شناسهٔ خبر: 31375779 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گزینه نظامی ترامپ روی میز گوایدو

روزنامه جوان

پس از آنکه ارتش ونزوئلا مانع ورود کمک‌های به‌اصطلاح بشردوستانه امریکا از طریق مرز‌های زمینی به این کشور شد، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا که برای دیدار با مقامات واشنگتن به کلمبیا رفته اعلام کرد که مجبور است از واشنگتن بخواهد تمامی گزینه‌ها را برای براندازی نیکولاس مادورو بررسی کند. این در حالی است که امریکایی‌ها هنوز در توسل به اقدام نظامی برای برکناری مادورو، تردید دارند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا که نتوانسته با حمایت‌های سیاسی امریکا و متحدانش قدرت را به دست بگیرد، از حامیان غربی خود خواسته به نفع او از هیچ اقدامی امتناع نکنند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، گوایدو شنبه شب در واکنش به ممانعت دولت کاراکاس از ورود محموله کمک‌هایی که امریکا برای اپوزیسیون این کشور ارسال کرده بود، مدعی شد: «حوادث جاری من را به اتخاذ تصمیمی وا‌می‌دارد مبنی بر اینکه رسماً از جامعه بین‌الملل بخواهم در راستای تضمین آزادی ونزوئلا، همه گزینه‌ها را لحاظ کند». در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی اپوزیسیون، پیش‌تر گزینه مداخله نظامی در ونزوئلا را مطرح کرده بود، گوایدو به استفاده از عبارت «همه گزینه‌ها» اکتفا کرد و به طور مشخص صحبتی از حمله نظامی به میان نیاورد.
گوایدو با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا در نشست لیما که قرار است امروز (دوشنبه) در بوگوتا، پایتخت کلمبیا برگزار شود، دیدار می‌کند. گوایدو مدعی شد در جریان این نشست، آن‌ها احتمالاً تصمیم می‌گیرند اقدامات بیشتری را برای اعمال فشار علیه مادورو انجام دهند. گوایدو پیش از این نیز از نیرو‌های مسلح ونزوئلا خواسته بود با رویگردانی از مادورو، به مخالفان بپیوندند و اجازه دهند محموله‌های امریکایی وارد ونزوئلا شود تا آن‌ها را عفو کند. رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا خطاب به نیرو‌های ارتش مدعی شد: «شما به کسی که به صورت سادیستی اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به کشور نمی‌دهد، هیچ دینی برای تبعیت کردن ندارید.»
امریکا که میلیارد‌ها دلار دارایی ونزوئلا را مسدود کرده، با ادعای حمایت از مردم ونزوئلا، کامیون‌هایی را در پوشش کمک‌های بشردوستانه به کلمبیا ارسال کرده تا به ونزوئلا برود. خوان گوایدو که مخفیانه به کلمبیا رفته است، قصد داشت با محموله کمک‌های بشردوستانه امریکا به ونزوئلا بازگردد، اما نیرو‌های ارتش که به مادورو وفادار مانده‌اند، روز شنبه اجازه ورود کامیون‌های به اصطلاح بشردوستانه امریکا به خاک ونزوئلا را ندادند؛ کمک‌هایی که به گفته روس‌ها، با هدف ارسال سلاح به مخالفان انجام می‌شود. امریکا از یک سو با اعمال تحریم‌های گسترده، گرسنگی را بر مردم ونزوئلا تحمیل می‌کند و از طرف دیگر با ارائه کمک‌های به اصطلاح بشردوستانه می‌خواهد خود را دوست مردم ونزوئلا معرفی کند.
رئیس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به اقدام توطئه آمیز کلمبیا، روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرد و به سفیر و کارکنان کنسولی کلمبیا ۲۴ ساعت مهلت داد کاراکاس را ترک کنند. مادورو تأکید کرد: «تحمل نمی‌کنیم از خاک کلمبیا برای تعرض به ونزوئلا استفاده شود». درخواست گوایدو از امریکا و متحدانش برای مداخله نظامی در ونزوئلا در حالی است که روسیه و چین به شدت مخالفت خود را با این تحرکات اعلام کرده‌اند. مقامات روسیه بار‌ها اعلام کرده‌اند، هر اقدامی که برای حمایت از رئیس‌جمهور ونزوئلا لازم باشد، انجام خواهند داد. تلاش برای مداخله در ونزوئلا در شرایطی از سوی امریکایی‌ها پیگیری می‌شود که ارتش سطح آمادگی خود را در مرز‌های ونزوئلا افزایش داده است و گفته که با هر مداخله خارجی به شدت مقابله می‌کند.
به گزارش شبکه المیادین، همزمان با ارسال کالا‌های امریکایی از طریق مرز کلمبیا به ونزوئلا، مردم این کشور در اعتراض به امریکا و کلمبیا در کاراکاس پایتخت ونزوئلا تظاهرات کردند. همچنین ده‌ها نفر از فعالان سیاسی در شهر نیویورک هم برای اعلام حمایت از ونزوئلا در برابر سیاست‌های امریکا، تجمع کردند. این فعالان، بر مخالفت خود با دخالت‌های واشنگتن در امور داخلی ونزوئلا تأکید کردند. تجمع‌کنندگان، کمک‌های انسانی امریکا به ونزوئلا را اسب تروآ برای ورود به خاک این کشور توصیف کردند.

لفاظی امریکایی‌ها
مقامات امریکایی که نتوانسته‌اند در روابط ارتش و نیکولاس مادورو شکاف ایجاد کنند، به لفاظی و تهدید روی آورده‌اند تا شاید از این طریق به هدف خود دست پیدا کنند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا روز یک شنبه در توئیتر نوشت: «کشور‌هایی که هنوز از مادورو حمایت می‌کنند باید به یاد داشته باشند که از چه چیزی حمایت می‌کنند.» بولتون در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: «ارتش ونزوئلا یک انتخاب دارد؛ از دموکراسی و غیرنظامیان حمایت کند و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به کشور بدهد یا با تحریم‌ها و انزوای بیشتر روبه‌رو شود». به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم در سخنانی از نظامیان ونزوئلا خواسته است کار درست را انجام داده و اجازه دهند کمک‌های بشردوستانه امریکا وارد خاک ونزوئلا شود. وی بار دیگر هشدار دولت امریکا مبنی بر اینکه آن‌هایی که با بازگشت دموکراسی به ونزوئلا مخالفت می‌کنند باید پاسخگو باشند را تکرار کرد.

نظر شما