شناسهٔ خبر: 31252979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

لهستان برای دومین بار سفیر رژیم صهیونیستی را فراخواند

روزنامه جوان

هنوز یک هفته از نشست ورشو نگذشته لهستان برای دومین بار سفیر رژیم صهیونیستی را به دلیل اظهارات وزیر خارجه جدید این رژیم احضار کرد و در همین حال نخست‌وزیر جمهوری چک هم اعلام کرده در اعتراض به مواضع نتانیاهو و سایر مقامات اسرائیل در نشست ویشگراد در قدس شرکت نمی‌کند تا علناً برگزاری این نشست نیز در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت لهستان روز دو شنبه بار دیگر «آنا آزاری» سفیر رژیم صهیونیستی در ورشو را احضار کرده است. این اقدام لهستان پس از آن صورت گرفت که «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی روز دو شنبه در مصاحبه با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گفته است: «بسیاری از لهستانی‌ها با نازی‌ها همکاری کردند و در نابودی یهودیان نقش داشتند.» وی افزود: «می‌توان رفتاری دیپلماتیک داشت و باید هم دیپلماتیک رفتار کرد، اما واقعیات تاریخی قابل تغییر نیستند. پیش از هلوکاست، هنگام وقوع آن و پس از آن، یهودستیزی در ذات لهستانی‌ها بوده است.» نشست هفته گذشته «ورشو» علیه ایران به عقیده کارشناسان نزدیک به دولت لهستان قرار بود نقطه عطفی برای ارتقای روابط میان ورشو و تل‌آویو باشد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه این نشست عملاً به محلی برای اوج‌گیری دوباره تنش میان دو طرف در مورد رخداد‌های جنگ جهانی تبدیل شد. چند روز پیش «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که برای شرکت در نشست ضدایرانی ورشو به لهستان سفر کرده بود، هنوز خاک این کشور را ترک نکرده بود که در مرکز یادبود قربانیان «هلوکاست» لهستانی‌ها را به همدستی با آلمان نازی متهم کرد و تلویحاً به انتقاد از لایحه‌ای پرداخت که سال گذشته میلادی در لهستان تصویب شد و طرح ادعای مشارکت لهستانی‌ها در هلوکاست را غیرقانونی کرد.
در پی اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی «ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست‌وزیر لهستان سفرش به فلسطین اشغالی را لغو کرد. او قرار بود این هفته در اجلاس چهارجانبه کشور‌های اروپای مرکزی (لهستان، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک) موسوم به «ویشگراد»، که در قدس اشغالی برگزار می‌شود، شرکت کند. از سوی دیگر، نخست‌وزیر جمهوری چک هم اعلام کرده به دلیل سخنان نتانیاهو و سایر مقامات اسرائیل در نشست ویشگراد در قدس شرکت نمی‌کند به این ترتیب عملاً نشست ویشگراد برگزار نخواهد شد.

نظر شما