شناسهٔ خبر: 3135531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رحمانی فضلی: امنیت عراق را امنیت ایران می دانیم

صاحب‌خبر -

وزیر کشور با تاکید بر ضرورت مقابله با تروریسم در منطقه گفت: امنیت عراق را امنیت ایران می دانیم.


به گزارش جماران به نقل از ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه شنبه پس از دیدار یک ساعته با 'محمد سالم الغبان' همتای عراقی خود در نشست خبری مشترک با وی، افزود: حمایت از مردم و دولت عراق از وظایف دینی ماست و هم از وظایف همجواری و ملی است.



وزیر کشور درباره موضوعات مطروحه در نشست با همتای عراقی خود نیز اظهار داشت: گفت و گوی ما در خصوص موضوعات مورد علاقه دوطرف از جمله همکاری در زمینه مباحث امنیتی و انتظامی در داخل کشور عراق و همچنین انتقال تجربیات ایران در حوزه های مختلف آموزشی و تبادل اطلاعات و اخبار بین دو کشور بود.

وی افزود: همچنین دو طرف درباره همکاری های میان دو کشور در سطح ملی و منطقه ای و نیز همکاری بین استان های مرزی ایران و عراق به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

رحمانی فضلی در این دیدار از مردم عراق و نیز استانداران و متولیان حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل که پذیرای خوب زوار ایرانی در ایام اربعین بودند تشکر و قدردانی کرد.

وزیر کشور تشکیل کمیته های مشترک برای برنامه ریزی سال آینده به منظور خدمات رسانی بهتر به زوار در عراق را از دستاوردهای نشست با همتای عراقی خود عنوان کرد.

رحمانی فضلی ابراز امیدواری کرد تا این تعاملات بتواند موجب تقویت هر دو کشور و ناامیدی دشمنان شود.

محمد سالم الغبان وزیر کشور عراق نیز در این نشست خبری با اشاره به بررسی بسیاری از موضوعات میان دوکشور در دیدار با همتای ایرانی خود، گفت: به غیر از مسایل همسایگی و جغرافیایی، وجوه مشترک فراوانی میان ایران و عراق در عرصه های سیاسی، فرهنگی، تاریخی و دینی وجود دارد.

سالم الغبان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از بدو سقوط رژیم سابق عراق و آغاز روند سیاسی جدید همواره پشتیبان کشور ما بوده و از این روند سیاسی حمایت کرده و از زمان روی کار آمدن دولت جدید در عراق همواره در کنار این کشور بوده است.

وی ادامه داد: در مراحل و بحران های مختلف و همچنین در جنگ علیه داعش، به تلاش جمهوری اسلامی ایران و رهبری حکیمانه این کشور ارج می نهم که از ملت عراق حمایت کرده است و امیدواریم همکاری و پیوندهای میان دو ملت مسلمان بیش از پیش در جهت منافع دو کشور افزایش یابد.

وزیر کشور عراق گفت: ما در عرصه های متعدد به ویژه در موضوع تروریسم کمک های ایران را شاهد بودیم و نیاز به این داریم که از تجربیات وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم؛ به همین دلیل، هیات همراه مدیریت های مختلف پلیس و نیروی انتظامی عراق را در بر می گیرد.

وزیر کشور عراق تاکید کرد : ما خواهان استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف در جهت خدمت به منافع دو کشور هستیم. 

الغبان گفت: به هر حال امنیت، تفکیک پذیر نیست و اگر این امنیت در کشورهای پیرامونی برقرار نباشد، عراق هم نمی تواند از امنیت برخوردار باشد.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران چه نوع کمکی را به وزارت کشور عراق می تواند بکند بویژه که بتازگی این وزارتخانه مسوولیت تامین امنیت پایتخت این کشور را هم به عهده گرفته است، گفت: در حوزه مسوولیتی وزارت کشور ایران، یکی از موضوعات مهم بحث تامین امنیت داخلی است. در حوزه امنیت داخلی شورای امنیت کشور ، در ایران نقش آفرین است که متشکل از نمایندگان نیروهای نظامی، انتظامی ، قضایی و بقیه نیروهایی است که به نوعی در حوزه امنیت مسوولیت دارند و رییس آن وزیر کشور است.

وی ادامه داد: ما در حوزه امنیت داخلی عراق می توانیم هم در حوزه انتظامی یعنی تجهیز و آموزش پلیس، و هم در انتقال تجربیات و علومی که در حوزه تربیت کادر و نیروی انتظامی داریم، به عراق کمک کنیم.

رحمانی فضلی یادآور شد: مساله بعدی مرزها و موضوع مرزبانی است که یکی از مسائل مهم است و ایران در این خصوص تجربه بسیاری بالایی دارد و ما اعلام کردیم که آمادگی کافی و کامل را برای انتقال تجربیات ، آموزش و تکنولوژی و تجهیزات به عراق دارا هستیم.

وزیر کشور گفت: موضوع بعدی بحث مسائل امنیتی است که ما در این باره اعلام کردیم که برای آموزش نیروی انسانی و تبادل اخبار و اطلاعات بین ایران و عراق آمادگی داریم تا بتوانیم همکاری ها را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: اما در حوزه های تبادل اقتصادی و تجاری و همکاری ها بین استان های دو کشور در مناطق مرزی هم اعلام آمادگی کرده ایم و قرار شد یک نشست و یک همایشی متشکل از استان های ایران و عراق داشته باشیم که پیشنهاد وزیر عراق بود و همچنین کارگروهی را انتخاب کنیم که این کارگروه در حوزه تامین امنیت و ایجاد بستر لازم برای خدمات رسانی به زوار ایرانی در ایام اربعین و سایر ایام باشد. 

رحمانی فضلی گفت: درباره همکاری ها در خصوص مسایل اروند رود تبادل نظر به عمل آمد و قرار شد با تلاش مشترک دو کشور مشکلات را مرتفع کنیم و تجارت و اقتصاد را در حوزه هر دو ساحل اروند رود گسترش دهیم.


نظر شما