شناسهٔ خبر: 30452738 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیته ملی المپیک:

ورزشکاران، مردمداری تختی را سرلوحه کار خود قرار دهند

شهرری- ایرنا- رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه تختی اسطوره پهلوانی و اخلاق است گفت: ورزشکاران، مردمی بودن غلامرضا تختی را سرلوحه کار خود قرار دهند و همواره به فکر مردم باشند و با مردم زندگی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سیدرضا صالحی امیری روز دوشنبه در مراسم پنجاه و یکمین سالگرد جهان پهلوان غلامرضا تختی در آرامگاه ابن بابویه شهرری اظهارداشت: جهان پهلوان تختی را تنها نباید با مدال و عنوان های قهرمانی شناخت، بلکه باید راه و مرام پهلوانی این قهرمان را نیز درک کرد.
وی تصریح کرد: شهدای انقلاب اسلامی با ازخودگذشتگی و خون خود در بلندای افتخار ایستادند و نهال انقلاب را آبیاری کردند، و غلامرضا تختی نیز با مرام و مسلک جوانمردی راه رسیدن به قلب مردم و خداوند را پیدا کرد.
صالحی امیری مردمداری را راز ماندگاری تختی بیان کرد و افزود: این اسطوره ورزشی همواره دغدغه مردم را داشت و همچنان با گذشت نیم قرن در اذهان مردم و جوانان مانده است.
وی ادامه داد: تختی همواره در کنار و همراه مردم بود و از هیچ تلاشی برای تشکیل یک جامعه هدفمند و مردمی دریغ نکرد.
رئیس کمیته ملی المپیک بیان کرد: تختی به عنوان یک پهلوان رسم و آیین جوانمردی را در کنار ورزش قرار داد تا علاوه بر حیات در دنیای قهرمانی به زیست بومی و اجتماعی رادمردی نیز دست یابد.
وی با بیان اینکه امروزه عده ای دنبال نام و عده ای نیز دنبال نان هستند، گفت: جهان پهلوان تختی همواره به دنبال آزادی و پایداری مردم بود و در این راه به مردم زمان خود کمک شایانی کرد.
صالحی امیری افزود: در جامعه ای که رادمنشی و پهلوانی همواره یک افتخار محسوب می شود نباید قدرت و شهرت را ترویج داد.
وی با بیان اینکه مردان بزرگ هرگز از یاد و خاطر مردم حذف نمی شوند، گفت: پس از گذشت 51 سال نام تختی همچنان باقی مانده و راز این ماندگاری همان جوانمردی و مردمی بودن است.
مراسم پنجاه و یکمین بزرگداشت جهان پهلوان غلامرضا تختی با حضور ورزشکاران، پیشکسوتان ورزشی، مسئولان، خانواده آن مرحوم و جمعی از اقشار مختلف مردم در جوار آرامگاه این اسطوره در ابن بابویه شهرری برگزار شد.
به گزارش ایرنا، غلامرضا تختی 5 شهریور 1309 در محله خانی آباد تهران متولد شد.
وی در دوران فعالیت های ورزشی خود، به دلیل کسب موفقیت و افتخار در رقابت های ملی و بین المللی کشتی و همچنین محبوبیت مردمی، ملقب به «جهان پهلوان» شد.
تختی طی سال های 1951 تا 1962 موفق به کسب 4 مدال طلا و 4 مدال نقره در مسابقات قهرمانی کشتی آسیا، جهان و المپیک(3 مدال المپیک، 4 مدال جهانی و یک مدال آسیایی) شد.
جهان پهلوان تختی در 17 دی ماه 1346 درگذشت.
1970/6003

نظر شما