شناسهٔ خبر: 31602222 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پژوهشگران نظامی امریکا و مقامات امنیتی کره جنوبی از بازسازی سایت‎های موشکی کره شمالی خبر دادند

بازسازی تأسیسات موشکی، پاسخ کره شمالی به بدعهدی امریکا

گروه بین الملل / تنها چند روز پس از آنکه کیم‎جونگ اون در نشست هانوی نتوانست دونالد ترامپ را متقاعد کند، در برابر گام‎های او در تعطیلی اصلی‎ترین سایت هسته‎ای کشورش بخشی از تحریم‎ها علیه پیونگ یانگ را کاهش دهد، پژوهشگران نظامی امریکا و مقامات امنیتی کره‌جنوبی خبر دادند، تصاویر ماهواره‎ای حاکی است، کره شمالی کار بازسازی بخشی از سایت آزمایش‎های موشکی خود را که سال گذشته تخریب کرده‎بود، آغاز کرده‎است.

صاحب‌خبر -
 
 
 
به‌گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، پس از آنکه مقامات امنیتی کره جنوبی خبر دادند که کره شمالی ساخت و سازهایی را در ایستگاه پرتاب ماهواره‎ای «سوهایی» آغاز کرده‎است، دو اندیشکده مستقل امنیتی نظامی در امریکا نیز تصاویری ماهواره‎ای را منتشر کردند که نشان می‎دهد، کره شمالی کار بازسازی این ایستگاه در سایت موشکی «تونگ چانگ ری» را آغاز کرده‎است. این گزارش‎ها تأکید می‎کنند که اقدام کره‌شمالی در بازسازی این سایت، تنها اندکی پیش از آنکه به‌طور رسمی شکست نشست دوم «اون» و «ترامپ»، در ویتنام اعلام شود، آغاز شده‎است. اقدامی که می‎تواند نشانه‎ای از آن باشد که تمامی تلاش‎های دو کره برای خلع سلاح هسته‎ای کره‎شمالی و دستیابی به صلح در یک سال گذشته به باد فنا رفته‎باشد. سایتی که گزارش یادشده نشان می‎دهد کار بازسازی آن آغاز شده، همان سایتی است که کره شمالی یک ماه پس از دیدار نخست رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری امریکا، برای نشان دادن حسن نیت خود برای خلع سلاح هسته‎ای اقدام به تخریب بخش‎هایی از آن کرده بود. اما اکنون پس از چند ماه بدعهدی‎های مداوم امریکا برای کاهش تحریم‎های کره شمالی و بی‎نتیجه ماندن مذاکرات دوم «اون» و «ترامپ»، تصمیم گرفته به بازسازی آن دست بزند. البته تحلیلگران نظامی و امنیتی معتقدند بازسازی این سایت که خبر آن اندکی پس از بازگشت اون به کره شمالی از نشست ویتنام منتشر شده‎است، به این معنا نیست کره شمالی تصمیم داشته باشد خیلی زود دست به آزمایش‎های جدید بزند و بیشتر قصد دارد به این طریق دست به تهدید رئیس‎جمهوری امریکا زده و تأکید کند، پیونگ یانگ هرزمان آماده آن است که به مسیر پیشین خود بازگردد. در همین ارتباط لورا بیکر، تحلیلگر سیاسی می‎گوید: کیم جونگ اون بیش از آنکه در فکر آزمایش موشکی دیگری باشد، در حال آزمودن میزان صبوری دونالد ترامپ است. زیرا می‎داند اگر واقعاً دست به آزمایش موشکی و هسته‎ای بزند، با واکنش غیر قابل پیش‎بینی امریکامواجه خواهد شد. پس این اقدامات را بیشتر در جهت تهدید ترامپ است که انجام می‎دهد. با این حال زبان تهدید امریکا نیز کوتاه نیست. همزمان با انتشار این گزارش، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ نیز هشدار داد که اگر کره شمالی دست از متوقف کردن فعالیت‎های هسته‎ای خود برندارد، امریکا تحریم‎های سخت‎تری را علیه پیونگ یانگ اعمال خواهد کرد. بولتون که با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» صحبت می‎کرد، تأکید کرد: واشنگتن در حال بررسی است، تا ببیند آیا کره شمالی همچنان متوقف ساختن برنامه‎های هسته‎ای خود و هرآنچه که با آن در ارتباط است را پیگیری می‎کند یا نه. اگر این کار را انجام ندهد، سیاست دونالد ترامپ کاملاً شفاف است و آنها از تشدید تحریم‎های اقتصادی خلاصی نخواهند داشت.
در همین حال خبرها حاکی است، دو سناتور امریکا با ارائه طرحی خواستار افزایش فشارها بر کره شمالی شده و تأکید کرده‎اند که واشنگتن باید هر بانکی را که با کره شمالی کار می‌کند، تحریم کند.
 

کلمات کلیدی

پژوهشگران نظامی امریکا

بازسازی تأسیسات موشکی

پاسخ کره شمالی

نظر شما