شناسهٔ خبر: 31610003 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصویب بیش از هزار و 900 میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در رشت اعلام کرد : در سفر هیات دولت برای اجرای 67 طرح در گیلان هزار و 933 میلیارد اختصاص یافت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز گیلان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست شورای اداری گیلان که با حضور رئیس جمهور در رشت برگزار شد گفت : بر اساس گزارش مکتوب و رسمی برنامه و بودجه در سال های 92 و 95 دوره دولت یازدهم 2 هزار و 296 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی و تملک دارایی های سرمایه ای به گیلان اختصاص یافت که در مقایسه با سال 88 تا 91 که بالغ بر 13 میلیارد تومان بود که 1 و  7 دهم برابر در دولت یازدهم افزایش یافت.
دکتر نوبخت افزود : در سال های 96 تا 97 هزار و 327 میلیارد تومان در قالب اعتبارات ملی و استانی به گیلان اختصاص یافت که بطور متوسط ، در مقایسه با میانگین کل اعتبارات استانی که 604 میلیارد تومان است با متوسط پرداختی سال 88 تا 91  که 331 میلیارد تومان  بود نزدیک به 2 برابر شده است.
وی اضافه کرد : در سفر قبلی ریاست جمهوری به گیلان مقرر شد برای 36 طرح 796 میلیارد تومان اختصاص یابد که این رقم تا این لحظه به هزار و 240 میلیارد تومان رسیده است و 156 برابر شده است ،  این در حالی است که طرح هایی که جنبه ملی دارد از این ارقام حذف شده است و فقط برای راه  در طی 2 سال اخیر هزار و 350 میلیارد تومان هزینه شد.
معاون رئیس جمهور در خصوص انتقاد برخی ها از وی در خصوص توجه ویژه به گیلان در تخصیص اعتبارات گفت  : من باید در خصوص تخصیص اعتبار عدالت را رعایت کنم که می کنم ، دیگر استان ها هم سهمی دارند که اگر در هنگام تخصیص اعتبار عدالت نشود ظلم شده است.
دکتر نوبخت افزود : ما به همه استان ها سفر می کنیم ، وجه مشترک حرف نمایندگان در این سفر ها این است که چقدر گرفتارند و کار باید انجام شود اما با توجه به محدودیت منابع باید ملاحظه کرد و من گزارش مقایسه ای اعبارات در هر استان را بازگو می کنم.
وی اضافه کرد : گیلان از نظر اعتبارات عمرانی ملی بعد از تهران ، فارس ، آذربایجان شرقی ، خراسان در جایگاه ششم کشور قرار دارد.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت : در اعتبارات مربوط به طرح های استانی  گیلان جایگاه هشتم را بین 31 استان دارد.
دکتر نوبخت در خصوص قدیمی بودن برخی بیمارستان های گیلان افرود : در سفر های خود به برخی کشورها گاهی بیمارستان هایی با قدمت 400 سال می بینیم و این درحالی است که در گیلان بیمارستان های جدیدی ساخته و به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه سیاست دولت این است که برای توسعه استان ها از بخش خصوصی استفاده شود افزود :  با این حال ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در استان به رقم قابل توجهی اعتبار نیاز دارد که در توان فعلی دولت نیست و امکان استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی بر اساس جدول 20 لایحه بودجه برای اجرای طرح های کلان با حفظ کاربری های اصلی و جنبی در سال 98  پیش بینی شده است.  
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد : درست است که اعتبارات اختصاص یافته بیشتر از مصوبات است اما به این معنی نیست که همه این طرح ها این مقدار را جذب کرده اند و باید به طرح های نیمه تمام هم کمک کرد.
دکتر نوبخت افزود : در سفر هیات دولت با اجرای 67 طرح با هزار و 933 میلیارد تومان اعتبار موافقت شده است بطوری که در برنامه 2 ساله برای 4 طرح آموزش و پرورش 106 میلیارد تومان ، فرهنگ و گردشگری 44 میلیارد تومان ،6  طرح حوزه ورزش 66 میلیارد تومان و برای بهداشت و درمان 40 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد : برای اجرای طرح های توسعه روستایی شامل 11 طرح با  602 میلیارد تومان ، 188 میلیارد تومان به بخش حمل و نقل ، 12 طرح کشاورزی با 550 میلیارد تومان  و طرح های منابع آب 242 میلیارد تومان و در حوزه انرژی 100 میلیارد تومان هزینه می شود.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت : در حوزه حمل و نقل غیر از 3 طرح مهمی که در این سفر مورد تاکید و تصویب قرار گرفت ، طرح راه آهن رشت – آستارا به بیش از 8 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به محدودیت های خزانه به کار طولانی مدت و سنگینی نیاز است  ولی ما شریک پیدا کردیم و منابع مالی تامین شد.
دکتر نوبخت با بیان اینکه وزیر اقتصاد کشور جمهوری آذربایجان که قرار است با ما همکاری کند به اینجا آمد  افزود :  طرح راه آهن رشت – انزلی 2 شاخه دارد که یکی به بندر انزلی و دیگری به بندر کاسپین می رسد  که پیمانکاران آن تعیین شد.
وی اضافه کرد : با نگاه به گذشته آنچه که امروز ما در استان می بینیم اتفاق بزرگی است و تکمیل راه آهن رشت ، انزلی آستارا از اقدامات قطعی است که باید اجرا شود .  

نظر شما