نمایندگان مجلس شروطی را برای کاندیداتوری مقامات و مسئولان در انتخابات مجلس تعیین کردند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز (دوشنبه) و در ادامه بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ماده ۱۴ آن را تصویب کردند.
بر این اساس ماده (۲۹) قانون و تبصرههای آن به شرح ذیل اصلاح میشود:
ماده ۲۹- اشخاص زیر به واسطه مقام و شغل خود به شرح ذیل از داوطلب شدن در انتخابات محروم هستند:
الف - اشخاص زیر از داوطلب شدن در حوزههای انتخابیه سراسر کشور محروم میباشند مگر اینکه حداقل ۶ ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند:
ا- رییس جمهور و معاونان و مشاوران وی
۲- رییس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونان وی
۳- مشاوران معاونان رییسجمهور
۴- رؤسای دفاتر سران سه قوه
۵- وزرا و سرپرستان وزارتخانهها
۶- معاونان و مشاوران وزرا
۷- مدیران کل و سرپرستان ادارات کل وزارتخانهها و مدیران کل حوزه وزارتی و رؤسای دفاتر وزرا
۸- رییس قوه قضائیه و معاونان و مشاوران وی
۹ - رییس دیوان عالی کشور و معاونان و مشاوران وی
۱۰- دادستان کل کشور و معاونان و مشاوران وی
۱۱- رییس دیوان عدالت اداری و معاونان و مشاوران وی
۱۲- رییس سازمان بازرسی کل کشور و معاونان و مشاوران وی
۱۳- رییس دیوان محاسبات کشور و معاونان وی
۱۴- دادستان دیوان محاسبات کشور
۱۵- رؤسا و سرپرستان سازمانها و ادارات کل و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جانشینان و معاونان آنان در سراسر کشور
۱۶- رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونان وی
۱۷- رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و معاونان وی
۱۸- استانداران، فرمانداران و بخشداران
۱۹- رؤسا و سرپرستان سازمانهای دولتی
۲۰ - رؤسای دانشگاهها (دولتی و غیردولتی)
۲۱- رییس دانشگاه آزاد اسلامی
۲۲- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتهای دولتی و وابسته به دولت که حیطه وظایف و اختیارات آنها به کل کشور تسری دارد.
۲۳- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری (دولتی یا خصوصی)
24- رییس کل بانک مرکزی ایران و معاونان و مشاوران وی
۲۵- رؤسا و سرپرستان بنیادهای «مستضعفان، شهید، ۱۵ خرداد، مسکن)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، نهضت سواد آموزی، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و رییس سازمان تعزیرات حکومتی و رؤسای اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن و تعاون ایران، معاونان و مشاوران آنان، رؤسای نظامهای صنفی و حرفهای و مناطق آزاد و ویژه و سردفتران در سطح استانی و در سطح ملی، مدیران و سرپرستانی که حوزه مسؤولیت آنان به کل کشور تسری دارد.
۲۶- شاغلین در نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات
۲۷ - شهرداران و معاونان شهردار و رؤسای مناطق شهرداری و اعضای شوراهای اسلامی شهرها؛
۲۸ - اعضای شورای نگهبان و اعضای هیأتهای اجرایی و نظارت در همان دوره؛
۲۹- سفرا
ب - اشخاص زیر از داوطلب شدن در استان قلمرو مأموریت خود محروم هستند مگر اینکه حداقل ۶ ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند:
ا- معاونان و مشاوران استاندار
۲- معاونان فرمانداران و بخشداران
۳- مدیران مراکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
۴- رؤسای اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و رؤسای اتاقهای اصناف و تعاون در استان
۵- مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استانها و معاونان آنان
ج- اشخاص زیر از داوطلب شدن در حوزههای انتخابیه قلمروی مأموریت خود محروم هستند مگر اینکه حداقل شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نمایند و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند:
١- ائمه جمعه دائمی و موقت
۲- قضات شاغل در امر قضا و رؤسای دادگستری شهرستانها و استانها
۳- مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استانداریها و معاونان آنان
۴- رؤسا و سرپرستان ادارات و سازمانهای دولتی و وابسته به دولت و معاونان آنان در استان و شهرستان
۵- رؤسا و سرپرستان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیر دولتی و رؤسا و سرپرستان واحدها و شعب آنها
۶- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتهای دولتی و وابسته به دولت در استان و شهرستان
۷- سرپرستان مناطق و رؤسای شعب بانکها در استان و شهرستان
۸- سرپرستان دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی در مرکز استان و شهرستانها
۹- اعضای شوراهای اسلامی روستا
تبصره ۱- کلیه مقامات دارای عناوین همطراز با عناوین مذکور در بندهای «الف»، «ب» و «ج» این ماده، مشمول مفاد این ماده میباشند. تشخیص هم طرازی با سازمان اداری و استخدامی کشور میباشد.
سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است حداقل هفت ماه قبل از آغاز ثبت نام، فهرست مشاغل همطراز را نزد وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال نماید.
تبصره ۲- در مورد کسانی که طبق قوانین استخدامی و یا تعهد خدمت، استعفای آنان منوط به پذیرش آن از سوی مسؤولین مربوطه باشد، قبول استعفا حداقل شش ماه قبل از ثبت نام شرط است. همچنین استعفای کارکنان (پرسنل) نیروهای مسلح منوط به قبول فرماندهی کل قوا میباشد.
در صورتی که مطابق قوانین و مقررات، متعهدین خدمت در دستگاهها، مجاز به تعویق زمان خدمت خود باشند و الزامی به استمرار در انجام خدمت نداشته باشند، میتوانند با رعایت شرایط مقرر در این ماده نامزد شوند.
تبصره ۳- به هنگام ثبت نام، ارائه گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل یادشده در بندهای این ماده، ۶ ماه قبل از ثبت نام الزامی است در غیر این صورت از ثبت نام وی خودداری میشود.
تبصره ۴ - جایگزین فرد مستعفی باید از سوی مرجع ذی صلاح بالاتر، حداکثر به مدت یک ماه به طور رسمی معرفی شود و فرد مستعفی در آن حوزه مسؤولیتی نداشته باشد. تخلف از حکم این ماده توسط مقام ذی صلاح جرم است و مرتکب به محرومیت از حقوق اجتماعی درجه ۶ قانون مجازات اسلامی محکوم میشود.
تبصره ۵- وزارت کشور موظف است حداقل ۷ ماه قبل از ثبت نام داوطلبان، مراتب را از طریق رسانههای گروهی به آگاهی عموم برساند.
راه اندازی دو سامانه تبلیغات و ثبت اصلاعات مالی کاندیداهای نمایندگی
نمایندگان مجلس در مصوبهای ضمن تعیین ضوابطی برای تبلیغات کاندیداها مقرر کردند که «سامانه تبلیغات انتخاباتی» راهاندازی شود.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز (دوشنبه) و در ادامه بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مواد ۲۹ و ۳۰ آن را تصویب کردند.طبق ماده ۲۹، ماده (۵۷) قانون و تبصرههای آن به شرح زیر اصلاح میشود:
ماده ۵۷ - نامزدها و ستادهای انتخاباتی نامزدها موظفند یک نسخه از کلیه آثار تبلیغاتی خود را به صورت فیزیکی یا الکترونیکی به همراه مدارک و گواهینامههای موضوع این ماده، قبل از انتشار به کمیسیون بررسی تبلیغات استان و هیأت اجرایی حوزه انتخابیه ارسال نمایند. کمیسیون و هیأت اجرائی مکلفند حداکثر ظرف مهلت بیست و چهار ساعت نظر خود را اعلام نمایند. در غیر این صورت انتشار آثار مزبور مجاز است. این امر نافی مسؤولیت نامزدها و ستادهای تبلیغاتی در انتشار آثار تبلیغاتی غیر مجاز نمیباشد.
هیأت اجرایی مکلف است یک نسخه از آثار تبلیغاتی نامزدها را نزد هیأت نظارت حوزه انتخابیه ارسال نماید.
تبصره ۱- کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی میتواند به منظور دریافت آثار تبلیغاتی نامزدها و همچنین ارسال آثار تبلیغاتی به هیأتهای اجرایی و نظارت، «سامانه تبلیغات انتخاباتی» را راهاندازی نماید.
تبصره ۲- وزارت کشور موظف است اقدامات و هماهنگیهای لازم را به منظور راه اندازی سامانه مزبور بنا به درخواست و مطابق نظر کمیسیون بررسی تبلیغات انجام دهد.
