی افزود: این دوران فرصتی برای خدمت به زائران حضرت رضا علیه‌السلام بود و امیدوارم اعتماد رهبر انقلاب در قوه‌ قضائیه را جلب کنم و موجب شرمندگی مردم و قضات و نیرو‌های دل‌داده به انقلاب نشوم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: صمیمانه از حسن اعتماد مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم و امیدوارم همیشه مشمول ادعیه ایشان و سایر بزرگان باشم، جا دارد از تلاش‌های خالصانه رؤسای قوه قضائیه در طول انقلاب از آیت‌الله شهید بهشتی، موسوی اردبیلی، آیت‌الله یزدی، و آیت‌الله آملی لاریجانی تقدیر و تشکر کنم و به روح بلند مرحوم شاهرودی، استاد بزرگ خودمان سلام بفرستم.

وی افزود: از همه مسئولان عالی که در سطوح مختلف کمک کردند نیز باید تشکر کنم که در چهار دهه گذشته خدمات بزرگی توسط همه این عزیزان صورت گرفته که همه قابل تقدیر است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز شرایط را جناب آقای محسنی‌اژه‌ای بیان کرد و در این مدت کوتاه نمی‌توان تمام کار‌های انجام شده را بیان کرد، گفت: در فاصله ۳ سالی که از قوه‌قضائیه جدا شدم، فرصتی پیدا کردم و بیش از قبل با مشکلات مردم در سطوح مختلف آشنا شدم و این آشنایی اگرچه بخشی مربوط به اطلاعات قبل بود، اما با آلام مردم شناخت بیشتری پیدا کردم.

وی افزود: تمام تلاش من آن است که از ظرفیت فعلی قوه قضائیه در راستای کاهش آلام و مشکلات مردم و احقاق حقوق آن‌ها و اجرای عدالت استفاده کنم و همه عزیزان در قوه‌قضائیه که نیرو‌های کارآمدی هستند تلاش خواهند کرد که آنچه در سند بالادستی ما که حکم مقام معظم رهبری منشور عملکردی قوه‌قضائیه در دوره جدید است، اجرایی شود.

<div id="video-display-embed-code_3272651"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2375753/3272651?width=350&height=250"></script></div>

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه ردم درباره اجرای عدالت همچنان نگران هستند و خواست و مطالبه مردم آن است که در سطوح مختلف اجرای عدالت را بیش از گذشته ببینند، گفت: اساس تحول قضایی در این دوره که باید در بستر گام دوم انقلاب شکل پیدا کند، به همکاری همه دستگاه‌ها اعم از دولت و مجلس نیاز دارد و همه باید تلاش کنند گام دوم در حوزه اجرای عدالت به خوبی برداشته شود.

<div id="video-display-embed-code_3272652"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2375753/3272652?width=350&height=250"></script></div>

وی با بیان اینکه در گام دوم حرکت انقلاب برای همه مردم و مسئولان، اجرای عدالت از محور‌های مهم تلقی شده و از نکته‌های اساسی در تفکر دینی و قانون اساسی و قوانین موضوعه از موارد مورد تأکید امامین انقلاب بوده و می‌طلبد به یک نکته مورد تفاهم برسیم، افزود: عدالت، قابل وصف در کتاب‌های متعددی است، اما سخن ما در عدالت اثباتی و اجرایی است، اینکه چه کنیم که مردم احساس اجرای عدالت کنند؟ بحث همین است.

وی گفت: فعلا ما اگر بخواهیم بر یک اصلی تفاهم کنیم که نزدیک‌ترین اساس به اجرای عدالت است، آن، اجرای قانون است و هیچ کس در هیچ جایگاهی حق تخلف از قانون را نخواهد داشت.

رئیس قوه‌ قضائیه افزود: ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و اجرای قانون را جدی بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: در ارتباط با دستگاه قضایی تلاش‌های زیادی شده، اما امروز همچنان مسئله اطاله دادرسی، مسئله ورودی پرونده و تعداد ورودی پرونده به دستگاه قضایی زیبنده نظام اسلامی ما نیست، باید رفت سرچشمه‌ها را بررسی کرد.

یعنی تمامی اقدامات باید پیشگیری از ناهنجاری در جامعه باشد و مسئله پیشگیری مسئله بسیار مهمی است

وی افزود: تولید این میزان پرونده از کجاست؟ جایگاه پیشگیری را هم دولت و هم مجلس با تصویب قوانین پیشگیرانه برعهده دارد، هیچ دستگاهی در کشور نیست در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی که وظیفه پیشگیری از وقوع جرم نداشته باشد، یعنی تمامی اقدامات باید پیشگیری از ناهنجاری در جامعه باشد و مسئله پیشگیری مسئله بسیار مهمی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: ریاست محترم مجلس نیز در جلسه تشریف دارد، واقعاً از قوانین ما باید جرم زدایی، قضازدایی، حبس زدایی پیگیری جدی شود و مجلس باید قوانینی تصویب کند تا در مجازات‌های جایگزین، قاضی ما به آن عمل کند.

وی گفت: در ارتباط با پیشگیری و کاهش ورودی پرونده و قضازدایی ساز و کار‌هایی در نظر گرفته شود و کمک جدی مجلس را می‌طلبد و پیشنهادات اصلاحی را داریم و تقدیم خواهیم کرد تا بتوانیم مسئله قضا زدایی و حبس زدایی را اجرایی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: می‌خواهیم وضعیت زندان ما وضعیتی زندانی باشد که امام فرمودند زندان باید دانشگاه باشد، این نیازمند این است که مسئولان در این فضا کاری در خور کنند.

نقد‌ها و نگاه‌های اصلاحی منصفانه را فرصت می‌دانیم

نقد‌ها و نگاه‌های اصلاحی منصفانه را به عنوان فرصت می‌پذیریم که قطعا در ارتقای دستگاه قضا موثر است

رئیس جدید دستگاه قضا گفت: نقد‌ها و نگاه‌های اصلاحی منصفانه را به عنوان فرصت می‌پذیریم که قطعا در ارتقای دستگاه قضا موثر است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: شرط همه اقدامات تحولی، اخلاص است و اگر کسی اخلاص داشته باشد قطعا کار به سرانجام خوب می‌رسد چنانکه شهید بهشتی، مرحوم آیت الله قدوسی، مرحوم آیت الله شاهرودی و مرحوم آیت الله یزدی چنین بودند و گاهی با توسل به ذات خدا و اهل بیت (ع) مشکلات قضایی را حل می‌کردند.

وی گفت: قضات مخلص هم با توسل به درگاه پروردگار و ائمه علیهم السلام بسیاری از گره‌های کار مردم را باز می‌کردند و قطعا بدانیم که بسیاری از گره‌ها با اخلاص و توسل به ائمه باز می‌شود، چنانکه این جایگاه مربوط به امامان ما و وجود مقدس حضرت ولیعصر (عج) است.

رئیس جدید قوه قضائیه تاکید کرد: امروز باید تضرع کنیم به درگاه خدا و اهل بیت (ع) که اگر عنایت و توجه آن‌ها نباشد، کار دشوار خواهد شد و توجه به خداست که کار را با ارزش می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: متضرعانه از درگاه پروردگار و ائمه علیهم السلام می‌خواهم تا کمک کنند که به دست ما گره‌های زندگی مردم گشوده شود و از همکاران قضایی خودم در دستگاه قضا تقدیر می‌کنم.

نیازمند نیروی انسانی تحول خواه هستیم

استفاده از نیرو‌های جوان، کارآمد و انقلابی در دستگاه قضا

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به بحث تحول اشاره کرد و گفت: ما نیازمند نیرو‌های انسانی تحول خواه هستیم که واقعاًَ تحول را خودشان هم بیندیشند و هم در عمل اجرای تحول کنند و در مقابل تحول ایستادگی نکنند، بحمدالله با آشنایی که با نیرو‌های سطوح مختلف دستگاه قضایی دارم این روحیه وجود دارد، اما حتماً فرمایش مقام معظم رهبری هم استفاده از نیرو‌های جوان، کارآمد و انقلابی است و آن را با حضور نیرو‌های با تجربه دنبال خواهیم کرد که این تحول بتواند کاملاً در دستگاه قضایی انجام شود.

وی در ادامه به آموزش اشاره کرد و افزود: آموزش انجام شده است، اما نیاز به تداوم دارد و ایجاد مهارت‌های لازم برای قاضی که می‌خواهد وارد دستگاه قضایی شود، ضرورت دارد.

رئیسی گفت: آموزش هست، اما مهارت لازم از مسائلی است که باید بیش از گذشته اتفاق بیفتد تا ما بتوانیم از قضات جوانمان بیش از پیش بهره‌مند شویم.

وی افزود: صیانت از دستگاه قضایی و قضات سالم و متدین که در قوه قضائیه بسیارند از دیگر برنامه هاست؛ امروز مدعی مبارزه با فساد درون قوه قضائیه؛ خود قضات هستند و خود قضات پر تلاش و پر کار ما در بخش‌های مختلف قضایی مدعی (برخورد) با چند نفری هستند که به عنوان کارمند یا به عنوان افراد منحرف به عنوان قاضی بخواهند دستگاه قضایی را ناسالم جلوه بدهند و خدای نکرده در ذهن مردم آلوده نشان دهند.

رئیس جدید قوه قضائیه ادامه داد: حتماً بدانند ما با همه همکاران در مقابل آن تعداد معدودی که در دستگاه قضایی بخواهند فساد ایجاد کنند خواهیم ایستاد، ما مصمم هستیم سلامت دستگاه قضایی را تضمین کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: مسئله بعدی صیانت از آزادی‌های اجتماعی و حقوق مردم است که نکته بسیار مهمی است و حضرت آقا نیز در پیام شان فرمودند.

مسئله حقوق شهروندی موضوع جدی در دستگاه قضایی است، ما به عنوان حقوق عامه نمی‌توانیم در مقابل تجاوز به آب، خاک، جنگل، محیط زیست و سلامت غذایی مردم و آنچه که حقوق حقه مردم است بی تفاوت باشیم

وی افزود: مسئله حقوق شهروندی موضوع جدی در دستگاه قضایی است، ما به عنوان حقوق عامه نمی‌توانیم در مقابل تجاوز به آب، خاک، جنگل، محیط زیست و سلامت غذایی مردم و آنچه که حقوق حقه مردم است بی تفاوت باشیم، حتماً دستگاه قضایی در مسائل حقوق عامه ساکت نخواهد نشست و در این خصوص با قاطعیت در مقابل متجاوزان حقوق عامه خواهد ایستاد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: این نگاه در میان مردم به عنوان حامی مطمئن و خادم عادل به عنوان یک جایگاه و ملجأ و پناه برای مردم در نگاه مردم بزودی تحقق می‌یابد و با عمل قضات و مسئولان در بخش‌های مختلف ان شاء الله مردم دستگاه قضایی و قاضی را به عنوان حامی مطمئن و خادم عادل بدانند.

مدیران بدانند که نظارت؛ مچ گیری نیست

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به کرامت تمام نیرو‌ها در مجموعه دستگاه قضایی و ارباب رجوع، حتی کسی که مورد اتهام قرار گرفته و تعقیب و مجازات می‌شود، اشاره کرد و افزود: رعایت حقوقشان از مسائل اصلی است که باید همواره به آن توجه کرد، کسی که مورد تعقیب و مجازات قرار می‌گیرد نیز باید حقوقش رعایت شود.

وی گفت: ان شاء الله در پی اقداماتی که در دستگاه قضایی انجام شده ما به همه همکارانمان تأکید خواهیم کرد که مسئله تکریم نسبت به همه کسانی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند جزو اصول و مسائل بایسته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: به عنوان مسئول قضایی و دوستانمان در سازمان‌های نظارتی از دستگاه‌های اداری کشور تکریم مردم و ارباب رجوع را مطالبه خواهیم کرد.

وی در ادامه به مسئله نظارت اشاره کرد و گفت: بیشتر دستگاه قضایی به عنوان جایگاه قضاوتی معرفی می‌شود تا جایگاه نظارتی، ما معتقدیم در کنار قضاوت، نظارت دارد، قانون اساسی این نظارت را برای دستگاه قضایی به صورت قانونمند و سازمان یافته قرار داده و بحمدالله اقداماتی انجام شده است.

از مدیران پر کار، شجاع و با جسارت برای انجام کار‌ها که هیچ مانعی را به رسمیت نشناسند خصوصاً در این شرایط تحریم ظالمانه دشمن بر ما و کشور ما از این مدیران حمایت خواهیم کرد

رئیس قوه قضائیه افزود: در مسئله نظارت حتماً مدیران دستگاه‌های اجرایی بدانند که نظارت مسئله مچ گیری نیست بلکه نظارت تضمین اجرای قانون و تداوم اعتماد به مدیران کشور است، نظارت؛ تضمین سلامت در دستگاه‌های اداری کشور است و ما از مدیران پر کار، شجاع و با جسارت برای انجام کار‌ها که هیچ مانعی را به رسمیت نشناسند خصوصاً در این شرایط تحریم ظالمانه دشمن بر ما و کشور ما از این مدیران حمایت خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: از هر گونه سرمایه گذاری و کارآفرینی در کشور حمایت خواهیم کرد و فضا را برای همه نوع سرمایه گذاری و کارآفرینی در کشور دولت فراهم می‌کند و ما نیز در بخش نظارتی و قضاوتی از سرمایه گذاری‌ها و کارآفرینی‌ها در کشور حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: مدیر سریع العمل، قاطع، با جسارت و شجاع مورد حمایت خواهد بود و برخورد ما با آن دسته از افرادی است که می‌خواهند تخلف کنند، اما مدیر شجاع همواره باید مورد حمایت قرار گیرد و ما نیز در برنامه کاری است که مدیران مورد حمایت قرار گیرند، ان شاء الله.

مبارزه با فساد خواست عموم مردم است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به مسئله مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: موضوع مبارزه با فساد؛ خواست عموم مردم است و هر چه در بحث مبارزه با فساد بگوییم؛ بهترین سخن و راهبرد در این خصوص پیام ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته است.

<div id="video-display-embed-code_3272654"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2375753/3272654?width=350&height=250"></script></div>

وی افزود: این پیام با این که چند سال از آن می‌گذرد همچنان زنده است، هم تکلیف دستگاه‌های اجرایی در این پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری روشن شده و هم تکلیف مجلس و هم دولت و سایر دستگاه ها.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: من سال ۷۴ در سازمان بازرسی کل کشور توفیق خدمت پیدا کردم که در آن زمان موضوع پرونده ۱۲۳ میلیارد مطرح بود، مدتی گذشت، پرونده دیگری مطرح شد و اخیراً نیز پرونده سه هزار میلیاردی و کرسنت؛ که این‌ها از نظر مبلغ متفاوت است، متهمان آن نیز متفاوتند، اما جنس پرونده یکی است. این از همان زمینه‌ای که آن پرونده سال ۷۴ ایجاد شد اگر نگاه کنید همین پرونده سه هزار میلیاردی نیز باز به همین میزان بر می‌گردد یعنی ساختار‌های ما اشکال دارد.

وی افزود: آقای معاون اول محترم (جهانگیری) در این جا تشریف دارد و اعضای محترم دولت، ما باید ساختار‌های فسادزا را در کشور اصلاح کنیم وگرنه هر روز شاهد بروز یک حادثه و یک پرونده روی میز قاضی خواهیم بود ولو به این پرونده رسیدگی شود، اما چرا از یک سوراخ دو یا چند بار گزیده شویم؟

رئیس جدید قوه قضائیه گفت: حتماً این اصلاح ساختار‌ها در همان پیام مبارزه با فساد اقتصادی که مطرح شد وظیفه دولت است، اصلاح قوانین و مقرراتی که ایجاد زمینه فساد می‌کند یا افرادی که از آن سوء استفاده می‌کنند نیز وظیفه مجلس است و دستگاه قضایی نیز برخورد عبرت آموز با مفسدان اقتصادی را در دستور کار قرار خواهد داد و این در اقدامات چند وقت دستگاه قضا بود و بعد از این نیز ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: اگر اصلاح ساختار‌ها صورت بگیرد یعنی پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در کنار آن پیام هشت ماده‌ای امام راحل در رابطه با آزادی‌های اجتماعی که قابل استناد است و این پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری نیز برای همه دست اندرکاران در مبارزه با فساد اقتصادی است یعنی دستگاه‌های نظارتی، در درون مجلس، دیوان محاسبات، در درون قوه قضائیه، سازمان بازرسی و در دولت، سازمان‌ها و دستگاه‌ها چه برنامه ریزی و چه حسابرسی و چه وزارت اطلاعات یعنی همه بخش‌هایی که وظیفه نظارت دارند اگر در این زمینه فعال شوند می‌توانیم گام‌های خوبی برداریم.

وی گفت: البته در بروز فساد همیشه نباید فردی را که متهم است و مورد اتهام قرار گرفته، تعقیب کنیم که البته متهم هم حتماً باید تعقیب شود، اما قصور‌ها چه می‌شود؟ کوتاهی‌ها و عدم پیش بینی‌های لازم و پیشگیری‌های لازم چه تکلیفی دارد؟ آیا این موارد قابل پیگیری است یا خیر؟ که به نظر ما این نیز قابل پیگیری خواهد بود، نمی‌شود از قصوری که اتفاق افتاده چشم پوشی کرد و کسانی که قصور کردند و چیزی را که باید ببینند، ندیدند و پیشگیری نکردند حتماً باید همه این موارد پیگیری و سوال شود.

