شناسهٔ خبر: 30648473 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

هموار شدن مسیر تهران- اربیل با سفر ظریف

شایعات بسیاری در خصوص روابط سیاسی میان ایران و اقلیم کردستان از سوی رسانه های منطقه منتشر می شد که با سفر ظریف به اربیل و سلیمانیه این شایعات رنگ باختند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، اقلیم کردستان از زمان ایجاد حکومت همواره مورد همراهی ایران بود اما تلاش ها به منظور جداسازی این اقلیم از حکومت مرکزی عراق مورد مخالفت تهران قرار گرفت.

 

مخالفت ایران با این مساله موجب شد تا کشورهایی که تقویت روابط میان ایران و عراق را به ضرر خود می دانستند در این میان بخواهند اختلاف هایی بین اقلیم کردستان و تهران ایجاد کنند. در نتیجه این اقدامات برخی از کشورهای منطقه و آمریکا با شکست روبرو شد و روابط تهران و اربیل به مثابه روابط تهران و بغداد قوت یافت.

 

به منظور پایان دادن به شایعه های موجود در این رابطه روز گذشته «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان سفری با برنامه های متنوع به اقلیم کردستان برگزار کرد و مورد استقبال مقامات این خطه قرار گرفت.

 

طبق اخبار وزارت امور خارجه، وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز گذشته سه شنبه ۲۵ دی ۹۷ وارد اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق شد و نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و برخی مسئولان دیگر اقلیم کردستان در فرودگاه اربیل به استقبال او آمدند.

 

وی سپس با «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر کردستان عراق به دیدار و گفت و گو پرداخت. در این دیدار بارزانی روابط اقلیم کردستان عراق با ایران را بسیار با اهمیت توصیف کرد و ارتقا و گسترش آن را از جمله در زمینه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، جزیی از سیاست‌های اقلیم خواند.

 

بارزانی حمایت‌ و پشتیبانی ایران در زمان تهاجم تروریست‌های داعش به اقلیم کردستان را یادآور شد و افزود: مردم کردستان هیچ‌گاه این حمایت‌ها را فراموش نخواهند کرد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار، روابط ایران با جمهوری عراق و اقلیم کردستان را دیرینه، ممتاز، سازنده و در حوزه اقتصادی و بازرگانی روبه توسعه و گسترش توصیف کرد.

 

در ادامه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «مسرور بارزانی»، مشاور شورای امنیت اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

همچنین در این میان یک کنفرانس اقتصادی میان ایران و کردستان عراق نیز در اربیل برگزار شد که وزیر خارجه ایران و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در آن حضور داشتند.

 

ظریف علاوه براین با «مسعود بارزانی»، رییس حزب دمکرات کردستان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

در گامی دیگر از این سفر، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به شهر سلیمانیه رفت و با حضور در در مزار مرحوم «جلال طالبانی» رئیس جمهور پیشین عراق و نثار تاج گل، دفتر یادبود ایشان را امضاء کرد.

 

وی در آخرین برنامه خود با «کسوت رسول» دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.

 

این سفر ظریف در حالی انجام شد که او پیش از این نیز به منظور حضور در مراسم تشییع پیکر «جلال طالبانی» رئیس جمهور پیشین عراق در کردستان عراق حضور یافته بود.

 

یادآور می شود، پس از برگزاری رفراندوم در کردستان عراق، در تاریخ دوم مهرماه کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده این شورا که به منظور بررسی درخواست دولت مرکزی عراق در خصوص انسداد مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسوولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه با در خواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران بر روی پروازهایی که مبداء آن اقلیم کردستان است مسدود شد.

 

وی افزود: بر اساس این تصمیم کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های اقلیم کردستان نیز متوقف شده است.

 

خسروی خاطرنشان کرد: تصمیم‌های عجولانه برخی مسوولان اقلیم کردستان ضمن محدود کردن قدرت بازیگری و گفت‌وگوی سازنده کردها در حاکمیت عراق ،امنیت مردم کرد، کشور عراق و منطقه را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

 

اما از چندی پیش این محدودیت ها به پایان رسید و مرزهای ایران و کردستان عراق به وضعیت قبلی خود بازگشت./

 

 

 

 

نظر شما