شناسهٔ خبر: 30450874 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابن بابویه، پنجاه و یکمین سال فراق و خیل عظیم دوستداران تختی

شهرری- ایرنا- پنجاه و یکمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی صبح امروز (دوشنبه) با حضور رئیس کمیته ملی المپیک، مسئولان شهرستان ری و انبوهی از ورزشکاران و علاقه مندان به این اسطوره در ابن بابویه شهرری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ،برگزاری این مراسم امروز همانند سال های گذشته با حضور گسترده علاقه مندان به این قهرمان نامدار ایران و شماری از مسئولان بخش های مختلف همراه بود.
سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، هدایت الله جمالی پور فرماندار ری، حسن خلیل آبادی، حجت نظری و محمد جواد حق شناس از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، فرهاد افشار شهردار منطقه 20،سرتیپ جمشید فولادی مدیر تربیت بدنی ارتش و ورزشکاران بر سر مزار تختی در آرامگاه ابن بابویه شهرری حضور پیدا کردند تا یاد این نماد پهلوانی همچنان زنده بماند.
بسیاری از اهالی ورزش و اقشار مختلف مردم از ساعت های اولیه صبح در ابن بابویه گردهم آمدند تا یاد و خاطر غلامرضا تختی را گرامی بدارند.

** نمایشگاه عکس تختی برگزار شد
برگزاری نمایشگاه عکس و خاطرات این ورزشکار نامی کشور در حاشیه این مراسم و در کنار مرقد پهلوان تختی با استقبال وسیع مردم همراه بود و بویژه جوانان دائما جویای زندگی وی بودند و همدوره ای های تختی که روزگاری را با این پهلوان سپری کرده بودند به بیان خاطرات خود می پرداختند.
در این نمایشگاه متشکل از چهار غرفه آلبوم عکس های جهان پهلوان تختی، خاطرات و زندگینامه او به نمایش گذاشته شده است.
علاوه بر این در چادری که برای برگزاری پنجاهمین سالگرد جهان پهلوان تختی برپا کرده بودند سخنرانان و میهمانان متعدد کشوری و استانی و هم دوره ای های این پهلوان نامی حضور داشتند و هر کس با توجه به تفکر و عقیده اش به بیان خصوصیات پهلوانی تختی می پرداخت.
در گوشه ای دیگر از این مراسم مرشدی که اذهان و خاطرات را به سال های دور می برد، نوای جوانمردی و رشادت پهلوانی را در حاشیه مرقد جهان پهلوان طنین انداز می کرد و تمامی حاظران ناخودآگاه به مریدان و جوانمردان سر تعظیم فرو می آوردند.

** حضور پرشور جوانان
حضور پرشور جوانان در این مراسم و گرفتن عکس های یادگاری با بنرهای جهان پهلوان تختی نشان داد که رویکرد و منش جهان پهلوان تختی در یادها حتی برای نسل هایی که وی را زمان حیات ندیده اند، زنده است و این منش می تواند بخوبی در بین جوانان ترویج پیدا کند.
بسیاری از علاقه مندان حاضر در این مراسم بر این با ور بودند که نام تختی تنها با تعداد کُشتی ها و مدال هایش در اذهان نماند بلکه علت جاودانگی او ایستادگی در برابر ظلم و استقامت در افکارش بود.
سخنرانان این مراسم نیز اظهارداشتند که او ایستاده مُرد تا به دیگر ورزشکاران اعلام کند که ورزش و انسانیت دو سوی یک مکتبند و ورزشکار باید نسبت به مردم و کشورش احساس وظیفه کند.
به گزارش ایرنا غلامرضا تختی 5 شهریور 1309 در محله خانی آباد تهران متولد شد.
وی در دوران فعالیت های ورزشی خود، به دلیل کسب موفقیت و افتخار در رقابت های ملی و بین المللی کشتی و همچنین محبوبیت مردمی، ملقب به «جهان پهلوان» شد.
تختی طی سال های 1951 تا 1962 موفق به کسب چهار مدال طلا و چهار مدال نقره در مسابقات قهرمانی کشتی آسیا، جهان و المپیک( سه مدال المپیک، چهار مدال جهانی و یک مدال آسیایی) شد.
جهان پهلوان تختی در 17 دی ماه 1346 درگذشت و در آرامگاه ابن بابویه شهرری آرام گرفت.
1970/6003/ 1008

نظر شما