شناسهٔ خبر: 31095891 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

درخواست ترکیه برای تعطیلی اردوگاه های «سین کیانگ»

سیاست چین علیه مسلمانان شرم بزرگی برای بشریت است

ترکیه از دولت چین خواست تا اردوگاه های نگهداری مسلمانان در «سین کیانگ» را تعطیل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «رویترز»،ترکیه از دولت چین خواست تا اردوگاه های نگهداری مسلمانان در «سین کیانگ» را تعطیل کند.

آنکارا این اردوگاه ها که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در آن زندانی هستند را «شرم بزرگی برای بشریت» دانست.

هفته گذشته،فعالان حقوق بشر از کشورهای مسلمان و اروپایی خواستند تا برای تشکیل گروه تحقیقاتی سازمان ملل در مورد بازداشت و تعلیم اجباری مسلمانان اویغور در اردوگاه های کار اجباری،پیش قدم شوند.

«حامی آکسوی»،سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای در این باره گفت: «سیاست جذب سیستماتیک علیه مسلمانان اویغور که مقامات چینی مرتکب آن می شوند،شرم بزرگی برای بشریت است.»

وی افزود: «دیگر بر کسی پوشیده نیست که بیش از یک میلیون نفر از ترک های اویغور که به طور خودسرانه بازداشت می شوند در معرض شکنجه و شستشوهای مغزی سیاسی در اردوگاه های کار اجباری که مانند زندان هستند،قرار دارند.

ترکیه در پی مرگ «عبدالرحیم هیئت»،شاعر و موسیقیدان اویغور در این اردوگاه ها نسبت به مسئله نگهداری مسلمانان در این زندان ها واکنش نشان داد.

پکن با فشارهای روزافزون بین المللی به خاطر برنامه های افراطی خود علیه مسلمانان در این اردوگاه ها مواجه است.

آنکارا همچنین از جامعه بین الملل و دبیر کل سازمان ملل درخواست کرده است تا در این باره اقدام کنند.

بر اساس گزارش هایی که خبرگزاری فرانسه آنها را جمع آوری کرده است، حداقل 181 مرکز از این دست در ایالت «سین کیانگ» وجود دارند.

 این مراکز برای اولین بار در سال 2014 میلادی بر پا شدند، سالی که مقالمات چینی کمپین «حمله سخت» علیه تروریسم را پس از یک خشونت مرگبار در سین گیانگ آغاز کردند.

 دولت پکن سال‌هاست که به عناوین مختلف به نقض حقوق بشر محکوم می‌شود اما این محکومیت در پس قدرت اقتصادی و نظامی این دولت پنهان شده است.

 رفتار ظالمانه حکومت کمونیستی چین با مسلمانان اویغور سال هاست که مورد بی توجهی جوامع بین المللی قرار گرفته است.

 مسلمانان اویغور در ایالت «سین کیانگ» چین هرگز نمی توانند شعائر اسلامی را آزادانه به جای بیاورند.

 مسلمانان ترک ‏تبار » اویغور» ساکن در ایالت سین کیانگ با جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر، در اثر سیاست های ضد اسلامی حکومت مرکزی چین ‏زندگی سختی را می گذرانند.‏

نظر شما