شناسهٔ خبر: 31015822 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اسپوتنیک:

هشت کشور عربی موافق بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند

یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که هشت کشور عربی خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از هفت سال تعلیق هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع دیپلماتیک در بروکسل به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که  حداقل هشت کشور لبنان، الجزایر، عراق، تونس، مصر، سودان، امارات و بحرین خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند.

بروکسل روز گذشته (دوشنبه) میزبان نشستی میان اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا بود. نشستی که مسائل مختلفی در آن بحث و بررسی شد که موضوع سوریه یکی از اصلی‌ترین آن‌ها بود. این گفت‌و‌گوها مقدمه‌ای برای نشست مورخه ۲۴-۲۵ فوریه در شرم‌الشیخ مصر بود. 

با گذشت هفت سال از بحران سوریه و تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب، اکنون زمان بازگشت کشورهای عربی به سمت دولت سوریه است. دولتی که توانسته بخش بزرگی از مساحت کشور را از اشغال تروریست‌ها باز پس گیرد و در مقابل معارضانی هستند که دیگر قدرت و مانور سال‌های پیشین را ندارند و تنها نامی از آن‌ها باقی مانده است. امارات اولین کشور عربی بود که در ششم دی ماه سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد و اکنون در حال آماده‌سازی مقدمات از سرگیری پروازهای هوایی میان دبی و دمشق است. بحرین نیز اعلام کرده است که به زودی سفارت خود را در دمشق بازگشایی می‌کند.

عبد الحکیم نعیمی کاردار سفارت امارات در دمشق در روز بازگشایی سفارت در جمع خبرنگاران گفته بود: «بازگشایی سفارت ما اولین گام در جهت بازگشایی سفارتخانه‌های دیگر کشورهای عربی است».

اما در این میان به نظر می‌رسد، کشورهایی چون عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با دمشق، پیش‌شرط‌هایی را مطرح کرده‌اند که به نقل از منابع غیر رسمی، فاصله گرفتن از ایران از شروط اصلی است. در این باره «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه چندی پیش صراحتا گفت که این کشور هیچ شرطی را برای بازگشت به اتحادیه عرب نمی‌پذیرد.

او گفته بود: سوریه نمی‌تواند به‌دلیل اوضاع داخلی خود و برخی دیگر از موضوعات زیر فشار قرار بگیرد و باج بدهد.

انتهای پیام/م

 

نظر شما