شناسهٔ خبر: 30491788 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هند پرداخت پول نفت ایران به «روپیه» را آغاز کرد

رویترز در گزارشی نوشت پالایشگاه‌های هندی پرداخت پول نفت خام وارداتی از ایران را به روپیه آغاز کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

هند پرداخت پول نفت وارداتی از ایران را به «روپیه» آغاز کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت پالایشگاه‌های هندی پرداخت پول نفت خام وارداتی از ایران را به روپیه (واحد پول این کشور) آغاز کرده‌اند. پس از بازگشت تحریم‌های ضدایرانی آمریکا در نوامبر سال گذشته میلادی (2018)، این نخستین بار است که هند پول نفت ایران را به روپیه پرداخت می کند.

آمریکا پس از بازگرداندن تحریم های غیرقانونی و یکجانبه ضدایرانی خود، برای 8 کشور –از جمله هند– معافیت تحریمی شش‌ماهه صادر کرد تا این کشورها بتوانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

در ادامه گزارش رویترز آمده است هند سومین واردکننده بزرگ نفت خام در جهان است و قصد دارد همچنان به واردات این ماده از ایران ادامه دهد.

این گزارش می افزاید: ایران بخش اعظمی از روپیه دریافتی بابت فروش نفت به هند را برای واردات کالا از این کشور هزینه خواهد کرد.

مدیر اجرایی بانک دولتی UCO هند امروز در گفتگو با رویترز، از دریافت مبلغ قابل توجهی از شرکت های هندی (بابت خرید نفت از ایران) خبر داد. او از افشای نام شرکت هایی که این پول ها را واریز کرده اند و یا مبلغ دقیق آنها خودداری کرد.

وزارت دارایی هند پیش‌تر روپیۀ پرداخت شده به ازای واردات نفت خام از ایران را که در بانک های این کشور ذخیره می شود، از مالیات سنگین معاف کرده بود. دستور این معافیت 5 نوامبر سال جاری 2018 میلادی صادر اما اجرای آن از 28 دسامبر آغاز شد.

ایران و هند دوم نوامبر سال 2018، توافق دوجانبه ای را امضا و موافقت کردند مبادلات تجاری مربوط به واردات نفتی هند از ایران را با استفاده از روپیه و از طریق بانک دولتی UCO انجام دهند. با این حال طبق قانون هند، درآمدهای شرکت های خارجی که در بانک های هندی نگهداری می شوند مشمول مالیات 40 درصدی هستند. با احتساب دیگر مالیات‌ها افزون بر مالیات سپرده‌گذاری در بانک های هندی، پول پرداختی بابت خرید نفت از ایران مشمول مالیات 42.5 درصدی می شد. ایران با پرداخت چنین مالیاتی مخالف بود، بنابراین جا به جایی این پول تا زمان صدور معافیت مالیاتی از سوی هند، متوقف شده بود. پس از اقدام وزارت دارایی هند در صدور معافیت مالیاتی برای پول پرداختی بابت نفت خریداری شده از ایران، امکان پرداخت این پول به ایران فراهم شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما