شناسهٔ خبر: 31485928 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بدرقه خشایار الوند تا خانه ابدی

تهران – ایرنا – پیکر زنده یاد «خشایار الوند» فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولان و مردم تشییع و برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) خانه ابدی بدرقه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم تشییع زنده‌یاد «خشایار الوند»، ساعت 10 صبح از ساختمان شماره دو خانه سینما در خیابان وصال شیرازی با حضور جمع کثیری از هنرمندان، مردم و برخی مسئولان سینمایی و تلویزیونی برگزارشد.
شمار بسیاری از هنرمندان و کارگردانان سینما، از جمله سیروس مقدم و تیم سریال پایتخت، کیومرث پوراحمد، مجید مظفری، مسعود ده نمکی، همایون اسعدیان، سروش صحت، احمد مهرانفر، برزو ارجمند، بهروز شعیبی، سیروس الوند، نسرین نصرتی، امیر مهدی ژوله، علیرضا شجاع‌نوری، سیاوش مفیدی، ریما رامین فر و مجتبی جباری و شاهسواری رییس خانه سینما و شماری دیگر از هنمرندان در این آیین حضور داشتند.
عزت الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما و عضو فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از مسئولان حاضر در این مراسم بود.

** رکن اساسی فیلمنامه نویسی رفت

کارگردان پیشکسوت کشور، مرحوم الوند را فردی با پشتکار و مسوولیت پذیر توصیف کرد و گفت: از طرف تیم پایتخت به جامعه هنری تسلیت می گویم، او رکنی بود که جانشین ندارد رکن اساسی از فیلمنامه نویس های مملکت رفت، دلم می خواهد امشب بخوابم فردا صبح بیدار شوم و همه این اتفاقات خواب بوده باشد.
سیروس مقدم گفت: تیم سریال ما از درگذشت زنده یاد خشایار الوند شوکه شده است.
وی افزود: من 10سال با خشایار و تیم پایتخت از همکاری فراتر رفتیم، به یک خانواده تبدیل شدیم و مشکلات یکدیگر را می دانستیم.
او گفت: صبح که با دوستان سریال پایتخت از دفتر آمدیم باور نمی کردیم خشایار نیست، در اتاقش را باز کردیم و با قاب عکس او مواجه شدیم.
مقدم با بیان اینکه مرحوم الوند تلاش می کرد خانواده اش را به خوبی سرپرستی کند، ادامه داد: روز آخر ما تست های گریم بازیگران پایتخت را انجام دادیم؛ نمی دانم شاید آن روز را باید برای همیشه به خاطر سپرد، خشایار بسیار شاداب بود و ۶۰ صفحه اول فیلمنامه را تحویل تنابنده داد.
این کارگردان با بیان اینکه قرار بود از شنبه کار سریال را آغاز کنیم، اضافه کرد: آن روز خشایار عجله داشت بازی بارسا را با پسرش ببینید.

** روز بد و سخت
کیوموث پوراحمد کارگردان سینما نیز گفت: ‌من خشایار را زیاد نمی شناختم به صرف اینکه برادر سیروس بود او را شناختم، امروز روز بد و سختی است.

** الوند سهم زیادی در خنده این مردم داشت

بابک صحرایی ترانه سرا نیز به عنوان سخنران بعدی اظهار داشت: بخش بزرگی از خنده های مردم این سرزمین طی سالهای اخیر مدیون خشایار بود، مرگ برای خود انسان آرامش و رهایی است اما برای ما مانده ها سوگ است.
وی گفت: امروز این حجم از مردمی که برای بدرقه پیکر خشایار الوند آمده، نشان می دهد مردم هنرمندهای حقیقی خود را می شناسند.
صحرایی ادامه داد: امروز کمر سیروس الوند خم شده و فردی که از ستون های سینمای ماست طی دو روزه گویی ۲۰ سال پیر شده است.

** خشایار، سلطان خنده ایران

مجری رادیو و تلویزیون سخنران بعدی بود که اظهار داشت: او سلطان خنده ایران بود و در داغ او حرف زدن دردناک است.
بهروز رضوی گوینده خشایار الوند در دامن سینما بزرگ شد و همه خاطرات خوبی از او دارند.
وی اضافه کرد: او داشت فکر می کرد چطور امسال مردم را بخنداند. او هیچگونه نگرانی نداشت، سکته خشایار از غم و غصه نبود، بلکه از فشار کار برای این سینما از پا درآمد، از بس به مردم فکر کرد و از فکر کردن به خود غافل ماند.

