شناسهٔ خبر: 30937457 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

غلامرضا اعوانی در نشست «گفتمان فلسفی علوم انسانی در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی»؛

رجوع به حکمت الهی راه‌حل مسائل جهان امروز

دکتر غلامرضا اعوانی در نشست تخصصی صبح امروز که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد به لزوم توجه به سنت حکمیِ الهی اشاره کرد و آن را راه‌حل مسائل جهان امروز خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه فارس، استاد فلسفه دکتر غلامرضا اعوانی در نشست تخصصی «گفتمان فلسفی علوم انسانی در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی» که صبح امروز 11 بهمن ماه 97 به همت «شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی» برگزار شد؛ در تبیین راه حل مسائل جهان امروز این‌گونه بیان داشت: «یک مسئله بسیار مهم در فرهنگ ایران حکمت الهی است که در هیچ‌کدام از کشورهای اسلامی چیزی به نام حکمت وجود نداشته است، چه قبل از اسلام و چه بعد از آن. بطور کلی در ادیان غیرابراهیمی فلسفه و دین یکی است، مثل دین زرتشت یا دین هندوها. بعد از اسلام، قرآن بوسیله حکمتی که آن را بطن دین قرار داده، اسلام را جهانی می‌کند که این باعث توجه مسلمانان به حکمت شد و بعد از آن همه حکمای ما حکمت را به سمت حکمت الهی پیش بردند.»

ایشان در ادامه با اشاره به اهمیت وجوه علمی دانشمندانی همچون ابن‌سینا بیان داشت: «ابن‌سینا در منطق صدها نوآوری داشته و هم‌چنین در الهیات شفا توانسته اعم و اخص را وارد جریان کند. مبحث وجود و ماهیت تا قبل از ابن سینا وجود نداشته بلکه قبل از او جوهر و عرض بوده و بعد از او است که انتولوژی که مؤسس آن ابن‌سینا بوده وارد غرب می‌شود و به وسیله سنت توماس ادامه پیدا می‌کند و به کانت می‌رسد.»

رئیس اسبق انجمن حکمت و فلسفه ایران در ادامه به لزوم توجه به دیگر حکمای ما مانند سهروردی و ابن عربی که به حکمت انبیاء در قرآن پرداخته‌اند، اشاره کرد و حکمت نظری را گمشده ما دانست و آن را راه‌گشای بسیاری از مسائل جهان غرب خواند و گفت: «در غرب علم و دین و فلسفه از حکمت بریده‌اند و راه‌حل تمامی مسائل را باید در حکمت الهی جستجو کنیم.»

دکتر اعوانی افزود: «که از غربی‌ها هیچ‌کس به فلسفه توجه نکرده بلکه همه به دنبال کلام رفته‌اند بجز سه نفر که یکی از آن‌ها «هورتنِ» آلمانی است که در ایران ناشناخته هست، و دو نفر دیگر که معروف هستند «کُربن» و «ایزوتسو» هستند که بعد از یک عمر فلسفه خوانی به فلسفه اسلامی رو می‌کنند و ما نیز از آن‌ها در انجمن حکمت و فلسفه ایران استفاده کردیم.»

وی در ادامه به فعالیت‌های انجام شده در دوره ریاست خود در انجمن حکمت و فلسفه ایران اشاره کرد و گفت: «این گزارش برای اولین بار است که ارائه می‌شود و تا قبل از این منعکس نشده است. برگزاری شانزده تا بیست درس کلاس آزاد در انجمن حکمت و فلسفه، تدریس متن کامل الهیات شفاه توسط استاد مصطفوی، همچنین فصوص ابن عربی، شرح منظومه، تدریس زبان یونانی و زبان لاتین که در دانشگاه تدریس نمی‌شده و کارهایی از این قبیل که باعث پرشدن خلأ دانشگاه می‌شده. همچنین تشکیل کنگره‌های بین‌المللی که اولین آن کنگره منطق با شرکت آیت‌الله جوادی آملی، حسن‌زاده آملی و ...بود، برگزاری کنگره بین‌المللی کانت، تشکیل کنگره‌های فلسفی مشترک با کشورهای مختلف از جمله قزاقستان، بلغارستان و ...، شرکت در کنگره بین‌المللی فلسفه در اندونزی، تشکیل کنگره جهانی مولوی، شرکت در کنگره بین المللی رومی، عضویت رئیس انجمن (دکتر اعوانی) در هیئت مدیره فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های فلسفی جهان، شرکت انجمن در فعالیت‌های علمی کنگره‌های دیگر مخصوصاً ملاصدرا، قرارداد برای ترجمه آثار ملاصدرا به زبان‌های مختلف، تأسیس یک انجمن بین‌المللی فلسفه اسلامی و...»

در پایان دکتر اعوانی ضمن یادآوریِ دعوت از ایشان به دانشگاه پکن برای چهار ترم به عنوان استاد فلسفه اسلامی‌، متذکر شد همه‌ی فعالیت‌های انجام شده در زمان ریاست‌شان در جهت ترویج و معرفی حکمت اسلامی به جهان بوده است.

 

نظر شما