مدعی حقوق بشر ما هستیم

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: نسبت به مسایل اقتصادی و شرایطی که واقع شده حتما قوه قضائیه در کنار مجلس و دولت خواهد بود و تعامل بین قوا اصلی است که مقام معظم رهبری برآن تاکید دارد و ما با حفظ استقلال قوه قضائیه و استقلال قاضی آن را پیگیری خواهیم کرد.

در مقابل آنچه که مدعیان حقوق انسان در عالم مطرح می‌کنند که خود خصوصا کسانی که در کسوت برخی از سازمان‌های بین المللی در جایگاه متهم قرار دارند نه مدعی؛ ما مدعی هستیم

وی در ادامه به بحث حقوق بشر اشاره کرد و گفت: قوانینی که می‌تواند تضمین کننده سعادت انسان باشد قوانین حیات بخش اسلام است و در مقابل آنچه که مدعیان حقوق انسان در عالم مطرح می‌کنند که خود خصوصا کسانی که در کسوت برخی از سازمان‌های بین المللی در جایگاه متهم قرار دارند نه مدعی؛ ما مدعی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: مدعی حقوق بشر و انسان ما هستیم و آن‌ها در جایگاه متهمند، لیست بلندی از نقض حقوق بشر در کارنامه آن‌ها وجود دارد و آن‌ها نمی‌توانند مدعی حقوق بشر باشند و حتما در ارتباط با احکام نورانی اسلام همچنان که در این چهل سال تاکید شده و ما نیز تاکید می‌کنیم فکر می‌کنیم که مسئله مهم تنویر افکار عمومی است نسبت به ابعاد مختلف احکام نورانی اسلام که ما در این مورد در این چهل ساله نقص داریم.

رئیس جدید قوه قضائیه گفت: در بحث تنویر افکار عمومی در این خصوص و کار رسانه‌ای باید تلاش بیشتری کنیم ما به نظرمان با مردم و افکار عمومی دنیا بیشتر سخن بگوییم البته دشمن نمی‌خواهد سخن ما برسد، اما سخن حق جایگاه خود را پیدا خواهد کرد و درباره تنویر افکار عمومی نسبت به آنچه که خدمات و اقدامات در نظام جمهوری اسلامی انجام می‌شود باید بیشتر تلاش شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه به بحث موضوع امنیت اشاره کرد و افزود: مسئله امنیت مسئله بسیار مهمی است و الحمدلله به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و خون مطهر شهیدان و ایثار ایثارگران و مدیریت مثال زدنی مقام معظم رهبری و حضورهمه نیرو‌های مسلح نیرو‌های بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی کشور ما از امن‌ترین کشور‌ها در منطقه است.

در مقابل جرایم خشن سازمان یافته و هرگونه اخلال در امنیت جامعه و کشور به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد

وی گفت: البته نسبت به کشور ما تهدید اعم از تهدید‌های مختلفی وجود دارد و ما موضوع امنیت را از مهمترین مسایل برای کشور می‌دانیم و در مقابل جرایم خشن سازمان یافته و هرگونه اخلال در امنیت جامعه و کشور به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد یعنی کوچک‌ترین ناامنی را در جمهوری اسلامی تحمل نمی‌کنیم.

رئیس جدید قوه قضائیه افزود: چون همه اقدامات ما فرع بر امنیت است، اجرای عدالت فرع بر این است که در کشور امنیت داشته باشیم و پیشرفت فرع بر امنیت است لذا مسئله امنیت، مسئله‌ای نیست که بشود نسبت به آن کوچکترین اغماضی کرد.

وی گفت: به عنوان خدمتگزار مردم و به عنوان همکار شما در دستگاه قضایی واقعا از جامعه نخبگان کشور، از اصحاب رسانه می‌خواهم در ابعاد مختلف به قوه قضائیه کمک کنند و در تبیین و تنویر افکار عمومی به ما کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: جامعه نخبگانی کشور جامعه اثرگذاری هستند و ما با جوامع مختلف نخبگان نشست خواهیم داشت و مسایل را با آن‌ها طرح خواهیم کرد و نگاه‌های آن‌ها را حتما مورد استفاده قرار خواهیم داد، ما نگاه نخبگان، حوزه و دانشگاه را و دانشجویان دلسوز حزب الله را در صحنه می‌خواهیم که تا هم در جریان کار‌ها قرار بگیرند و هم در این صحنه مساعدت و همکاری کنند.

نظر شما