شناسهٔ خبر: 31531086 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایندگان با ارجاع طرح اصلاح قانون انتخابات به کمیسیون شوراها مخالفت کردند

تهران-ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارجاع طرح 70 ماده ای اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به کمیسیون شوراها و امور داخلی مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در ادامه جلسه علنی امروز - دوشنبه - مجلس در تذکری با استناد به ماده 22 آیین‌نامه‌ داخلی، پیشنهاد ارجاع طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس به کمیسیون شوراها و امور داخلی را مطرح کرد.
وی گفت‌: لایحه جامع انتخابات روز گذشته در مجلس اعلام وصول شد، با توجه به این موضوع بهتر است طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس به کمیسیون شوراها ارجاع شود تا مجلس شورای اسلامی دوباره کاری نکند.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این تذکر اظهارداشت‌: برخی از مواد این طرح با لایحه دولت مشترک است، لذا نظر ما بر این بود که مواد مشترک را بررسی و تصویب کنیم و این کمیسیون در بررسی مواد ارجاعی تطابق‌های لازم را با لایحه دولت اعمال کند.
وی افزود: پیشنهاد نماینده لنگرود ارجاع تمامی طرح به کمیسیون شوراها است که می‌توان آن را مدنظر داشت.
پس از آن رییس مجلس این پیشنهاد را به رای گذاشت و نمایندگان نیز با رای خود با ارجاع این طرح به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مخالفت کردند.
آرای این رای گیری از صفحه نمایشگر مجلس نشان داده نشد.

**ارجاع دو ماده از طرح اصلاح قانون انتخابات به کمیسیون شوراهای مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه مواد 12 و 13 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ارجاع دادند.
در ماده 12 این طرح شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان تعیین شده است.
در این ماده آمده است: نامزدهای انتخابات باید دارای شرایط عمومی مانند اعتقاد به اسلام؛ التزام عملی به اسلام؛ التزام عملی به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، التزام عملی به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه و تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛داشته باشند.
در تبصره این ماده نیز تصریح شده است: داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی از اعتقاد و التزام عملی به اسلام مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت العقیده باشند.
در تبصره این ماده آمده است: منظور از التزام عملی در این بند، رعایت خطوط اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران جهت حفظ اصل نظام است.
همچنین در ماده 13 این طرح تاکید شده است: هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید منحصرا از یک حوزه انتخابیه فرعی ثبت نام کند، ثبت نام در بیش از یک حوزه انتخابیه فرعی موجب ابطال ثبت نام و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دور انتخابات مجلس شورای اسلامی می شود.
سیام*9121**1058**1336

نظر شما