شناسهٔ خبر: 30703716 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

 تأثير ورزش در درمان مبتلايان به ام.اس

يک دکتراي آسيب‌شناسي و حرکات اصلاحي با اشاره به نقش ورزش در روند درمان و بهبود مبتلايان به ام. اس گفت: در اين بين تاثير ورزش يوگا در درمان اين بيماري قابل چشم پوشي نيست.

علي‌باقر نظريان در گفت‌وگو با ايسنا، بيماري ام اس را شايع‌ترين علت ناتواني عصبي در جوانان خواند و گفت: ام اس نوعي بيماري مزمن، التهابي و تخريب‌کننده عصبي در دستگاه عصبي مرکزي است.

نظريان اضافه کرد: شايع‌ترين دوره پيدايش اين بيماري بين 20 تا 35 سالگي بوده و شيوع آن در زنان تقريبا 2 برابر مردان است.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه پيام نور لرستان يادآور شد: يکي از روش‌هاي درمان بيماري‌هايي مانند ام اس، روي آوردن به فعاليت‌هاي ورزشي است.وي خاطرنشان کرد: در اين بين تاثير ورزش يوگا بر درمان اين بيماري قابل چشم پوشي نيست.

نظريان گفت: تمرينات ورزشي روشي موثر و ايمن براي بهبود شماري از عملکردهاي فيزيولوژيکي است که در نهايت در زندگي روزانه بيماران اثر مثبتي بر جاي مي گذارد.

محققان فنلاندي پي بردند؛

ارتباط بيماري لثه با سرطان هاي ريه و روده

محققان هشدار مي دهند افراد داراي سلامت بد دهان در معرض ريسک بالا ابتلا به سرطان هاي ريه، روده و لوزالمعده (پانکراس) قرار دارند.

به گزارش مهر، محققان دريافتند بيماري پيشرفته لثه موسوم به "پريودنتيت" ناشي از عفونت باکتريايي است که به بافت نرم و استخوان محافظ دندان ها آسيب مي رساند.

يافته هاي محققان دانشگاه تافتس آمريکا نشان مي دهد شرکت کنندگاني که فاقد دندان بودند 80 درصد بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار داشتند. نداشتن دندان علامت پريودنتيت شديد است.

همچنين اين نتايج نشان داد در بين افرادي که هيچوقت سيگار نکشيده بودند، ريسک دو برابري ابتلا به سرطان ريه و سرطان کلورکتال (انتهاي روده بزرگ) در بين شرکت کنندگان مبتلا به پريودنتيت حاد مشاهده شد.

همچنين يک مطالعه ديگر نشان داده است که باکتري Td (Treponema denticola) که موجب پريودنتيت مي شود در شروع سرطان لوزالمعده هم نقش دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما