شناسهٔ خبر: 31355244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بوگوتا؛ «ورشو»ی ‌آمریکای لاتین

تهران- ایرنا- نه مسکو و نه واشنگتن؛ این‌بار کاراکاس میدان وزن‌کشی روسیه و آمریکا شده است. از حدود یک ماه پیش (23ژانویه) که خوان گوایدو رئیس مجمع ملی ونزوئلا خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خواند، این نبرد آغاز شده است. هیچ‌کدام از دو کشور نیز حاضر به ترک این منازعه نیستند.

صاحب‌خبر -

دیروز هر دو کشور، کمک‌هایی را برای ونزوئلا ارسال کردند. هواپیمای کمک‌های آمریکا برای مخالفان دولت، در کلمبیا تخلیه شد و هواپیمای کمک‌های روسیه برای دولت مادورو در کاراکاس پایتخت ونزوئلا. این دومین محموله کمک‌های ایالات‌متحده برای مخالفان دولت ونزوئلاست که در یک ماه گذشته در فرودگاه کوکوتا واقع در کلمبیا فرود آمده است. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت که به درخواست «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا، این کمک‌ها را ارسال کرده‌اند و دولت این کشور نیز باید اجازه ورود کمک‌ها را صادر کند. ارزش این محموله 100 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از سوی دیگر همچنین گوایدو با نقض دستور ممنوعیت خروج از ونزوئلا، به شهر کوکوتا رفته و در مراسمی با حضور روسای‌جمهور کلمبیا، شیلی و پاراگوئه که برای حمایت و ارائه کمک‌های آمریکایی به مخالفان «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا برگزار شده بود، شرکت کرد. مخالفان نیکلاس مادورو، قصد داشتند دیروز عملیات ورود کمک‌های بشردوستانه به این کشور را آغاز کنند اما دولت مادورو مانع این اقدام شده است.

این در حالی است که پیش از این، مادورو اعلام کرده بود مرزهای ونزوئلا با برزیل بسته شده و در حال بررسی بستن مرزها با کلمبیا نیز هستند. این دو کشور از حامیان اصلی مخالفان دولت قانونی ونزوئلا در منطقه هستند. دیروز اما ارتش ونزوئلا به دلایل امنیتی در مرز با کلمبیا مستقر شد.

به گزارش «اسپوتنیک»، اقدام ارتش ونزوئلا به دنبال دستور صادره از سوی نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری قانونی و منتخب این کشور صورت گرفته است. منابع خبری می‌گویند ارتش ونزوئلا جاده‌های منتهی به کلمبیا و برزیل را بسته است تا مانع از ورود این محموله‌ها به داخل خاک این کشور شود. همچنین مرزهای هوایی و دریایی با جزایر «اروبا»، «بونایر» و «کوراکائو» به دستور مادورو بسته شده‌اند. در حالی که دولت ونزوئلا از دریافت کمک‌های ارسالی آمریکا امتناع می‌کند، دولت ونزوئلا محموله‌ای از دارو و تجهیزات پزشکی را که توسط روسیه و از طریق سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان کمک‌های بشردوستانه به این کشور ارسال شده بود، پذیرفت.

به نوشته خبرگزاری «یو‌‌ای وایر» این محموله در فرودگاه «کاراکاس» پایتخت ونزوئلا، توسط «ولادیمیر زامسکی» سفیر روسیه در ونزوئلا، تحویل داده شد. به گفته او کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا ادامه خواهد داشت و از طریق «روشی متمدنانه به‌واسطه سازمان‌های جهانی مربوطه» فراهم خواهد شد.

**آمریکا به دنبال دومینوی سقوط مخالفان
حمایت‌های آمریکا از رهبر مخالفان دولت مادورو روند رو به رشدی به خود گرفته است. روز جمعه ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که ایالات متحده طرحی برای ارسال سلاح و سربازان عملیات ویژه به نزدیکی ونزوئلا آماده کرده است. حالا اما به نظر می‌رسد ونزوئلا تنها بخشی از یک پازل است و آمریکا به دنبال سقوط دولت‌های نیکاراگوئه و کوبا نیز هست.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه «تلموندو» از برنامه‌های دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای پشتیبانی از معترضان در کوبا و نیکاراگوئه‌ برای مقابله با حکومت‌هایشان همچون اقدامات واشنگتن در قبال معترضان ونزوئلایی‌ خبر داد و گفت: «دولت دونالد ترامپ تاکنون این حمایت را انجام داده و به این حمایت خود نه‌فقط برای ونزوئلا بلکه مطمئنا برای نیکاراگوئه و کوبا هم ادامه خواهد داد.»

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: «دولت ترامپ با دولت‌های قبلی آمریکا مثل دولت باراک اوباما تفاوت دارد چراکه دولت ترامپ خطرات واقعی برای مردم را شناسایی می‌کند و اقداماتی را برای دستیابی به نتایج خوب نه‌فقط برای مردم ونزوئلا بلکه برای مردم کوبا و نیکاراگوئه اتخاذ می‌کند.» وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه‌اش، گفت: «مردم کشورهای مذکور در آمریکای لاتین باید یک جنبش به سمت تغییرات سیاسی را خودشان رهبری کنند و واشنگتن برای حمایت از آنها آماده است.»

**تکرار نشست ورشو در بوگوتا
دولت ترامپ در کنار تحریم‌های شرکت نفت دولتی ونزوئلا و تهدید به تحریم‌های بیشتر، در تلاش برای برگزاری یک نشست ضددولت ونزوئلا در بوگوتا پایتخت کلمبیاست. در این نشست که همچون نشست ضدایرانی ورشو ریاست هیات آمریکایی برعهده مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکاست، رهبران کشورهایی که گروه «لیما» خوانده می‌شوند، حضور دارند. گروه لیما در سال 2017 و از سوی 11 کشور آمریکای لاتین و کانادا برای یافتن آنچه راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران ونزوئلا خوانده می‌شود، تشکیل شد.

آن‌گونه که «رویترز» به نقل از یک مقام دولتی اعلام کرده این نشست دوشنبه در بوگوتا، پایتخت کلمبیا برگزار خواهد شد. این مقام گفت مایک پنس، ریاست هیات آمریکایی برای دیدار با بلوک منطقه‌ای گروه لیما را برعهده خواهد داشت و هنوز «گزینه‌های باز» برای آنچه پیشنهاد خواهد شد، وجود دارد. به گفته این مقام دولتی، بسته به اینکه چه اتفاقاتی در مرزهای ونزوئلا رخ خواهد داد، این رهبران ممکن است میزان کمک‌هایشان را به این کشور افزایش دهند یا گام‌های جدیدی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر بردارند.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «چنانچه هرگونه خشونتی باشد یا اگر هر نوع واکنش منفی‌ای از جانب رده‌های نیروهای مسلح ونزوئلا وجود داشته باشد، ممکن است تدابیری از سوی معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و سایر کشورها درخصوص فشرده کردن حلقه مالی بین‌المللی صورت بگیرد.»

این مقام گفت: «او هویج‌هایی دارد اما همچنین برای کسانی که خشونت را تشدید یا اجرا کنند با چماق آماده است. این تدابیر نه‌فقط از سوی آمریکا بلکه از سوی مابقی دموکراسی‌های این منطقه اعلام خواهد شد.» از آنجا که این مساله برای کاخ سفید حائز اهمیت است، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ سفر به کره‌جنوبی برای گفت‌وگو با متحدان کشورش پیش از نشست آخر هفته درباره مذاکرات هسته‌ای کره‌شمالی را لغو کرد.

**مخالفت سندرز با تکرار مداخلات در آمریکای لاتین
در میان حمایت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها از خوان گوایدو، برنی سندرز سناتور ارشد آمریکایی و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا، از دولتمردان آمریکا خواست مداخلات نظامی گذشته خود در آمریکای لاتین را تکرار نکنند. به گزارش بین‌الملل خبرگزاری «فارس»، سندرز از به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا امتناع ورزید و خواستار برگزاری انتخابات جدید در این کشور شد. اظهارات سندرز خشم قانونگذاران دموکرات خواهان تغییر نظام در ونزوئلا را برانگیخت.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشاتودی»، برنی سندرز در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «یونی‌ویژن» در پاسخ به اینکه آیا گوایدو را به رسمیت می‌شناسد، گفت: «خیر، فکر می‌کنم آنچه اکنون باید رخ دهد این است که فکر می‌کنم سوالات جدی درخصوص انتخابات اخیر وجود دارد. بسیاری از مردم گمان می‌کنند انتخابات فریبکارانه بوده و من فکر می‌کنم آمریکا باید با جامعه بین‌الملل کار کند تا مطمئن شود انتخاباتی آزاد و عادلانه در ونزوئلا برگزار می‌شود.»

منبع: روزنامه فرهیختگان؛ 1397،12،05
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

نظر شما