طبق ماده ۳۰، ماده (۵۸) قانون و تبصرههای آن به شرح زیر اصلاح میشود:
ماده ۵۸- چاپخانهها و سایر مراکز تکثیر منحصراً در صورت درخواست کپی و رسمی نامزد، زرد ستاد اصلی تبلیغات وی و با احزاب و گروههای سیاسی، مجاز به چاپ و آگهی تبلیغات انتخاباتی و با رعایت ضوابط میباشد در صورت تخلف از این حکم مرتکب مجرم شناخته شده و به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم میشود.
تبصره - نام و نشانی چاپخانه یا مرکز تکثیر و تاریخ چاپ باید در زیر آگهی درج شود. در صورت عدم درج این موارد، آگهی در حکم آگهی غیرمجاز میباشد.
همچنین نمایندگان در مصوبهای مقرر کردند سامانه مالی انتخابات از سوی وزارت کشور ایجاد شود و نامزدها و احزاب و گروههای سیاسی ملزم به ثبت اطلاعات مالی خود مطابق قانون در این سامانه باشند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح دیروز (دوشنبه) و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس ماده ۲۶ این طرح را به تصویب رساندند که براساس آن ماده (۵۶) قانون به شرح زیر اصلاح میشود:
ماده ۵۶ - اصطلاحات و عبارات زیر در چهارچوب این قانون، در معانی ذیل به کار میروند:
١- تبلیغات: به مجموعه اقدامات نامزدهای انتخابات و یا نمایندگان آنها و سایر افراد - اعم از گفتاری، نوشتاری و رفتاری - به منظور تأثیرگذاری بر رأی دهندگان گفته میشود که با هدف رساندن پیام، ایده و برنامه نامزدها با احزاب و گروههای سیاسی به مردم میباشد تا از این طریق آنها را به رأی دادن به نامزدهای مورد نظر یا جریان و گروه خاص ترغیب یا از رأی دادن به نامزدها و گروهها و جریانهای دیگر منصرف نماینده
۲- رسانههای همگانی: مقصود ابزارهای چاپی، الکترونیکی یا رقومی (دیجیتال) یا هر نوع شبکه رسانهای است که به منظور انتشار عمومی محتوای نوشتاری، شنیداری، دیداری با تلفیقی از آنها به کار میرود.
٣- ستاد تبلیغات انتخابات: مرکزی است که فعالیتهای تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان در آن ساماندهی و انجام میشود و عناوین مشابه نظیر، ستاد مردمی، مرکز، مجمع، کانون هواداران، و غیره ستاد تبلیغاتی محسوب میشوند.
۴- فعالیتهای انتخاباتی: به هرگونه فعالیت قانونی اطلاق میگردد که نامزدها، احزاب و گروههای سیاسی و طرفداران آنها در تبلیغات و یا امور مرتبط با انتخابات انجام میدهند.
۵- هزینههای انتخاباتی: هزینههایی است که نامزدهای انتخابات و احزاب و گروههای سیاسی در انجام فعالیتهای انتخاباتی و تبلیغات، صرف میکنند.
۶- تأمین مالی انتخابات: منظور اقدامات و منابع لازم جهت تأمین هزینههای انتخاباتی است.
۷- سامانه مالی انتخابات: پایگاهی است که وزارت کشور به صورت الکترونیکی ایجاد و نامزدها و احزاب و گروههای سیاسی ملزم به ثبت اطلاعات مالی خود مطابق قانون در این سامانه میباشند.
نمایندگان در ادامه ماده ۲۷ این طرح را به تصویب رساندند که به موجب آن ماده ذیل به عنوان (ماده ۵۹ مکرراً) به قانون الحاق میشود:
ماده ۵۶ مکرر ۱- تبلیغات و فعالیتهای انتخاباتی منحصراً در چهارچوب احکام این قانون مجاز است و کلیه مراجع اداری، انتظامی و قضائی مسؤول، موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه هستند.
در ادامه ماده ۲۸ این طرح در خصوص زمان آغاز فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد.
نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس تصویب کردند
شروط مجلس برای کاندیداتوری مقامات و مسئولان در انتخابات
صاحبخبر -
نظر شما