** خدمتگزار واقعی ملت

رییس اسبق سازمان صدا و سیما نیز به عنوان سخنران بعدی به جایگاه آمد و گفت: هر چه فکر می کنم خشایار الوند را مرحوم خطاب کنم، باورمان نمی شود. او تا همین دو روز گذشته برای خنداندن مردم کار می کرد. زنده واقعی او است.
عزت الله ضرغامی افزود: امروز در تشییع یکی از خدمتگزاران واقعی این ملت گردهم آمدیم. همه وجود او برای شاد کردن دل مردم بود شاید در شرایطی که این مردم بیشتر نیاز به نشاط داشتند، خشایار الوند اهل این کار بدون ادعا بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: هیچ کاری پرثواب تر از شاد کردن دل مردم نیست. خشایار الوند یک هنرمند تمام عیار باسواد باسلیقه با ذوق و آشنا به کار تیمی بود.
ضرغامی با یادآوری اینکه خشایار الوند فردی پرنشاط و گشاده رو بود، گفت: بسیاری افراد، انسان های خوبی هستند، اما وقتی می خواهید با آنها حشر و نشر کنید باید انرژی بسیاری صرف کنید تا گاردشان باز شود اما خشایار گرم و صمیمی بود.
وی ادامه داد: حضور شما مردم در مراسم تشییع پیکر این هنرمند، حاکی از آن است که او راهش درست بود. برای سیروس الوند که حق بزرگی بر هنر گردن کشور دارد و نعمتی برای هنرهای نمایشی و تصویری است آرزوی صبر می کنم.

** سردخانه آشنا نداریم؟

امیرمهدی ژوله به عنوان سخنران بعدی چنین گفت: همان روز که این اتفاق افتاد، پیمان قاسم خانی که شوکه شده بود، با من تماس گرفت و گفت، من این مسایل را نمی دانم، اما شنیده ام برخی که سکته می کنند ممکن است دوباره به هوش بیایند، آیا در سردخانه آشنا داریم؟
این نویسنده سریال های طنز با بیان اینکه شاهد توانایی های خشایار در فیلمنامه نویسی بودم، اضافه کرد: یکبار خشایار گفت مادرم (مرحوم) بسیار هوای ما را دارد، مادرم هست و حضورش را حس می کنم. خدا حضور تو را برای خانواده ات نگه دارد.

** حرف ناگفته الوند از زبان همسر

الهام ایمانی همسر زنده یاد خشایار الوند نیز در جایگاه قرار گرفت و گفت: خشایار یک حرف ناگفته داشت که برای جشن دنیای تصویر آماده کرده بود تا روی سن بگوید. او می خواست از سه استاد خود در مسیر پیشرفتش، قدردانی کند.
وی افزود: نخستین استادش سیروس الوند بود، دومین و سومین استاد او مهران مدیری و سیروس مقدم هستند. از شما تشکر می کنم که در این راه همراه خشایار بودید و باعث ارتقا و پیشرفت او شدید.
سیروس الوند برادر مرحوم خشایار به جایگاه آمد و اینچنین گفت: «چند خاطره همچون اسلاید از مقابل چشمانم می گذرد، لحظه ای که خشایار دنیا آمد، زیبا بود، و پرستارها او را به همه نشان می دادند، تصویر بعدی که از مقابل چشمانم می گذرد، عروسی او است، خشایار عاشق الهام بود. شب عروسی خشایار بسیار خوشحال بودم که به کسی که دوست داشت رسیده است، تصویر بعد این است که در اتاق احیا باز شد، پزشکان در حال احیا او هستند و جسم بی جان این بچه به بالا و پایین می پرد، یک ساعت احیا او طول کشید، تصویر چهارم رویش را کنار زدند تا من شناسایی اش کنم. یک مرد آمد گفت این مرد کیست که فوت شده گفتم نویسنده سریال پایتخت است او در پاسخ اظهار داشت که من سنگ ساز هستم، اجازه دهید سنگ قبر او را من بسازم زیرا سریال پایتخت را بسیار دوست داشتم.
داریوش الوند برادر دیگر خشایار نیز گفت: یک ماه قبل از خدمت سربازی من، خشایار به دنیا آمد و من در آن یک ماه با او زندگی کردم، او را می شستم، مراقبت می کردم و با او بازی می کردم، به عشق او اواخر هفته از پادگان به خانه می آمدم. او از کودکی همچون فرزندم با من بزرگ شد. در پادگان تصور می کردند او فرزند من است.
مراسم یادبود این هنرمند نیز روز دوشنبه 13 اسفندماه از ساعت 17 تا 18:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، خشایار الوند فعالیت در سینما را با نگارش فیلمنامه‌های «مزاحم» و «برگ برنده» هر دو به کارگردانی برادرش سیروس الوند آغاز کرد اما عمده شهرت او به نویسندگی مجموعه‌های طنز از جمله سریال‌های «نقطه‌چین»، «قهوه تلخ» و«پایتخت» باز می‌گردد.
خشایار الوند فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون صبح امروز به‌دلیل ایست قلبی در 51 سالگی درگذشت.
فراهنگ ** 9021 ** 1355 **

نظر شما