شناسهٔ خبر: 30403477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش فشار بر دولت ترامپ

در واکنش به فشارهای داخلی، ترامپ بجای عبارت «تعطیلی دولت»، ترجیح داد از کلمه «اعتصاب» استفاده کند.

صاحب‌خبر -
همزمان با افزایش شکاف بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا فشارها بر رئیس جمهور آمریکا تشدید می‌شود.
اریک سوالول نماینده حزب دموکرات آمریکا اعلام کرد: مجلس نمایندگان درباره دست داشتن بنیاد ترامپ در پولشویی تحقیق خواهد کرد. ­سوالول افزود در این تحقیق روابط بنیاد ترامپ با عربستان سعودی بررسی خواهد شد.
همزمان اتهام همکاری احتمالی بین ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه نیز موضوعی داغ در امریکا است.
علاوه بر این ادامه بن بست میان کاخ سفید و مجلس نمایندگان آمریکا (که تحت کنترل اکثریت دموکرات قرار دارد) در خصوص تأمین بودجه پنج میلیارد دلاری برای احداث دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، آن را درخواست کرده است، گمانه زنی‌ها را در خصوص ادامه یافتن تعطیلی دولت فدرال آمریکا افزایش داده است.
ظاهرا در واکنش به این شکاف‌ها و فشارها ترامپ بجای عبارت تعطیلی دولت، ترجیح می‌دهد از کلمه اعتصاب استفاده شود.
بنابر برخی گزارش‌ها دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جلسه با سران حزب دموکرات در کاخ سفید به اعضای کنگره گفته است که از عبارت "تعطیلی بخشهایی از فعالیتهای دولت" خوشش نمی‌آید و بجای آن ترجیح می‌دهد از عبارت "اعتصاب" استفاده کند.
این بدان معنا است که ترامپ برای رسیدن به خواسته‌های خود به شورش سیاسی رو آورده است. 
وی روز جمعه در سخنانی در کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: "شما نمی‌توانید فردی را استیضاح کنید که عملکرد فوق العاده‌ای دارد. این دیدگاه من است."
با این حال بنا بر گزارش واشنگتن پست معلوم نیست رابرت مولر بازپرس ویژه رسیدگی به موضوع همکاری احتمالی بین ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه طی انتخابات سال 2016, چه چیزی را ارائه خواهد کرد که دموکرات‌های ارشد در مجلس نمایندگان, از نانسی پلوسی گرفته به پایین, در تلاشند بحث و گفتگوها درباره استیضاح را فیصله دهند.
ترامپ در ادامه به این مطلب تصریح کرد: "من حتی در گفتگوی امروز نیز این مساله را مطرح کردم و گفتم چرا شما صحبت از استیضاح می‌کنید و نانسی (پلوسی) هم گفت که ما به دنبال استیضاح شما نیستیم".
افزایش فشار بر ترامپ در حالی است که تنش‌ها بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نیز تشدید شده است.  رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا به شدت از دموکراتها انتقاد کرد.
باگذشت چند ساعت از آغاز کار کنگره جدید سخنان نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و طرح او علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجال آفرین شده است. شماری از اعضای جمهوری خواه کنگره به این طرح واکنش تند نشان دادند.
کوین مک کارتی Kevin McCarthy رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان در این خصوص گفت: طرحی که اکثریت جدید در مجلس نمایندگان دنبال می‌کنند ( دموکراتها) باتوجه به جلسه‌ای که قبلا داشتیم معلوم است که در سنا رای نخواهد آورد و به قانون تبدیل نخواهد شد. حتی (سناتور ) شومر نیز هفته گذشته اعلام کرد آنها (دموکراتها) نباید طرحی را دنبال کنند که رئیس جمهور آن را امضاء نخواهد کرد.
--------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی
­

نظر شما