شناسهٔ خبر: 30433372 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت وگو با نماینده ویژه سازمان ملل درامور یمن؛

رهبر انصارالله: ائتلاف سعودی در اجرای توافق استکهلم سنگ اندازی می کند

تهران – ایرنا – محمدعبدالسلام سخنگوی انصار الله یمن روز یکشنبه گفت: عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در صنعا، سنگ اندازی ائتلاف سعودی در اجرای توافق استکهلم را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری المسیره یمن، محمدعبدالسلام سخنگوی انصارالله با اعلام این خبر افزود: رهبر انصارالله در دیدار با مارتین گریفیتس در خصوص موانع و مشکلاتی که ائتلاف سعودی در مسیر توافق استکهلم به وجود می آورند، گفت وگو کرده است.
وی افزود: عبدالملک الحوثی در این دیدار بر اهمیت تسریع در اجرای توافق استکهلم تاکید کرده است.
سخنگوی انصارالله اضافه کرد: رهبر جنبش همچنین بر ضرورت اجرای آتش بس در استان تعز و بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا و نیز آزادی همه اسرا براساس توافق صورت گرفته تاکید کرد.
عبدالسلام گفت: رهبر انصارالله همچنین تاخیر و سنگ اندازی در اجرای توافق استکهلم بر اساس مدت زمان توافق شده را محکوم کرد.
این درحالی است که پیش تیر مقام های یمنی گفته بودند که ائتلاف سعودی از آغاز اجرای آتش بس الحدیده تا کنون بارها این توافق را نقض کردند.
بر اساس این گزارش، در دیدار میان رهبر انصارالله و نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن درخصوص دور بعدی گفت وگوهای صلح و ایجاد فضای مناسب برای برگزاری موفقیت آمیز مذاکرات به بحث و تبادل نظر پرداختند.
پیش از این نیز هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در یدار با گریفیتس با تاکید بر اینکه جنبش انصار الله به اجرای نتایج حاصل از توافق استکهلم سوئد پایبند است، از پایبند نبودن دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور دولت مستعفی یمن به این توافق انتقاد کرد.
گریفیس روز گذشته (شنبه) برای پیگیری و گفت وگو درباره اجرای توافقنامه آتش بس در الحدیده، وارد صنعا شد.
پس از گذشت نزدیک به چهار سال از آغاز جنگ یمن، چهارمین دور مذاکرات صلح در این کشور، 15 آذر ماه با میانجیگری گریفیس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد برگزار شد و نمایندگان جنبش انصار الله و دولت فراری یمن پس از یک هفته مذاکره، به توافق های مهمی از جمله عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از شهر و بندر الحدیده ظرف 14 روز دست یافتند.
بازگشایی فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق کارمندان و ارسال کمک‌ها از دیگر محورهای اصلی مذاکرات بود.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز پس از امضای توافقنامه صلح استکهلم با اجماع پیش نویس قطعنامه درباره یمن مبنی بر حضور ناظران بین المللی در الحدیده را تصویب کرد.
ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به دنبال این توافق با تداوم حملات خود به بندر الحدیده بارها آتش بس در این منطقه را نقض کرده است.
تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن بست رسیده است.
نخستین نشست صلح دی سال 1394 در ژنو بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.
شکست های پی در پی عربستان در ارتباط با کشورهای عربی و منطقه مانند ایجاد بحران در سوریه ، انتخابات عراق و لبنان ، اشغال یمن و به تازگی نیز قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی با وجود حمایت های بی دریغ امریکا و کشورهای اروپایی برای ریاض بسیار گران تمام شده و عصبانیت شدید سعودی ها را در پی داشته است .
شبک**9365**1708

نظر شما