شناسهٔ خبر: 3062769 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور رییس جمهوری: دولت با صداقت و واقعیت های موجود کار انجام می دهد

تبریز - ایرنا - مشاور رییس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: دولت با صداقت و واقعیت های موجود و برمبنای درآمدها کار انجام می دهد.

صاحب‌خبر -

سیدرضا صالحی امیری عصر روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون 100 درصد تعهدات دولت اقدام یا در حال انجام است.

وی تاکید کرد: دولت برای شفاف سازی، اطلاع رسانی و جلب مشارکت مردم برای همراه بودن با دولت تلاش می کند و مردم هم همراهی می کنند.

صالحی گفت: دولت روحانی، دولت راستگویان است و در تلخی ها و شیرینی های زمان با صداقت عمل می کند.

مشاور رییس جمهوری خاطرنشان کرد: عملکرد و اتفاقات دولت گذشته تلخ، ناخوشایند و غیرقابل دفاع است و مصداق آن وعده ها و طرح هایی است که در سفرهای استانی داده شد، اما عمل نشده و این طرح ها روی دست استانداران مانده است.

صالحی امیری همچنین در خصوص عملکرد اندیشه گاه کتابخانه ملی گفت: تشکیل اندیشه گاه برای ایجاد کرسی های آزاد اندیشی در کتابخانه ملی بر اساس فرمایش و تاکید رهبری از برنامه های راهبردی این سازمان است.

وی افزود: از نخبگان و فرهیختگان دانشگاه ها دعوت شده نشست ها، جلسات، نقدها و برنامه های علمی و فرهنگی خود را در این اندیشه گاه تشکیل و برای تحقق تبدیل کتابخانه ملی به مرکز فرهنگی تاکنون 110 نشست فرهنگی و سخنرانی تخصصی برگزار شده است.

وی همچنین یادآوری کرد: نهاد فرهنگی ملی به نهاد سیاسی تبدیل نمی شود و تلاش می کنیم در اندیشه گاه تولید و بازتولید ارزش های فرهنگی را انجام دهیم.

مشاور رییس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به دیدار خود با استاندار آذربایجان شرقی گفت: برای توسعه سخت افزاری از جمله ساختمان جدید مدیریت اسناد شمال غرب کشور در تبریز از تمام ظرفیت های استان و کشور استفاده خواهیم کرد.

صالحی امیری همچنین با بیان اینکه پیشنهاد تدوین دانشنامه آذربایجان را به استاندار و اصحاب فرهنگ استان ارایه کرده است، اظهار کرد: با تدوین این دانشنامه تاریخ و فرهنگ منطقه دچار تحریف نمی شود و بستر مطالعه برای پژوهشگران درهر نقطه از جهان در خصوص فرهنگ، تاریخ و تمدن این خطه از ایران فراهم می شود.

وی همچنین از امضای تفاهمنامه ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد و افزود: بر اساس این تفاهمنامه رایزنان فرهنگی به عنوان نمایندگان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در خارج از کشور وظیفه جمع آوری اسناد و نسخ خطی در ارتباط با ایران و اسلام را بر عهده دارند.

وی همچنین با اشاره به دردست تدوین بودن دانشنامه فرهنگ کشور، گفت: استاد خرم شاهی، فانی و خسروی مجری این طرح هستند که برای تدوین آن 20 گروه مرجع مشخص شده تا با مشارکت یکصد نفر از صاحب نظران فرهنگ کشور این دانشنامه تکمیل شود.

صالحی امیری همچنین از دیجیتالی شدن 733 آلبوم بزرگ اسناد سلطنتی دوره قاجار خبر داد و افزود: این اسناد برای مطالعه به زودی در دسترس پژوهشگران و مردم قرار خواهد گرفت.

دو میلیون و 700 هزار جلد کتاب، پنج میلیون نسخه نشریه و بیش از 200 میلیون برگ سند، 38 هزار نسخ خطی نادر، 35 هزار جلد کتاب چاپ سنگی ارزشمند، 10 هزار نقشه مربوط به چند صد سال قبل از مکان های مختلف ایران و 120 هزار پایان نامه در کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در کشور 80 نمایندگی دارد.

7223/587 /1596

نظر شما