شناسهٔ خبر: 30832171 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

قدرت تهاجمی ایران عامل ترس سامورایی‌ها

روزنامه جوان

چهار تیم صعودکننده به نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۹ حالا یک گام دیگر تا گرفتن جواز حضور در فینال آسیا فاصله دارند. ایران، ژاپن، قطر و امارات چهار تیم برتر قاره کهن هستند که در بازی‌های مرحله نیمه‌نهایی رقابت می‌کنند. ایران مدعی اصلی قهرمانی محسوب می‌شود. ژاپن برای باز کردن دروازه تیم کشورمان کار سختی در پیش دارد و قطر و امارات نیز یکی از حساس‌ترین بازی‌های جام را برگزار می‌کنند.

صاحب‌خبر -
سرویس ورزش جوان آنلاین: حتی خوش‌بین‌ترین هواداران قطری و اماراتی هم تصور نمی‌کردند با حذف کره جنوبی و استرالیا شانس حضور در نیمه‌نهایی جام ۲۰۱۹ نصیب‌شان شود. فینالیست‌های دوره گذشته هر دو با یک گل مغلوب حریفان عرب خود شدند تا وداعی تلخ را تجربه کنند. رویارویی قطر – امارات علاوه بر چالش‌های فوتبالی، حساسیت‌های سیاسی زیادی به همراه داشته، تا جایی که رسانه‌های خارجی از این بازی به عنوان «دربی عربی» یاد کرده‌اند. این نخستین حضور قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیاست.

حذف قهرمان
نبرد امارات و استرالیا آخرین بازی دور یک‌چهارم نهایی بود، دیداری که در نهایت مدافع عنوان قهرمانی با گریه رقابت‌ها را ترک کرد. شانس این‌بار هم با میزبان یار بود و علی احمد مبخوت با تک‌گلی که به ثمر رساند، بردی ارزشمند را به اماراتی‌ها هدیه داد. در آن سوی میدان کانگورو‌ها با تمام افتخاراتشان به جای دفاع از عنوان قهرمانی دوره گذشته شکست را پذیرفتند و تسلیم امارات شدند.

کمک VAR به میزبان
در روزی که کمک‌داور ویدئویی آفساید بودن گل کره‌ای‌ها را تأیید کرد، در مقابل به آفساید اعلام شدن گل استرالیا واکنشی نشان نداد. گلی که کانگورو‌ها وارد دروازه امارات کردند از سوی کمک‌داور آفساید اعلام شد، در حالی که کارشناسان تصمیم او را اشتباه خواندند. جالب اینجاست که درخواستی برای بررسی صحنه توسط VAR داده نشد تا شایعه در اختیار میزبان بودن این سیستم به شدت پراکنده شود.

زوم روی ایران
نبرد ایران – ژاپن، اوج حساسیت فوتبالی در قاره کهن به شمار می‌رود. یوزپلنگ‌ها با سه گل چین را بردند و سامورایی‌ها نیز ویتنام را با یک گل از پیش‌رو برداشتند تا فردا برای فینالیست شدن نبرد مرگ و زندگی را برگزار کنند. به همین خاطر رسانه‌ها توجه ویژه‌ای به این بازی دارند و در این بین تمامی آن‌ها شانس کشورمان برای برتری مقابل ژاپن را بیشتر می‌دانند. عملکرد تیم کارلوس کی‌روش به گونه‌ای بوده که کادر فنی ژاپن نگران بازی با ایران است. تیم ایران با پنج کلین‌شیت و بدون گل خورده به نیمه‌نهایی رسیده است. البته قطری‌ها نیز هنوز دروازه‌شان باز نشده، با این تفاوت که مهاجمان ایرانی در گلزنی بسیار موفق‌تر از مهاجمان این تیم ظاهر شده‌اند. ضمن اینکه تقابل کی‌روش با موریاسو، سرمربی ژاپن هم برای هر دو مربی اهمیت زیادی دارد. نکته جالب اینکه موریاسو در یک سالی که هدایت سامورایی‌ها را برعهده داشته، هرگز طعم شکست را نچشیده و حفظ این رکورد قطعاً یکی از اهداف این مربی محسوب می‌شود.

قطر و امارات علیه هم
دومین بازی نیمه‌نهایی جام ملت‌ها بیشتر از آنکه حساسیت‌های فنی – تاکتیکی داشته باشد از لحاظ سیاسی به اوج حساسیت رسیده و سایر کشور‌های عربی نیز در این شرایط آتش‌بیار معرکه شده‌اند. هواداران تیم ملی عمان پس از حذف تیم کشورشان از جام با پرچم قطر به ورزشگاه رفته‌اند و از این تیم حمایت کرده‌اند. گفته می‌شود تماشاگران عربستانی که از حذف سعودی‌ها به شدت ناراحت هستند نیز روز سه‌شنبه از امارات حمایت خواهند کرد!
شیخ نهیان بن زاید، شاهزاده اماراتی هم برای تشویق تماشاگران برای حضور در ورزشگاه تمام بلیت‌ها را خریده تا اماراتی‌ها رایگان به ورزشگاه بروند.

روز سخت کریستوفر و راموس
داوران دو بازی مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها کار سختی در پیش دارند. AFC تلاش کرده تا بهترین داورانش را در این مرحله به میدان بفرستد. بر این اساس قضاوت دیدار ایران – ژاپن را کریستوفر جیمز بیس از استرالیا سوت می‌زند. این سومین قضاوت داور ۳۴ ساله در این رقابت‌هاست. البته فوتبال ایران خاطرات خوبی از قضاوت داوران استرالیایی ندارد. در جام ۲۰۱۵ بنجامین ویلیامز با سوت‌هایش به نفع عراق زمینه حذف تیم کشورمان را فراهم کرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین ترجیح داده برای مقابله با تنش‌های احتمالی داوری بازی قطر – امارات را به سزار راموس بسپارد. داور مکزیکی که تنها داور خارجی رقابت‌ها نیز هست.

تلاش کلمبیایی‌ها
اظهارنظر‌های رئیس فدراسیون فوتبال کلمبیا حاکی از قطعی شدن قرارداد این کشور با کارلوس کی‌روش است. با نزدیک شدن به پایان جام ملت‌های آسیا رامون خسرون از علاقه‌اش برای همکاری با مرد پرتغالی سخن گفت: «امیدواریم حضور کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی کلمبیا در سریع‌ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد. می‌خواهیم در این زمینه خیلی احتیاط کنیم. با او روابط خیلی نزدیکی داریم و امیدواریم در چند روز آینده او را در کلمبیا ببینیم. مذاکره ما با کی‌روش خیلی خوب پیش رفته، اما باید تا پایان جام ملت‌های آسیا صبر کرد.»

مهم قهرمانی است
رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن از نحوه عملکرد بازیکنان این تیم حمایت کرد. با وجود انتقاد‌ها از بازی ژاپنی‌ها در این دوره، تاشیما قهرمانی در جام ملت‌ها را اولویت اصلی خواند: «امیدوارم بتوانیم به فینال برسیم تا قهرمان شویم، حتی اگر این مهم با بازی‌های ضعیف رقم بخورد. به نظرم در چنین تورنمنت‌هایی نتیجه و قهرمانی اهمیت دارد، نه بازی‌های زیبا.»

نظر شما