شناسهٔ خبر: 31556491 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دادستان تهران مطرح کرد

بازداشت ۱۷ متهم در پرونده کاغذ

در پرونده کاغذ، ۸ شرکت تحت تعقیب قرار گرفته اند که جز دو متهم اصلی که فرار کرده اند، ۱۷ متهم در بازداشت هستند

صاحب‌خبر -
صدور ۱۳۸ کیفرخواست در پرونده‌های اقتصادیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عباس جعفری دولت آبادی در مصاحبه با برنامه پارک شهر رادیو تهران افزود: مجموع این هشت شرکت ۱۹۰ میلیون دلار ارز گرفتند که یا کاغذ آورده اند، اما با تهیه فاکتور‌های صوری در بازار آزاد فروختند و یا اینکه اصلاً کاغذی وارد نکردند و ارز را فروخته اند.
دادستان تهران گفت: همه این اقدامات منجر به این شد که کاغذ به دست مصرف کننده واقعی نرسد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مسئول نظارت بر کاغذ باید پیگیری کند تا کسانی که ارز می‌گیرند کاغذ را به مصرف کننده واقعی برسانند.
وی افزود: در بحث گوشت هم یک میلیارد دلار ارز برای گوشت صرف شده است و همچنان شاهد صف‌های طولانی هستیم، البته تدابیر خوبی صورت گرفته است و نباید اجازه دهیم سرمایه‌های کشور به تاراج برود.
جعفری دولت آبادی گفت: محتکران و مفسدان اقتصادی هر روز در زمینه یک کالا ورود می‌کنند که یک زمانی این کالا گوشت، یک زمان میوه و یک مدت شکر است و نباید به این افراد اجازه تخلف داد.
وی گفت: در خصوص پرونده گوشت هم اکنون چهار نفر بازداشت هستند که این افراد حواله‌های جعلی صادر می‌کردند و سه پرونده دیگر در بحث احتکار گوشت مطرح است که یک مورد به تعزیرات ارجاع شد و دو مورد در دادسرا در حال بررسی است، اما در این خصوص بازداشتی نداشته ایم.
دادستان تهران از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست که نظارت‌ها را همان طور که بیشتر کرده است باز ارتقا دهد.
متهم بانک سرمایه فرار نکرده، در بیمارستان است
دادستان تهران گفت: برخلاف خبری که دیروز اعلام شد، آقای یقینی متهم بانک سرمایه فرار نکرده و در بیمارستان است.
عباس جعفری دولت آبادی در مصاحبه با برنامه پارک شهر رادیو تهران افزود: وی وثیقه دارد و در بیمارستان جراحی کرده است و قطعا پس از بهبودی محاکمه می‌شود.
وی پرونده بانک سرمایه را نمادی از فساد کامل اقتصادی خواند و گفت: همه کسانی که از گذشته تاکنون در این پرونده نقش داشته اند محاکمه می‌شوند و دادستانی با همه امکانات پیگیر این پرونده است.
جعفری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع پرونده خاوری افزود: هنوز از طریق پلیس بین الملل به نتیجه نرسیده ایم و قطعاً وی دستگیر خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره برخی از اظهار نظر‌های چهره‌های ورزشی درباره حسین هدایتی گفت: ملاک دادستانی با این پرونده حکم دادگاه است و تا زمانی که دادگاه حکم ندهد و ذینفع رد مال‌ها تعیین نشود اقدامی نمی‌شود کرد.
جعفری دولت آبادی افزود: رد مال در این پرونده ذینفعانی همانند بانک سرمایه، دولت و اشخاص دارد و باید این موضوع در دادگاه تعیین شود.
دادستان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از برخی متهمان بزرگ وثیقه‌های کمی دریافت می‌شود؟ گفت: قاضی در این خصوص براساس چندین شاخص عمل می‌کند و نوع اتهام، سن، شخصیت، جنس و وضع اجتماعی متهم مهم است و مثلاً اگر متهم از وزرا بوده و در دسترس است و امکان خروج از کشور هم ندارد با کسی که بی نام و نشان است فرق دارد.
وی افزود: البته ما در برخی پرونده‌ها مشاهده کرده ایم که وثیقه‌ها یا کم و یا زیاد بوده که ورود کرده ایم.
جعفری دولت آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مطالبات مال باختگان پرونده ورنی کمپوست پرداخت نمی‌شود؟ گفت: رد مال در این پرونده کم است و ما در پرونده‌های بزرگ که شکات زیادی دارد با زرنگی مجرمانه متهمان مواجهیم به این ترتیب که از نبود نظارت دستگاه‌ها سوء استفاده و اموالشان را جا به جا می‌کنند.
وی افزود: خیلی مواقع بعد از تشکیل دادگاه نمی‌توانیم اموال را کشف کنیم و حتی به نام بستگان درجه یکشان هم نمی‌کنند و دربرخی پرونده‌ها اموال به نام کارگرانشان ثبت شده است و ما این مشکلات را در پرونده سکه ثامن، طلای شادی و عظیم خودرو داشتیم و در پرونده شرکت‌های هرمی هم این مشکل وجود دارد.

صدور ۱۳۸ کیفرخواست در پرونده‌های اقتصادی
دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور ۱۳۸ کیفرخواست در زمینه پرونده‌های اقتصادی هشت ماه گذشته خبر داد.
عباس جعفری دولت آبادی در مصاحبه تلفنی با برنامه پارک شهر رادیو تهران افزود:​ در هشت ماه اخیر که شعب ویژه آغاز به کار کرده است، ۲۸۲ نفر بازداشت و ۸۶۰ نفر ممنوع الخروج شده اند و ۱۳۸ کیفرخواست صادر گردیده و ۱۲۱ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و احکام ۱۰۰ نفر در حال اجرا است.
وی گفت: ​در پرونده‌های پتروشیمی ۱۳ نفر؛ پرونده‎های دلالان ارزی ۲۹ نفر؛ پرونده‌های گوشت و لاستیک ۴ نفر، پرونده تلفن همراه ۱ نفر؛ پرونده سامانه بهین یاب سمت ۴ نفر، پرونده گمرک، ۸ نفر، پرونده سازمان حمایت ۴ نفر، پرونده کاغذ ۱۷ نفر و پرونده واردات خودور و سامانه‌های ثبت سفارش ۲۰ نفر بازداشت هستند.
وی از انهدام باند ۷ نفره قاچاق سازمان یافته عینک خبر داد و گفت: این افراد ۲۰ هزار عینک قاچاق وارد کرده بودند که ۴ هزار فقره آن کشف شد که به حبس و ۱۴ میلیارد تومان جزای نقدی و ضبط عینک‌های مکشوفه محکوم شدند.
جعفری دولت آبادی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده ورمی کمپوست گفت: متهم اصلی به ۱۰ سال حبس محکوم شده و ۱۳ هزار نفر شاکی دارد، اما مثل همه پرونده‌های بزرگ این پرونده نیز مشکل رد مال دارد و اموال کمی برای رد مال وجود دارد. در مورد دو نفر از محکومان با اعتراض دادستانی، پرونده در دادگاه کیفری یک استان تهران تحت رسیدگی است.
دادستان تهران در رابطه با عفو گسترده محکومان بیان داشت: در تهران پنج هزار آزادی و سه هزار تخفیف مجازات داشته‌ایم.
جعفری دولت آبادی خاطرنشان کرد: پرونده بانک سرمایه نمادی از یک فساد بزرگ اقتصادی است که مفتوح است و در حال رسیدگی است و با جدیت دنبال می‌شود.

نظر شما